Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Henry,
Wat ik eruit opmaak is dat indien er een DCC loc in het dinamo blok is deze een DCC pakket krijgt toegestuurd. Het DCC pakket is een instelling bvb 15. Die 15 correspondeert met een bepaald aantal omwentelingen. De decoder controleert en past de omwentelingen aan. Dat is dus dan ook eigenlijk het voordeel van DCC boven analoog. Maar Dinamo combineert dat dus m.i. niks mis mee
Wat ik eruit opmaak is dat indien er een DCC loc in het dinamo blok is deze een DCC pakket krijgt toegestuurd. Het DCC pakket is een instelling bvb 15. Die 15 correspondeert met een bepaald aantal omwentelingen. De decoder controleert en past de omwentelingen aan. Dat is dus dan ook eigenlijk het voordeel van DCC boven analoog. Maar Dinamo combineert dat dus m.i. niks mis mee
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 nov 2009 22:55
- Locatie: Zwolle
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Martin,
er is bij jou een discussie gaande over het rijden in de helix en dat Dinamo daar een probleem mee zou hebben. Maar je hebt je Dinamo systeem nog niet eens in huis (want dat staat nog bij mij!) en nu is het onderwerp dus dat het slecht rijden van die BR23 in de helix een probleem is van het Dinamo systeem. Wat je nu waarneemt is volgens mij puur analoog en met puur bedoel ik een transformator, of heb ik het mis?
Wat Dinamo straks voor je doet is Puls Breedte Modulatie (of PWM). Dit is exact hetzelfde wat de digitale decoder voor je doet, alleen niet in de lok maar op de blokkaart in het systeem. En inderdaad, daar is geen Cruise Control mogelijk want die werkt met de EMK van de motor waarop de decoder reageert. Cruise Control werkt wel degelijk met Dinamo als je een decoder in je loc bouwt die Cruise Control heeft (de meeste tegenewoordig). Maar als je pagina 23 van het TM-H manual leest (voor de niet-Dinamo-ers: dit is de blokkaart), dan kan je door te varieren met de spanning en de duty cycle van de PWM, zorgen dat je loc betere rijeigenschappen (lees: ook trekkracht) krijgt.
Ik stel voor dit samen verder te testen aan het Dinamo systeem als ik dat volgende week bij je kom afleveren. Ik heb deze discussie ook al eerder gezien bij de baanbespreking van Henry en daar geldt precies hetzelfde! Afregelen van voedingsspanning en duty cycle lost dit probleem naar alle waarschijnlijkheid op, tenzij er echt iets (elektrisch of mechanisch) mis is met de loc.
Tot slot nog een opmerking over het in tractie rijden met analoge locs. Als je de snelheiden van je locs goed inregelt (dat kan voor analoog net zo goed als bij locs met decoders) en de rijeigenschappen (met name de snelheidscurve en het gedrag bij verschillende temperaturen) komen redelijk met elkaar overeen, dan kan je wel degelijk in tractie rijden met analoge locs. Wat niet kan is met een digitale en een analoge loc in tractie rijden, omdat je dan in het blok zowel PWM als DCC nodig zou hebben en dat werkt natuurlijk niet. Tip: rij je met twee analoge locs, koppel ze dan beiden voor de trein (een voor en een achter kan problemen geven in bochten of wisselstraten als de verschillen toch te groot zijn). Hetzelfde geldt voor treinstellen: als je bijvoorbeeld twee Koplopers of Hondekoppen koppelt, zorg er dan voor dat de aangedreven draaistellen bij elkaar (in het midden van de trein) zitten.
er is bij jou een discussie gaande over het rijden in de helix en dat Dinamo daar een probleem mee zou hebben. Maar je hebt je Dinamo systeem nog niet eens in huis (want dat staat nog bij mij!) en nu is het onderwerp dus dat het slecht rijden van die BR23 in de helix een probleem is van het Dinamo systeem. Wat je nu waarneemt is volgens mij puur analoog en met puur bedoel ik een transformator, of heb ik het mis?
Wat Dinamo straks voor je doet is Puls Breedte Modulatie (of PWM). Dit is exact hetzelfde wat de digitale decoder voor je doet, alleen niet in de lok maar op de blokkaart in het systeem. En inderdaad, daar is geen Cruise Control mogelijk want die werkt met de EMK van de motor waarop de decoder reageert. Cruise Control werkt wel degelijk met Dinamo als je een decoder in je loc bouwt die Cruise Control heeft (de meeste tegenewoordig). Maar als je pagina 23 van het TM-H manual leest (voor de niet-Dinamo-ers: dit is de blokkaart), dan kan je door te varieren met de spanning en de duty cycle van de PWM, zorgen dat je loc betere rijeigenschappen (lees: ook trekkracht) krijgt.
Ik stel voor dit samen verder te testen aan het Dinamo systeem als ik dat volgende week bij je kom afleveren. Ik heb deze discussie ook al eerder gezien bij de baanbespreking van Henry en daar geldt precies hetzelfde! Afregelen van voedingsspanning en duty cycle lost dit probleem naar alle waarschijnlijkheid op, tenzij er echt iets (elektrisch of mechanisch) mis is met de loc.
Tot slot nog een opmerking over het in tractie rijden met analoge locs. Als je de snelheiden van je locs goed inregelt (dat kan voor analoog net zo goed als bij locs met decoders) en de rijeigenschappen (met name de snelheidscurve en het gedrag bij verschillende temperaturen) komen redelijk met elkaar overeen, dan kan je wel degelijk in tractie rijden met analoge locs. Wat niet kan is met een digitale en een analoge loc in tractie rijden, omdat je dan in het blok zowel PWM als DCC nodig zou hebben en dat werkt natuurlijk niet. Tip: rij je met twee analoge locs, koppel ze dan beiden voor de trein (een voor en een achter kan problemen geven in bochten of wisselstraten als de verschillen toch te groot zijn). Hetzelfde geldt voor treinstellen: als je bijvoorbeeld twee Koplopers of Hondekoppen koppelt, zorg er dan voor dat de aangedreven draaistellen bij elkaar (in het midden van de trein) zitten.
Met vriendelijke groet
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Martin,
Ik heb helemaal geen verstand van dynamo enz.
Wat ik wel weet is dat een BR23 van Fleischmann een slechte klimmer is.
Ik had er drie en ik heb van deze de beste klimmer gehouden en de rest heel snel weggedaan.
Zelfs degene die ik over heb gehouden slipt af en toe nog door. Ik denk dat dit model gewoon te weinig gewicht in de tender heeft en zeker te weinig slipbandjes.
gr. Ron.
Ik heb helemaal geen verstand van dynamo enz.
Wat ik wel weet is dat een BR23 van Fleischmann een slechte klimmer is.
Ik had er drie en ik heb van deze de beste klimmer gehouden en de rest heel snel weggedaan.
Zelfs degene die ik over heb gehouden slipt af en toe nog door. Ik denk dat dit model gewoon te weinig gewicht in de tender heeft en zeker te weinig slipbandjes.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ron en Frans, ik heb dat ook niet, maar daar doen wij verder ook geheel niet aan mee, maar...
Dit hele duidelijke geschreven verhaal, wat Frans schrijft, snap zelfs ik nog direct en sneller dan het hele topic erboven.
Dus Martin zorg er eerst voor dat de helix etc. goed en netjes zijn.
Alvoor deze beste man bij jou aan de slag kan.
Nu snap ik ook meteen duidelijk, waarom je haastig en vlug de baan af wilt hebben.
Je hebt jezelf immers een soort, ik noem het een deadline.
Je dacht nou 4 weken, dat moet voor mij voldoende zijn.
Om deze baan wat betreft geheel rails en trace klaar te stampen.
Dan verslik je je enorm in tegenvallers.
Dus ga niet te veel haasten, daar komen pas echt problemen van.
Het klinkt idioot geschreven door mij, waar het tempo ook redelijk is, dus.
Denk niet te snel, ik doe dat wel eventjes gauw, gauw
Snelheid komt door steets goed nadenken wat en hoe je het doet.
En ook de technische staat der locomotieven eens serieus bekijken.
Martin de Deugd
Dit hele duidelijke geschreven verhaal, wat Frans schrijft, snap zelfs ik nog direct en sneller dan het hele topic erboven.

Dus Martin zorg er eerst voor dat de helix etc. goed en netjes zijn.
Alvoor deze beste man bij jou aan de slag kan.
Nu snap ik ook meteen duidelijk, waarom je haastig en vlug de baan af wilt hebben.
Je hebt jezelf immers een soort, ik noem het een deadline.
Je dacht nou 4 weken, dat moet voor mij voldoende zijn.
Om deze baan wat betreft geheel rails en trace klaar te stampen.
Dan verslik je je enorm in tegenvallers.
Dus ga niet te veel haasten, daar komen pas echt problemen van.
Het klinkt idioot geschreven door mij, waar het tempo ook redelijk is, dus.
Denk niet te snel, ik doe dat wel eventjes gauw, gauw

Snelheid komt door steets goed nadenken wat en hoe je het doet.
En ook de technische staat der locomotieven eens serieus bekijken.
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
He Frans, Bedankt voor de uitleg
Ik kwam er in bewoording niet helemaal uit zoals jij het duidelijk maakt
Ik had ook aangegeven dat de rijeigenschappen sterk gaan verbeteren als Dinamo eraan hangt omdat ik nu analoog met een trafo test inderdaad.
Martin:
Je bent iets te voorbarig met je conclusie, ik heb geen deadline. Ik heb mijn baan ontworpen en gemaakt, Dinamo heb ik pas besteld nadat alles af was, maar dan nog heb ik geen haast. Vraag me ook af waarom je die conclusie zo snel trekt, mijn tempo is nou eenmaal snel en dat zal niet veranderen. Neemt niet weg dat ik overal de tijd voor neem om goed over te denken. Wijzigingen zijn dan ook altijd welkom ten goede van de baan.
Even recume want een probleem over een helix is een storm over dinamo geworden terwijl dat helemaal nergens voor nodig was
Het probleem waar ik echter tegenaan liep had meer te maken met het feit dat ik me verslikte in het aantal omwentelingen van mijn helix. Ik had gehoopt (en in theorie kan het) dat een tussenhoogte van 58 mm zou werken. Nu ik de praktijk heb ervaren maak ik me zorgen over de trekkracht van sommige voertuigen en ondanks dat Dinamo dit euvel grotendeels verbeterd wil ik geen risico lopen laten problemen te krijgen.
De tips waren ook goed, er moet gewoon een extra laag bij en dat is helemaal geen probleem, Alleen is de reden waarom ik Dinamo heb besteld is omdat ik natuurlijk snel wil testen met blokken en Itrain. Vind ik gewoon leuk
Over het hele verhaal met Dinamo moet het maar eens afgelopen wezen. Zowel DCC als Dinamo zijn beide goede systemen en iedereen moet voor zichzelf bepalen wat hij/zij wil gebruiken. Ik geloof best dat sommige mensen het niet zo bedoelen maar er word te negatief gedaan over de systemen. Datzelfde geld voor het verhaal Koploper/Itrain. Het is verdikkeme geen voetbalwedstrijd.


Ik had ook aangegeven dat de rijeigenschappen sterk gaan verbeteren als Dinamo eraan hangt omdat ik nu analoog met een trafo test inderdaad.
Martin:
Je bent iets te voorbarig met je conclusie, ik heb geen deadline. Ik heb mijn baan ontworpen en gemaakt, Dinamo heb ik pas besteld nadat alles af was, maar dan nog heb ik geen haast. Vraag me ook af waarom je die conclusie zo snel trekt, mijn tempo is nou eenmaal snel en dat zal niet veranderen. Neemt niet weg dat ik overal de tijd voor neem om goed over te denken. Wijzigingen zijn dan ook altijd welkom ten goede van de baan.
Even recume want een probleem over een helix is een storm over dinamo geworden terwijl dat helemaal nergens voor nodig was

De tips waren ook goed, er moet gewoon een extra laag bij en dat is helemaal geen probleem, Alleen is de reden waarom ik Dinamo heb besteld is omdat ik natuurlijk snel wil testen met blokken en Itrain. Vind ik gewoon leuk

Over het hele verhaal met Dinamo moet het maar eens afgelopen wezen. Zowel DCC als Dinamo zijn beide goede systemen en iedereen moet voor zichzelf bepalen wat hij/zij wil gebruiken. Ik geloof best dat sommige mensen het niet zo bedoelen maar er word te negatief gedaan over de systemen. Datzelfde geld voor het verhaal Koploper/Itrain. Het is verdikkeme geen voetbalwedstrijd.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Wat gaat de nieuwe tussenruimte tussen de omwentelingen dan worden Martin. Als je met opengeklapte panto's gaat rijden (geen idee of je dat doet), dan denk ik niet dat je enorm veel terug kunt gaan uitgaande van de huidige tussenruimte van 58 mm.
Ik denk dat Martin van de Gotthardbaan het idee kreeg dat je Dinamo al besteld had en dat je voor de komst van Dinamo je baan moest hebben liggen. Het was vast niet lullig bedoeld.
In mijn ogen hanteer je ook een rap tempo, maar je bent er lang genoeg mee bezig geweest in de voorbereidingsfase, dus dan kan het ook snel gaan. Bij mij gaat het in een veel lager tempo, ook al heb ik ook alles overdacht. Moet het niet van mijn handigheid hebben. En in combinatie met vier avonden basketbaltraining geven, in het weekend meestal twee wedstrijden coachen, een hond, een papagaai, een eigen baan en boven alles ook nog een vrouw, heb ik gewoon de tijd niet om even snel alles neer te leggem. Maar ik kan er mee leven. Het mag van mij nog jaren duren!
Mvg,
Martin
Ik denk dat Martin van de Gotthardbaan het idee kreeg dat je Dinamo al besteld had en dat je voor de komst van Dinamo je baan moest hebben liggen. Het was vast niet lullig bedoeld.
In mijn ogen hanteer je ook een rap tempo, maar je bent er lang genoeg mee bezig geweest in de voorbereidingsfase, dus dan kan het ook snel gaan. Bij mij gaat het in een veel lager tempo, ook al heb ik ook alles overdacht. Moet het niet van mijn handigheid hebben. En in combinatie met vier avonden basketbaltraining geven, in het weekend meestal twee wedstrijden coachen, een hond, een papagaai, een eigen baan en boven alles ook nog een vrouw, heb ik gewoon de tijd niet om even snel alles neer te leggem. Maar ik kan er mee leven. Het mag van mij nog jaren duren!
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
He Martin,
Snel werk is ook tegenwerk daar heb je gelijk in. Ik heb heel veel tijd gespendeerd in voorbereiding en daarom kan ik nu snel de rails leggen, kan nu eenmaal niet stil zitten aard van het beesie
Voor mij is de afwerking erg belangrijk, ik wil een goede kwaliteit neer leggen en zla ook geen genoegen nemen met half werk. Het leggen van de rails is niet zo moeilijk, echter de afwerking heb ik niks gepland en dat zal wel heel wat tijd gaan kosten.
Ik ga wel met open panto's rijden en zit erover te denken om koperdraad 2,5 mm2 tegen de onderzijde van de spiraal te lijmen waar de panto langs gelijd. Ik evrwacht dat de tussenruimte terug zal gaan naar 50 mm. Zit niks anders op
Snel werk is ook tegenwerk daar heb je gelijk in. Ik heb heel veel tijd gespendeerd in voorbereiding en daarom kan ik nu snel de rails leggen, kan nu eenmaal niet stil zitten aard van het beesie

Ik ga wel met open panto's rijden en zit erover te denken om koperdraad 2,5 mm2 tegen de onderzijde van de spiraal te lijmen waar de panto langs gelijd. Ik evrwacht dat de tussenruimte terug zal gaan naar 50 mm. Zit niks anders op

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Waarom doe je dat? De bovenleiding is niet functioneel, alle voeding gaat via de rails. Zonde van de moeite lijkt me.martindomburg schreef: Ik ga wel met open panto's rijden en zit erover te denken om koperdraad 2,5 mm2 tegen de onderzijde van de spiraal te lijmen waar de panto langs gelijd. Ik evrwacht dat de tussenruimte terug zal gaan naar 50 mm. Zit niks anders op
Of is het om de panto's in te drukken, vanwege te krappe tussenruimte?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Dat laatste is correct, ik vind het mooier als de panto's omhoog zijn en om er voor te zorgen dat ze niet vastlopen wil ik ze geleiden en in laten drukken in de helixen.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
In plaats van een draad te leggen voor de bovenleiding, zou je ook kunnen overwegen om het plafond in de helix te plamuren, schuren en lakken met een slijtvaste lak opdat het mooi vlak en glad is. 't Is maar een idee om te overwegen. Ik ken de plaatselijke situatie niet. 

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hoi Martin.
Het advies wat ik kreeg van Henry om het Dinamo topic door te lezen
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... o&start=90
Is nog duidelijker in mijn conclusie,s trekken.
Martin de Deugd
Het advies wat ik kreeg van Henry om het Dinamo topic door te lezen
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... o&start=90
Is nog duidelijker in mijn conclusie,s trekken.
Martin de Deugd
Laatst gewijzigd door mdedeugd op 19 okt 2010 17:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Beste Martin, daar wil ik je best wel een antwoord opgeven, met een rede.martindomburg schreef:
Over het hele verhaal met Dinamo moet het maar eens afgelopen wezen. Zowel DCC als Dinamo zijn beide goede systemen en iedereen moet voor zichzelf bepalen wat hij/zij wil gebruiken. Ik geloof best dat sommige mensen het niet zo bedoelen maar er word te negatief gedaan over de systemen. Datzelfde geld voor het verhaal Koploper/Itrain. Het is verdikkeme geen voetbalwedstrijd.
Er wordt hier door meerdere personen waarvan jij er eentje bent, een besturingssysteem en een besturingsprogramma besproken alsof het te beste is wat er te koop zou zijn, terwijl er totaal geen eigen ervaring mee is. Dat geldt voor het Dinamo systeem wat jij de hemel in prijst en voor iTrain. Beide heb je alleen maar kort zien werken denk ik. Je hebt het Dinamo systeem tot op de dag van vandaag nog niet eens in je bezit. En dan ga je dus tegen mensen vertellen die al 25 jaar digitaal rijden en al 10 jaar met Koploper werken, dat die systemen niets zijn. Ik denk niet dat je daar veel vrienden mee maakt, of gemaakt hebt.
Ik denk als je dit eens overdenkt, dat de reacties die je krijgt helemaal niet zo vreemd zijn. En dit is geen waarde oordeel over welk systeem dan ook, het gaat alleen over de manier waarop het gebracht is.
Mvg
Wim.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Beste Wim,
Ik vind het erg jammer dat ik de verleiding niet kan weerstaan om op je bericht te reageren. Toon ik mijn zwakte mee. Ondanks dat heb ik je al eens eerder gemeld dat ik het erg jammer vind dat je alles afkraakt wat geen koploper of "jouw" product betreft. Heb je me ooit horen zeggen dat jouw systemen ruk zijn??
Ik ben onder de indruk van Dinamo en Itrain en ik doe dit ook gewoon ventileren. Dat dit tegen je zere been is dat is jouw probleem lijkt me. Alleen het feit al dat je suggereert dat ik geen verstand van zaken heb omdat ik een systeem NOG niet in bezit hebt zegt genoeg. Met Itrain ben ik al een tijd aan het werk en ook Dinamo is breed gebestudeerd.
Ik zou je willen vragen om on-topic te blijven en alleen te reageren als je iets nuttigs te melden hebt. Zo niet, wees eens een keer verstandig koop een fiets en ga een blokje om alvorens je zo'n %$#%&% reactie plaatst
Groetjes
Ik vind het erg jammer dat ik de verleiding niet kan weerstaan om op je bericht te reageren. Toon ik mijn zwakte mee. Ondanks dat heb ik je al eens eerder gemeld dat ik het erg jammer vind dat je alles afkraakt wat geen koploper of "jouw" product betreft. Heb je me ooit horen zeggen dat jouw systemen ruk zijn??
Ik ben onder de indruk van Dinamo en Itrain en ik doe dit ook gewoon ventileren. Dat dit tegen je zere been is dat is jouw probleem lijkt me. Alleen het feit al dat je suggereert dat ik geen verstand van zaken heb omdat ik een systeem NOG niet in bezit hebt zegt genoeg. Met Itrain ben ik al een tijd aan het werk en ook Dinamo is breed gebestudeerd.
Ik zou je willen vragen om on-topic te blijven en alleen te reageren als je iets nuttigs te melden hebt. Zo niet, wees eens een keer verstandig koop een fiets en ga een blokje om alvorens je zo'n %$#%&% reactie plaatst
Groetjes
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Heren,
Dit is nu genoeg!
Dat puber gedrag moet eens afgelopen zijn.
Draadje gaat op slot en of bericht(en) worden verwijderd.
Zoals vaker gezegd, laat ieder z'n mening hebben en laat die in zijn of haar waarde.
Terug naar het onderwerp a.u.b.
Hans
Dit is nu genoeg!
Dat puber gedrag moet eens afgelopen zijn.
Draadje gaat op slot en of bericht(en) worden verwijderd.
Zoals vaker gezegd, laat ieder z'n mening hebben en laat die in zijn of haar waarde.
Terug naar het onderwerp a.u.b.
Hans
https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ik sluit me er bij aan
Ik ben straks begonnen met het aanpassen van de helix. Is best lastig om goed af te stellen, wat ik vooral vreemd vond is toen ik de hoogte verlaagde naar 50mm liep de 23 beroerder. Hij bleef zelfs vaker doorslippen
Under investigation

Ik ben straks begonnen met het aanpassen van de helix. Is best lastig om goed af te stellen, wat ik vooral vreemd vond is toen ik de hoogte verlaagde naar 50mm liep de 23 beroerder. Hij bleef zelfs vaker doorslippen

Under investigation

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Martin,
Wat ik al eerder schreef. die 23ers zijn mooie modellen maar slechte klimmers.
gr. Ron.
Wat ik al eerder schreef. die 23ers zijn mooie modellen maar slechte klimmers.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Martin, heb ik het ook maar met één woord over mijn producten gehad. Lezen is niet je sterkste kant. Verkeerde conclusies trekken gaat je beter af. Ik zei dat je hoog van de toren blaast over iets waar je 0,0 ervaring mee hebt, meer zeg ik niet. En dat je dan vervolgens jouw mening ons door de strot drukt.martindomburg schreef:Beste Wim,
Ik vind het erg jammer dat ik de verleiding niet kan weerstaan om op je bericht te reageren. Toon ik mijn zwakte mee. Ondanks dat heb ik je al eens eerder gemeld dat ik het erg jammer vind dat je alles afkraakt wat geen koploper of "jouw" product betreft. Heb je me ooit horen zeggen dat jouw systemen ruk zijn??
Groetjes
Dus nogmaals dat is geen waarde oordeel over Dinamo, of over andere digitale systemen, ongeacht wie ze maakt of verkoopt, het gaat om de manier waarop je er mee omgaat en waarop je het gebracht hebt.
Met koploper heb ik verder helemaal niets, maar je hebt dit al meerdere malen als een achterlijk systeem afgeschilderd wat volgens jouw gebruiksonvriendelijk is en niets kan. Dat zijn je eigen woorden.
Mvg
Wim.
Sorry H@ns
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Waarschijnlijk heb je de helix niet helemaal met een glijk stijgingspercentage liggen. er liggen waarschijnlijk stijlere en minder stijle stukken tussen = nameten en bijstellen. Dat is alles.martindomburg schreef:Ik ben straks begonnen met het aanpassen van de helix. Is best lastig om goed af te stellen, wat ik vooral vreemd vond is toen ik de hoogte verlaagde naar 50mm liep de 23 beroerder. Hij bleef zelfs vaker doorslippen

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Dit was de laatste reactie, deze worden hierna verwijderd
Hans

Hans
https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
He Ron,
Je hebt helemaal gelijk, maar daarom is het wel een perfect ijkpunt. Analoog loopt de loc het slechtst en als hij nu goed gaat doet de rest het zeker
Ben benieuwd hoever het Dinamo systeem de rijeigenschappen gaat verbeteren, anders komt er een decoder in
Michiel: Je had weer eens gelijk joh, ik had een draadeind niet goed afgesteld
Nu loopt alles als een zonnetje. De vermindering is bij de andere locs wel te merken. Ze klimmen een stuk mooier
Wel een tip voor degene die de helix gaan maken: draai de moeren met ed hand aan!!! Anders vervorm je het hout

Je hebt helemaal gelijk, maar daarom is het wel een perfect ijkpunt. Analoog loopt de loc het slechtst en als hij nu goed gaat doet de rest het zeker


Michiel: Je had weer eens gelijk joh, ik had een draadeind niet goed afgesteld


Wel een tip voor degene die de helix gaan maken: draai de moeren met ed hand aan!!! Anders vervorm je het hout


-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
En dan nu weer waar het om gaat, nieuwe ideeen en mooie modelspoorbanen
Zoals beloofd zou ik een verslag plaatsen over mijn methode van de montage van de servo's onder de wissels:
Servo aandrijving monteren op een wissel met klikband
In deze beschrijving wil ik een manier laten zien hoe je een servo voor wisselaandrijving goedkoop en snel kan plaatsen. Dit is te doen d.m.v. zogenaamd klikband, een sterke variant van klitteband. Ik gebruik deze in de motorsport waarbij ik heb gebruik om camera's te bevestigen op kuipwerk. Ze weerstaan tot 2 G-Krachten dus sterk genoeg voor de servo's. Het grote voordeel hiervan is dat je de servo erg gemakkelijk kan herpositioneren en vervangen als hij defect gaat.

Benodigdheden die ik heb gebruikt:
1 Conrad servo artikelnummer 230500 € 4,99 p.st.
5 cm Conrad verenstaal 0,8mm 207227 € 0,79 p.m.
5 cm 3M Duallock Conrad 533012 € 12,45 p.m.
Per wisselaandrijving kost het omgerekend € 5,09

Voor het plaatsen van de wissel moet je wel eerst een gaatje maken voor de aandrijving bij de aandrijving van de wissel.
Allereerst maak je de aandrijving gereed. Dit doe je door de verenstaal te buigen met een tang. Zodra de verendraad gebogen is steek je deze door de arm en buig je de uiteinden om om zo een solide verbinding te maken.



Nadat deze gereed is bevestig je de arm op de servo d.m.v. de bijgeleverde schroef. let wel op aan welke kant van de servo je de arm monteert. Als de arm toch verkeerd om zit, haal je de schroef los en draai je de arm om

Vervolgens knip je een stukje band op maat en plak je die aan de zijde van de servo welke tegen de bodemplaat komt. Hierna knip je een stukje band op 1,5 tot 2x de lengte van de servo. Precies zoals je zelf de bevestiging en speling wilt hebben.


De volgende stap is bevestigen, plak het losse stripje band tegen de onderkant van de bodemplaat. Doe dit tegen het gaatje aan en haaks op de wissel zodat je de servo altijd naar link en rechts kan verplaatsen. Dus in het verlengde van de schuif die de tongen bedient.

Plaats nu de servo door de arm recht omhoog te zetten en het draad door de schuif van de wissel te steken. Vervolgens klik je de servo vast op het band. Als de servo voor je gevoel goed zit test je deze of de draad nergens tegen aan komt en vrij kan bewegen. Indien dit niet het geval is kan je de servo met een kleine schroevendraaier los wippen en opnieuw bevestigen.

De laatste stap is het inkorten van het draadje


Voila klaar is kees, alles bij elkaar nog geen 10 minuten werk en je hebt een goed werkende verbinding.

2 servo's op 1 band

Zoals beloofd zou ik een verslag plaatsen over mijn methode van de montage van de servo's onder de wissels:
Servo aandrijving monteren op een wissel met klikband
In deze beschrijving wil ik een manier laten zien hoe je een servo voor wisselaandrijving goedkoop en snel kan plaatsen. Dit is te doen d.m.v. zogenaamd klikband, een sterke variant van klitteband. Ik gebruik deze in de motorsport waarbij ik heb gebruik om camera's te bevestigen op kuipwerk. Ze weerstaan tot 2 G-Krachten dus sterk genoeg voor de servo's. Het grote voordeel hiervan is dat je de servo erg gemakkelijk kan herpositioneren en vervangen als hij defect gaat.

Benodigdheden die ik heb gebruikt:
1 Conrad servo artikelnummer 230500 € 4,99 p.st.
5 cm Conrad verenstaal 0,8mm 207227 € 0,79 p.m.
5 cm 3M Duallock Conrad 533012 € 12,45 p.m.
Per wisselaandrijving kost het omgerekend € 5,09

Voor het plaatsen van de wissel moet je wel eerst een gaatje maken voor de aandrijving bij de aandrijving van de wissel.
Allereerst maak je de aandrijving gereed. Dit doe je door de verenstaal te buigen met een tang. Zodra de verendraad gebogen is steek je deze door de arm en buig je de uiteinden om om zo een solide verbinding te maken.



Nadat deze gereed is bevestig je de arm op de servo d.m.v. de bijgeleverde schroef. let wel op aan welke kant van de servo je de arm monteert. Als de arm toch verkeerd om zit, haal je de schroef los en draai je de arm om

Vervolgens knip je een stukje band op maat en plak je die aan de zijde van de servo welke tegen de bodemplaat komt. Hierna knip je een stukje band op 1,5 tot 2x de lengte van de servo. Precies zoals je zelf de bevestiging en speling wilt hebben.


De volgende stap is bevestigen, plak het losse stripje band tegen de onderkant van de bodemplaat. Doe dit tegen het gaatje aan en haaks op de wissel zodat je de servo altijd naar link en rechts kan verplaatsen. Dus in het verlengde van de schuif die de tongen bedient.

Plaats nu de servo door de arm recht omhoog te zetten en het draad door de schuif van de wissel te steken. Vervolgens klik je de servo vast op het band. Als de servo voor je gevoel goed zit test je deze of de draad nergens tegen aan komt en vrij kan bewegen. Indien dit niet het geval is kan je de servo met een kleine schroevendraaier los wippen en opnieuw bevestigen.

De laatste stap is het inkorten van het draadje


Voila klaar is kees, alles bij elkaar nog geen 10 minuten werk en je hebt een goed werkende verbinding.

2 servo's op 1 band
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ziet er goed uit Martin!
Met 1m van dat klittenband kom je dus een flink eind lijkt me. Wat gebruik je, 5 cm per servo?
Met 1m van dat klittenband kom je dus een flink eind lijkt me. Wat gebruik je, 5 cm per servo?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Zo'n beetje wel, tussen de 4-6 cm. 2 cm voor op de servo en 3-5 voor op het hout
Als je meerdere wissels naast elkaar hebt kan je het zelfs combineren. Als je in gaat slaan zou ik wel een extra meter in calculeren, het is natuurlijk in elke situatie anders.
btw, bij het testen zit er geen beweging in de band ook niet als de servo "doorslaat"
Als je meerdere wissels naast elkaar hebt kan je het zelfs combineren. Als je in gaat slaan zou ik wel een extra meter in calculeren, het is natuurlijk in elke situatie anders.
btw, bij het testen zit er geen beweging in de band ook niet als de servo "doorslaat"
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Leuke optie in elk geval, en flexibel, je kunt nog wat bijstellen door de servo iets te verplaatsen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Tnxs, Dat was ook mijn insteek. Ik ben nogal een pietje precies en dan erger ik me altijd als ik iets vast heb zitten en ik moet een boel doen om het weer los te halen. Zo is het snel gepiept 
