Goed, om de draad weer op te pikken: ik begin langzaamaan e.e.a. te leren over het maken van scenery, maar was helemaal niet gelukkig met mijn groen-prestaties. Ik zag natuurlijk al het moois van Jeroen c.s., maar op een of andere manier kwam ik nooit verder dan het lijmen van individuele stukjes clump-foliage en ik was nooit echt gelukkig met het resultaat.
Vandaar dat ik flink aan het googelen ben geweest en weer naar een hoop foto's en video's heb gekeken en toen kwam ik terecht bij een andere techniek dan ik tot nu toe gebruikt heb.
Het eerste (proef)stukje wat ik gemaakt heb, was op een minder zichtbaar stuk van de baan. Het resultaat is niet geweldig (evenals de kwaliteit van de foto

Aangemoedigd door dit resultaat, ben ik eerst met het dalletje bovenin de helix aan de slag gegaan. Dit heb ik als volgt gedaan:
- Eerst het oppervlak wat je wilt gaan groenen inspuiten met verdunde witte lijm (plantenspuit).
- Vervolgens op/tegen de rotsen een heel klein beetje heel donker groene (bijna zwarte) fine turf strooien/blazen
- Dan met verschillende kleuren groene en bruine fine turf het geheel bestrooien, wat vlekkerig, met minder op de rotsen en meer op de vlakkere stukken.
- Afhankelijk van de hoeveelheid lijm kan het nu hier en daar wat droog worden, dus kun je weer een laagje lijm spuiten of met een water/alcohol mengsel erover spuiten (de alcohol vermindert de oppervlakte spanning).
- Toen heb ik met 2 kleuren groene coarse turf hier en daar wat onkruid/beplanting aangebracht (vooral ook in spleten van rotsen) en met groepjes clump foliage wat grotere struiken gemaakt (wat onverdunde witte lijm hieronder helpt). Omdat dit een wat dikkere laag is, moet je daar flink met de alcohol en lijmspuit overheen. Als je eerst alcohol doet en daarna lijm, dan trekt de lijm er goed in.
- Tenslotte heb ik met een paar verschillende kleuren fine turf de overgangen tussen de verschillende kleuren/materialen wat minder scherp gemaakt (niet te veel want dat ziet er niet uit).
Helaas was de ochtendzon wat fel op de bergtop, maar deze foto geeft toch een idee:

Ondertussen ligt de brug ook op zijn plaats en heb ik het spoor erheen geballast. Dit doe ik nu ook enigszins anders en tegelijkertijd met de scenery eromheen. Gewoon eerst rondom het spoor wat bruine en groende fine turf strooien, dan ballast tussen en naast het spoor strooien en met de kwast enigszins fatsoeneren en dan hier en daar wat hoopjes coarse turf aanbrengen en kleine vlekjes fine turf strooien. Als alles klaar is met alcohol bespuiten en dan met witte lijm druppelen en/of spuiten. Dit gaat erg snel en, veel belangrijker, ik vind het er veel beter uitzien. Het ballastbed wordt onderdeel van het landschap.

Op bovenstaande foto zie je ook goed het verschil tussen oud (het stuk aan de rechterkant) en nieuw (het stuk links en onderstaande foto). Hoewel ik dezelfde kleuren gebruikt heb, ziet het er nu veel 'wilder' en natuurlijker uit.
Hieronder zie je een close-up van het dalletje, het nadeel van deze techniek is wel dat het een stuk rommeliger werkt en je bijvoorbeeld een hoop groen op de achtergrond krijgt, dus afplakken! Ik heb trouwens besloten om de achtergrond (toch) weg te zagen, omdat je dan vanaf andere hoeken de baan kunt bekijken.

Nou, ik hoop dat ik de lange pauze goedgemaakt heb met dit lange verhaal...