Ze zijn nooit verder gekomen dan Wenen...henry schreef:mooi een oostenrijkse baan met turkse invloed.
dit gaat toch wel goedkomen he
Mijn baan: Sankt Georgen.
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
En hier wederom een korte update en een paar foto's (we hebben tenslotte wel wat gedaan in deze 8/9 jaar )
Onder andere zijn we druk geweest met de vraag: "hoe gaan we deze baan aansturen?"
Dat het niet digitaal zou worden was al wel bekend.
Na veel zoeken, wikken en wegen is het het besturingssysteem van "Van Meekeren" geworden.
Dus de printjes besteld en deze in elkaar gezet en daarna dit geheel aan elkaar smeden om de treintjes automatisch te kunnen laten rijden.
Onder andere zijn we druk geweest met de vraag: "hoe gaan we deze baan aansturen?"
Dat het niet digitaal zou worden was al wel bekend.
Na veel zoeken, wikken en wegen is het het besturingssysteem van "Van Meekeren" geworden.
Dus de printjes besteld en deze in elkaar gezet en daarna dit geheel aan elkaar smeden om de treintjes automatisch te kunnen laten rijden.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Marrakech ligt in Marokko...henry schreef:mooi een oostenrijkse baan met turkse invloed.
dit gaat toch wel goedkomen he
Ik heb daar wel eens met de trein gereisd, geen goede ervaring. Duitsland beter.
Zal ook niet meevallen om marrokaanse modellen te vinden.
Groeten,
Edwin
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Grapjassenevo schreef:Marrakech ligt in Marokko...henry schreef:mooi een oostenrijkse baan met turkse invloed.
dit gaat toch wel goedkomen he
Ik heb daar wel eens met de trein gereisd, geen goede ervaring. Duitsland beter.
Zal ook niet meevallen om marrokaanse modellen te vinden.
Groeten,
Edwin
Marrakech ligt inderdaad in Marokko (wat een mooi land is. Geen ervaring met de trein daar).
En ja, er ligt ook een Sankt Georgen in Oostenrijk (net ontdekt - met dank aan het www), maar op mijn baan gaan toch echt duitse treinen rijden.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
-
- Moderator
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Hmm St Georgen im Schwarzwald dus, hetgeen dan dus betekent dat de Schwarzwaldbahn (Offenburg-Singen(Hohentwiel)) het voorbeeld is, das een leuk projekt. Ik ben benieuwd. Is het sporenplan eigenlijk al volledig of moet er nog een laag sporen bij bovenop. Ik word niet helemaal wijs uit de foto's??
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Inderdaad St Georgen im Schwarzwald, maar alleen voor de naam en omgeving verder niets.Robert_N-Nm schreef:Hmm St Georgen im Schwarzwald dus, hetgeen dan dus betekent dat de Schwarzwaldbahn (Offenburg-Singen(Hohentwiel)) het voorbeeld is, das een leuk projekt. Ik ben benieuwd. Is het sporenplan eigenlijk al volledig of moet er nog een laag sporen bij bovenop. Ik word niet helemaal wijs uit de foto's??
Robert
En hier nog een overzicht van de complete baan, meer dan dit is er niet ...
Uiteraard moet het geheel nog aangekleed worden, maar dat komt nog.
Groeten,
William
Laatst gewijzigd door william op 13 dec 2015 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Na het 'aan elkaar knopen' van de diverse printjes is het tijd om te gaan testen.
En omdat we wat eigenwijs zijn - geen raad vragen, maar zelf wat proberen - gaat het natuurlijk mis.
Trein op de baan en het werkt: HOERA ...
Helaas is dit van korte duur, haal een wissel over en een vonk, wat geknetter en een welriekende blauwe lucht op in de kamer: kortsluiting op de wissel en een opgeblazen print is het resultaat.
Wissel er uit en ook het baanplan iets aangepast.
Een nieuwe print bestelt en deze in elkaar gezet en omdat er toch nog eea aan de aansluiting van de printjes gewijzigd moest worden de plaat eveneens aangepast.
Twee gaten gemaakt zodat we aan de onderzijde van de printaansluiting kunnen komen.
En ook direct zelfherstellende zekeringen geplaatst om de printjes te beschermen. Printjes zijn beschermd en het werkt een stuk prettiger dan telkens het geheel los halen.
Groeten,
William
En omdat we wat eigenwijs zijn - geen raad vragen, maar zelf wat proberen - gaat het natuurlijk mis.
Trein op de baan en het werkt: HOERA ...
Helaas is dit van korte duur, haal een wissel over en een vonk, wat geknetter en een welriekende blauwe lucht op in de kamer: kortsluiting op de wissel en een opgeblazen print is het resultaat.
Wissel er uit en ook het baanplan iets aangepast.
Een nieuwe print bestelt en deze in elkaar gezet en omdat er toch nog eea aan de aansluiting van de printjes gewijzigd moest worden de plaat eveneens aangepast.
Twee gaten gemaakt zodat we aan de onderzijde van de printaansluiting kunnen komen.
En ook direct zelfherstellende zekeringen geplaatst om de printjes te beschermen. Printjes zijn beschermd en het werkt een stuk prettiger dan telkens het geheel los halen.
Groeten,
William
Laatst gewijzigd door william op 13 dec 2015 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Inderdaad heel vervelend als je wat opblaast.
Maar ja eigen schuld - moet ik maar niet zo eigenwijs zijn en wat beter rond kijken en informeren.
Die laatste is één van de zeven of tien regels van de 'hoofdzonden' van een modelspoorder. Zal eens kijken of ik deze nog kan vinden en hier eens posten. Heel handig voor beginners!
Zelf voldeed ik hier in ieder geval niet helemaal aan en dus door schade en schande wijzer geworden.
Maar ja eigen schuld - moet ik maar niet zo eigenwijs zijn en wat beter rond kijken en informeren.
Die laatste is één van de zeven of tien regels van de 'hoofdzonden' van een modelspoorder. Zal eens kijken of ik deze nog kan vinden en hier eens posten. Heel handig voor beginners!
Zelf voldeed ik hier in ieder geval niet helemaal aan en dus door schade en schande wijzer geworden.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
william,
even een vraagje, heb jij de grondplaten van van meekeren alleen maar als doorgangsprint gebruikt voor je bekabeling of heb jij aan de onderzijde het schema mooi weggewerkt.
deze vraag omdat ik zoveel draad door elkaar zie naast je moederbords.
van meekeren heeft deze moederboards gemaakt om een hoop draad door elkaar te voorkomen.
groetjes henry
even een vraagje, heb jij de grondplaten van van meekeren alleen maar als doorgangsprint gebruikt voor je bekabeling of heb jij aan de onderzijde het schema mooi weggewerkt.
deze vraag omdat ik zoveel draad door elkaar zie naast je moederbords.
van meekeren heeft deze moederboards gemaakt om een hoop draad door elkaar te voorkomen.
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Henry,
Omdat ik met 19 printjes, 20 als je de 'STAB' voor de printjes meerekent, het geheel (6 treinen) laat rijden heb ik de grondplaten - BP's - van Van Meekeren bij elkaar gezet en onderling hier en daar doorverbonden.
Vanaf de BP's heb ik op dezelfde plaat middels kroonsteentjes een centraal 'verzamelpunt' gemaakt van waar de diverse blokken gevoed worden. De draden naar de diverse blokken lopen middels een tweetal kabelgoten naar het betreffende blok.
Die bos draad die je ziet is dat 'verzamelpunt'.
Omdat ik met 19 printjes, 20 als je de 'STAB' voor de printjes meerekent, het geheel (6 treinen) laat rijden heb ik de grondplaten - BP's - van Van Meekeren bij elkaar gezet en onderling hier en daar doorverbonden.
Vanaf de BP's heb ik op dezelfde plaat middels kroonsteentjes een centraal 'verzamelpunt' gemaakt van waar de diverse blokken gevoed worden. De draden naar de diverse blokken lopen middels een tweetal kabelgoten naar het betreffende blok.
Die bos draad die je ziet is dat 'verzamelpunt'.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
maar je kunt het hele baanschema daar aan solderen waardoor je alleen de draadjes voor de baan hoeft te koppelen aan het moederbord.
of heb je dat want ik zie de automatische zekeringen bij de kroonsteentjes zitten maar het moederbord zorgt voor de spanning van de prints dus daar snap ik het niet helemaal
groetjes henry
of heb je dat want ik zie de automatische zekeringen bij de kroonsteentjes zitten maar het moederbord zorgt voor de spanning van de prints dus daar snap ik het niet helemaal
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Inderdaad het hele baanschema is aangesloten/verbonden middels de BP's (en dat zit aan de onderzijde).
Echter de printjes/voeding moet ook nog naar de baan en dat gebeurd met één draadje, welke op een kroonsteentje zit en vandaar naar de rails gaat.
En in dat draadje zit de zelfherstellende zekering. Deze kan ook op de BP, maar eigenwijs als ik ben, heb deze pas later toegepast (na opblazen van een print) en bij de kroonsteentjes geplaatst.
En ligt er een aparte draad welke dienst doet als - (min).
De voeding voor de printjes en de wissels geschied middels een tweetal trafo's welke ik weer op een ander plaat onder de baan heb zitten.
Echter de printjes/voeding moet ook nog naar de baan en dat gebeurd met één draadje, welke op een kroonsteentje zit en vandaar naar de rails gaat.
En in dat draadje zit de zelfherstellende zekering. Deze kan ook op de BP, maar eigenwijs als ik ben, heb deze pas later toegepast (na opblazen van een print) en bij de kroonsteentjes geplaatst.
En ligt er een aparte draad welke dienst doet als - (min).
De voeding voor de printjes en de wissels geschied middels een tweetal trafo's welke ik weer op een ander plaat onder de baan heb zitten.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Laatst gewijzigd door william op 31 mei 2015 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
william volgens mij heb je aan 1 kerntravo genoeg voor je prints en wissels daar ze niet gelijk schakelen.
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Het voedingspaneel staat zo in één van de mappen van Van Meekeren.
En heb deze zo overgenomen en werkt goed.
Ter info:
Voor de baan zijn twee voedingen nodig nl. één voor de rijspanning en één voor de elektronica.
Geadviseerd wordt, indien men meerdere treinen wil laten rijden (en meerdere wissels heeft) om een zwaardere trafo te gebruiken.
Ik heb twee trafo's genomen en een gelijkrichter.
De ene trafo is voor de elektronica en de andere is voor de wissels (ook omdat deze een hogere spanning nodig hebben).
De STAB is inderdaad kortsluitvast en levert 1A.
En heb deze zo overgenomen en werkt goed.
Ter info:
Voor de baan zijn twee voedingen nodig nl. één voor de rijspanning en één voor de elektronica.
Geadviseerd wordt, indien men meerdere treinen wil laten rijden (en meerdere wissels heeft) om een zwaardere trafo te gebruiken.
Ik heb twee trafo's genomen en een gelijkrichter.
De ene trafo is voor de elektronica en de andere is voor de wissels (ook omdat deze een hogere spanning nodig hebben).
De STAB is inderdaad kortsluitvast en levert 1A.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Echter de omdat de gaten in de plaat onder de BP's toch niet groot genoeg waren, heb ik deze nog maar een keer onder handen genomen en er één groot gat voor/van gemaakt.
De BP's heb ik op een tweetal hoekprofielen (15mm) gezet.
De profielen onderling verbonden met M3-boutjes en deze profielen weer op de plaat.
Het is nu een groot gat waardoor ik heel goed bij de onderkant kant komen als dat nodig is.
De BP's heb ik op een tweetal hoekprofielen (15mm) gezet.
De profielen onderling verbonden met M3-boutjes en deze profielen weer op de plaat.
Het is nu een groot gat waardoor ik heel goed bij de onderkant kant komen als dat nodig is.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Laatst gewijzigd door william op 31 mei 2015 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Jos,
bedankt voor de tip!
Zal het doorgeven als ik ze zie, maar ben bang dat ze al weer 'gevlogen' zijn ...
bedankt voor de tip!
Zal het doorgeven als ik ze zie, maar ben bang dat ze al weer 'gevlogen' zijn ...
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Zoals beloofd. Het zijn "De 7 hoofdzonden van de modelbouwer"william schreef:Inderdaad heel vervelend als je wat opblaast.
Maar ja eigen schuld - moet ik maar niet zo eigenwijs zijn en wat beter rond kijken en informeren.
Die laatste is één van de zeven of tien regels van de 'hoofdzonden' van een modelspoorder. Zal eens kijken of ik deze nog kan vinden en hier eens posten. Heel handig voor beginners!
Zelf voldeed ik hier in ieder geval niet helemaal aan en dus door schade en schande wijzer geworden.
Heb ze weer gevonden op mijn pc en geplaats hier op het forum (N-Spoor Stamtafel)
Doe er je voordeel mee ...
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
Behalve ons 'druk' maken over "de hoofdzonden" en een vrijend stelletje, gaan we uiteraard ook gewoon door met de treinbaan.
De baan is op af-/instellen na gereed en momenteel leggen we de hand aan een pendelbaantje.
De baan is op af-/instellen na gereed en momenteel leggen we de hand aan een pendelbaantje.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
De pendelbaan is ook klaar.
Printjes zijn gesoldeerd en bevestigd op de pendel-BP.
Bedrading onderling doorverbonden en testen maar.
En nadat de test geslaagd is, de pendelbaan gemonteerd onder de baan.
En netjes gemonteerd:
Groeten,
William
Printjes zijn gesoldeerd en bevestigd op de pendel-BP.
Bedrading onderling doorverbonden en testen maar.
En nadat de test geslaagd is, de pendelbaan gemonteerd onder de baan.
En netjes gemonteerd:
Groeten,
William
Laatst gewijzigd door william op 13 dec 2015 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Mijn baan: Sankt Georgen.
kan niet fout gaan, bleck en decker ligt klaar
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---