Denfeld III

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Zo Het is weer papadag, de oudste dochter naar de basisschool, de jongste zit tv te kijken, dus het is weer tijd voor een update. Eerst maar even reageren op jullie reacties, waarvoor dank.

@Henry, Heeft geen reden, ik vind het wel leuk om een andere kleur te gebruiken dan de standaard. ;)

@Martin, goede vragen over de helix. Je moet inderdaad hier rekening me houden. aangezien de plank nogal dik is (3cm MDF) verwachte ik al een uitdaging hier. Inderdaad na testen liepen mijn langste rijtuigen tegen de rand van de plaat. Maar dat was eenvoudig op te lossen door een stukje weg te schuren met de dremel. Je tip is een goede, en dat doe ik ook. Ook omdat ik er niet tegen kan wanneer door de bouw mijn treinen lang stil moeten staan. Treinen moeten rijden! Ik test dus veel omdat ik het ook leuk vind om treinen te laten rijden. Ik verbaas mij erover dat sommige mensen eerst een volledige baan kunnen bouwen zonder een centimeter te rijden met de treinen.

@wouter, Yep ik ga niet de kamer rond, maar wel bijna. Inderdaad komt er een keerlus (is er al, maar ik loop achter met de verslagen). Volg mijn verslag en zie hoe ik het aangepakt heb.

Deze activiteiten stammen nog van mei 2010. Ik loop dus wat achter met de update…

Afbeelding

We gaan verder met de bankmodule. Ik heb nog wat mdf plankjes over van de Helix, dus deze ga ik hiervoor gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Verder zal de bankmodule een aftakking krijgen naar een lokaalspoor. Hiervoor gebruik ik een lange wissel en Engelse wissel van Peco voor. Het lokaalspoor ga ik later aanleggen. Ik wil eerst zo snel mogelijk weer rondjes kunnen rijden met de treinen. Voor het verbinden van de module gebruik ik een printer kabel met Sub-D stekkers en 2 printjes van Huib Maaskant. Voor de aandrijving van de wissels ga ik gebruik maken van Pilz motoren die ik nog heb liggen. Deze zijn wel wat luidruchtig, maar ja… Eerst maar even de bedding van de wissels gelegd, en de wissels. Daarna de rails vanaf de brug doorgetrokken. Hieronder een foto vanuit stuurstand perspectief.

Afbeelding

De volgende update volgt weer snel, met ook een uitleg van de moduleovergangen.

Greetz, Jeroen.


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3590
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Denfeld III

Bericht door Schachbrett »

Hallo Jeroen,

Dat is mooi ik ben ook gezegend met een papadag op woensdag,dat wil niet zeggen dat je ook altijd kunt bouwen. :(
Maarja,als de kleinste aan het tv kijken is,kun je wel mooi een update hier op het forum verzorgen.
Het ziet er goed,het goed dat je goed let op de overgangen. ;)


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Denfeld III

Bericht door shoven »

Dit ziet er mooi uit jeroen, ik ga dit volgen.
Een vraagje: op deze foto heb je 2 wissels tegen elkaar liggen als overloopwissels. Wat zijn dit voor wissels (merk + model)? Ik zoel nl. ook nog zoiets om de wisselstraten rond mijn station te verbeteren, maar de standaard boogwissels van Flm zijn echt veel te krap. Is dit Peco?
Bijlagen
denfeld.jpg
denfeld.jpg (50.77 KiB) 9096 keer bekeken


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Denfeld III

Bericht door FidOo »

Dat zijn de meegebogen wissels van peco idd


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Hallo,

Chris, yep. Helaas lukt het meestal niet om te bouwen op papadag. Eigenlijk heb ik tussendoor alleen ff tijd om achter de kleptop te zitten voor wat werk en dus iets te posten.

Steven, inderdaad zijn het Peco 55 wissels. Ik gebruik geen Minitrix of FLM wissels in het zicht. Zeker als een peco wissel naast een andere wissel legt zie je hoe mooi en slank deze zijn. Helaas wordt hierdoor bijvoorbeeld mijn station een stuk minder lang, maar ik heb het er voor over.
De wissel is de Peco SLE 387f (code 55). zie deze http://www.n-spoorstore.nl/n-spoorstore ... gory_id=62 van H@ns voor een plaatje

Later volgt wellicht meer.

Groet, Jeroen


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3590
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Denfeld III

Bericht door Schachbrett »

Hallo Jeroen,

Ach,achter de kleptop zitten en een beetje kijken naar het modelspoorse leven.
Als dat geen hobby is. ;) :D

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Hallo all,

Chris, yep, kijken naar wat andere mensen aan het brouwen zijn is wat mij betreft ook een onderdeel van de hobby. Het bouwen is toch wel het leukste. Ik ben soms jaloers hoeveel tijd sommigen hier in de hobby kunnen steken.



Zo,we gaan weer verder met het verslag. Ik heb al eerder gemeld dat ik nogal ruimtegebrek heb, daarom ga ik via de bank naar de …. Vensterbank! Weer eens wat anders dan planten!

Zoals belooft een stukje hoe de moduleovergangen maak. Ik heb al mijn overgangen zo gemaakt, zelfs in mijn schaduwstation waar dus 15 overgangen tussen de modules zitten. In sommige gevallen heb ik een kleine correctie moeten doen, maar eigenlijk geen problemen gehad.

Zo eerst maar een foto van de overgang van de bank module naar de vensterbankmodule
Afbeelding
Voor de overgang gebruik heb ik gezocht naar hout met dezelfde dikte als mijn ballastbed. Ik kwam uit op hout voor bedbodems. Je kan ook evt printplaat gebruiken en de rails solderen (zie bv Nproject), maar dat is redelijk wat werk, dit is net zo betrouwbaar. Linksboven op het plaatje zie de 2 stukjes die ik op maat heb gezaagd. In het rechter stukje zitten ook 2 gaatjes omdat de schroefjes van de scharnier uitstaken (had even geen andere voorhanden)

Eerst plaats ik een deurscharnier onder het hout. De scharnier moet een pen hebben die te verwijderen is. Zie foto hieronder:
Afbeelding

Daarna plak ik met onverdunde houtlijm de 2 stukjes hout vast. Tussen de strookjes hou ik ongeveer 1 mm ruimte over.
Afbeelding
Nadat de stukjes hout goed vast zitten,leg ik de rails. Bij de overgang gebruik ik weer veel onverdunde houtlijm.
Afbeelding

Ik heb de resterende stuk rail ook gelijk vastgelijmd met onverdunde boekbinderslijm. Mijn ervaring is dat je dat beter gelijk kan doen. Anders heb je de kans dat de flexrail toch een beetje gaat bewegen met een slechte overgang als gevolg.
Afbeelding

Daarna alles goed laten drogen (minimaal 1 nacht) . Met boeken e.d. zorg ik dat rails gefixeerd blijft.
Afbeelding

Als laatste slijp ik de rails door met een Dremel en een diamantslijpschijf van Proxon Deze is de dunste die ik kon vinden. Ik heb hier nu geen foto van, deze komt in de volgende update.

Greetz, Jeroen


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Denfeld III

Bericht door OBBinN »

Ben benieuwd, er gebeuren hier dingen die ik ook kan gebruiken bij mn nieuw te bouwen baan! Moet namelijk stevige uitneembare delen hebben zodat het balkon toegankelijk blijft zonder gekruip ofzo :P
Die proxon schijf, heb je daar ook een artikel nummer van? Werk nu met de dremel slijpschijfjes, maar die zijn eigenlijk te dik om de rails door te slijpen...

Het gebouwde stuk ziet er in ieder geval degelijk uit! :D Zo met die wisseloversteek enzo... Echt mooi :)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Denfeld III

Bericht door Rob Fongers »

Jerome,

Dit was toch een vraag van jou?


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Denfeld III

Bericht door OBBinN »

Wat zijn dat trouwens voor blokjes op de rails? (Foto 4 & 5)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Denfeld III

Bericht door Rob Fongers »

Dat is dit


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Denfeld III

Bericht door OBBinN »

Omg... Dat ik die nog niet heb zeg... :o :shock: Inderdaad maakt het het buigen van de flexrail een heel stuk makkelijker. Ik ben nu altijd moeilijk aan het doen om het een beetje netjes te krijgen...

Je zet er gewoon 1 aan het begin? en buig de flex dan voorzichtig in de jusite vorm en monteert de 2e aan het einde. Binnenkort maar eens bestellen! Tnx!! :D


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »


@Rob

Yep dat ben ik (lang niet gesproken...gechat! als ik kijk op jouw blog lig je meestal al in bed!). Ik weet dat jij jouw ICE hebt laten aanpassen door SB Modellbau. Wij hebben het lang geleden ook daarover gehad op jouw blog. Jij hebt inmiddels meerdere locs zelf omgebouwd. Dat wil ik ook gaan doen, maar ik wil eerst dat uitproberen op een Brawa loc die kaduk is. De Tee motor overweeg ik dus op te sturen naar hen want ik word er moedeloos van, dat ding is niet vooruit te branden. Ik ben echter wel benieuwd wat de ervaringen van mensen die een Tee RaM hebben na een langere periode van gebruik na ombouw door SB modellbau.

@Wouter, inderdaad is dit eigenlijk een ´Must Have´ bij het leggen van flexrail.

Greetz Jeroen.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Denfeld III

Bericht door Rob Fongers »

Jeroen,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met de RAM. Er zit nu een Mashima in en die rijdt buitengewoon. Ombouw is een eitje als je een poelii trekker hebt.

Hij komt van GM&S en dan bij motoren de 10X24 MHK kiezen. Sindsdien geen enkel probleem meer met de Ram incl binneb verlichting.

Hij heeft ook de poelitrekker en kost ca 10 Euro, de motor ca 24. Is dus een fractie als bij SB


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

He Rob,

Super! Ik ga dat dus doen! Ik neem aan dat ik deze motor (10X24 MHK) ook voor andere N-locs kan gebruiken? Ik wil dus ook een Brawa loc ombouwen en ook mijn Minitrix Cargo loc begint te kuren. Ik dacht dat jij Maxon gebruikt, of ben je nu overgestapt naar deze?

Van een Poelietrekker had ik nog nooit gehoord... Ik kan em ook niet vinden op de GM&S site.... Ik zal hen gewoon een berichtje sturen. Ik was zo en zo van plan een bestelling te plaatsen bij hun, zodat ik het evt bij Eurospoor kan ophalen.

Thanks, Jeroen.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Denfeld III

Bericht door Rob Fongers »

Je moet dat vlieg- en tandwiel van de as halen en dat doe je het best met een Polietrekker. GM&S heeft dat ff via de mail vragen

Je moet naar de lengte van de motor kijken Jeroen. Die 24 staat voor de lengte en je moet de houder van de motor ook gebruiken maar het wijst zich vanzelf

Ja afgestapt van Maxxon valt wel mee maar scheelt de helft in prijs


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Rob, Thanks

Ik ga morgen ff de motoren opmeten en een bestelling plaatsen. Ik laat uiteraard nog wel weten in dit draadje over de ombouw.

Groet, Jeroen


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Denfeld III

Bericht door shoven »

Ik ben hier wel benieuwd naar. Kun je wat foto's plaatsen als het zover is? (ook van die poelitrekker, zegt me helemaal niets...)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Denfeld III

Bericht door Rob Fongers »

Steven,

met een poelietrekker kan je dus een wiel van een as af trekken. zonder dat je beschadigingen krijgt

Afbeelding


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Hallo weer de volgende update.

@ Wouter een plaatje van de slijpschijf komt in de volgende post, nog ff geduld ;)

Naar aanleiding van Rob´s tips heb ik bij Piet Peetoom de bovenstaande poelietrekker en motoren besteld. komend weekend tijdens Eurospoor maar ff ophalen. Uiteraard later meerrrr.....


Deze keer een grote post met veel plaatjes. Dit zijn nog steeds de werkzaamheden van de maand mei. Ik heb in die maand veel gedaan,

De baan gaat verder via de vensterbank naar de keerlusmodule. Deze komt deels onder een kastje te staan.
Afbeelding
Eerst heb ik met karton een mal gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Even kijken of de rails wel daarop past. De binnenbocht zal ongeveer R2 zijn. Deze is overigens voor een latere uitbreiding, deze ga ik nu niet vastleggen.
Tja, dit is het beeld bij mij tijdens papadag, Ik probeer wat aan de baan te doen terwijl de meiden aan het donderjagen zijn…
Afbeelding
Daarna de met de mal van karton de module uitegzaagd.
Afbeelding
Dan maar weer even kijken of alles nog past
Afbeelding

Daarna ga ik de banen voor de rails uitzagen. Bijkomende uitdaging van deze module is dat de rails zal moeten stijgen en dalen.
Afbeelding

Afbeelding
Nu kijken of alles past
Afbeelding
Blokjes opmeten en zagen voor het stijgen/dalen en weer kijken of het past
Afbeelding

Afbeelding
Nu maar de rails leggen. Omdat ik hier geen plek heb voor een aandrijving onder rails en omdat ik nog wat wissels van Minitrix heb, ga ik deze maar gebruiken. De wissel is nodig voor een toekomstige uitbreiding.
Afbeelding
Maar hoe maak je een Mintrix wissel vast aan Peco 55 rails? Heel simpel Haal de trix railasjes van de wissel, en vervang deze met Peco lasjes. Ik gebruik een tangetje om de lasjes er op te drukken.
Afbeelding

Afbeelding
Als je het goed doet, zitten de railstaven exact even hoog.

Daarna heb ik eerst het moeilijkste stuk rails geplakt.
Afbeelding
Dit stuk is wel wat steil, maar het gaat net,

Daarna de rest van de rails geplakt.
Afbeelding

Zo, de volgende post volgt snel…

Greetz, Jeroen


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3590
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Denfeld III

Bericht door Schachbrett »

Hoi Jeroen,

Dat komt bekend voor op papadag het donderjagen van de kids.
Als je een beetje pech hebt,is er weer een protentieele bouwdag naar de knopen. ;)
Maar ik zou ze toch niet willen missen,zondag met mijn zoon naar Eurospoor.
Je moet toch een beetje zorgen voor opvolging voor de baan. :D

Bouw ze!!!

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Hahaha!

Ja, eigenlijk is het ook een bouwdag, en helemaal geen papadag :lol:

Helaas is de werkelijkheid anders, de meestal ga ik toch andere dingen doen met de dames (beetje zoals die Mac reclame waarbij de vader met meisjesdingen aan het doen is).

Naar Eurospoor met de dames lijkt we heel leuk. Mijn vriendin heb ik na al die jaren nog niet over kunnen halen... Overigens ben ik wel afgelopen zondag met mijn jongste dochter (2,5 jaar) naar Railz geweest. Zij vond het top, vooral Tomas de Trein die op bezoek was. Na een uurtje was ze het wel zat...

Greetz, Jeroen.


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3590
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Denfeld III

Bericht door Schachbrett »

Hoi Jeroen,

Mijn vriendin vindt ook helemaal niets aan,daarom blijft ze zondag thuis met onze dochter.
Onze zoon is bijna 6 jaar dus ik ga er wel vanuit dat hij het langer leuk vindt da een uurtje.
Althans dat hoop ik maar. ;)


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Het volgende deel van het verslag Snel he? 8-)

We gaan verder met wat testwerk en het koppelen van de modules.

Eerst maar even testen of de rails wel goed ligt. Ik gebruik hier een aantal rijtuigen en wagons waar ik de meeste problemen mee heb tijdens het rijden.
Afbeelding
Ook uiteraard ff checken of de ruimte wel hoog genoeg is…
Afbeelding

Ok, tijd om de overgang van de modules te maken. Ik doe het weer zoals altijd. Een stukje hout zagen, deze op de overgang plakken, tussen de houtjes wat ruimte overlaten. Aan de onderkant een scharnier gemonteerd. Dan de boel vastlijmen en goed laten drogen.
Afbeelding

Speciaal voor Wouter -> Daarna met de Dremel en de dunste slijpschijf van Proxon de boel doorslijpen.
Afbeelding
Dan ziet het er zo uit.
Afbeelding
Losgehaald:
Afbeelding

Nadat de overgang is gemaakt, leg ik de rest van de rails.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Grappig, op de foto zie je dat de rails niet helemaal recht loopt. Dit deel is wat gehaast gemaakt…. Ach het valt niet echt op (wel dus op de foto)

Zo, eindelijk kan ik weer gaan rijden!! Maar eerst uiteraard alle draden, ultieme keerlus e.d. aansluiten. Daar heb ik geen foto´s van.

Later volgt weer een update, maar dat zal denk ik wel een weekje ofzo duren. Overigens is het een update over een onderwerp waar afgelopen weken discussie over is geweest op dit forum... Bergen maken met... papier maché!!

Eerst morgen ff naar Eurospoor. Ik heb er zin in! Wellicht tot morgen.


Greetz, Jeroen.



Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3590
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Denfeld III

Bericht door Schachbrett »

Hallo Jeroen,

Je gaat als een speer op eht moment,dan zijn de kids braaf. ;)


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Plaats reactie