Denfeld III

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Denfeld III

Bericht door Michiel »

Jeroen, bedankt voor dat ombouwverlag! Puik werk, en het werkt ook drempelverlagend voor mij. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Michel, Thanks, het is leuk dat anderen er ook wat aan hebben.

Ik zag er eerst tegenop, maar eigenlijk is het weer een voorbeeld van: gewoon doen..

En uiteraard eerst kijken hoe anderen dat doen en luisteren naar hun tips. In dit geval veel gehad aan Rob zijn ombouwverslag op zijn site en dus ook zijn tips.

Ik zal voor de ombouw van de Tee Ram een apart draadje maken met het verslag omdat ik weet dat er veel hobbyisten zijn die dezelfde problemen hebben.

@chris :lol:

Groet, Jeroen.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Denfeld III

Bericht door maarten »

Mooie ombouw. Kun je er geen antislipbandjes op zetten voor meer tractie?

Tip: Met Videospin van Pinnacle (gratis! alleen even registreren) kun je ook heel makkelijk videootjes aan elkaar knippen en plakken. :geek:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Maarten, er zitten antieslipbandjes op. Het locje is heel licht, dat is de reden. Deze loc zal max 5 wagens krijgen, ik heb nog een BR150 in dezelfde uitrusting die wel een lange sleep krijgt.

Greetz, Jeroen



Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Ja hoor, daar ben ik weer!

Met lekker veel (en overbodige) Foto’s! Het laden kan dus even duren!

Nu dat ik weer rondjes kan rijden, wordt het eindlijk tijd voor de scenery. Na de zomervakantie ben ik er mee begonnen (sep). De tussenliggende maanden (mei-aug) heb ik gebruikt om onderhoud aan de treinen te plegen en lekker te rijden.

Om de helix te verbergen, heb ik een berg gebouwd. Om de bereikbaarheid van de helix bij calamiteiten te vergroten, moet deze afneembaar zijn. En dus niet te zwaar. Ik weet dat op het forum veel discussie is geweest over de bouw van bergen en dat bouwen met papier mache vaak niet het gewenste resultaat geeft. Maar zo eigenwijs als ik ben heb ik ze dus wel met een soort super papier mache gebouwd. (ok, zo eigenwijs ben ik niet, de bouw van deze berg is al van voor de discussie hahaha!) Of ik nu weer hiervoor zou kiezen... kom ik nog op terug!

Eerst de berg maar gemaakt met materialen die ik nog thuis had liggen: karton, stokjes en gaas. Op de berg moet een chalet of gasthof komen, maar dat komt later. Verder komt er een beekje die uitkomt bij de brug van het lokaalspoor. De uitdaging van de berg is om het afneembare deel onzichtbaar te maken. Ook is de vorm een uitdaging, hij loopt steil omhoog vanwege de benodigde vrije ruimte voor de treinen van de helix.
Afbeelding

Afbeelding

Voor tunnelingang van het hoofdspoor gebruik ik een muur en portaal van Noch. De muur heb ik met een Fohn warm gemaakt en verbogen. De bedoeling was eigenlijk om deze portaal zef te maken, maar vanwege tijdgebrek toch besloten voor deze kant en klaar. Ik vind ze wel mooi! Voor het lokaalspoor gebruik ik ook een portaal van Noch. Het lokaalspoor loopt eng dicht langs de rand, maar dat is niet anders (compromis...). Ik ga hier later nog iets aan doen..Na het vastzetten van de basisvorm van de berg met gaas heb ik stevige keukenrol nat gemaakt met verdunde houtlijm. Dit is de basislaag van de berg. Zie de foto’s hieronder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de site van H@ns, freebit heb ik een artikel gevonden van Prutbeton, een nieuwere vorm van Papier mache. http://www.freebit.nl/index.php?option= ... &Itemid=58

Dat leek me wel wat, dus daarmee aan de slag gegaan. Ik heb echter gebruik gemaakt van Keukenrol ipv goedkope grijze wc papier. Ok, eerst maar ff de boel maken:

Afbeelding
Keukenrol erin

Afbeelding
Behangplaksel

Afbeelding
Water, houtlijm en zaagsel. Onlangs hebben we onze houten vloer laten schuren waar door ik 2 vuilniszakken fijn zaagsel over had. Ik heb een kleine plastic zak zaagsel over gehouden en de rest weggedaan (nu heeel veel spijt van!!!)

Afbeelding
Met een oude mixer ff lekker mixen, en zie daar een lekkere smurrie.


En nu kan je de berg gaan boetseren. Wat een heerlijk werkje om te doen!!! Leuk hoor. Net of je weer op de kleuterschool zit. Doordat ik een keukenrol heb gebruikt blijft het een beetje “vezelig” . Het verschil met gips is dat het betonprut heel lang (dagen!) nog te berwerken is, je kan dus rustig je tijd nemen.
Afbeelding

Afbeelding
Ik denk dat het een goede week duurt voordat je het kan schilderen. Je moet dus wel geduld hebben. Voor is dat juist handig omdat toch niet elke daar aan de baan kan werken. Met 1 keukenrol heb ik ongeveer de halve berg kunnen opvullen. Overigens wel een leermomentje, het behangplaksel is gaan klonteren omdat ik het niet goed had gemengd... Hierdoor is de laag niet helemaal hard geworden, maar blijft wat zacht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu maar eens kijken hoe het opdroogt.

Tussendoor ook nog even een remsectie ingekort naar het station. Dat is toch weer het mooie van met modules werken: je kan bijna niet bij deze plek. Maar nu kan ik dit deel gewoon uitemen en bewerken.
Afbeelding


Binnenkort volgen er weer (veel) meer foto’s.

Groet, Jeroen


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Denfeld III

Bericht door martindomburg »

Dat prutbeton lijkt me wel wat, geeft een mooi effect. had je niet beter eerst de ingangen van de tunnels kunnen bekleden?? Kom je nu slecht bij lijkt me of had je dat niet in de planning?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Martin,

Nee hoor, de berg wordt afneembaar zodat bij calamiteiten of onderhoud ik makkelijk bij de binnenliggende sporen en spiraal kan. Hierna ga ik idd het binnendeel van de tunnel maken.

Groet, Jeroen



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Denfeld III

Bericht door henry »

klein beetje moeite met het gebruikte product hahahahahahahahah
vanavond krabsalade gegeten

moet ff naar de wc

groetjes henry



Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

:D Mooie kleur he? Die kleur komt dus van het zaagsel, van onze houten vloer. Ik moet wel zeggen, door de foto is het nog, uhhh tja.. kleuriger hahaha!.

Wacht maar af, in de volgdende post is de hele berg deze kleur. :o



Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Denfeld III

Bericht door Bouwe »

Wow Jeroen, die berg wordt opzich al een kunstwerk!

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Denfeld III

Bericht door Jeroen »

Schön hoor, Jerome! Ging je nou eigenlijk nog bovenleiding gebruiken?

J


Afbeelding

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Jeroen,

Thanks! jazeker, Bovenleiding maakt de baan wel af. Echter denk ik dat dit nog ff gaat duren... Ik denk dat ik dit deel met berg eerst met bovenleiding ga maken omdat dat erg cool staat. Helaas kan ik dan nog niet met de panto´s omhoog rijden...

Greetz, J


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Denfeld III

Bericht door Jeroen »

Iets dergelijks valt wel aan te raden, ja. Kun je ook beetje scenery bouwen enzo. Al was het maar voor de oefening.

Ga je Viessmann gebruiken?


Afbeelding

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Hallo, daar zijn we weer met een update.

Jeroen, ik weet nog niet welke: Sommerfelt, Viessman, ander merk of eigenbouw. Nog geen idee. Eerst maar aan de slag met de scenery enzo.

Voor het volgende stuk weer een lading prut aangemaakt. Hierbij heb ik eerst een soepje gemaakt van het water, behangplaksel,houtlijm en zaagsel. Hierdoor is het behangplaksel beter gemengd en heb ik geen klonten. Ook heb ik dit keer geen keukenrol gebruikt maar goedkoop wc papier.Nadat het prutje is gemaakt is het weer boetseren geblazen!. Dit prutje werkt wat lekkerder omdat het gladder is. In de keukenrol is katoen verwerkt waardoor het vezelig blijft. Met WC papier is handiger, maar is voor de afwerking wel gladder. Het andere voordeel is dat ik nu het WC papier niet in kleine stukjes hoef te scheuren zoals met de keukenrol; het lost gewoon geheel op.

Afbeelding

Het bovendeel komt later. Na droging kwam de hamvraag: kan ik het afneembare deel scheiden van het vaste zonder al te veel brokken??? Dus met een mesje gaan “zagen”. Sommige delen zijn beter gelukt dan andere.
Afbeelding

Afbeelding
Het is een gek ding als je berg weghaald, zeker met dat platte bovendeel hahaha!
Afbeelding
Helaas bleek dat niet alle beton echt goed droog was, daarom zijn sommige randen een beetje gaan scheuren. Maar goed, dat lossen we wel weer op.
Afbeelding

Ook nog even wat anders aangepakt. Helaas zit een knik in de keerlus waardoor met name de ertswagens ontsporen. Dus de module van zijn plek gehaald en een stukje rails vervangen. Het ziet er niet helemaal netjes uit, maar dat valt niet op omdat de ladenkast op deze module staat.
Afbeelding

Dat waren de plaatjes van oktober. Yep, ik loop dus nog steeds achter…

November volgt weer snel. (denk ik)

Groet, J



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Denfeld III

Bericht door henry »

ik vindt keukenrol toch wel lekkerder en zachter dan dat harde wc papier hoor :mrgreen:

groetjes en ga zo door

henry



Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Hahahaha!

Henry, dat klopt normaal wel.. maar omdat ik niet van dat ultra grijze schuur-wc papier kon vinden, heb ik Ecologisch afbreekbare wc papier gebruikt. En ik kan je uit ervaring vertellen, bij gebruikt voel het zijdezacht aan! :lol:

Groet, Jeroen



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Denfeld III

Bericht door henry »

;)



nico42
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 okt 2010 21:43
Locatie: ERMELO

Re: Denfeld III

Bericht door nico42 »

Ik heb je hele bouwverslag doorgelezen ik vind het prachtig dat je de hele kamer gebruikt om te rijden mooi verslag hoor ;)


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Denfeld III

Bericht door Jeroen »

Yo Jeronimo,

de ertswagens waar jij het over hebt, zijn die van Roco? Heb jij toevallig ook LSmodels in huis? Ik wil graag weten hoe kritisch die keerlus is. Of met name: wat is de radius, wat gaat er net lekker, wat gaat er niet lekker etc etc......

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Denfeld III

Bericht door OBBinN »

Jerome schreef:Speciaal voor Wouter -> Daarna met de Dremel en de dunste slijpschijf van Proxon de boel doorslijpen.
Whoops, zie dit er nu pas bij staan... :mrgreen:
Ziet er inderdaad redelijk dunnetjes uit :-)

Binnenkort eens even opzoeken en bestellen. Altijd handig om al in huis te hebben als ik het straks met de nieuwe baan nodig moet gaan hebben (of zo iets :P) :lol:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Denfeld III

Bericht door Jerome »

Hallo

@Nico, Ja je moet toch wat als je graag met langere treinen wilt rijden met druk treinverkeer.

@Jeroen, de radius van deze keerlus is ongeveer 2, dus de erstwagens gaan er gewoon doorheen. Het probleem was de keerlusovergang, de rails is aan beide kanten doorgeslepen waardoor de rails een beetje ging knikken. Heeft dus niets te maken met de radius. De wagens zijn van Minitrix. Ik hiervaan tzt een hele lange trein van maken met 2 Br151´ers ervoor. Deze heb ik reeds rondrijden.

@Wouter, ik dat zeker doen, die schijf is erg handig.

Zo, binnenkort weer een updeet! (maar bij mij weet je dat nooit hahaha!)

Greetz, Jeroen



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Denfeld III

Bericht door FidOo »

Welke wagens van trix wil je gebruiken voor die trein.

Ik wil nl tzt oo deze de ertsbakken van trix hebben, (wel bekend als Der Lange Heinrich)
als je ze per 40 koopt zijn ze een stuk voordeliger als per 5 of 10.
Ik wil er zelf een stuk of 20 hebben ofzo.. dus misschien wel interessant, om set met meerdere te kopen


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Denfeld III

Bericht door Jeroen »

Halen we nu niet kolen- en ertswagons door elkaar? Bij mijn weten zijn de ertswagons 6-assig, en de kolen 4. Of zit ik er nu naast?


Afbeelding

Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Denfeld III

Bericht door Thalys »

Alleen de koppelwagen van de ertz treinen hebben 6 assen de rest gewoon 4 te misten die uit rotterdam via de grens bij venlo overgaan maar nu zijn die koppelwagens ook verleden tijd IVM AK op de BR 189 van Raillion


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Denfeld III

Bericht door Jeroen »

Thalys schreef:...... 6 assen de rest gewoon 4 te misten.......
:?: :?:


Afbeelding
Plaats reactie