Rothenburg (spoor N)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
WimC

Rothenburg (spoor N)

Bericht door WimC » 23 mar 2011 21:27

Hallo,

Ik had al een draadje over mijn baanplan gemaakt, inmiddels ben ik ook al met de bouw begonnen.

Rothenburg ligt in Duitsland, waar precies ben ik nog niet uit, maar ergens waar ze bergen hebben. Vermoedelijk ergens aan de Rheinstrecke.
Het ligt aan een enkelsporige aftakking van een dubbelsporige lijn. Deze opzet maakt een gevarieerd treinverkeer mogelijk.
Ik rijd met periode V/VI, maar er zal waarschijnlijk ook wel wat museummateriaal komen te rijden.
Het is de bedoeling dat ik digitaal ga rijden, maar zover ben ik nog niet. Ik heb namelijk nog geen digitaal materiaal. Ook de wisselsturing wil ik digitaal maken en eigenlijk ook alles aansturen vanaf de computer. Waarbij ik natuurlijk wel treinen over moet kunnen nemen. Computersturing lijkt me handig omdat de enkelsporige lijn op de vrije baan op het dubbelspoor komt.

Ik ben begonnen met de onderbouw en heb ook al wat rails en dozen neergelegd om enigszins een beeld te geven. De rails die nu zichtbaar is, ligt wat anders als dat het moet gaan worden. Ik heb in eerste instantie met de rails die ik heb een rondje neergelegd, zodat ik al wat kan rijden.

plaatje

plaatje

Ik heb een stapeltje flexrails besteld, zodat ik binnenkort de rails kan gaan leggen. Voorlopig eerst provisorisch, want zoals gezegd wil ik digitaal gaan, maar ben nog analoog. Ik wil eerst gaan testen of het allemaal uitkomt qua hellingen etc. Dan kan ik al wel vast de rails wat definitiever gaan leggen, maar waarschijnlijk kan ik pas dit najaar gaan digitaliseren.
De meeste wissels heb ik al wel. Praktisch probleem is wel dat ik pas de keerlus kan gaan proberen als ik digitaal ben opgestart, want om die eerst analoog aan te leggen, lijkt me wat onpraktisch.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Bontevogel

Re: Rothenburg (spoor N)

Bericht door Bontevogel » 24 mar 2011 08:08

Hallo Wim,

De plaatjes zien er netjes uit. Kun je de keerlus niet zo maken dat hij voorbereid is voor digitaal en dat je toch eerst nog analoog kan rijden?

Groetjes, Clemens

Onderwerp starter
WimC

Bericht door WimC » 24 mar 2011 08:15

Hallo Clemens,

Geen idee of dat kan. Ik dacht van niet, maar als iemand andere ideeën daarover heeft, hoor ik het graag.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
WimC

Bericht door WimC » 26 mar 2011 22:33

Vandaag bezig geweest met rails leggen. Het buitenste spoor is voor 3/4 rond, inclusief het schaduwstation voor dat spoor. Alleen dat ligt nog niet volledig vastgeschroefd.

Afbeelding

Aan de voorkant (van de foto) komt de rails in de bocht wat dichter langs de rand dan ik gepland had. Dat heeft twee oorzaken. 1. Iets te krap afgemeten. 2. Het ontspoorde steeds bij de eerste wissel het schaduwstation in. Ik dacht dat het kwam omdat de wissel onderdeel was van de bocht en heb voor de wissel een kort recht stukje gedaan. Toen dat nog niet werkte de wissel vervangen. Dat was nog niet voldoende, dus de bocht nog iets ruimer gelegd.
Toen ik de wissel ergens anders probeerde (als uitrijwissel), bleek dat het daar allemaal niet door kwam, maar doordat de bielzen net iets lager waren dan de flexrails, waardoor de trein erop stootte en regelmatig ontspoorde. Eenvoudig op te lossen door een papiertje er onder te leggen :roll: .

Dat het wat dicht op de rand ligt op die plek is niet zo'n ramp. Het is daar in een tunnel en ik plaats er toch wel een kartonnetje of wandje voor, zodat een eventueel ontspoorde trein niet de afgrond instort.
En dit is toch nog een testopstelling, dus dat extra stukje rails voor de wissel kan ik er nog weer uithalen (moet ik alleen alles weer losschroeven en daar had ik nu even geen zin in).

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Krab

Bericht door Krab » 26 mar 2011 22:41

Ziet er goed uit Wim :mrgreen:

mvg Sjaak

TC / DCC-P4-S88LN-S88SD16-n -xTreme Keerlus-WD10- N Spoor - Koploper nederlands-beetje stoom .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Bontevogel

Bericht door Bontevogel » 28 mar 2011 20:54

Goed bezig! Zo zie je maar weer dat vroegtijdig testen van de baan géén overbodige luxe is.

Onderwerp starter
WimC

Bericht door WimC » 28 mar 2011 21:16

Idd. Dat weet ik nog van vroeger, daar ging ook altijd wel wat verkeerd als ik aan het leggen was.
Dus wat ik nu doe, is elke keer nadat ik een stuk heb gelegd een paar keer heen en weer rijden om te kijken of het goed gaat. Zowel op volle snelheid als langzaam.

Gisteren ben ik nog wel weer verder gekomen, maar ik heb geen foto gemaakt. Nu ligt de buitenbaan en het bijbehorende deel van het schaduwstation. Ik wacht nog even op een kruising voordat ik verder kan, maar die heb ik via marktplaats al besteld. Ik ga er vanuit die met een paar dagen te hebben.

Volgende week heb ik een weekje vrij. Dan kan ik weer een aardige slag maken. Wel moet ik nog wat klusjes in huis doen (een deur en een kozijn verven en nog wat kleine klusjes). En wil ik ook nog wat tijd besteden aan mijn andere hobby (wielrennen), maar ik moet dan al weer een aardig eind komen.

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
WimC

Bericht door WimC » 03 apr 2011 19:56

Hallo,

Het gaat niet bijzonder snel, maar ik ben weer wat verder. Dubbelsporige lijn ligt en ik ben begonnen met het maken van de hellingen. Al dat zaag- en paswerk kost toch best veel tijd.

Afbeelding

Groeten,
Wim

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Bontevogel

Bericht door Bontevogel » 04 apr 2011 08:41

Dat op maat zagen en passen kost zeker veel tijd. Het was trouwens ook veel te mooi weer om binnen te zitten/knutsellen. Het was echt mooi fiets weer... heb je nog gefietst? Ik heb zaterdag een rondje van 115 km gedaan.... heerlijk!
Ga zo door en ik hou je in de gaten :mrgreen:

mdedeugd

Bericht door mdedeugd » 04 apr 2011 09:09

Hallo Wim.

Lekker bezig, met de baan in wording. ;)
Alleen heb ik even een vraag. :o
De tafel was geheel dicht.
Nu heb je het trace gedeelte met de 3 wissels uitgezaagt.
En zover ik zie op de foto.
Zit het weer met schroeven vast aan de bestaande tafel.
Wat ben je daar mee van plan.?

Martin de Deugd

Plaats reactie