Baan van Steven

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
shoven

Baan van Steven

Bericht door shoven » 03 nov 2009 13:40

Nou, het is zover hoor.
Ik ben begonnen met de bouw van mijn baan. Eindelijk een redelijk baanplan gemaakt.
Het afgelopen weekend ben ik begonnen met de klimspiraal.

Mijn oppervlakte is 325x122 cm. Het schaduwstation ligt zo'n 29 cm onder nivo 0 en wordt bereikt mbv een klimspiraal.
Een deel van de ruimte was nog in gebruik door mijn vrouw voor een grote puzzel, maar die besloot toch maar dat ik het beter kon gebruiken, dus nu heb ik er (linksonder) nog een stukje bij gekregen van 122x150. Dus kan ik er nog een uitbreiding aan maken.
Bijlagen
Baan11b mini.jpg
Baan11b mini.jpg (55.19 KiB) 31526 keer bekeken
Laatst gewijzigd door shoven op 09 jan 2010 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Hookies
Contacteer:

Re: Baan Steven

Bericht door Hookies » 03 nov 2009 13:45

Ben benieuwd naar de eerste beelden van je werkzaamheden. Wat ga je trouwens uitbeelden (tijdperk, land, soort wagens)?

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven » 03 nov 2009 13:50

Ik ben gestart met de klimspiraal. Niet heel moeilijk, wel even goed over nadenken voordat je gaat zagen.
Hij overbrugt een slordige 29cm, zodat je voldoende ruimte hebt tussen niveau 0 en niveau -1. Stijgen/dalen gaat in 4 rondjes die een ellipsvorm hebben, dit om voldoende lengte per rondje te hebben om een goed stijgingspercentage te halen.
Tussen de niveaus van de klimspiraal zit zo'n 6,5 cm, ruim voldoende om met panto's omhoog te kunnen rijden. De rails is Flm Piccolo R1 en R2 (die is nu dus ook meteen op).

Het ding is gebouwd op 4 standaard 6mm MDF platen van 61x122 die in de juiste vorm zijn gezaagd, en het geheel is opgehangen aan 12 draadeinden M10 (met dank aan Rob F voor de werkbeschrijving op zijn site).
En zo ziet het eindresultaat eruit. De klimspiraal staat hier nog bovenop niveau 0 met wat tijdelijke aansluitingen voor DCC-signaal en wat opstelrails, dat bouwt makkelijker. Later verhuist hij naar zijn definitieve plekje.

Afbeelding
Klimspiraal met 2 treinen
Laatst gewijzigd door shoven op 03 nov 2009 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven » 03 nov 2009 13:54

Hookies schreef:Wat ga je trouwens uitbeelden (tijdperk, land, soort wagens)?
Het tijdperk is V, dat vind ik op dit moment het mooiste qua materieel. III heeft ook wel wat, maar misschien doe ik dat later als ik groot ben.
Er wordt vooral met goederentreinen gereden. Het spul wat ik heb rondrijden is vooral Duits (DB, RAG, MWB, Dispoloks) met een internationaal tintje.
Ik heb geen specifiek land in gedachten. Het zal wel wat heuvelig worden, dat geeft wat meer mogelijkheden met niveauverschillen.
Laatst gewijzigd door shoven op 03 nov 2009 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven » 03 nov 2009 13:58

Uiteraard heb ik tijdens de bouw continu getest of het werkte. Na de bouw van iedere laag een rondje met wat locs gereden.
Iedere laag heeft 2 aansluitingen op de DCC ringleiding, 8 in totaal dus. Lange rijtuigen kunnen elkaar prima passeren in de bochten.

Afbeelding
Aansluiting op de ringleiding

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven » 03 nov 2009 14:03

En dan moet er natuurlijk even gereden worden. Een Class 66 met een stammetje van 9 hete-oliewagens gaat zonder problemen omhoog en komt onderweg een Taurus met 8 klapdekselwagens tegen.
Wat meer beweging in dit filmpje. Beeld schokt een beetje, maar het is ook maar een simpel fototoestel waarmee ik film.

Afbeelding
Class 66 op weg naar hogere sferen

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Rob Fongers
Contacteer:

Bericht door Rob Fongers » 03 nov 2009 15:04

Hoi Steven,

Dat zit er mooi uit. Ga zo door ;) ;)

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< Koploper - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Contacteer:

Bericht door Saraan » 03 nov 2009 15:33

Hallo Steven,

Die helix ziet er echt goed uit. 3% lijkt me wat stijl, maar als je treinen vlot naar boven rijden, dan is dat natuurlijk prima. Maar betreffende je sporenplan, je opstelsporen in het station lijken me erg onhandig aangesloten op het hoofdspoor. Je moet op het hoofdspoor gaan rangeren, je moet tegenspoor gaan rijden,... Kortom, ik zou die aansluiting eens herbekijken zodat de sporen gemakkelijker vanuit het station bereikbaar zijn. De 2 scherpe knikken op de beide uiteinden van het station vind ik persoonlijk vrij storend. Ik zou die knik wegwerken en er zachte bogen van maken. Voor de rest een prima plan met lange rijbanen. Het is wel wat randen afrijden, maar als dat jou niet stoort, dan is dat natuurlijk geen probleem.

Ga zo door!
groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Hookies
Contacteer:

Bericht door Hookies » 03 nov 2009 15:49

Prima helix en wel degelijk een prima filmpje hoor. Ik zie weinig schokken en zo oud is je toestelletje niet als je al zonder problemen 2 minuten kunt filmen (of heb je meteen een extra zware geheugenkaart erin gedaan).

Is die 6,5 cm tussenruimte een beetje goed te doen qua bereikbaarheid met je handen?

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Krab

Bericht door Krab » 03 nov 2009 16:32

Hoi Steven ,
je bent al verder dan ik zit nog in de ontwerpfase .
Het filmpje vond ik zeer intressant ,kan er wat van afkijken .
Succes met het bouwen .

mvrg Sjaak

TC / DCC-P4-S88LN-S88SD16-n -xTreme Keerlus-WD10- N Spoor - Koploper nederlands-beetje stoom .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Plaats reactie