Baan van Steven

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Baan Steven

Bericht door Saraan »

Toch wel moedig om je schaduwstation op te breken en opnieuw aan te leggen. Maar ik denk dat, eenmaal alles terug vlekkeloos rijdt, je voldoening zal hebben dat je het gedaan hebt.

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Dat was ook de gedachte die door mijn hoofd spookte Michiel. Als ik het nu niet doe, krijg ik er spijt van. Dus doen!
(maar uiteraard was het handiger geweest het in 1x goed te doen. Nou ja, een mens is nooit te oud om te leren)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Baan Steven

Bericht door Rob Fongers »

Ja zo kan ik er ook nog een paar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Hoe was die ook weer met die Koe :?: :?:

Maar maak niet uit Steven anders ben je zo snel klaar.....

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Gelukkig hoefde ik maar aan 1 kant de wisselstraten op te breken, dus niet het hele schaduwstation hoefde eruit. Maar ja, je bent toch eventjes zoet met 8 sporen verlengen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Zo, even een kleine update.
Het schaduwstation is verlengd. Alle bedrading is weer aangesloten en tegelijk wat gefatsoeneerd. Net als Martin heb ik daarbij bindruggen gebruikt. Werkt prima moet ik zeggen. Met 2 kleine schroefjes vastzetten, draadjes er door heen, en het lijkt weer heel wat!

Het geheel is nu ook in Koploper ingevoerd, en ik ben nu aan het testrijden. Daarbij hikt het hier en daar nog wat. Met name rond de wisselstraten staan locs ineens zonder stroom. Ik soldeer dan ook de komende tijd nog wat extra draden daar. Ik gebruik Flm wissels, maar met plastic hartstuk; die zijn hier wat gevoeliger voor.
Waar ik ook tegenaan loop is baanschuivers die blijven hangen op kleine onderbrekingen in de rails (m.n. bij blokscheidingen). Vooral de Minitrix BR185 heeft daar een handje van. Daar moet ik nog wat op verzinnen.
Tips zijn welkom! (voor beide issues)

Even een foto van het schaduwstation. Deze sporen zijn elk 120cm, sommige iets langer.
Afbeelding


En de bijgeharkte onderkant van de plaat. De draden: blauw is bezetmelder, Geel/bruin is J/K voor de DCC baanvoeding. Je ziet hier de onderkant van het schaduwstation ter hoogte van de groene draad op de bovenste foto.

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Baan Steven

Bericht door Hookies »

Goed bezig Steven! Ik heb bij mijn wissels een iets andere tactiek toegepast. Ik heb na iedere wisseltong nog een klein stukje los spoor voordat de isolatie komt. Hierdoor hebben alle tongen om de wissel heen nog een aprte voeding voor beide staven. Het proobleem van je baanschuivers komt me bekend voor. Mijn EK-Taurus heeft daar op sommige plaatsen ook last van.

Ik zie dat je boven het schaduwstation ook al draden hebt hangen. Is dat de ringleiding voor je bovenbaan of staat je controlecentrum aan de kant van waar je de foto schiet en zijn dit de draden van en naar de spiraal?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Hoi Martin,

Dat probeer ik ook te hebben. De wisselstraten die wat emmeren hebben een ongedetecteerd stuk erna liggen, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik soldeer nog wat extra draadjes. In mijn geval liggen er 3 wissels na elkaar, dus soldeer ik ook e.e.a. aan de staven van de wissels zelf.
De leiding die je erboven ziet is de ringleiding. Zodra er serieus mee gewerkt wordt trek ik die ook serieus strak.

Over de baanschuivers: heb je dat opgelost of blijft dat zeuren? Ze vallen wel iets bij te buigen, maar op een gegeven moment veert dat terug. Ik ben benieuwd naar oplossingen. (of wordt het een stukje afslijpen??)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Baan Steven

Bericht door Rob Fongers »

Hee Steven,

Je gaat goed man. Wat die baanschuivers betreft van die Taurussies, een probleem wat je oplost door ze af te slijpen. Ja en voor de rest niet echt positief nieuws van deze locs (minitrix).
Hier ook de schrik sloeg om mn hart zondag toen de TC problemen ging vertonen....... zoeken zoeken en nog eens zoeken.... maar nee hoor Kwalitatief Uiterst Teleurstellend hahahaha. Maar goed maandag en vandaag heel de dag aan het klooien geweest en Wim erbij en wat gebeurd er bijna 6 uur gereden zonder problemen met max 15 treinen en een gemiddelde tussen de 9 en 10 gemiddeld.
Dus we weten nog steeds niet waar het vandaan komt. maar ook daar komen we uit, TC heeft ook al die tijd zinder ventilator gelopen dus het geeft de burger moed. Niet alleen voor miij maar voor alle gebruikers. Had bijna een IB gekocht bij Uhlenbrock omdat ik dacht dat ie afgeschreven was maar het werkt weer al vanouds.

Maar goed kom gauw eens naar je toe altijd leuk!!

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

De baanschuivers lijkt een Minitrix probleem. Ik heb er last van bij de MRCE 185 en de MWB Taurus. Maar de DHL Taurus gaat zonder problemen overal overheen. De Hobbytrains hebben nergens last van, net als de Class 66. Toch maar even de slijpschijf erbij pakken... :evil:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

R Fongers schreef:Had bijna een IB gekocht bij Uhlenbrock
Anders koop je toch een Multimaus... klaar voor weinig! :mrgreen:
En daar koop je voor bijna nop een extra booster bij.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros

Re: Baan Steven

Bericht door Wim Ros »

Alleen gaat Rob dan een geheel ander probleem hebben. Afgezien van het gemis van een LocoNet aansluiting zijn er nog meer beperkende zaken. Maar goed dat is helemaal niet aan de orde. Met zijn TC is niets mis, op wat moeilijk bedienbare knopjes na dan.

Volgens mij kwam het probleem vanuit de computer en met name de RS232 aansluiting of kaartaansluiting in de PC. Maar het is en het blijft koffiedik kijken.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Druk bezig met wat testritjes. De baan moet duidelijk nog worden ingereden, en sommige locs doen het beter dan andere. Een onderhoudsbeurtje kan geen kwaad denk ik.

Een testtrein bestaande uit een Taurus met 7 staalwagens:
Afbeelding

En op weg naar beneden door de spiraal:
Afbeelding

Een verdwaalde BR185 met wat containerwagens op weg naar het schaduwstation:
Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

En uiteraard kom je er dan achter wat de waarde van je locs is.
De Minitrix Taurussen hebben geen geweldige reputatie en dat blijkt. Met de 7 staalwagens wordt de last omhoog toch erg zwaar. De gele Taurus op de foto trekt het voor geen meter. Deze heeft dan ook maar 2 aangedreven assen, en om dan een sleep van 7 wagens met elk 2x3 assen door een R2 bocht omhoog te sleuren blijkt teveel van het goede. Ook de MWB Taurus trekt dit slechts met de allergrootste moeite. Er zal een sterker locje voor moeten... (en nee, de helling is nog geen 3%, dus dat is te overzien)
De gele Taurus krijgt een wat makkelijker te verteren hapje mee.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Baan Steven

Bericht door Rob Fongers »

Hoi Steven,

Als je weet, afgezien van je 2 assig aangedreven Taurus, dat de BR 152 en 189 serie van Minitrix allemaal het zelfde frame en motor hebben schrik je zeker. Maar de 4 assen aangedreven locs gaan het gewoon goed doen ben ik van overtuigd. Is meer een zaak van de baan goed inrijden en blijven rijden.

Ziet er voor de rest goed uit man. We hebben ff moeten wachten op die foto's van die Roco wagons maar uiteindelijk toch gekomen :D :D

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Ach ja, het duurt effe maar dan heb je ook wat.
En voor elke loc is wel een geschikt stammetje te vinden.
Voor de Roco staalwagens heb ik een paar dagen geleden op eBay voor een leuk prijsje dit ding gescoord, die wil ik ervoor gaan zetten.

Fleischmann SBB CFF FFS Re 482 Cargo:
Bijlagen
Flm SBB Cargo.JPG
Flm SBB Cargo.JPG (19.3 KiB) 12093 keer bekeken


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Belangrijkste probleem wat ik op het moment nog heb is locs die op de wisselstraten stilvallen. Ik heb van die Flm Piccolo wissels met plastic hartstuk, en dat gaat niet altijd even goed. Als de loc er met een beetje vaart overheen gaat gaat het goed, maar als het te langzaam rijdt (net opgetrokken) dan gaat het regelmatig mis. Dus daar ga ik nu aan werken (tips welkom!).

En verder de 'normale' rare verschijnselen. Een loc die de ene kant op consequent ontspoort op een raillas (als enige) en als je hem omdraait er zonder enig probleem overheen gaat. Dat soort dingen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Baan Steven

Bericht door Rob Fongers »

shoven schreef:Belangrijkste probleem wat ik op het moment nog heb is locs die op de wisselstraten stilvallen. Ik heb van die Flm Piccolo wissels met plastic hartstuk, en dat gaat niet altijd even goed. Als de loc er met een beetje vaart overheen gaat gaat het goed, maar als het te langzaam rijdt (net opgetrokken) dan gaat het regelmatig mis. Dus daar ga ik nu aan werken (tips welkom!).
Ja veel geduld, schoonrijden en wieltjes na lopen ook bij de stroomafname. Ff over de Minitrix schoonmaak borstel laten lopen. Bij Tuarussies kijken of de wiel afstand op de as goed is. Goed kijken waar het iedere keer gebeurd en kijken evt met loep of er iets bijzonders is wat het contact verbreekt. Het kan ook zijn dat de loc gelicht wordt althans zo dat intern een stroom onderbreking ontstaat. Vaak kan je dat herkennen door er de loc steviger op rails te duwen.
En verder de 'normale' rare verschijnselen. Een loc die de ene kant op consequent ontspoort op een raillas (als enige) en als je hem omdraait er zonder enig probleem overheen gaat. Dat soort dingen.
Ja heb ik ook, bekend verschijnsel, vijlen justeren etccccc

Succes en Plezier

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Baan Steven

Bericht door Jos »

Ziet er goed uit Steven!
Wielen schoonmaken is eem lastig klusje. Bij loks zonder asb maak ik de draaistellen los en laat deze even door een laagje wasbenzine rijden.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Baan Steven

Bericht door martinb »

Ff over de Minitrix schoonmaak borstel laten lopen.
M.i. beter en makkelijker werkt de volgende methode om de wielen van de locomotief schoon te maken met wasbenzine (klik).


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Jos schreef:Ziet er goed uit Steven!
Wielen schoonmaken is eem lastig klusje. Bij loks zonder asb maak ik de draaistellen los en laat deze even door een laagje wasbenzine rijden.

Groetjes,
Jos
Wat is asb?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Baan Steven

Bericht door martinb »

AntiSlipBandjes


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Baan Steven

Bericht door Jos »

De tip van Martin werkt voor het loopoppervlak.
Ik haal de draaistellen los, pak een doosje van een wagon, doe er ongeveer 5 mm wasbenzine in en rijd het draaistel op en neer. Zo worden ook de stroomafnemers schoongemaakt.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

Die van dat bakje met wasbenzine is een leuke tip. Alleen: al mijn locs (op de Class 66 na) hebben anti-slipbandjes. En dat rubber wordt zeker aangetast door de wasbenzine? Hoe doe je die dan Jos?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Baan Steven

Bericht door Rob Fongers »

Steven,

Alcohol bijv, ik leg mijn draaistellen er kompleet met ASB in om te weken en daarna met borsteltje schoonmaken. Enn die zitten er nog allemaal op en in goede staat.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baan Steven

Bericht door shoven »

OK, gaan we proberen! Wel even een fijn borsteltje opsnorren (tandenborstel lijkt me wat te grof...).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie