Nieuw jaar, nieuwe baan....
-
- Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Hallo,
Prachtig concept, ga er maar voor technisch goed uitvoerbaar.
O ja, dat aan en afkoppelen in N gaat prima gewoon een kwestie van de juiste software en afstelling van de loks.
Binnen WinDigipet kan je een lok afkoppelen en weer aan koppelen ook kan je tekenen delen.
Gaat allemaal prima.
Ook het fysieke aan- en afkoppelen gaat prima er zijn diverse voorbeelden hier op het forum met filmpjes als je ze niet kent dan kan ik ze wel poosten voor je (kijk maar eens op mijn website of op het forum bij Ronald)
mvrgr Bob
Prachtig concept, ga er maar voor technisch goed uitvoerbaar.
O ja, dat aan en afkoppelen in N gaat prima gewoon een kwestie van de juiste software en afstelling van de loks.
Binnen WinDigipet kan je een lok afkoppelen en weer aan koppelen ook kan je tekenen delen.
Gaat allemaal prima.
Ook het fysieke aan- en afkoppelen gaat prima er zijn diverse voorbeelden hier op het forum met filmpjes als je ze niet kent dan kan ik ze wel poosten voor je (kijk maar eens op mijn website of op het forum bij Ronald)
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Zo, kleine 1,5 week verder. Helaas nog niet echt veel kunnen doen. Ik heb wel al een start gemaakt met het tekenen van het nieuwe baanplan in Anyrail.
Tijdens het tekenen viel mij nog iets aan het baanplan op. Even het plaatje:
Rechtsonder had ik al vragen over, waar gaat dit heen, is er wellicht nog een baanplan wat hier op aansluit? Een deel 2 zeg maar.
Hier valt b.v. op dat het bevoorraden van de kolenvoorraad met een sleep kolenwagons eigenlijk niet gaat.
Iets rechts uit het midden viel mij nog een aftakking op. Dit spoor komt ook van rechtsonder af. Het is wel te bereiken vanaf het hoofddeel. Maar is het spoor rechtsonder nu doodlopend? Zou kunnen natuurlijk.
3 is het zogenaamde "Bahnmeisterei".
5 is het zogenaamde "BW-Verwaltung".
Natuurlijk valt er een gedeelte aan de baan aan te bouwen om e.e.a. op te vangen. Maar ben toch wel nieuwsgierig of er een deel 2 is.....
Grtz.
Peter
Tijdens het tekenen viel mij nog iets aan het baanplan op. Even het plaatje:
Rechtsonder had ik al vragen over, waar gaat dit heen, is er wellicht nog een baanplan wat hier op aansluit? Een deel 2 zeg maar.
Hier valt b.v. op dat het bevoorraden van de kolenvoorraad met een sleep kolenwagons eigenlijk niet gaat.
Iets rechts uit het midden viel mij nog een aftakking op. Dit spoor komt ook van rechtsonder af. Het is wel te bereiken vanaf het hoofddeel. Maar is het spoor rechtsonder nu doodlopend? Zou kunnen natuurlijk.
3 is het zogenaamde "Bahnmeisterei".
5 is het zogenaamde "BW-Verwaltung".
Natuurlijk valt er een gedeelte aan de baan aan te bouwen om e.e.a. op te vangen. Maar ben toch wel nieuwsgierig of er een deel 2 is.....
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Bovenstaande baanplan is een ontwerp van Rolf Knipper (helaas een aantal jaren geleden overleden) hij gebruikt vaak nog ruimte achter de coulisse om de op het oog doodlopende sporen af te buigen.
Hij maakte van zijn ontwerpen ook hele mooie 3D tekeningen, er zijn nog wel meer mooie voorbeelden van hem te vinden.
Als je bovenleiding wilt gebruiken mag je er nog wel een paar krantenwijken bijnemen , suc6
m. vr. gr.
Jos van Gulik
Hij maakte van zijn ontwerpen ook hele mooie 3D tekeningen, er zijn nog wel meer mooie voorbeelden van hem te vinden.
Als je bovenleiding wilt gebruiken mag je er nog wel een paar krantenwijken bijnemen , suc6
m. vr. gr.
Jos van Gulik
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
In dit geval leiden alle sporen die in tunnels verdwijnen naar lager niveaus. Behalve het spoor rechtsonder. Dat loopt dood, zoals ik al eerder schreef. Er zijn geen sporen achter coulissen, of aansluitende baandelen op hetzelfde niveau.
Zie: Miba Spezial nr. 9, pag 20 t/m 23. Die is op CD nog te koop:
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/mode ... -_271.html
Ben
Zie: Miba Spezial nr. 9, pag 20 t/m 23. Die is op CD nog te koop:
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/mode ... -_271.html
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
@Ben, Miba Spezial nr. 9 heb ik digitaal, maar ook daarin is het verloop van die sporen onderin niet duidelijk! Als ik het plaatje uitvergroot dan lijken alle 6 de sporen door te lopen (stippellijn)! Echter op de daarop volgende pagina's is hier niets van terug te vinden. Overige tunnel in-/uitgangen en verder verloop worden netjes op pagina 20/21 weergegeven.
@Jos, ik zal eens zoeken op die naam, wellicht vind ik iets meer. Bovenleiding is niet de bedoeling, althans nog niet.... maar als dan wordt het inderdaad een hele dure...
Grtz.
Peter
@Jos, ik zal eens zoeken op die naam, wellicht vind ik iets meer. Bovenleiding is niet de bedoeling, althans nog niet.... maar als dan wordt het inderdaad een hele dure...
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Als je bovenleiding doet dan maar deels lijkt me. Een beetje onnatuurlijk in combinatie met een locloods...
Wel een mooie uitdaging dit plan. Ik ben benieuwd.
Wel een mooie uitdaging dit plan. Ik ben benieuwd.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Hoi Peter ,
als je op de eerste pagina van je kijkt zie je waar het naartoe gaat rechtsonder .
Onder Oberwelt und untergrund staat het namelijk .
Weet niet of je dat opgemerkt heb ,dat er ook een schaduwstation onder kan .
m.v.g. Sjaak
als je op de eerste pagina van je kijkt zie je waar het naartoe gaat rechtsonder .
Onder Oberwelt und untergrund staat het namelijk .
Weet niet of je dat opgemerkt heb ,dat er ook een schaduwstation onder kan .
m.v.g. Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Hier nogmaals het plaatje, alle blauwe punten geven de tunneldoorgangen aan naar de "untergrund". Helemaal rechts is inderdaad een optie om een helix naar een schaduwstation te plaatsen, dat is allemaal helemaal duidelijk.
Maar rechts bij de kolenopslag staat geen blauwe punt.... Ik hoop dat e.e.a. nu duidelijk is . Je ziet hier wel stippellijnen staan, zal dus doorlopen, maar waarheen....
Geen ramp hoor, verzin ik t.z.t. wel iets op .
@Steven, een lok loods met bovenleiding is zeker mogelijk hoor, Google maar eens .
Maar ik denk dat bovenleiding echt overkill wordt, maar ik zeg niet nooit......
Ik kan eventueel de 4 pagina's uit MIBA als plaatje in het draadje zetten.....
Grtz.
Peter
Maar rechts bij de kolenopslag staat geen blauwe punt.... Ik hoop dat e.e.a. nu duidelijk is . Je ziet hier wel stippellijnen staan, zal dus doorlopen, maar waarheen....
Geen ramp hoor, verzin ik t.z.t. wel iets op .
@Steven, een lok loods met bovenleiding is zeker mogelijk hoor, Google maar eens .
Maar ik denk dat bovenleiding echt overkill wordt, maar ik zeg niet nooit......
Ik kan eventueel de 4 pagina's uit MIBA als plaatje in het draadje zetten.....
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Peter,Peter schreef:Ik kan eventueel de 4 pagina's uit MIBA als plaatje in het draadje zetten.....
Ik adviseer je dat niet te doen. Je kopieert dan auteursrechtelijk beschermd werk. (Dat is het plaatje van het plan overigens ook.) Dat kun je onzin vinden, maar de consequenties kunnen onaangenaam zijn.
Groet,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Ben, dat is ook mijn reden dat ik het niet in zijn geheel op het forum heb gezet.......
Ik heb het geheel nog eens nagelezen, in het 4 pagina's tellende verhaal wordt niet over die sporen onderaan gesproken.
Is geen ramp, zoals eerder gezegd, ik verzin er wel iets op. Komt goed.
Blijf het een mooi plan vinden. Het uittekenen schiet al aardig op.
Grtz.
Peter
Ik heb het geheel nog eens nagelezen, in het 4 pagina's tellende verhaal wordt niet over die sporen onderaan gesproken.
Is geen ramp, zoals eerder gezegd, ik verzin er wel iets op. Komt goed.
Blijf het een mooi plan vinden. Het uittekenen schiet al aardig op.
Grtz.
Peter
-
- Berichten: 1544
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Peter,
Zoals het sporenplan bekijk lopen die sporen door een tunnel, onder de berg. Alleen hebben die sporen geen functie in het rijden. DUS zijn ze in de berg gestopt, jij kan deze sporen voor toekomstige uitbreiding gebruiken. Dus door laten lopen tot het eind.
Links bij het goederen depot, is er dezelfde situatie.
Met vriendelijke groet,
Mark
Zoals het sporenplan bekijk lopen die sporen door een tunnel, onder de berg. Alleen hebben die sporen geen functie in het rijden. DUS zijn ze in de berg gestopt, jij kan deze sporen voor toekomstige uitbreiding gebruiken. Dus door laten lopen tot het eind.
Links bij het goederen depot, is er dezelfde situatie.
Met vriendelijke groet,
Mark
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Hoi Peter,
De functie van die sporen rechts onderin lijkt me gewoon om nog net met een lok om te kunnen lopen. Het lijkt me logischer (en realistischer) om die wissels een cm of 10-20 naar links boven te verplaatsen en die sporen dan niet in een tunnel te laten verdwijnen maar gewoon op een stootblok.
Het aantal tunnels per vierkante meter is zo ook al hoog genoeg
Ik onthoud me dit keer van "less is more" en "komt dit ooit af" commentaren en wens je veel success bij de verdere ontwikkeling van dit plan!
Hoe groot wordt dit trouwens in N?
De functie van die sporen rechts onderin lijkt me gewoon om nog net met een lok om te kunnen lopen. Het lijkt me logischer (en realistischer) om die wissels een cm of 10-20 naar links boven te verplaatsen en die sporen dan niet in een tunnel te laten verdwijnen maar gewoon op een stootblok.
Het aantal tunnels per vierkante meter is zo ook al hoog genoeg
Ik onthoud me dit keer van "less is more" en "komt dit ooit af" commentaren en wens je veel success bij de verdere ontwikkeling van dit plan!
Hoe groot wordt dit trouwens in N?
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Ik heb nog geen exacte maten, vandaar dat ik het hele plan in Anyrail aan het tekenen ben. Ruimte die ik beschikbaar heb is ruim voldoende.
Grtz.
Peter
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Even een korte update.
Het tekenen in Anyrail valt behoorlijk tegen. In het baanplan zitten veel flauwe bochten, dat maakt het overzetten in Anyrail erg lastig.
Zo lastig dat ik er over na aan het denken ben om gewoon met de bovenbouw te starten..... Nu nog de tijd vinden om daadwerkelijk te starten.....
Inmiddels wel al diverse Digikeijs bezetmelders (DR4088) op de kop kunnen tikken. Nu nog wachten tot de Digikeijs centrale uitgeleverd wordt, dan kan ik eens met het geheel gaan "spelen".
Grtz.
Peter
Het tekenen in Anyrail valt behoorlijk tegen. In het baanplan zitten veel flauwe bochten, dat maakt het overzetten in Anyrail erg lastig.
Zo lastig dat ik er over na aan het denken ben om gewoon met de bovenbouw te starten..... Nu nog de tijd vinden om daadwerkelijk te starten.....
Inmiddels wel al diverse Digikeijs bezetmelders (DR4088) op de kop kunnen tikken. Nu nog wachten tot de Digikeijs centrale uitgeleverd wordt, dan kan ik eens met het geheel gaan "spelen".
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Plan zit nog steeds in de pipeline..... ik heb even andere prioriteiten..... Andere hobby van mij vraagt behoorlijk wat aandacht (gereed maken van een kitcar ).
Maar wat in het vat zit verzuurt niet of zoiets .
Grtz.
Peter
Maar wat in het vat zit verzuurt niet of zoiets .
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Is het misschien het bouwen van een Voglietta????
z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Nee het is geen Voglietta.
Het betreft een VM77. Ik ben een aantal aanpassingen aan de auto aan het doorvoeren, en ik wil toch echt in het voorjaar weer de weg op .
Hier een foto:
Grtz.
Peter
Het betreft een VM77. Ik ben een aantal aanpassingen aan de auto aan het doorvoeren, en ik wil toch echt in het voorjaar weer de weg op .
Hier een foto:
Grtz.
Peter
Laatst gewijzigd door Peter op 20 nov 2016 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
ik had al stiekem de hoop dat het een 7 zou zijn. Geweldige auto's zijn dat, in ieder geval om te zien. Rijden weet ik behalve in de virtuele wereld niks vanaf.
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Joost, gewoon een keer een huren en een dagje gaan rijden, is echt top fun!
De VM77 is een bommetje op wielen. 1.8t met meer dan voldoende koppel en pk's, en dat bij een gewicht van net iets over de 800 kilo staat garant voor erg veel fun . Gelukkig woon ik maar circa 30 min. rijden van de Duitse Eifel, daar ben ik dan ook regelmatig te vinden op mooie dagen.
Maar goed, nu weer on topic, gaat hier op het forum immers over modelspoor
Het is nog steeds de bedoeling dat ik de baan ga bouwen. Ik ben er nog niet uit hoe ik e.e.a. ga aanpakken. Ik denk zelf om kleine gedeelten van de baan te gaan opbouwen en zo het geheel steeds verder vorm te gaan geven. Ik wil nu eindelijk wel eens verder komen met een baan dan alleen maar wat rails en wissels op een oppervlakte en geen scenery.....
Grtz.
Peter
De VM77 is een bommetje op wielen. 1.8t met meer dan voldoende koppel en pk's, en dat bij een gewicht van net iets over de 800 kilo staat garant voor erg veel fun . Gelukkig woon ik maar circa 30 min. rijden van de Duitse Eifel, daar ben ik dan ook regelmatig te vinden op mooie dagen.
Maar goed, nu weer on topic, gaat hier op het forum immers over modelspoor
Het is nog steeds de bedoeling dat ik de baan ga bouwen. Ik ben er nog niet uit hoe ik e.e.a. ga aanpakken. Ik denk zelf om kleine gedeelten van de baan te gaan opbouwen en zo het geheel steeds verder vorm te gaan geven. Ik wil nu eindelijk wel eens verder komen met een baan dan alleen maar wat rails en wissels op een oppervlakte en geen scenery.....
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan.... En nu een keerlus vraagje...
Inmiddels langzaam de hobby weer aan het oppakken. Om meer ervaring met DCC op te doen, ik ben zoals eerder aangegeven overgestapt van Dinamo naar volledig DCC, ga ik een proefbaantje bouwen. Op dit proefbaantje komt ook een draaischijf met de draaischijfbesturing van Dinasys.
Ik heb het volgende uitgedacht:
Volgens de tekening heb ik op 2 punten een "keerlus" achtig iets gecreëerd (rood omcirkelt). Nu waren dit soort zaken binnen Dinamo geen probleem, binnen DCC is dit echter wel een probleem. Hebben jullie enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? 1, 2 keerlus modules, handige wissel/relais oplossing....?
Tevens zal de draaischijf ook via een keerlus module aangesloten moeten worden volgens mij.... toch?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Grtz.
Peter
Ik heb het volgende uitgedacht:
Volgens de tekening heb ik op 2 punten een "keerlus" achtig iets gecreëerd (rood omcirkelt). Nu waren dit soort zaken binnen Dinamo geen probleem, binnen DCC is dit echter wel een probleem. Hebben jullie enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? 1, 2 keerlus modules, handige wissel/relais oplossing....?
Tevens zal de draaischijf ook via een keerlus module aangesloten moeten worden volgens mij.... toch?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
De draaischijf kan zonder keerlus module werken als je die dtc gebruikt van dinasys.
Voor je keerlussen zul je inderdaad keerlus modules moeten gebruiken. Kijk hiervoor eens bij rosoft. Zou geen handmatig oplossing willen aanraden.
Voor je keerlussen zul je inderdaad keerlus modules moeten gebruiken. Kijk hiervoor eens bij rosoft. Zou geen handmatig oplossing willen aanraden.