Mühlegraben: het afscheid

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
evo

Mühlegraben: het afscheid

Bericht door evo » 07 dec 2009 07:24

Hallo allemaal,

Eindelijk ben ik dan begonnen met de bouw van mijn baan. Het baanplan kun je hier vinden: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=907.
Na de bouw van de tafel ben ik begonnen met het schaduwstation. De ruwbouw hiervan is klaar, maar ik wacht nog op een paar stukken rail en een keerlusmodule om het af te maken. Ondertussen ga ik verder met de grondplaat van de voorste module.
De baan wordt een gemengde constructie: open frame in de "bergen" en het platte stuk vooraan krijgt een vaste grondplaat. Hiervoor maak ik een sandwich van 3mm triplex en piepschuim, licht maar toch stijf en erg goedkoop.
Bij het leggen van de rails heb ik met een paar verschillende methoden geexperimenteerd om te kijken wat het handigste gaat en wat de geluidsproductie is:
  • 1 mm dik schuim dubbelzijdig tape
  • 1 mm dik kurk
  • gewoon dubbelzijdig tape
  • een druppel secondenlijm elke 5e biels
De secondenlijm vind ik veruit het gemakkelijkste gaan, maar ik verwachtte veel rijgeluid. Er bleek echter geen enkel verschil in rijgeluid te zijn tussen de 4 methoden (bij korte testritjes met een 012 met lange pass. wagon). Daarom heb ik besloten verder te gaan met secondenlijm.

Hieronder staan wat fotos van hoe het er nu bijstaat.

Groeten,
Edwin

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door evo op 30 jun 2017 10:20, 10 keer totaal gewijzigd.

Groeten,

Edwin

Lid van Modelspoorclub Maas & Waal

Laatste project: een kleine N baan

Dit is mijn vorige baan

Rob Fongers
Contacteer:

Re: De bouw van Molensloot

Bericht door Rob Fongers » 07 dec 2009 11:03

Hallo Edwin,

Ziet er goed uit!!, zal wel een aardbeving overleven ;) ;) .

Ja wat je geluid betreft, Je wissel aandrijving zal de overhand gaan voeren. Ik zie PL-10's liggen, en neem aan dat je die op het triplex monteer want het piepschuim is denk ik wel wat slapjes vanwege de hoge kracht die uit gevoerd wordt door de aandrijving.

Ik heb in mijn eerste gedeelte ook kurk gebruikt en dat wordt teniet gedaan door o.a. ballasten, heb zelfs de indruk dat het geluid versterkt wordt. hoe e.e.a. komt maakt me niet uit maar het is nou eenmaal zo. In de Helixen in het nieuwe gedeelte heb ik de rails verlijmd. De Ene met Bison Tix de andere met witte houtlijm. Voor beide geldt dat ik geen verschil hoor. Het gehele schaduwstation is geschroefd en dat geeft eigenlijk het minste geluid. Is misschien ook een optie voor jouw, want als ik het goed zie heb je Peco rail. Bij de bouwmarkt 200 stuks voor 2,99

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< Koploper - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Saraan
Contacteer:

Bericht door Saraan » 07 dec 2009 11:32

Ik heb ook geen goede ervaring met dunne stroken kurk als accoustisch isolatiemateriaal. De kurk slorpt de houtlijm op en wordt keihard. Maar met een syntetisch, niet-absorberend isolatimateriaal is de geluidsisolatie wel beduidend beter. Jammer dat dat de isolatiematten dat ik gebruik, zich door geen enkel lijm goed laat hechten. Dus ook ik ben nog op zoek naar de ideale isolerende ondergrond.

Ik heb ook geprobeerd om secondenlijm op hout (MDF) te gebruiken, maar dat hechtte voor geen meter! Vreemd dat het bij jouw wel lukt. Maar voor de rest ziet het er werkelijk erg verzorgd en solide uit. Doe vooral zo voort, want je werkt erg inspirerend. ;)

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

shoven

Bericht door shoven » 07 dec 2009 13:50

Ik lijm mijn rails (Flm Piccolo) vast met boekbinderslijm. Hecht prima en is zo nodig vrij eenvoudig met een mes weer los te halen. Droogt ook snel.
Die ruwbouw ziet er uit alsof er een bom op moet kunnen vallen zonder schade. Flink zwaar uitgevoerd. Bij mij ligt de baan deels op 6mm MDF en deels op multiplex.
Hou er rekening mee dat die PL-10's een pestherrie maken.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
evo

Bericht door evo » 07 dec 2009 21:29

Bedankt voor de reacties.
Het ziet er vrij robuust uit, maar het is vrij licht uitgevoerd, het is slechts 3mm triplex met aan de rand een strookje vuren (10 mm breed, 20 mm hoog) voor de stijfheid. Alleen op grote oppervlakken heb ik er 20 mm piepschuim onder gelijmd. Laag gewicht is nog steeds mijn doel.

Michiel,
secondelijm op MDF werkt niet zo goed omdat er een was-achtig laagje op de MDF zit. Als je het een beetje schuurt, gaat het wat beter.
Lijmen van schuim achtig materiaal op PP (polypropyleen) basis, bv EPP gaat niet. Schuim op basis van polystyreen en polyurethaan natuurlijk wel, bv met witte houtlijm of PUR (bruis) lijm.

Rob, Steven,
Ik heb 2 PL10's op de plaat gemonteerd, alle anderen hangen onder de wissels met de gebogen lipjes. Ze zijn inderdaad niet stil, maar ik wil nog gaan proberen ze wat stiller te maken, door een klein stukje rubber tegen elke spoel aan te lijmen. Ook vond ik dat het lawaai acceptabel is als je ze zo kort mogelijk aanstuurt. Ik weet niet of de pulslengte in te stellen is in wisseldecoders, maar dat kan helpen.

Groeten,
Edwin

Groeten,

Edwin

Dit is mijn vorige baan

Rob Fongers
Contacteer:

Bericht door Rob Fongers » 07 dec 2009 22:03

evo schreef:Bedankt voor de reacties.
Ze zijn inderdaad niet stil, maar ik wil nog gaan proberen ze wat stiller te maken, door een klein stukje rubber tegen elke spoel aan te lijmen. Ook vond ik dat het lawaai acceptabel is als je ze zo kort mogelijk aanstuurt. Ik weet niet of de pulslengte in te stellen is in wisseldecoders, maar dat kan helpen.

Groeten,
Edwin
Ik heb dan wel PL-10's maar Seep's en heb daar verschillende dingen geprobeerd echter zonder resultaat. Je moet de aandrijving volledig isoleren van de baan en dat is technisch gezien wel mogelijk maar denk dat de knip je gauw van dat idee afhelpt :cry: :cry:

Maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Enn vraagje welke decoders gebruik je?

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< Koploper - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
evo

Bericht door evo » 08 dec 2009 03:10

R Fongers schreef: Maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Enn vraagje welke decoders gebruik je?

Grtzz Rob
Rob,
Ik heb nog geen decoders gekocht, alleen met een schakelaar geexpermenteerd. Eerlijk gezegd weet ik nog niet welke kant ik op ga met de wissels. DCC is wel mooi, maar ik vind een paneel met schakelaars en LEDjes ook wel wat hebben. Ik heb (voorlopig) geen plannen voor Koploper oid.
Uhlenbrock heeft wel een loconet systeem met modulair schakelpaneel, maar ik vrees dat dat behoorlijk in de papieren gaat lopen.
Maar voor elke wissel eerst een code in moeten typen vind ik in ieder geval ook niks.
Goed, voorlopig eerst maar effe verder bouwen...
Groeten,
Edwin

Groeten,

Edwin

Dit is mijn vorige baan

Jos

Bericht door Jos » 08 dec 2009 17:32

Ziet er vakkundig en solide uit Edwin! Top hoor.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
evo

Bericht door evo » 16 dec 2009 11:57

Even een korte update, zodat het niet lijkt dat ik niks doe :)
Alle (Peco code 80) rails voor het schaduwstation liggen vast en ik ben bezig de electro hiervoor aan te leggen, inclusief een keerlusmodule van Wim Ros. De helft van mijn doos code 80 flex rails is er doorheen...
Ondertussen ben ik begonnen met het station niveau, de bodemplaat die de gehele voorste module bedekt ligt er en ik heb alle (Peco code 55) wissels besteld. Een doos code 55 flex heb ik al binnen, dat spul is een stuk stijver dan code 80, binnenkort eens kijken of dat gemakkelijker of moeilijker legt.
Vandaag heb ik op het werk het station met links en rechts de bochten op 1:1 uitgeprint, zodat ik gelijk rails kan gaan leggen als de wissels binnen komen. Het schaduwstation heb ik met de hand getekend, omdat het rechttoe-rechtaan was, maar met de ruime bochten is de 1:1 tekening wel handig denk ik.
Ook moet ik nog steeds mijn huiswerk doen over de wisseldecoders....
Goed, geen foto's deze keer, maar e.e.a. ligt niet stil.

Groeten,
Edwin

spoor65

Bericht door spoor65 » 16 dec 2009 19:31

Edwin,

Een prachtige bouwwerk maak je er van, ziet er goed uit. ga je draadje zeker volgen, als alles zo netjes gaat worden, mogen we nog wat verwachten van jouw baan.
Ik kijk dan ook zeker uit naar jouw verdere ontwikkelingen, foto`s en beschrijving.

Rob,

Je hebt het over wisselaandrijving Seep`s, Om eerlijk te zijn, mij niet bekend, zou je daar wat meer over kunnen vertellen?
En/of eventueel een link geven waar meer info te vinden is.

Mvg

Freddy

Met minder haast kun je wat vaker in de spiegel kijken

Als je oordeelt over mensen,
heb je geen tijd om van ze te houden.

mijn beursbaan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met Twin Center en http://www.rosoft.info

Plaats reactie