Van spoel naar servo

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
traiNiac

Van spoel naar servo

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Tot op heden heb ik gewerkt met spoelen om wissels om te zetten. Hoofdzakelijk met die van Peco sinds ik overgestapt ben op code 55. Ik combineer dat met een Peco schakelaartje om het hartstuk om te polen. Ook heb ik in HO al wat ervaring opgedaan met het handmatig omzetten (zie http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=118854), maar ik heb totaal geen verstand van het omzetten van wissels met servo's. Ik begrijp dat het omzetten dan mooi langzaam gaat. Wat heb je daarvoor nodig? Moet ik dan ook met relais aan de slag?

Ad_M

Re: Van spoel naar servo

Bericht door Ad_M »

Hoi Harry

Om te proberen zou ik de ServoSwitch willen adviseren
Hier zit alles bij en is heerlijk simpel, alles getackeld in een product zonder dat je raket geleerde moet zijn ;) :lol:
En ik praat niet over een kosten baten verhaal, alleen gebruiksgemak, dat eerste mag ieder voor zichzelf uitmaken ;)

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hoi Ad,

Dank voor je antwoord. Maar is dit niet voor digitale treinbesturing? Bij mij is alles nog analoog met schakelaartjes op een paneeltje aan de voorkant van mijn segmenten. De overstap naar digitaal zie ik mezelf nog niet maken.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Harry,

Neem ff contact op met Martin Domburg,
die is bezig met een print voor analoge servo besturing,
welke binnenkort waarschijnlijk beschikbaar zal zijn.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Hoi,

Daar ben ik inderdaad mee bezig. Komende beurs in Houten hoop ik de eerste versie te ontvangen. Ik heb deze samen met Vincent Bogers ontwikkeld en hopelijk hebben we er een vraag in de markt mee een antwoord gegeven.

Het betreft een print waarop je een stabiele voeding (gelijkspanning) aan sluit en via twee tuimelschakelaars servo's kan bedienen. Per print kan je 2 servo's aansturen en elke servo is gekoppeld aan een relais met twee wisselcontacten voor bijvoorbeeld een polarisatie of een terugmelding. Hier komt geen software of digitale decoder aan te pas. Enkel een voeding erop, de servo aansluiten en een tuimelschakelaar en je kan met drukknoppen de posities instellen.

Maar nogmaals, de eerste versie hopelijk zaterdag in Houten!!! De print zal € 24,95 gaan kosten en komt ook in een complete kit met 2 tuimelschakelaars, 2 servo's en de montage toebehoren voor € 39,95. (Voorlopige prijsindicatie)

Groetjes

daniel

Bericht door daniel »

Je kunt ook dit proberen: viewtopic.php?f=40&t=8491

martindomburg
Elektronica/Commercieel

daniel schreef:Je kunt ook dit proberen: viewtopic.php?f=40&t=8491
Is ook erg gaaf te doen inderdaad. Als je handig bent met computers dan is dat toch wel het ultieme!

Groetjes

daniel

Bericht door daniel »

Jouw product is interessanter als je een kant en klare oplossing wilt.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Zo zijn er veel wegen die naar Rome leiden 8-) Zolang je het pad maar neemt wat voor jou lekker loopt komt het goed

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Martin, Daniel,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Het plug-and-play gemak van Martin's nieuwe oplossing spreekt me wel aan. Maar het valt me wel een beetje tegen wat je allemaal nodig hebt. Ik heb ook eens naar een eerder draadje gekeken (viewtopic.php?f=18&t=4390) en het valt me bovendien op dat die servo's nogal snel en wat schokkerig bewegen. Ik heb vroeger wat ervaring opgedaan met de wisselmotoren van Bemo en dat gaat toch een stuk fraaier. En dat is ook: voeding via schakelaar aansluiten en klaar is Klara. Het is juist die langzame beweging die mij tot een eventuele overstap zouden bewegen. Ik zie in de modelbaantijdschriften ook regelmatig verwezen worden naar de Tortoise wisselmotor. Die doet er 3 seconden over. Heeft iemand hier ervaring mee? Of met de Cobalt wisselmotor?

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

traiNiac schreef: Die doet er 3 seconden over.
Mooi om te zien, maar is het ook praktisch bij handmatige bediening? Het zou voor mij niet zo handig zijn omdat ik wel eens vergat om tijdig wissels goed te zetten. Een snelle reddingsactie is dan misschien toch te laat. :mrgreen:

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Goed punt Maarten,

Maar het is bij mij niet bepaald druk op de boemelmodelbaan :D

Henk van de Weerdt

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Maarten,
maarten schreef:
traiNiac schreef: Die doet er 3 seconden over.
Het zou voor mij niet zo handig zijn omdat ik wel eens vergat om tijdig wissels goed te zetten. Een snelle reddingsactie is dan misschien toch te laat. :mrgreen:
Dan kan je misschien die motoren van Conrad eens kunnen proberen die zijn een stuk sneller.

Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Plaats reactie