Servo's slaan op hol
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
Servo's slaan op hol
Ha,
Ik heb een vraag over de servo's die mijn wissels aansturen.
Als ik de spanning erop zet slaan ze op hol. Dat wil zeggen: ze gaan naar de uiterste stand en blijven bekrachtigd.
Ik werk met de digiservo van digirails.
De servo's zijn niet kapot. Ik kan er gerust 1 aansluiten, deze programmeren etc.
Weet iemand wat het probleem is?
Groeten,
Ik heb een vraag over de servo's die mijn wissels aansturen.
Als ik de spanning erop zet slaan ze op hol. Dat wil zeggen: ze gaan naar de uiterste stand en blijven bekrachtigd.
Ik werk met de digiservo van digirails.
De servo's zijn niet kapot. Ik kan er gerust 1 aansluiten, deze programmeren etc.
Weet iemand wat het probleem is?
Groeten,
Laatst gewijzigd door spoorfreak op 09 apr 2012 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Servo's slaan op hol
Beste Daniël,
Stoorspanningen wellicht, alle andere spanningen uitschakelen?
Groet, Anne W
Stoorspanningen wellicht, alle andere spanningen uitschakelen?
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Controleer het signaal op de pulsdraad van de servo (de witte, gele of oranje). Dit hoort ongeveer 50 Hz AC te zijn. De decoder stuurt waarschijnlijk niet de correcte pulslengte uit of helemaal geen puls (constant 5V of 0V).
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Bij onze oosterburen loopt een soortgelijk draadje: moraal uit de verhaal: servo's gebruiken -heel- veel stroom als ze aangezet worden, dat kan blijkbaar wel oplopen tot 1.5 (anderhalf) ampere per servo.
Heb je dus 4 servo's aan je decoder zitten, dan -kan- er zomaar 6 ampere gevraagd worden.
Waarschijnlijk kan kan je voeding dat niet aan, en zakt de spanning in, met als gevolg dat de servodecoder ook -tijdelijk- niet meer goed werkt of opnieuw start.
Oplossing aldaar: of een enorme voeding, of servo decoders die servo's stuk voor stuk aanschakelen.
Het duitse verhaal is hier na te lezen:
http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... 37&start=1
groet,
Guus
Heb je dus 4 servo's aan je decoder zitten, dan -kan- er zomaar 6 ampere gevraagd worden.
Waarschijnlijk kan kan je voeding dat niet aan, en zakt de spanning in, met als gevolg dat de servodecoder ook -tijdelijk- niet meer goed werkt of opnieuw start.
Oplossing aldaar: of een enorme voeding, of servo decoders die servo's stuk voor stuk aanschakelen.
Het duitse verhaal is hier na te lezen:
http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... 37&start=1
groet,
Guus
-
Ha,
bedankt voor de snelle reactie's.
Ik heb vandaag nog wat testjes gedaan. Ik kwam erachter dat ik alleen geen problemen heb als er 1 servo is aangesloten. Zodra er 2 of meer aangesloten worden en ik haal de spanning eraf en hierna erop gaat het mis.
Verdere informatie:
- trafo: 15V (wisselspanning) 40 VA
- max. toelaatbare belasting per servo uitgang: 500mV (volgens handleiding DR4020 digiservo).
De jongens van digirails.com maken toch zeker geen decoders waar je enorme trafo's voor nodig hebt.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Groeten,
bedankt voor de snelle reactie's.
Ik heb vandaag nog wat testjes gedaan. Ik kwam erachter dat ik alleen geen problemen heb als er 1 servo is aangesloten. Zodra er 2 of meer aangesloten worden en ik haal de spanning eraf en hierna erop gaat het mis.
Verdere informatie:
- trafo: 15V (wisselspanning) 40 VA
- max. toelaatbare belasting per servo uitgang: 500mV (volgens handleiding DR4020 digiservo).
De jongens van digirails.com maken toch zeker geen decoders waar je enorme trafo's voor nodig hebt.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Groeten,

Het waarschijnlijk wat flauwe antwoord: die 500mA is dan denk ik voor het stuursignaal van de servo,
en -niet- voor de voeding van de servo zelf.
Dat stuursignaal gaat naar een versterker in de servo, en ik weet dat je een servo direct vanuit een microcontroller kunt versturen, dus dat zijn echt milli amperes die daar door lopen.
Maar voor de voeding van de servo zelf heb je dus meer power nodig
Staat daar nog iets over in de handleiding?
Guus
Erg onwaarschijnlijk.piksov schreef::-)Het waarschijnlijk wat flauwe antwoord: die 500mA is dan denk ik voor het stuursignaal van de servo
Het stuursignaal (puls) van een servo gebruikt zo goed als geen stroom. 500mA is zeker voor de stroomvoorziening van de servo zelf. Dit is onder normale omstandigheden ruim voldoende. Pak er de specs van de servo maar bij.
Groeten,
Edwin
Edwin
Leuke pagina: http://www.digital-bahn.de/bau_servo/servo.htm
Daar gebruiken ze max 400 mA als ze geblokkeerd worden. Die 500 mA kan de decoder leveren, mist hij zelf genoeg gevoed wordt.
Als je 4 van die dingen aan je decoder hebt hangen en ze blokkeren gelijktijdig, dan heb je voeding nodig van 1.6 Ampere nodig.
Guus
Daar gebruiken ze max 400 mA als ze geblokkeerd worden. Die 500 mA kan de decoder leveren, mist hij zelf genoeg gevoed wordt.
Als je 4 van die dingen aan je decoder hebt hangen en ze blokkeren gelijktijdig, dan heb je voeding nodig van 1.6 Ampere nodig.
Guus
Slaan ze ook op hol als je de decoder los met de servo's test, dus niet bevestigd aan een wissel?
Als ze dan niet op hol slaan kan het zijn dat de belasting op het inschakelmoment - doordat de servo, gemonteerd en wel, in een korte 'spastische' beweging bij het inschakelenbehoorlijk wat wil duwen/trekken - te hoog is. Indien daar niet goed mee om gegaan wordt in hard- en of software (er zijn verschillende methoden om dat gedrag van goedkope servo's tegen te gaan), kan dat wel eens rare neveneffecten geven bij diverse typen microcontrollers.
Of dat bij deze decoder of specifiek voor een PIC die hier op gebruikt wordt ook een mogelijke oorzaak kan zijn weet ik echter niet. Daarvoor dien je wellicht toch even bij Digirails navraag te doen.
Gr. Dave
Als ze dan niet op hol slaan kan het zijn dat de belasting op het inschakelmoment - doordat de servo, gemonteerd en wel, in een korte 'spastische' beweging bij het inschakelenbehoorlijk wat wil duwen/trekken - te hoog is. Indien daar niet goed mee om gegaan wordt in hard- en of software (er zijn verschillende methoden om dat gedrag van goedkope servo's tegen te gaan), kan dat wel eens rare neveneffecten geven bij diverse typen microcontrollers.
Of dat bij deze decoder of specifiek voor een PIC die hier op gebruikt wordt ook een mogelijke oorzaak kan zijn weet ik echter niet. Daarvoor dien je wellicht toch even bij Digirails navraag te doen.
Gr. Dave
-
- Elektronica/Commercieel
ZIjn de decoders wel goed? En klopt de bedrading van de servo?
Normaal zou de decoder lijkt mij de servo bij inschakeling vand e spanning naar een zogenaamd "midpoint" zetten. Bij de decoder die ik gebruik kan ik deze instellen. Een beginwaarde als het ware als je de spanning inschakeld. Als ik je zo hoor krijgen ze gewoon de puls, want een servo kan lijkt mij alleen gestuurd worden met de puls.
Wat ook zou kunnen is dat de VP en GND (polariteit) is verwisseld of dat de pulsdraad is verwisseld met een van de spanningsdraden.
Zelf heb ik wel eens dat probleem gekedn maar toen bleek er een driver in de decoder defect te zijn.
groetjes
Normaal zou de decoder lijkt mij de servo bij inschakeling vand e spanning naar een zogenaamd "midpoint" zetten. Bij de decoder die ik gebruik kan ik deze instellen. Een beginwaarde als het ware als je de spanning inschakeld. Als ik je zo hoor krijgen ze gewoon de puls, want een servo kan lijkt mij alleen gestuurd worden met de puls.
Wat ook zou kunnen is dat de VP en GND (polariteit) is verwisseld of dat de pulsdraad is verwisseld met een van de spanningsdraden.
Zelf heb ik wel eens dat probleem gekedn maar toen bleek er een driver in de decoder defect te zijn.
groetjes
Met 1 servo werkt het zowieso geeft de topicstarter aan. Dus ik neem aan dat 5V/GND/pulsdraad geen van allen verwisseld is.
Een driver tussen microcontroller en puls ingang van servo is overigens niet echt gebruikelijk. Eerder een uitzondering.
Maar bij een spanningsdip als gevolg van een belasting op de 5V kunnen er zich rare dingen voordoen bij veel decoders. Vandaar mijn vraag of hij de servo's ook los, dus met minimale/geen belasting, getest heeft op de decoder.
Als deze dan dezelfde problemen blijft geven, gewoon even een mailtje sturen naar Digirails want dan lijkt er toch iets niet helemaal goed te zijn met het gedrag van de decoder.
Gr. Dave
Een driver tussen microcontroller en puls ingang van servo is overigens niet echt gebruikelijk. Eerder een uitzondering.
Maar bij een spanningsdip als gevolg van een belasting op de 5V kunnen er zich rare dingen voordoen bij veel decoders. Vandaar mijn vraag of hij de servo's ook los, dus met minimale/geen belasting, getest heeft op de decoder.
Als deze dan dezelfde problemen blijft geven, gewoon even een mailtje sturen naar Digirails want dan lijkt er toch iets niet helemaal goed te zijn met het gedrag van de decoder.
Gr. Dave
-
Ha,
inderdaad. Met 1 servo aangesloten op de decoder gaat alles prima. Ik kan de servo bedienen, programmeren etc.
Dus de servodraad zal wel goed aangesloten zijn.
Heb nog wel een andere decoder getest (wel zelfde type). Deze geeft dezelfde problemen. Ook heb ik meerdere servo's onbelast getest. Ook dit maakt geen verschil.
Heb ook het probleem voorgelegd aan digirails maar heb nog geen antwoord ontvangen.
Hoop dat iemand mij toch nog de gouden tip kan geven!
Groeten,
inderdaad. Met 1 servo aangesloten op de decoder gaat alles prima. Ik kan de servo bedienen, programmeren etc.
Dus de servodraad zal wel goed aangesloten zijn.
Heb nog wel een andere decoder getest (wel zelfde type). Deze geeft dezelfde problemen. Ook heb ik meerdere servo's onbelast getest. Ook dit maakt geen verschil.
Heb ook het probleem voorgelegd aan digirails maar heb nog geen antwoord ontvangen.
Hoop dat iemand mij toch nog de gouden tip kan geven!

Groeten,
-
Ha,
Ik heb van mijn zwager een tas met oude laptopvoedingen gehad.
Hiervan heb ik er 1 gekozen en mijn digiservo mee gevoed.
Heb alle 4 de servo's aangesloten. Ze werken perfect! Ze slaan niet meer op hol.
De voeding levert 18V 3,5 A.
Ga er mijn andere digiservo ook mee voeden. Kijken of het werkt?
Groeten,
Ik heb van mijn zwager een tas met oude laptopvoedingen gehad.
Hiervan heb ik er 1 gekozen en mijn digiservo mee gevoed.
Heb alle 4 de servo's aangesloten. Ze werken perfect! Ze slaan niet meer op hol.
De voeding levert 18V 3,5 A.
Ga er mijn andere digiservo ook mee voeden. Kijken of het werkt?
Groeten,
Ha, dus toch een hoog stroomverbruik tijdens het aanzetten!
Goed dat je laat weten hoe het is afgelopen.
groet,
Guus
Goed dat je laat weten hoe het is afgelopen.
groet,
Guus
-
Ha,
Heb via iemand nog een trafo 100VA gekregen. Zelfs met deze trafo sloegen de servo's op hol bij aanzetten.
Ga dus verder met mijn laptopvoeding. 8 servo's zowiezo zonder problemen aansturen.
Gr,
Heb via iemand nog een trafo 100VA gekregen. Zelfs met deze trafo sloegen de servo's op hol bij aanzetten.
Ga dus verder met mijn laptopvoeding. 8 servo's zowiezo zonder problemen aansturen.

Gr,
Mhhh is het dan geen kwestie van afvlakken van de spanning? Die laptop trafo's zijn redelijk vlak, de treintrafo's leveren een wisselspanning of een zeer smerige gelijkspanning.
Hoi,
ik zou ook graag van je willen weten wat je precies bedoelt met een 100VA trafo, is dat een modelbaan trafo?
Of is het meer een gestabiliseerde voeding?
Maw kan de spanning instorten als je de voeding flink belast?
groet,
Guus
ik zou ook graag van je willen weten wat je precies bedoelt met een 100VA trafo, is dat een modelbaan trafo?
Of is het meer een gestabiliseerde voeding?
Maw kan de spanning instorten als je de voeding flink belast?
groet,
Guus
-
Ha,
VA staat voor Volt x Ampere.
Als je wilt weten hoeveel stroom je uit deze trafo kan halen ligt het dus aan hoeveel spanning de uitgang is. In mijn geval 16 V AC. Dan deel je 100 door 16. Dan krijg je een maximale uitgangsstroom van 6,25A. Houd er wel rekening mee dat de spanning wat inzakt als je er ~6,25 A uithaalt.
Het is trouwens een industriele trafo. (zo'n zware uitvoering).
Op het moment dat ik spanning zet op de servo's is de piekbelasting waarschijnlijk te hoog. Vandaar dat ze op hol slaan.
Met de gelijkgerichte uitgangsspanning van de laptopadaptor heb ik hier geen last van.
Gr,
VA staat voor Volt x Ampere.
Als je wilt weten hoeveel stroom je uit deze trafo kan halen ligt het dus aan hoeveel spanning de uitgang is. In mijn geval 16 V AC. Dan deel je 100 door 16. Dan krijg je een maximale uitgangsstroom van 6,25A. Houd er wel rekening mee dat de spanning wat inzakt als je er ~6,25 A uithaalt.
Het is trouwens een industriele trafo. (zo'n zware uitvoering).
Op het moment dat ik spanning zet op de servo's is de piekbelasting waarschijnlijk te hoog. Vandaar dat ze op hol slaan.
Met de gelijkgerichte uitgangsspanning van de laptopadaptor heb ik hier geen last van.
Gr,