welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzienig

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
stargazer
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 sep 2010 19:00
Locatie: Hellevoetsluis

welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzienig

Bericht door stargazer »

ik wil stroom kabeltje aan mijn rails solderen maar welke moet ik bestelen?

ik zag bij conrad kabel van 0.14 mm is deze goed?
deze is verkrijgbaar in meerdere kleuren zie link

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/6058 ... Detail=005

en gebruiken jullie dan gewone stroom kabel om deze dan weer aan vast te solderen ?

ik hoor het graag

groet roland


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door martinb »

Zelf gebruik ik een ringleding van standaard VD draad (veel te dik, maar voldoet prima en kost weinig) als ringleiding (zie http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... lbaan.html ) en van die klossen draad die je aangeeft bij de conrad (electronicawinkel heeft ze ook liggen, zie http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... lbaan.html voor uitleg) voor de afgaande bedrading.

Verschillende kleuren kopen kost een paar centen, maar is een goede keuze die je maakt. Storing zoeken gaat later veel makkelijker en aansluiten sneller.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door martindomburg »

Ik gebruik 0,2mm2 soepel draad. Ik bestel het bij DinaSys maar het kan ook bij Conrad. 0,14 is meestal massieve ader. Dat kan wel maar de kans op draadbreuk is groter dan wanneer je soepele aders gebruikt. Ook is soepel mooier weg te werken dan massief.

Groetjes

p.s.: Gebruik voor je ringleiding indien je lange afstanden hebt (>10 meter) 0,5 mm2. Dat zorgt voor minimaal stroomverlies en tak af met 0,2 naar de rails.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door shoven »

Hm, ik gebruik Conrad 0,14 mm2 en dat is gewoon soepele ader, niks massiefs aan. Werkt prima. Voor de ringleiding gewoon standaard VD-draad (dus massief), voor vertakkingen vanaf de ringleiding 0,75 mm2 (soepel), en naar de eindverbruiker toe dus 0,14 mm2 (soepel).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
stargazer
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 sep 2010 19:00
Locatie: Hellevoetsluis

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door stargazer »

bedankt voor de antwoordden

heb vandaag draad besteld bij conrad

groet roland


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door martinb »

Is er iemand hier op dit forum (behalve de schrijvers van het stuk) die het zo doet??? Ja, de theorie zal best kloppen, maar dit gaat m.i. wel heel erg ver en krijg er een alu hoedje gevoel van.

Dat het bij veel banen beter kan dan nu gebeurt, helemaal mee eens, maar zover... ik begin er niet aan, heb het nooit zo uitgevogeld en werkt al jaren prima met verschillende soorten van mis en gebruik op de slechtste plaatsen zoals naast trafo huisjes, boeren schuren waar naast mij werd gelast, (gelukkig zat er wel een muur tussen, maar we zaten wel op dezelfde stroomkring) telefoons op de modelbaan, (zoem zoem) buren op beurzen met radiografische modellen etc etc etc en geen enkel probleem met de normale manier van aansluiten. Oh en de eerste baan was een bende aan de onderkant met kabelsla (gootjes, gestandariseerde kleuren, gescheiden aangesloten ho maar etc etc etc) en afgesloten ringen? Nooit van gehoord op die baan en jaren misbruikt met veel plezier. :D

Wel problemen gehad met de eerste IB'en en dat was op te lossen door een ferriet spoeltje te maken in de aansluitdraden. Zat (en zit) hem meer in de S88 bus / de IB die m.i. zo lek is als een mandje :evil: (opgelost met de N variant, maar overgestapt op lenz, nooit problemen mee gehad heerlijk hufterproof ;) ).

Vraag mij ook af waarom geen enkele fabrikant het zo uitlegt en verkoopt. Als je het zo zou moeten aansluiten kunnen ze er weer bakken aan vedienen, een RC afsluiter voor 30 Euro moet Lenz wel lukken om te vragen enz enz enz. Waarom doen ze dat niet? Ik ruik kassa! :lol: :lol:

Vragen, vragen, vragen... het leven is er vol mee.... :D


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door shoven »

Mooi verhaal.
Ik word nu toch wel nieuwsgierig naar jouw baan (en de foto's daarvan). 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door martinb »

Ik begrijp het nu volkomen, ik heb een wonder modelbaan. 8-)


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door FidOo »

Ronald ik vind het een mooi stukje theorie! En op het moment dat je mrt industriële toepassingen te maken hebt zijn deze voorwaarden zoals afgeschermde kabel, twisted pair e.d. Inderdaad onontbeerlijk.
Maar ook hier geldt dat het ook zonder deze extra maatregel best zal werken. Je sluit alleen dingen uit.

Ik heb menig modelbaan gezien op beurzen en thuis. En als ik 1 hoofdoorzaak zou mogen noemen van storingen is dat een draad verkeerd gesoldeerd is waardoor deze los is gelaten.

Nasr mijn bescheiden mening: Kort gezegd, je uitleg en verwijzing is zeer interessant. Maar is in de praktijk een beetje het doel voorbij schieten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door christiandomburg »

ik vind het wel heel erg hoog gegrepen voor een modelbaan, lijkt mij dat als iedereen die "regeltjes" aanhoud niemand mee digitaal gaat rijden puur omdat het te ingewikkeld word. Heb in de praktijk ook menige installaties gezien die onafgeschermd aan elkaar geknupt waren, gesoldeerd waren etc. en na jaren nogsteeds ongestoord functioneerde.


gr.

Chris


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door martindomburg »

Zo, zijn we nu met modelspoor bezig of een zendmast :mrgreen:

Zonder gekheid, Ronald. Mooi verhaal en de theorie klopt ook. Ik zit zelf als technicus in de besturingstechnieken en daar worden de technieken vaak toegepast. Ook al is het vaak meer dan echt nodig is.

Maar je slaat wel harde (beangstigende) taal en in dit geval denk ik dat je de plank een beetje mis slaat. In onze hobby is niemand bezig om zendfrequenties te bewerken en afgeschermde kabels toe te passen. Niemand heeft ook frequentieregelaars of netfilters onder de baan hangen. Wat veel ook niet weten dat een decoder een mini frequentieregelaar is in de vorm van PWM. In dat opzichte klopt je theorie maar het schiet echt het doel voorbij kerel.

De antennewerking komt wel voor maar zover ik bekend alleen bij blokbesturingen zoals Dinamo omdat daarbij de sporen in een ster worden gevoed. maar ook daarbij geld dat slechte soldeerlassen 9 van de 10 keer storingsoorzaak nummer 1 zijn. Ik rij met mijn Marelburg op een erg (echt erg) kleine oppervlakte met het hybride Dinamo (dus dcc en PWM door elkaar) verdeeld over 56 blokken, servo besturingen (ruim 40 stuks inmiddels), radiografisch bestuurde auto's en magneet- en stoomdetectie. Alleen de servo's hebben een getwiste kabel naar de besturingsprint maar de rest is bedraad met een 0,2 soepel draadje (totaal ruim 1,5 km lengte) en de zendlus van de auto's gaat over een flatcable. Lekker simpel niet moeilijk doen

maar belangrijker: het werkt en geen storingen. Ja 1-tje op Rail veroorzaakt door een slechte soldeerlas. Maar in de hoofdmoot rijd alles storingsvrij rond.

En daar is het een hobby voor toch.

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door Ad_M »

Ronald, ik snap je gedrevenheid niet :?: :?: :?:
Het is wel onderbouwd wat je zegt, echter overtuigen is iets wat ik zelf doe en beslist :twisted:
Ik ben eigenwijs genoeg om meerdere draadjes af te zoeken wat dit betreft
Voor mijn beleving is het overkill wat je schijft voor wat wij hier toepassen

Concreet: wat is je doel / probeer je te bewijzen?
Ik vind het meer op een flamewar beginnen te lijken, jij tegen het forum hier? (zie meerdere posts op het forum)

Volgens mij zit ik voor mijn lol hier, en voor mijn hobby, jij ook? :mrgreen:
Samen komen we er altijd wel uit, ieder zijn mening ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door jeepney »

Laten we er svp geen halszaak van maken en vooral geen ruzie gaan maken, want dan ga ik wel naar het grotere treinen forum want daar is het elke dag raak.

Ronald doet een bewering, waarvan akte. En die in de kern niet wordt betwist, alleen als onwaarschijnlijk wordt afgedaan in onze dagelijkse treintjeswereld. Waarvan akte.

Een ieder kan nu kennis nemen van de bewering van Ronald en met de bijbehorende afzwakkingen van overige treintjes-ervaringsdeskundigen en hier dus een eigen mening over vormen.

Ronald komt er nog in een apart topic op terug, dus dat wacht ik met belangstelling af.

En m.i. is het waarschijnlijker dat de treintjes het niet doen omdat een draadje los zit, verkeerd zit of niet goed gesoldeerd is, maar als alle voor de hand liggende opties zijn uitgeput zal ik toch ook aan de bewering van Ronald denken...........het is toch weer een mogelijke optie, die je, als is het maar als laatste optie, toch kan onderzoeken als de treintjes onbedoeld stil blijven staan.

En nogmaals, laten we het vriendelijk houden, daar blinkt dit forum namelijk doorgaans in uit en dat is me veel waard.

Henk


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door evo »

Ik denk dat het heel erg simpel is:
  • Heeft Ronald gelijk? Theoretisch wel, en waarschijnlijk praktisch ook wel.
  • Is het een probleem? Nee, er zijn veeeel grotere bronnen van storingen: verkeerd gelegde rails, slechte solderingen, vuile rails, vuile stroomafname in loks.
Als je al die problemen opgelost hebt, en dan heb je nog onverklaarbare storingen (1x per 10 uur rijden ...), en je wilt daar wat aan doen -> volg Ronalds advies op.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door martindomburg »

Ronald,

Ook hierin reageer je aanvallend naar de meesten op dit forum. Moet je eerlijk bekennen dat ik me best aangevallen voel Door je manier van schrijven. Lees je tekst maar eens terug het werkt blijkbaar niet zo verhelderend voor je als het zou moeten zijn.

Probeer eens rekening te houden met het feit dat iedereen hier zijn best doet en het vaak om amateurs gaat en niet om technici. Maar ga geen conclusies trekken dat de meesten niet weten wat ze aan het doen zijn. Dat mag je op het benelux forum doen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door Ad_M »

martindomburg schreef:Ronald,

Ook hierin reageer je aanvallend naar de meesten op dit forum. Moet je eerlijk bekennen dat ik me best aangevallen voel Door je manier van schrijven. Lees je tekst maar eens terug het werkt blijkbaar niet zo verhelderend voor je als het zou moeten zijn.

Probeer eens rekening te houden met het feit dat iedereen hier zijn best doet en het vaak om amateurs gaat en niet om technici. Maar ga geen conclusies trekken dat de meesten niet weten wat ze aan het doen zijn. Dat mag je op het benelux forum doen.

Groetjes
Amen!

Niet de persoon, intentie lijkt goed, maar de manier waarop

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: welke dikte kabel gebruiken jullie voor de stroom voorzi

Bericht door Michiel »

Ik vond Ronald's bijdrage uiterst interessant. De vraag naar hoe te bekabelen komt regelmatig terug, en Ronald heeft hier nu een groot aantal goede tips gegeven hoe best zou kunnen gedaan worden. Heel verhelderend, en dank hierbij Ronald. Ik heb geen probleem met de schrijfstijl, en voel me niet aangesproken omdat ook ik het "verkeerd" deed. Ronald, je bracht een top bijdrage! Thanks!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie