klimspiraal
klimspiraal
Als ik een klimspiraal bereken met die Excel lijst "van de buren zeg maar" dan zegt ie dat ik met r2 bocht met tussenafstand van 50 mm te steil is????? komt ie op 3,5 procent uit ik zie toch vaak zat ronde spiralen klopt dat... en wat is de kleinste maat die ik kan gaan maken om ruimte te besparen... (heb pas 1 trein)
Re: klimspiraal
Reinier,
Dat hangt van een paar zaken af. Bepalend is de tussenruimte die je wilt hebben tussen de lagen in, en de afstand die je per rondje aflegt (rond of ovaal).
Het stijgingspercentage is simpel uit te rekenen, namelijk bij
S = stijging in cm per rondje (bijv. 5 cm)
A = afstand die je per rondje aflegt (bij een ronde klimspiraal 2 * pi * de straal van de spiraal)
het stijgingspercentage is dan S / A * 100%.
Dus bij een rondje met diameter 60 cm en een stijging van 5 cm per rondje kom je op 5 / (2 * pi * 30) = 2,65%
Een beetje afhankelijk van je treinen en locs is zoiets wel of niet acceptabel. Stomers zijn vaak slechte klimmers, dus moet je een laag percentage aanhouden. En heel veel hangt af van wat je erachter hangt. Ik ben nu aan het testen met o.a. een sleep van 18 wagens, dat is uiteraard veeleisender dan een sleepje van 4 wagens. Plus sommige wagens zijn gewoon veel zwaarder dan andere (om een of andere reden duwen fabrikanten er soms ballast in).
Hou er verder rekening mee dat in de ruimte tussen de lagen je ook nog rails kwijt moet, en of je wel of niet met de panto's omhoog rijdt, dat scheelt echt heel veel.
In jouw geval: een R2 bocht is een straal van 225mm, dan kom je voor 5cm tussenruimte op 5 / (2 * pi * 22,5) = 3,54%. Is behoorlijk steil inderdaad.
Dat hangt van een paar zaken af. Bepalend is de tussenruimte die je wilt hebben tussen de lagen in, en de afstand die je per rondje aflegt (rond of ovaal).
Het stijgingspercentage is simpel uit te rekenen, namelijk bij
S = stijging in cm per rondje (bijv. 5 cm)
A = afstand die je per rondje aflegt (bij een ronde klimspiraal 2 * pi * de straal van de spiraal)
het stijgingspercentage is dan S / A * 100%.
Dus bij een rondje met diameter 60 cm en een stijging van 5 cm per rondje kom je op 5 / (2 * pi * 30) = 2,65%
Een beetje afhankelijk van je treinen en locs is zoiets wel of niet acceptabel. Stomers zijn vaak slechte klimmers, dus moet je een laag percentage aanhouden. En heel veel hangt af van wat je erachter hangt. Ik ben nu aan het testen met o.a. een sleep van 18 wagens, dat is uiteraard veeleisender dan een sleepje van 4 wagens. Plus sommige wagens zijn gewoon veel zwaarder dan andere (om een of andere reden duwen fabrikanten er soms ballast in).
Hou er verder rekening mee dat in de ruimte tussen de lagen je ook nog rails kwijt moet, en of je wel of niet met de panto's omhoog rijdt, dat scheelt echt heel veel.
In jouw geval: een R2 bocht is een straal van 225mm, dan kom je voor 5cm tussenruimte op 5 / (2 * pi * 22,5) = 3,54%. Is behoorlijk steil inderdaad.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: klimspiraal
Bedankt voor je duidelijke antwoord komt dus er op neer dat t een ovaal zou moeten worden... Stoomtrein zal ik zo ie zo nooit aanschaffen dat is niet mijn ding meer diesel elec loks en treinsets.
Als ik er per laag 2 stukken van 10 cm rails tussen doe zodat ik een ovaal krijg dan zou dat wel gunstiger uit gaan pakken maar hoe reken je die dan uit? Aangezien je dan 2 verschillende maten hebt en wil m dan ook dubbel spoor maken voor naar beneden, word best een gevaarte dan...
Best jammer dat dat zoveel beperkingen qua ruimte oplegt....
Gr Reinier
Als ik er per laag 2 stukken van 10 cm rails tussen doe zodat ik een ovaal krijg dan zou dat wel gunstiger uit gaan pakken maar hoe reken je die dan uit? Aangezien je dan 2 verschillende maten hebt en wil m dan ook dubbel spoor maken voor naar beneden, word best een gevaarte dan...
Best jammer dat dat zoveel beperkingen qua ruimte oplegt....
Gr Reinier
Re: klimspiraal
Dat kan zeker een gevaarte worden, zie mijn draadje...
Uitrekenen is simpel: een ovaal is een rondje plus de twee rechte tussenstukken. Dus als je een ovaal maakt van 60 bij 100 heb je dus per rondje een afstand van 2 * pi * 30 voor het rondje, plus 2 * 40 (namelijk 100-60) voor de 2 rechte stukken. Reken maar uit. Gewoon even tekenen, dan zie je het meteen.
Er zijn alternatieven, maar als je wilt dat je treinen omhoog (=stijgingspercentage beperkt houden) komen heb je gewoon rijlengte nodig. Een spiraal is dan nog een redelijk compacte oplossing, zoek maar eens uit hoeveel meter je nodig hebt als je dezelfde hoogte met rechte latten wilt overbruggen...
Uitrekenen is simpel: een ovaal is een rondje plus de twee rechte tussenstukken. Dus als je een ovaal maakt van 60 bij 100 heb je dus per rondje een afstand van 2 * pi * 30 voor het rondje, plus 2 * 40 (namelijk 100-60) voor de 2 rechte stukken. Reken maar uit. Gewoon even tekenen, dan zie je het meteen.
Er zijn alternatieven, maar als je wilt dat je treinen omhoog (=stijgingspercentage beperkt houden) komen heb je gewoon rijlengte nodig. Een spiraal is dan nog een redelijk compacte oplossing, zoek maar eens uit hoeveel meter je nodig hebt als je dezelfde hoogte met rechte latten wilt overbruggen...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: klimspiraal
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... iner_Lussi
hier vind je een excel om het te berekenen maar hierin is geen mogelijkheid om 2 zijdes langer te maken zoals een ovaal...
hier vind je een excel om het te berekenen maar hierin is geen mogelijkheid om 2 zijdes langer te maken zoals een ovaal...
Re: klimspiraal
shoven schreef: zoek maar eens uit hoeveel meter je nodig hebt als je dezelfde hoogte met rechte latten wilt overbruggen...
ja teveel 1666mm met meter om 3% te stijgen....
das ook niet te doen
misschien kan ik mijn helix buiten mijn baan bouwen...
gr reinier
Re: klimspiraal
Hier een helix in Scarm getekend:
Opp 80 x 110 cm, 1,8% stijging, tussenruimte is hier 50 mm
Scarm geeft nu aan dat je voor de buitenbaan 3,51 mtr Nspoor nodig hebt,
totale lengte (getoond) voorbeeld is 38,1 mtr Nspoor
Totale stijging van de helix is nu 30 cm (hoogteverschil)

Helix kleiner maken betekend dan ook steiler.....
Opp 80 x 110 cm, 1,8% stijging, tussenruimte is hier 50 mm
Scarm geeft nu aan dat je voor de buitenbaan 3,51 mtr Nspoor nodig hebt,
totale lengte (getoond) voorbeeld is 38,1 mtr Nspoor

Totale stijging van de helix is nu 30 cm (hoogteverschil)

Helix kleiner maken betekend dan ook steiler.....
Re: klimspiraal
38 meter
Neeeee maar mijne moet ongeveer als ik met r2 bochten en 2x stukje recht van 10 cm ertussen dus 48 cm x 58 cm worden ga straks ff bekijken hoeveel stijging je dan hebt
Gr Reinier

Gr Reinier
Re: klimspiraal
Kan ik je laten zien:Reindier schreef:38 meterNeeeee maar mijne moet ongeveer als ik met r2 bochten en 2x stukje recht van 10 cm ertussen dus 48 cm x 58 cm worden ga straks ff bekijken hoeveel stijging je dan hebt
Gr Reinier
Bochten R2 10cm tussenstuk geeft,

Stijgijg 3,3%
Stijghoogte 60 mm, 55 mm geeft 3,0%
Lengte van 1 omw. = 1,82 mtr
Re: klimspiraal
Hoeveel treinen wil je erin hebben rijden ? Die bepalen het minimum aantal blokken.Reindier schreef:En hoe zit het met die bezetmelders hoeveel van zulke punten moeten erin zon helix?
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: klimspiraal
Als ik m zo maak dan heb ik een stijging van 2.4 procent en een cirkel van 70 cm buitenste baan en 62 cm in de binnenbaan. En een hoogte verschil van 50 mm
dus de helix komt naast mijn baan te liggen dan houd ik de ruimte van de plaat over.
dus de helix komt naast mijn baan te liggen dan houd ik de ruimte van de plaat over.
Laatst gewijzigd door Reindier op 12 jan 2016 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: klimspiraal
Als je hem kwijt kunt, is het een mooie optie de helix naast je baan te zetten, had ik bij mijn vorige baan ook. Maar ja, wat is "naast je baan"? Het blijft ruimte innemen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: klimspiraal
shoven schreef:Als je hem kwijt kunt, is het een mooie optie de helix naast je baan te zetten, had ik bij mijn vorige baan ook. Maar ja, wat is "naast je baan"? Het blijft ruimte innemen.
In dit geval maak ik hem aan de linkerkant van mijn baan dus naast de plaat zie foto. (Dus waar je nu die losse deuren ziet staan)
Laatst gewijzigd door Reindier op 12 jan 2016 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: klimspiraal
[/quote]Hoeveel treinen wil je erin hebben rijden ? Die bepalen het minimum aantal blokken.[/quote]
Heb er pas 1 dus is toekomst muziek.... Hoop natuurlijk binnen korte periode toch wel 3 treinen te hebben rijden min.
Heb er pas 1 dus is toekomst muziek.... Hoop natuurlijk binnen korte periode toch wel 3 treinen te hebben rijden min.
Re: klimspiraal
In veel wagons/rijtuigen zit een metalen plaat in de bodem, de reden hiervoor is dat vooral in krappe bochten er een risico is op ontsporen (kantelen) doordat de wagons opzij getrokken worden door de trekkracht van de lok. Het gewicht zorgt er in dat geval voor dat dit risico kleiner is.shoven schreef:Plus sommige wagens zijn gewoon veel zwaarder dan andere (om een of andere reden duwen fabrikanten er soms ballast in).
Voor korte treintjes kun je dit gewicht zonder meer weghalen en kun je steilere hellingen op, maar voor langere treinen zou ik het niet riskeren...
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: klimspiraal
Reindier,
Ik zie dat je nog al worstelt met een hoop verschillende dingen tegelijkertijd.
Mijn advies is om even een stapje terug te doen om het overzicht niet te verliezen.
Leg eerst eens een testbaantje aan en ga daar mee aan de slag. Een enkelsporige ovaal met een inhaalspoor en een aftakking bijvoorbeeld. Ga deze dan eens aansluiten zodat je via een PC kan rijden.
Ondertussen kun je op je gemak via een Rail-plan programma ala Scarm/any-rail etc. een baanplan gaan tekenen. Vanuit daar kunnen we je veel gerichter antwoorden gaan geven op vragen.
Nu ben je naar mijn idee te veel bezig met zaken waar je nog totaal niet mee bezig moet zijn/geen idee van hebt. Hierdoor verlies je snel het overzicht en raak je gefrustreerd.
Bijna iedereen is hier spelenderwijs begonnen op deze manier.
Ik zie dat je nog al worstelt met een hoop verschillende dingen tegelijkertijd.
Mijn advies is om even een stapje terug te doen om het overzicht niet te verliezen.
Leg eerst eens een testbaantje aan en ga daar mee aan de slag. Een enkelsporige ovaal met een inhaalspoor en een aftakking bijvoorbeeld. Ga deze dan eens aansluiten zodat je via een PC kan rijden.
Ondertussen kun je op je gemak via een Rail-plan programma ala Scarm/any-rail etc. een baanplan gaan tekenen. Vanuit daar kunnen we je veel gerichter antwoorden gaan geven op vragen.
Nu ben je naar mijn idee te veel bezig met zaken waar je nog totaal niet mee bezig moet zijn/geen idee van hebt. Hierdoor verlies je snel het overzicht en raak je gefrustreerd.
Bijna iedereen is hier spelenderwijs begonnen op deze manier.
Re: klimspiraal
@ fidoo
T ging me er meer om dat als ik zon spiraal maak ik er nu makkelijk bij kan om er gelijk draden aan te solderen (niet voor nu direct maar voor de toekomst)
Ik heb t wel aardig op de rit en gefrustreerd word ik niet echt zo snel,
Eerste prio is rails en wissels kopen spiraal maken baan leggen
Dan een extra trein en wagonnetjes
Daarna landschap huisjes aankleding
Daarna pas bezetmelders en andere techniek die ik nodig heb.(maar goed geïnformeerd voor de toekomst kan nooit kwaat je wilt ook beetje uitrekenen wat t allemaal kost)
Gr Reinier
T ging me er meer om dat als ik zon spiraal maak ik er nu makkelijk bij kan om er gelijk draden aan te solderen (niet voor nu direct maar voor de toekomst)
Ik heb t wel aardig op de rit en gefrustreerd word ik niet echt zo snel,
Eerste prio is rails en wissels kopen spiraal maken baan leggen
Dan een extra trein en wagonnetjes
Daarna landschap huisjes aankleding
Daarna pas bezetmelders en andere techniek die ik nodig heb.(maar goed geïnformeerd voor de toekomst kan nooit kwaat je wilt ook beetje uitrekenen wat t allemaal kost)
Gr Reinier