Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Koplopertje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 dec 2012 13:15
Locatie: Montfort Limburg (NL)

Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door Koplopertje »

(16-01-2016)
Hallo leden van N-Spoorforum,

Ben de laatste tijd veel aan het nadenken om een Nederlands / Belgische modulebaan te gaan bouwen.
Alleen wil ik er een Hefbrug "De Hef" te Rotterdam in hebben.
Ben bij verschillende bedrijven langs geweest om een hefbrug in 3D onderdelen te laten printen op schaal.
Tevens aangegeven dat ik deze werkend wil hebben met verlichting erbij.
10.000 euro was de goedkoopste om te laten maken! Ik snap niet waarom dat zo duur moet zijn!
Helaas heb ik geen tekeningen van de brug, alleen foto's.
Bouwtekeningen Hefbrug gevraagd bij Miniworld Rotterdam,maar deze wil ze niet afgeven, laat staan kopiëren.
ProRail ook niet, is bang dat ik een aanslag pleeg of zoiets.
Gemeente Rotterdam ook geen succes.

Graag wens ik aan bouwtekeningen te komen van de Hefbrug.
Wie kan mij daarin voorzien?
Ook zie ik graag Nederlandse modulebaanplannen met bruggen en schaduwstation!!

Tot zover!
Hoi-Je Koplopertje


Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

ZATERDAG 15 OKTOBER 2022 (10u-18u) & ZONDAG 16 OKTOBER 2022 (10u-17u)
10de Grote Modelspoor EXPO 2022
Brabanthal-Leuven-België

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door nspoorkees »

Ik zou op mijn baan al blij zijn met 1 of 2 brugdelen zoals de bogen van de Hef... ik loop me rot te zoeken naar fabrikanten die dergelijke vakwerkbogen kant en klaar aanbieden (of als bouwpakket), maar ik heb nog niets kunnen vinden. Sommige lijken er op (bijv. van Hack) maar dat is het allemaal net niet: http://www.hack-bruecken.de/index1.html

Deze van Tomix (3221) komt aardig in de buurt, maar is eigenlijk iets te modern, niet 'rond' genoeg, te open, en naar ik begrijp liggen de sporen te ver uit elkaar:
Afbeelding

Zelf bouwen blijft dan inderdaad over... maar ik schrik terug van het werk; vakwerk bruggen bestaan uit duizenden losse H, I, en U en T profieltjes en klinknagels :) ga dat maar eens op maat maken en in elkaar zetten, zonder ervaring, zonder dat je weet hoe, en zonder het juiste gereedschap! Inderdaad een 3D geprint pakket zou te gek zijn. Maar goed, moet je ook weer heel goed je weg weten in tekensoftware...



modelschuur
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 sep 2008 12:27

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door modelschuur »

De Hef is een rijksmonument. De kans is groot dat de bouwtekeningen in de bibliotheek van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) in Amersfoort liggen. Je zou daar eens kunnen navragen (als je dat nog niet gedaan hebt, natuurlijk).


Met vriendelijke groet,

Rieko
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door Bjor »

Jan-Willem,

Ben je al eens bij deze jongens wezen kijken? Volgens mij niet de Hefbrug die je bedoelt, maar volgens mij komt hij er wel erg dichtbij:
http://www.voornse-modelspoor.nl/
Misschien hebben zij tekeningen voor je?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door nspoorkees »

Die hebben de Spijkenisserbrug gebouwd :) ook leuk hoor!


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door evo »

Koplopertje schreef:Tevens aangegeven dat ik deze werkend wil hebben met verlichting erbij.
10.000 euro was de goedkoopste om te laten maken! Ik snap niet waarom dat zo duur moet zijn!
Je geeft al aan dat het krijgen van informatie nog niet zo eenvoudig is. Dan moet het ontworpen worden, gebouwd en geschilderd. Ook moet alles nog (betrouwbaar) werkend te maken zijn en draadjes voor verlichting weggewerkt worden.

10.000 Euro is dan een koopje. degene die dat voor je gaat doen verdient niet veel per uur!
Als je het zelf gaat bouwen en je (eerlijk) je uren bijhoudt, dan zul je schrikken!

Ik ben in een ver verleden betrokken geweest bij professionele maquettebouw van functionerende kranen, en dat viel altijd tegen. Dit waren toen al projecten van vele tienduizenden guldens.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door Bjor »

Ik ben toch benieuwd hoe de Voornse modelspoorclub die Spijkenisserbrug dan heeft gebouwd. Lijkt me toch een bouwwerk van enigszins vergelijkbare proporties en moeilijkheidsgraad. Ik kan me niet indenken dat een MC ook € 10.000,- uitgeeft voor een brug en er zullen best heul veul uren in zijn gaan zitten. :? :? :?: :?:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1213
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door WimC »

Als je het voor de hobby doet, reken je de uurprijs niet door. Als je iemand inhuurt om zoiets te maken, doet diegene dat natuurlijk wel. Net zoiets als dat je je huis zelf schildert met verf van de Praxis dan ben je voor €100 klaar. Huur je een schilder in, kost het je €1000. (bedragen zijn willekeurig)


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door Ron »

Kijk eens hier.

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... ug#p153178

zie je meteen hoeveel tijd, werk en materiaal er in zo'n brug gaat zitten.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door Dompie »

Jaaaaaa dat is heeeeeeeelllll veeeellll werk maar het hoeft niet extreem duur te zijn als je dat rustig zelf doet.
Als je hier klikt zie dat het val tussen de torens naar beneden komt. Onderwijl is de noordelijke aanbrug ook gebouwd en de zuiderlijke kan ik niet kwijt. Momenteel wordt alles gespoten maar dat is meer werk dan ik had gedacht, maar ach hoef ik me tenminste niet te vervelen.
Tekeningen heb ik niet maar Google Earth hielp bij de globale hoofdafmetingen, en het was ook heel handig dat ik het boek "De Hef Biografie van een spoorbrug" kon lenen. Verder gewoon op het oog de juiste lekkere verhoudingen gezocht en het uitgangspunt dat er dubbel spoor over moest.
Alles is gebouwd met zelf gebogen U-profielen welke uit dun koperplaat zijn gesneden en daarna gevouwen. Een paar onderdelen zijn uit zink gemaakt. De aansturing geschied met eigen hardware (PIC) die op de Selectrix bus is aangesloten en zo communiceert met TrainController. Hierdoor kan de brug helemaal automatisch bediend worden en stoppen de treinen netjes, ook de verlichting (vaarlichten, bedienhuis en motorhuis verlichting) gaat aan en uit en wordt door de hardware bediend. Voor mijn kleinkinderen (of mijzelf :D ) is er ook een drukknop om de brug te bedienen. Oh ja als je hier klikt zie je dat het val ook omhoog gaat :o
Ik hoop dat eind deze maand begin volgende maand De Hef op zijn plek staat en (eindelijk) operationeel is.
Groetjes en sterkte met je klus
Johan
Bijlagen
Passen op de baan voordat ik ga spuiten (hijsdraden al verwijderd)
Passen op de baan voordat ik ga spuiten (hijsdraden al verwijderd)
Hef kaal klein.jpg (113.69 KiB) 8749 keer bekeken


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door shoven »

:o :shock: :o :o :D :shock:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door Maurits71 »

zooooo dat is ff strak werk


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door nspoorkees »

Heel mooi, maar ik denk als je een close up ziet, dat heel veel details wegvallen aan alle profielen... hij ziet er nogal grof uit.


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door gek op stoom »

ziet er goed uit
van hoeveel mm messing heb je deze brug gebouwd
en op wat van motortje draait de brug

Gr Andy


Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door Dompie »

@Andy 0.4mm koperplaat (metaalwinkel.nl) en een Conrad motor met ingebouwde 1:600 overbrenging, PWM aangestuurd

Nu weer terug naar het onderwerp van Koplopertje want hij is de vraagsteller.
Groetjes
Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door nspoorkees »

Mijn vraag is ook een beetje off-topic, mijn excuses. Ik zit met heel veel bewondering te kijken naar mensen die met messing of kunststof profielen, allerlei prachtige constructies maken. Nu ben ik redelijk technisch, ik kan ook wel tekening lezen, maar wat ik nooit in die topics zie is HOE men dat bouwt, alleen dat er weer een verdieping of een deel aan is gemaakt :) En dan bedoel ik, hoe zorg je er voor dat alle losse delen exact even lang worden, hoe zorg je ervoor dat alles onder de juiste hoek aan elkaar komt, hoe bevestig je de profielen? Igv messing zal dat gesoldeerd worden? Met kunstof profielen, lijm neem ik aan? Of maakt men eerst een hele set van mallen, voor alle repeterende onderdelen? Zodat alles gelijk wordt?

Is er ergens een topic of online cursus of beschrijving hoe je het beste met (kunststof) profielen, constructies kan bouwen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Koplopertje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 dec 2012 13:15
Locatie: Montfort Limburg (NL)

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door Koplopertje »

Aan iedereen: Geweldig hoe iedereen op mijn forum reageert.

@Rieko
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) in Amersfoort heb ik helemaal niet bij stil gestaan. Rieko bedankt voor deze info want als ik tekeningen heb scheelt dat al aardig in de kosten. Ik ga morgen meteen actie ondernemen.

@nspoorkees Bedankt voor je site http://www.hack-bruecken.de/index1.html. Deze kende ik nog niet. Ook bedankt voor je reacties.

@Ben Ook een goede optie om contact mee op te nemen met Voornse Modelspoorclub.

@Johan Schitterend gemaakt, ik wilde dat ik al zo ver was. YOUTube filmpje bewijst toch dat je de brug kunt ophalen en laten zakken. Dit was eigenlijk ook een zorgenkindje!


Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

ZATERDAG 15 OKTOBER 2022 (10u-18u) & ZONDAG 16 OKTOBER 2022 (10u-17u)
10de Grote Modelspoor EXPO 2022
Brabanthal-Leuven-België
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door Bjor »

Kees,

Het is vast niet het hele antwoord, maar hier vind je aardige aanwijzingen:
https://www.themt.de/mt-000-49.html

@ Jan-Willem: misschien ook voor jou relevant?


Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door Dompie »

@Koplopertje Ja dat was hier ook wel een issue maar de brug is eigenlijk bijna hetzelfde ingeschoren als de echte brug. Met een keflar achtige gevlochten kabel (+- 0.4mm) uit de hengelsportwinkel. Er wordt op één punt door de motor getrokken aan de kabel die door de torens en val gespannen is en aan het einde van de kabel is vast gemaakt aan de fundering van de startende toren, dit is de nabootsing van de hijsende kabel van het origineel. De in het origineel ook aanwezige trekkende kabel is er niet want dat werd veel te ingewikkeld dat hebben we nagebootst door een 2mm extra ijzeren plaat onder het brugdek van het val te bevestigen waardoor het val altijd zakt. De (aluminium) contragewichten zitten gewoon aan het val vast en gaan dus gelijk mee op en neer. In de werkelijkheid was het val en de contragewichten grofweg in evenwicht en was het gewichtsverschil van de staalkabels in opgerolde-uitgerolde toestand het verstorende item (ik dacht?? 10ton verschil). In het model is het val zeer vele malen zwaarder dan de contragewichten.

Pffffff wat een ingewikkeld verhaal is dit geworden.
Groetjes
Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door nspoorkees »

Op de site van miniworld zijn aardige foto's en wat beschrijvingen te zien van de bouw van de Hef:

http://www.miniworldrotterdam.com/rvv/dehef.htm

Zie ook de links onder:
weekverslagen 2010-22, 2010-23, 2010-24, 2010-25, 2010-26, 2010-29, 2010-30, 2010-33, 2010-34

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Koplopertje
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 dec 2012 13:15
Locatie: Montfort Limburg (NL)

Re: Hefbrug De Hef en spoorbaanplan

Bericht door Koplopertje »

(31-01-2016)

Reactie van Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed te Amersfoort:
De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed beschikt helaas niet over bouwkundige tekeningen van de Hef.
Misschien dat het Stadsarchief of Openbare Werken van Rotterdam uitkomst bieden.

Reactie van GAR(Gemeentlijk Archief Rotterdam.(stadsarchief):
Bedankt voor uw email. Wij zullen uw vraag of opmerking zo spoedig mogelijk, maar in het algemeen binnen 3 weken, afhandelen.

3 dagen later

Kunt u telefonisch contact met mij opnemen onder 06- ?
Binnen de archiefverzameling van oud Gemeentewerken Rotterdam zijn beide bruggen als technische tekeningen ruimschoots aanwezig.
In een telefonisch contact kunnen we bespreken, hoe te handelen om aan de door u gevraagde informatie te komen.
In afwachting van een reactie van uw kant en intussen met vriendelijke groeten,

Met andere woorden ik ben op dit moment geholpen en wil iedereen bedanken voor de medewerking! Mocht ik met bouwen beginnen kom ik wederom terug met het vervolg van het bouwen van deze bruggen. Foto's komen er dan ook. Afwachten dus!!!!!! Hoi-Je Koplopertje


Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

ZATERDAG 15 OKTOBER 2022 (10u-18u) & ZONDAG 16 OKTOBER 2022 (10u-17u)
10de Grote Modelspoor EXPO 2022
Brabanthal-Leuven-België
Plaats reactie