Baan Neuffen
Re: Baan Neuffen
Daar ik de oude baan niet vond voldoen ben ik de oude alvast gaan slopen.
Rails verwijdert.
Een gedeelte kan blijven liggen, bv bij het station linksachter.
De brug moet ik wel opnieuw maken.
Dak van de tunnel er heel afgekregen.
Bij onze Repro plots laten maken (2 stuks 250x91cm en 1 stuks 200x91cm)
De plots aan elkaar geplakt en op de baan gelegd, alleen nog verder uitknippen.
Als er geen goede raadgevingen meer komen ga ik hier mee aan de slag.
Kan onderweg altijd nog aanpassingen maken.
Ga nog proberen het schaduwstation groter te maken.
Rails verwijdert.
Een gedeelte kan blijven liggen, bv bij het station linksachter.
De brug moet ik wel opnieuw maken.
Dak van de tunnel er heel afgekregen.
Bij onze Repro plots laten maken (2 stuks 250x91cm en 1 stuks 200x91cm)
De plots aan elkaar geplakt en op de baan gelegd, alleen nog verder uitknippen.
Als er geen goede raadgevingen meer komen ga ik hier mee aan de slag.
Kan onderweg altijd nog aanpassingen maken.
Ga nog proberen het schaduwstation groter te maken.
Re: Baan Neuffen
Ook aan de hand van opmerkingen van Michiel een schaduwstation toegevoegd onder de baan.
Toegang naar het schaduwstation vanuit dee tunnel.
De 1 toerige helix met spiegelbeeld.
Het schaduwstation.
Aan de hand van opmerkingen van Beneluxspoor het plan wat aangepast.
Laatste wijzigingen.
Toegang naar het schaduwstation vanuit dee tunnel.
De 1 toerige helix met spiegelbeeld.
Het schaduwstation.
Aan de hand van opmerkingen van Beneluxspoor het plan wat aangepast.
Laatste wijzigingen.
Re: Baan Neuffen
Hoi Ben,
sorry dat mijn antwoord even op zich liet wachten. Ik was dit weekend nogal verzonken in een eigen knutselvlaag. Jouw oplossing om een schaduwstation te koppelen aan de sporen onder de berg is origineel en perfect. Knap bedacht!
De opgeklapte dubbelsporige ovaal als basis geeft lekker veel rijlengte op de bovenbaan. Stations liggen optisch goed gescheiden. Maar ik heb toch een paar opmerkingen:
- Vlak na het dubbele industriespoortje onderaan zou ik nog een overloop plaatsen, opdat je niet over de hele baan tegenspoor moet gaan rijden om er terug van weg te kunnen rijden.
- Het depot met draaschijf zou ik onmiddelijk bij het grote station betrekken, en dus ook op die hoogte aanleggen. Zorg ervoor dat het depot vanuit haast alle perron- en opstelsporen ervan vlot te bereiken is.
- Ik zou proberen om de perronlengte naar onder to nog wat te verlengen. Zo geschat lijken me de perrons nu nog geen meter lang. En dat lijkt me een beetje kort.
- Als jet depot met draaischijf bij het station betrekt, dan kan de loods linksboven vervangen door een goederenkade, postspoor of iets anders naar keuze. Mischien iets dat aansluiting geeft met de industrie onderaan, zodat het een doel geeft voor het goederenvervoer (vb boskap, en plankenzagerij, of mijn en kolenhandelaar, ....)
- Zorg ook hier weer (loskade aan het staion) dat je met een oversteek op het juiste spoor op de hoofdbaan kan aankomen of wegrijden.
Ben, succes met je baan,
sorry dat mijn antwoord even op zich liet wachten. Ik was dit weekend nogal verzonken in een eigen knutselvlaag. Jouw oplossing om een schaduwstation te koppelen aan de sporen onder de berg is origineel en perfect. Knap bedacht!
De opgeklapte dubbelsporige ovaal als basis geeft lekker veel rijlengte op de bovenbaan. Stations liggen optisch goed gescheiden. Maar ik heb toch een paar opmerkingen:
- Vlak na het dubbele industriespoortje onderaan zou ik nog een overloop plaatsen, opdat je niet over de hele baan tegenspoor moet gaan rijden om er terug van weg te kunnen rijden.
- Het depot met draaschijf zou ik onmiddelijk bij het grote station betrekken, en dus ook op die hoogte aanleggen. Zorg ervoor dat het depot vanuit haast alle perron- en opstelsporen ervan vlot te bereiken is.
- Ik zou proberen om de perronlengte naar onder to nog wat te verlengen. Zo geschat lijken me de perrons nu nog geen meter lang. En dat lijkt me een beetje kort.
- Als jet depot met draaischijf bij het station betrekt, dan kan de loods linksboven vervangen door een goederenkade, postspoor of iets anders naar keuze. Mischien iets dat aansluiting geeft met de industrie onderaan, zodat het een doel geeft voor het goederenvervoer (vb boskap, en plankenzagerij, of mijn en kolenhandelaar, ....)
- Zorg ook hier weer (loskade aan het staion) dat je met een oversteek op het juiste spoor op de hoofdbaan kan aankomen of wegrijden.
Ben, succes met je baan,
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Baan Neuffen
Michiel,
Bedankt voor je opmerkingen.
Had de optie nog niet eens bekeken om het depot met draaischijf hoger te leggen en aan te sluiten op het station, lijkt mij een zeer goede aanpassing. Ben ik ook meteen van het probleem met de 2 helixen af, deze komen net boven de grond waar ik in de grote plattegrond begin met de twee sporen, daar waar 2x -60.5 staat. Heb daardoor meer speling.
Jij bedoeld met overloop bij het industriespoortje daar waar ik een houtzagerij heb gepland. Deze heeft al een overloop naar het andere spoor.
De stationssporen van het grote station zijn ± 110cm zou er 5 cm bij kunnen sprokkelen maar dan moet ik een boel slopen en je wil niet weten hoe de baan er nu bijligt, complete berg gesloopt en de zaag gaat ook nog in het achterste stuk van het station, gelukkig heb ik de rails gespijkerd. Eerst had ik ze met dubbelzijdig plakband vastliggen.
Het voorste station is een stuk korter, die die is maar 80cm.
Zal morgen wat foto's laten zien van de puinhoop.
Zag trouwens dat Bert hier ook rondsnuffeld.
Bedankt voor je opmerkingen.
Had de optie nog niet eens bekeken om het depot met draaischijf hoger te leggen en aan te sluiten op het station, lijkt mij een zeer goede aanpassing. Ben ik ook meteen van het probleem met de 2 helixen af, deze komen net boven de grond waar ik in de grote plattegrond begin met de twee sporen, daar waar 2x -60.5 staat. Heb daardoor meer speling.
Jij bedoeld met overloop bij het industriespoortje daar waar ik een houtzagerij heb gepland. Deze heeft al een overloop naar het andere spoor.
De stationssporen van het grote station zijn ± 110cm zou er 5 cm bij kunnen sprokkelen maar dan moet ik een boel slopen en je wil niet weten hoe de baan er nu bijligt, complete berg gesloopt en de zaag gaat ook nog in het achterste stuk van het station, gelukkig heb ik de rails gespijkerd. Eerst had ik ze met dubbelzijdig plakband vastliggen.
Het voorste station is een stuk korter, die die is maar 80cm.
Zal morgen wat foto's laten zien van de puinhoop.
Zag trouwens dat Bert hier ook rondsnuffeld.
Re: Baan Neuffen
Hoi Ben,
om 5 cm te sprokkelen hoef je de baan niet half af te breken. Dat is niet echt de moeite. Laat de perronlengte dan maar op die 1.10m. Dat is toch al een rijtuig of 4-5. Dat het perron van de kleine halte korter is, is niet erg. Je zal er toch enkel korte omnibussen laten stoppen denk ik. De expresstreinen zullen er wel voorbij razen.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
om 5 cm te sprokkelen hoef je de baan niet half af te breken. Dat is niet echt de moeite. Laat de perronlengte dan maar op die 1.10m. Dat is toch al een rijtuig of 4-5. Dat het perron van de kleine halte korter is, is niet erg. Je zal er toch enkel korte omnibussen laten stoppen denk ik. De expresstreinen zullen er wel voorbij razen.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Baan Neuffen
De DB-IC van Trix is 84 cm lang en telt vijf rijtuigen. Lokje ervoor en je komt op een meter. Dat is toch een mooie lengte voor een station. De grote ICE en de Thalys laat je gewoon niet stoppen, maar in één keer doorrijden en achterliggend blok bij te lange trein bezethouden. Het zij maar voorbeeldtreinen, want ik weet even niet welk tijdperk je wilt uitbeelden.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Baan Neuffen
Heren,
Bedankt voor de positieve opmerkingen, in AutoCAD heb ik de baan aangepast en lijkt er goed uit te zien.
De bergen zijn van de baan gesloopt en staan op de voorzolder te wachten tot ze weer mogen gaan liggen.
Ook de achterste 60 cm zijn van de plaat afgehaald en er moet nog een stuk van 10 cm afgezaagd worden voor de Helix.
Plot gemaakt van de Helix en het schaduwstation, morgen kijken hoeveel hout er voor nodig is.
Wat kan ik het beste gebruiken: triplex 9 mm of MDF 9 mm. Ik heb geen ervaring met MDF.
Het is een hele ingreep maar het doel heiligd de middelen.
Vandaag geen tijd gehad om foto's te maken, hoef morgen niet te werken, daardoor wat meer tijd.
Bedankt voor de positieve opmerkingen, in AutoCAD heb ik de baan aangepast en lijkt er goed uit te zien.
De bergen zijn van de baan gesloopt en staan op de voorzolder te wachten tot ze weer mogen gaan liggen.
Ook de achterste 60 cm zijn van de plaat afgehaald en er moet nog een stuk van 10 cm afgezaagd worden voor de Helix.
Plot gemaakt van de Helix en het schaduwstation, morgen kijken hoeveel hout er voor nodig is.
Wat kan ik het beste gebruiken: triplex 9 mm of MDF 9 mm. Ik heb geen ervaring met MDF.
Het is een hele ingreep maar het doel heiligd de middelen.
Vandaag geen tijd gehad om foto's te maken, hoef morgen niet te werken, daardoor wat meer tijd.
Re: Baan Neuffen
Ik zou niet twijfelen, en voor triplex gaan. Triplex is harder en vormvaster. Het spaant misschien iets meer, maar met een goede zaagtechniek valt dat ook weer mee. MDF laat zich gemakkelijker bewerken, maar MDF maakt veel meer stof, buigt gemakkelijke door en is vochtgevoeliger. Ik heb met beide gewerkt, en Triplex heeft mijn voorkeur.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31
Re: Baan Neuffen
Hoi Ben,
Ik ga ook triplex gebruiken voor mijn baan. Net als wat eerder gezegd is, is het steviger. MDF heeft nogal eens de neiging om snel te splijten als je er een spijkertje in timmert of een schroefje in draait. MDF gaat op den duur ook vocht uit de lucht opnemen en daardoor wat uitzetten en bovendien naar ruiken. Vooral 's zomers als de luchtvochtigheid >80% wordt. Niet dat je de hele dag met je neus langs de rails gaat, maar toch. Ander hout neemt natuurlijk ook wat vocht op, maar wel in mindere mate. Daarom verf/beits ik alle houten delen die ik ga gebruiken op mijn baan.
Ik ga ook triplex gebruiken voor mijn baan. Net als wat eerder gezegd is, is het steviger. MDF heeft nogal eens de neiging om snel te splijten als je er een spijkertje in timmert of een schroefje in draait. MDF gaat op den duur ook vocht uit de lucht opnemen en daardoor wat uitzetten en bovendien naar ruiken. Vooral 's zomers als de luchtvochtigheid >80% wordt. Niet dat je de hele dag met je neus langs de rails gaat, maar toch. Ander hout neemt natuurlijk ook wat vocht op, maar wel in mindere mate. Daarom verf/beits ik alle houten delen die ik ga gebruiken op mijn baan.
Groetjes, Johan
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31
Re: Baan Neuffen
Hoi Ben,
Trouwens die vitrinekast die je zelf gemaakt hebt en bij mij in mijn draadje geplaatst hebt, heb je daar zelf die sporen in gefreesd? In het onderschrift stond dat de fabrikant dat niet wilde doen. Heb je dat met een (grote) bovenfreesmachine gedaan of met een Dremel bovenfrees-hulpstuk? Wil ook zo'n vitrinekast gaan maken.
Trouwens die vitrinekast die je zelf gemaakt hebt en bij mij in mijn draadje geplaatst hebt, heb je daar zelf die sporen in gefreesd? In het onderschrift stond dat de fabrikant dat niet wilde doen. Heb je dat met een (grote) bovenfreesmachine gedaan of met een Dremel bovenfrees-hulpstuk? Wil ook zo'n vitrinekast gaan maken.
Groetjes, Johan
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
Re: Baan Neuffen
Johan,
Ik had een mailtje gestuurd naar Heinsvitrines (te vinden via Marktplaats) en gevraagd of zij ook in N-spoor rails konden frezen maar dat deden zij niet, wel in H0-spoor of grotere vitrines.
Toen besloten om hem zelf te maken.
De rails heb ik er ingevreesd met een bovenfrees.
Het moeilijkste vond ik het pas maken van de plexiglas ramen, uiteindelijk ook met de bovenfrees gedaan.
Het frame is gemaakt van triplex, de verbindingen met stukjes sateprikker. Ook de liggers.
Achterkant is wit hardboard dat met schroeven is vastgezet.
De liggers zitten alleen vast aan de achterwand.
Je kan de sateprikkers bijna niet zien, je ver inzoomen.
Op de achterkant over bijna de hele hoogte een triplex lat, om de twee liggers vast geschroefd.
Johan, voor het frezen van de rails heb ik een puntfrees ( V ) gebruikt, gewoon uittesten hoe diep je moet gaan en welke breedte (hoh rails )
Ik had een mailtje gestuurd naar Heinsvitrines (te vinden via Marktplaats) en gevraagd of zij ook in N-spoor rails konden frezen maar dat deden zij niet, wel in H0-spoor of grotere vitrines.
Toen besloten om hem zelf te maken.
De rails heb ik er ingevreesd met een bovenfrees.
Het moeilijkste vond ik het pas maken van de plexiglas ramen, uiteindelijk ook met de bovenfrees gedaan.
Het frame is gemaakt van triplex, de verbindingen met stukjes sateprikker. Ook de liggers.
Achterkant is wit hardboard dat met schroeven is vastgezet.
De liggers zitten alleen vast aan de achterwand.
Je kan de sateprikkers bijna niet zien, je ver inzoomen.
Op de achterkant over bijna de hele hoogte een triplex lat, om de twee liggers vast geschroefd.
Johan, voor het frezen van de rails heb ik een puntfrees ( V ) gebruikt, gewoon uittesten hoe diep je moet gaan en welke breedte (hoh rails )
Laatst gewijzigd door BenQ op 03 mar 2011 23:24, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31
Re: Baan Neuffen
Hoi Ben,
Dank voor de beschrijving. Ik ga kijken of ik een smal freesje voor mijn B&D bovenfrees kan kopen.
Dank voor de beschrijving. Ik ga kijken of ik een smal freesje voor mijn B&D bovenfrees kan kopen.
Groetjes, Johan
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
Re: Baan Neuffen
De beloofde fotos eerst een foto zoals de tafel er bij stond nadat de afbraak klaar was.
Afbraakterrein
Platen er weer op, de gaten voor de helixen afgetekend, zaterdag uitzagen.
Haakse slijper was voor de poten die moesten 27 mm korter worden.
Balkenrooster zit er al onder.
Nu alleen nog maar opbouwwerk.
Afbraakterrein
Platen er weer op, de gaten voor de helixen afgetekend, zaterdag uitzagen.
Haakse slijper was voor de poten die moesten 27 mm korter worden.
Balkenrooster zit er al onder.
Nu alleen nog maar opbouwwerk.
Re: Baan Neuffen
Stond al in een ander draadje.
Laatst gewijzigd door BenQ op 09 apr 2013 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Mooie foto`s Ben,
Maar mss beter om dit in de rubriek over de modelbanen te plaatsen, ipv hier bij baanplannen, wat dit is al wel iets meer dan een plan.
Ziet er goed uit.
mvg
Freddy
Maar mss beter om dit in de rubriek over de modelbanen te plaatsen, ipv hier bij baanplannen, wat dit is al wel iets meer dan een plan.
Ziet er goed uit.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Baan Neuffen
Stond al in een ander draadje.
Laatst gewijzigd door BenQ op 09 apr 2013 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Doordat mijn onderschrift niet up to date was had ik dit draadje gebruikt voor de vorderingen van de baan.
De laatste 2 topics zijn verwijdert en staan al in de juiste map.
De laatste 2 topics zijn verwijdert en staan al in de juiste map.
Re: Baan Neuffen
Omdat bij N-spoor er toch wel eens een trein stopt door vuile wielen of vuile rails had ik de baan verrijdbaar gemaakt.
Ook het werken aan de baan is door de diepte moeilijk.
De baan is namelijk 120 cm diep en daardoor kan je niet bij de achterkant of bij de tunnels.
Maar het elke keer verrijden is toch een probleem aan het worden.
Het verrijden gaat wel maar gaat zeer vervelen.
Om dit te vermijden heb ik besloten om een nieuw baanplan te maken.
Het plan voor het schaduw station in Scarm, 2D plaatje:
3D plaatje:
De laag op zichtbaar niveau, viel niet mee.
Het 2D plaatje:
Het plaatje in 3D:
De tunnels en hoogtes kloppen nog niet. Idee is om het station en het spoor ervoor zichtbaar te laten zijn.
Ook het werken aan de baan is door de diepte moeilijk.
De baan is namelijk 120 cm diep en daardoor kan je niet bij de achterkant of bij de tunnels.
Maar het elke keer verrijden is toch een probleem aan het worden.
Het verrijden gaat wel maar gaat zeer vervelen.
Om dit te vermijden heb ik besloten om een nieuw baanplan te maken.
Het plan voor het schaduw station in Scarm, 2D plaatje:
3D plaatje:
De laag op zichtbaar niveau, viel niet mee.
Het 2D plaatje:
Het plaatje in 3D:
De tunnels en hoogtes kloppen nog niet. Idee is om het station en het spoor ervoor zichtbaar te laten zijn.
Laatst gewijzigd door BenQ op 28 feb 2022 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Heb een paar plaatjes gemaakt van de nieuwe baan.
Een aantal dingen is nog niet helemaal uitgerijpt zoals de bergbaan.
Schaduwstation:
De Helix, dit worden er denk ik 4 boven elkaar:
Eerste laag op 0 mm, omloop en paradespoor:
Tweede laag op 65 mm, hoofdstation en draaischijf :
Derde laag op 130 mm, bergbaan, wordt met 2 tramstellen bereden:
Totale baan:
De oude baan is voor 70% gesloopt, jammer maar helaas.
De bedrading is helemaal weg, wil het op een wat makkelijker en nettere manier gaan doen.
Dus de aansluiting met de dinamokast met een opklapbaar paneel, zodat ik het niet zoveel op de rug liggend hoef te doen.
Bij het stofzuigen van het stof dat van de baan kwam ging de stofzuiger kapot, de kogellagers waren de helft van de kogels kwijt.
Vond het al een lawaaiding, kwam natuurlijk door de kogels die werden afgeschoten.
Als iemand nog een aanvulling of opbouwende kritiek heeft: graag.
Een aantal dingen is nog niet helemaal uitgerijpt zoals de bergbaan.
Schaduwstation:
De Helix, dit worden er denk ik 4 boven elkaar:
Eerste laag op 0 mm, omloop en paradespoor:
Tweede laag op 65 mm, hoofdstation en draaischijf :
Derde laag op 130 mm, bergbaan, wordt met 2 tramstellen bereden:
Totale baan:
De oude baan is voor 70% gesloopt, jammer maar helaas.
De bedrading is helemaal weg, wil het op een wat makkelijker en nettere manier gaan doen.
Dus de aansluiting met de dinamokast met een opklapbaar paneel, zodat ik het niet zoveel op de rug liggend hoef te doen.
Bij het stofzuigen van het stof dat van de baan kwam ging de stofzuiger kapot, de kogellagers waren de helft van de kogels kwijt.
Vond het al een lawaaiding, kwam natuurlijk door de kogels die werden afgeschoten.
Als iemand nog een aanvulling of opbouwende kritiek heeft: graag.
Laatst gewijzigd door BenQ op 28 feb 2022 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Het bericht stond er 2x in deze leeggemaakt. Weet niet hoe je een bericht moet verwijderen.
Laatst gewijzigd door BenQ op 24 jun 2013 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Nou nou, mooi plan.
Op de eerste laag 0 mm, gaan de treinen dan botsen in de bochten links boven?
Op de eerste laag 0 mm, gaan de treinen dan botsen in de bochten links boven?
Re: Baan Neuffen
Paul,
Inderdaad zouden daar met elkaar in aanraking zijn gekomen, de afstand was maar 18 mm H.O.H.
Heb de 2 bochten 111 mm naar beneden verplaatst en nu gaat het goed.
Inderdaad zouden daar met elkaar in aanraking zijn gekomen, de afstand was maar 18 mm H.O.H.
Heb de 2 bochten 111 mm naar beneden verplaatst en nu gaat het goed.
Re: Baan Neuffen
Ben, ik zou nog eens over je schaduwstation nadenken. want opstelsporen heb je nooooooit genoeg. als je dat rond rij spoor laat vervallen en je verplaatst 1 van de wisselstraten naar de in/ uigang van de helix en je verbindt daarna die opstelsporen dan wordt je schaduwstation 3 x zo groot. ik hbe 4 sporen rondlopen en dat gaat makkelijk, hadden er zelfs 6 kunnen zijn.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Baan Neuffen
Maurits,
Begrijp helaas niet wat je bedoeld, heb 7 sporen gelegd waarvan ik er één vrij wil houden als omloopspoor.
In mijn oude plan had ik maar 4 sporen in het schaduwstation.
Begrijp helaas niet wat je bedoeld, heb 7 sporen gelegd waarvan ik er één vrij wil houden als omloopspoor.
In mijn oude plan had ik maar 4 sporen in het schaduwstation.