Baan Neuffen
Re: Baan Neuffen
Johan,
Ik had een mailtje gestuurd naar Heinsvitrines (te vinden via Marktplaats) en gevraagd of zij ook in N-spoor rails konden frezen maar dat deden zij niet, wel in H0-spoor of grotere vitrines.
Toen besloten om hem zelf te maken.
De rails heb ik er ingevreesd met een bovenfrees.
Het moeilijkste vond ik het pas maken van de plexiglas ramen, uiteindelijk ook met de bovenfrees gedaan.
Het frame is gemaakt van triplex, de verbindingen met stukjes sateprikker. Ook de liggers.
Achterkant is wit hardboard dat met schroeven is vastgezet.
De liggers zitten alleen vast aan de achterwand.
Je kan de sateprikkers bijna niet zien, je ver inzoomen.
Op de achterkant over bijna de hele hoogte een triplex lat, om de twee liggers vast geschroefd.
Johan, voor het frezen van de rails heb ik een puntfrees ( V ) gebruikt, gewoon uittesten hoe diep je moet gaan en welke breedte (hoh rails )
Ik had een mailtje gestuurd naar Heinsvitrines (te vinden via Marktplaats) en gevraagd of zij ook in N-spoor rails konden frezen maar dat deden zij niet, wel in H0-spoor of grotere vitrines.
Toen besloten om hem zelf te maken.
De rails heb ik er ingevreesd met een bovenfrees.
Het moeilijkste vond ik het pas maken van de plexiglas ramen, uiteindelijk ook met de bovenfrees gedaan.
Het frame is gemaakt van triplex, de verbindingen met stukjes sateprikker. Ook de liggers.
Achterkant is wit hardboard dat met schroeven is vastgezet.
De liggers zitten alleen vast aan de achterwand.
Je kan de sateprikkers bijna niet zien, je ver inzoomen.
Op de achterkant over bijna de hele hoogte een triplex lat, om de twee liggers vast geschroefd.
Johan, voor het frezen van de rails heb ik een puntfrees ( V ) gebruikt, gewoon uittesten hoe diep je moet gaan en welke breedte (hoh rails )
Laatst gewijzigd door BenQ op 03 mar 2011 23:24, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31
Re: Baan Neuffen
Hoi Ben,
Dank voor de beschrijving. Ik ga kijken of ik een smal freesje voor mijn B&D bovenfrees kan kopen.
Dank voor de beschrijving. Ik ga kijken of ik een smal freesje voor mijn B&D bovenfrees kan kopen.
Groetjes, Johan
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
Re: Baan Neuffen
De beloofde fotos eerst een foto zoals de tafel er bij stond nadat de afbraak klaar was.
Afbraakterrein
Platen er weer op, de gaten voor de helixen afgetekend, zaterdag uitzagen.
Haakse slijper was voor de poten die moesten 27 mm korter worden.
Balkenrooster zit er al onder.
Nu alleen nog maar opbouwwerk.
Afbraakterrein
Platen er weer op, de gaten voor de helixen afgetekend, zaterdag uitzagen.
Haakse slijper was voor de poten die moesten 27 mm korter worden.
Balkenrooster zit er al onder.
Nu alleen nog maar opbouwwerk.
Re: Baan Neuffen
Stond al in een ander draadje.
Laatst gewijzigd door BenQ op 09 apr 2013 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Mooie foto`s Ben,
Maar mss beter om dit in de rubriek over de modelbanen te plaatsen, ipv hier bij baanplannen, wat dit is al wel iets meer dan een plan.
Ziet er goed uit.
mvg
Freddy
Maar mss beter om dit in de rubriek over de modelbanen te plaatsen, ipv hier bij baanplannen, wat dit is al wel iets meer dan een plan.
Ziet er goed uit.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Baan Neuffen
Stond al in een ander draadje.
Laatst gewijzigd door BenQ op 09 apr 2013 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Doordat mijn onderschrift niet up to date was had ik dit draadje gebruikt voor de vorderingen van de baan.
De laatste 2 topics zijn verwijdert en staan al in de juiste map.
De laatste 2 topics zijn verwijdert en staan al in de juiste map.
Re: Baan Neuffen
Omdat bij N-spoor er toch wel eens een trein stopt door vuile wielen of vuile rails had ik de baan verrijdbaar gemaakt.
Ook het werken aan de baan is door de diepte moeilijk.
De baan is namelijk 120 cm diep en daardoor kan je niet bij de achterkant of bij de tunnels.
Maar het elke keer verrijden is toch een probleem aan het worden.
Het verrijden gaat wel maar gaat zeer vervelen.
Om dit te vermijden heb ik besloten om een nieuw baanplan te maken.
Het plan voor het schaduw station in Scarm, 2D plaatje:
3D plaatje:
De laag op zichtbaar niveau, viel niet mee.
Het 2D plaatje:
Het plaatje in 3D:
De tunnels en hoogtes kloppen nog niet. Idee is om het station en het spoor ervoor zichtbaar te laten zijn.
Ook het werken aan de baan is door de diepte moeilijk.
De baan is namelijk 120 cm diep en daardoor kan je niet bij de achterkant of bij de tunnels.
Maar het elke keer verrijden is toch een probleem aan het worden.
Het verrijden gaat wel maar gaat zeer vervelen.
Om dit te vermijden heb ik besloten om een nieuw baanplan te maken.
Het plan voor het schaduw station in Scarm, 2D plaatje:
3D plaatje:
De laag op zichtbaar niveau, viel niet mee.
Het 2D plaatje:
Het plaatje in 3D:
De tunnels en hoogtes kloppen nog niet. Idee is om het station en het spoor ervoor zichtbaar te laten zijn.
Laatst gewijzigd door BenQ op 28 feb 2022 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Heb een paar plaatjes gemaakt van de nieuwe baan.
Een aantal dingen is nog niet helemaal uitgerijpt zoals de bergbaan.
Schaduwstation:
De Helix, dit worden er denk ik 4 boven elkaar:
Eerste laag op 0 mm, omloop en paradespoor:
Tweede laag op 65 mm, hoofdstation en draaischijf :
Derde laag op 130 mm, bergbaan, wordt met 2 tramstellen bereden:
Totale baan:
De oude baan is voor 70% gesloopt, jammer maar helaas.
De bedrading is helemaal weg, wil het op een wat makkelijker en nettere manier gaan doen.
Dus de aansluiting met de dinamokast met een opklapbaar paneel, zodat ik het niet zoveel op de rug liggend hoef te doen.
Bij het stofzuigen van het stof dat van de baan kwam ging de stofzuiger kapot, de kogellagers waren de helft van de kogels kwijt.
Vond het al een lawaaiding, kwam natuurlijk door de kogels die werden afgeschoten.
Als iemand nog een aanvulling of opbouwende kritiek heeft: graag.
Een aantal dingen is nog niet helemaal uitgerijpt zoals de bergbaan.
Schaduwstation:
De Helix, dit worden er denk ik 4 boven elkaar:
Eerste laag op 0 mm, omloop en paradespoor:
Tweede laag op 65 mm, hoofdstation en draaischijf :
Derde laag op 130 mm, bergbaan, wordt met 2 tramstellen bereden:
Totale baan:
De oude baan is voor 70% gesloopt, jammer maar helaas.
De bedrading is helemaal weg, wil het op een wat makkelijker en nettere manier gaan doen.
Dus de aansluiting met de dinamokast met een opklapbaar paneel, zodat ik het niet zoveel op de rug liggend hoef te doen.
Bij het stofzuigen van het stof dat van de baan kwam ging de stofzuiger kapot, de kogellagers waren de helft van de kogels kwijt.
Vond het al een lawaaiding, kwam natuurlijk door de kogels die werden afgeschoten.
Als iemand nog een aanvulling of opbouwende kritiek heeft: graag.
Laatst gewijzigd door BenQ op 28 feb 2022 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Het bericht stond er 2x in deze leeggemaakt. Weet niet hoe je een bericht moet verwijderen.
Laatst gewijzigd door BenQ op 24 jun 2013 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Nou nou, mooi plan.
Op de eerste laag 0 mm, gaan de treinen dan botsen in de bochten links boven?
Op de eerste laag 0 mm, gaan de treinen dan botsen in de bochten links boven?
Re: Baan Neuffen
Paul,
Inderdaad zouden daar met elkaar in aanraking zijn gekomen, de afstand was maar 18 mm H.O.H.
Heb de 2 bochten 111 mm naar beneden verplaatst en nu gaat het goed.
Inderdaad zouden daar met elkaar in aanraking zijn gekomen, de afstand was maar 18 mm H.O.H.
Heb de 2 bochten 111 mm naar beneden verplaatst en nu gaat het goed.
Re: Baan Neuffen
Ben, ik zou nog eens over je schaduwstation nadenken. want opstelsporen heb je nooooooit genoeg. als je dat rond rij spoor laat vervallen en je verplaatst 1 van de wisselstraten naar de in/ uigang van de helix en je verbindt daarna die opstelsporen dan wordt je schaduwstation 3 x zo groot. ik hbe 4 sporen rondlopen en dat gaat makkelijk, hadden er zelfs 6 kunnen zijn.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Baan Neuffen
Maurits,
Begrijp helaas niet wat je bedoeld, heb 7 sporen gelegd waarvan ik er één vrij wil houden als omloopspoor.
In mijn oude plan had ik maar 4 sporen in het schaduwstation.
Begrijp helaas niet wat je bedoeld, heb 7 sporen gelegd waarvan ik er één vrij wil houden als omloopspoor.
In mijn oude plan had ik maar 4 sporen in het schaduwstation.
Re: Baan Neuffen
De oude baan is helemaal gesloopt, ligt nog een boel spul zo hier en daar.
Vandaag aan het zagen geweest met de helix, kwam uit de oude baan.
Kwam er daardoor achter dat het aanpassen van de helix van enkel spoor naar dubbel spoor een boel werk is.
Ga daarom de opgaande en neergaande baan scheiden. Dus zeg maar 2 helixen.
Ook de indeling van het schaduwstation aan gepast, daardoor minder bochten.
Ook een plaatje gemaakt van alleen de bovenbaan.
Voor opmerkingen sta ik nog steeds open.
Nog een vraag, een heleboel mensen hebben een baan die vast staat en hebben ook tunnels.
Hoe wordt de baan zodanig gemaakt dat als een trein in de tunnel niet meer rijdt door een storing, vieze wielen, vieze rails, de trein weer aan het rijden wordt gemaakt?
Vandaag aan het zagen geweest met de helix, kwam uit de oude baan.
Kwam er daardoor achter dat het aanpassen van de helix van enkel spoor naar dubbel spoor een boel werk is.
Ga daarom de opgaande en neergaande baan scheiden. Dus zeg maar 2 helixen.
Ook de indeling van het schaduwstation aan gepast, daardoor minder bochten.
Ook een plaatje gemaakt van alleen de bovenbaan.
Voor opmerkingen sta ik nog steeds open.
Nog een vraag, een heleboel mensen hebben een baan die vast staat en hebben ook tunnels.
Hoe wordt de baan zodanig gemaakt dat als een trein in de tunnel niet meer rijdt door een storing, vieze wielen, vieze rails, de trein weer aan het rijden wordt gemaakt?
Laatst gewijzigd door BenQ op 28 feb 2022 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Ik zou de rechte stukken wat sierlijker maken met wat flauwe bogen. Scherpe bochten (R2) zoveel mogelijk vermijden op de zichtbare stukken. Daar waar tunnels zijn kun je het zo maken dat je er van onderen bij kan, zo heb ik het althans, of anders afneembare tunnels. Je moet er bij kunnen.
Groet,
René
DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
René
DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
-
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Baan Neuffen
Bij de ene helix, die in het midden, kun je, volgens de tekeningen die hier staan, alleen oprijden en niet eraf.
De wissel met de drie vertakkingen als draaibrug aansluiting is niet gebruikelijk, ook de lengte is niet gebruikelijk. Je komt in de praktijk ongeveer 2x de bruglengte tegen voor als er twee locomotieven achter elkaar worden geparkeerd. Meer zie je niet omdat als de achterste locomotief gebruikt moet worden er te veel gedoe ontstaat.
Ik weet niet wat voor tractie je gaat gebruiken, maar bij stoom zijn drie sporen naar de draaibrug wat mager.
In het schaduwstation kun je volgens mij meer uit het plan halen, het is toch uit het zicht, dus sierlijke lijnen zijn mooi, maar niet zo effectief.
De wissel met de drie vertakkingen als draaibrug aansluiting is niet gebruikelijk, ook de lengte is niet gebruikelijk. Je komt in de praktijk ongeveer 2x de bruglengte tegen voor als er twee locomotieven achter elkaar worden geparkeerd. Meer zie je niet omdat als de achterste locomotief gebruikt moet worden er te veel gedoe ontstaat.
Ik weet niet wat voor tractie je gaat gebruiken, maar bij stoom zijn drie sporen naar de draaibrug wat mager.
In het schaduwstation kun je volgens mij meer uit het plan halen, het is toch uit het zicht, dus sierlijke lijnen zijn mooi, maar niet zo effectief.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Baan Neuffen
Als je het linkerspoor in je schaduwstation wat verder door laat lopen na de helix, kun je hier ook nog de nodige opstelsporen maken. Ben je meteen van dat gare boogje onderin af. Je kunt nooit genoeg opstelsporen hebben. Ik heb er zelf 17 of 18 en dat is nu ook al niet meer genoeg.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Baan Neuffen
Het schaduwstation heb ik zodanig gemaakt dat ik aan de linkerkant via de achterkant bij de tunnels kan.
Moet dan onder het schaduwstation door en dan omhoog.
Daarom heb ik ook dat rare bochtje naar rechts gemaakt, krijg dan wat meer ruimte.
Bovenin bij de Helixen kan ik door de Helix omhoog en dan bij de tunnels.
De aansluiting heb ik inderdaad verkeerd gedaan, het buitenspoor moet aan de linkerkant van de linker helix gebeuren, het binnenspoor aan de rechterkant van de rechtse helix.
De opmerkingen over extra opstelsporen ga ik bekijken als ik de plannen opnieuw ga bekijken.
Ben bijna door mijn linkse wissels heen, dus het moet iets worden met rechtse wissels, nog 8 over.
Moet dan onder het schaduwstation door en dan omhoog.
Daarom heb ik ook dat rare bochtje naar rechts gemaakt, krijg dan wat meer ruimte.
Bovenin bij de Helixen kan ik door de Helix omhoog en dan bij de tunnels.
De aansluiting heb ik inderdaad verkeerd gedaan, het buitenspoor moet aan de linkerkant van de linker helix gebeuren, het binnenspoor aan de rechterkant van de rechtse helix.
De opmerkingen over extra opstelsporen ga ik bekijken als ik de plannen opnieuw ga bekijken.
Ben bijna door mijn linkse wissels heen, dus het moet iets worden met rechtse wissels, nog 8 over.
-
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Baan Neuffen
Dat zijn dus 4 extra sporen in het schaduwstation...BenQ schreef:Ben bijna door mijn linkse wissels heen, dus het moet iets worden met rechtse wissels, nog 8 over.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Baan Neuffen
Iedereen tot nu toe bedankt voor de opmerkingen.
Een gedeelte van het schaduwstation met extra sporen, kom er alleen niet uit met de helix die er overheen gaat, heb maar 34 mm hoogte verschil terwijl het toch echt 70 moet worden.
Heb ook ruimte nodig voor de apparatuur die er onder moet komen.
Het schaduwstation waarbij ik in rood de kruipgaten in heb getekend die ik in mijn vorige post bedoelde.
De bovenbaan met een aanpassing in het paradespoor, wordt in het echt nog wat vloeiender gelegd.
Een gedeelte van het schaduwstation met extra sporen, kom er alleen niet uit met de helix die er overheen gaat, heb maar 34 mm hoogte verschil terwijl het toch echt 70 moet worden.
Heb ook ruimte nodig voor de apparatuur die er onder moet komen.
Het schaduwstation waarbij ik in rood de kruipgaten in heb getekend die ik in mijn vorige post bedoelde.
De bovenbaan met een aanpassing in het paradespoor, wordt in het echt nog wat vloeiender gelegd.
Laatst gewijzigd door BenQ op 28 feb 2022 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Baan Neuffen
Zonde van die kruipgaten. Hoeveel tussenruimte heb je dan tussen schaduwstation en de baan daarboven. Ik kan me indenken dat je kruipgaten nodig hebt, maar waarom zit die ene inham er dan aan de linkerkant in. Als je die niet had, kon je aan de buitenkant van de kruipgaten ook het nodige kwijt.
Ik zat niet te denken dat je onder de helix door moest gaan. Overigens, 70 mm is wel erg ruim genomen, zelfs als je met panto's gaat rijden. Dat kun je best 10 mm terugbrengen of misschien zelfs nog wel ietsje meer.
Ik zat niet te denken dat je onder de helix door moest gaan. Overigens, 70 mm is wel erg ruim genomen, zelfs als je met panto's gaat rijden. Dat kun je best 10 mm terugbrengen of misschien zelfs nog wel ietsje meer.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Baan Neuffen
Martin,
De loc met hoogste panto die ik heb is 49 mm tel daarbij 12 mm triplex en 3 mm rails dan kom je op 64 mm.
De triplex kan je terugbrengen naar 9 maar dan hou je nog altijd 61 mm over plus wat speling dan wordt het 63 á 66 mm.
Zit op dit moment te denken om 4x70=280 mm verschil te maken tussen schaduwstation en de baan.
Kan dit groter maken en dan het schaduwstation naar achteren verplaatsen. 6x70=420mm
De bulten zijn een rookkanaal en ventilatie schacht waartussen 90 cm ruimte zit.
In die ruimtes had ik 2 kastjes gezet om wat spul in te kunnen zetten.
Op de kastjes een trambaan tussen een stadje en een industrieterrein zie eerste blad van dit draadje.
De kastjes wil ik niet kwijt en misschien dat ik dat idee daarop nog ga inbouwen.
Probleem is dan dat de baan toch weer 104 cm diep wordt.
Zit nu nog wat mogelijkheden te bekijken zoals het verplaatsen van 1 helix naar links onder.
De loc met hoogste panto die ik heb is 49 mm tel daarbij 12 mm triplex en 3 mm rails dan kom je op 64 mm.
De triplex kan je terugbrengen naar 9 maar dan hou je nog altijd 61 mm over plus wat speling dan wordt het 63 á 66 mm.
Zit op dit moment te denken om 4x70=280 mm verschil te maken tussen schaduwstation en de baan.
Kan dit groter maken en dan het schaduwstation naar achteren verplaatsen. 6x70=420mm
De bulten zijn een rookkanaal en ventilatie schacht waartussen 90 cm ruimte zit.
In die ruimtes had ik 2 kastjes gezet om wat spul in te kunnen zetten.
Op de kastjes een trambaan tussen een stadje en een industrieterrein zie eerste blad van dit draadje.
De kastjes wil ik niet kwijt en misschien dat ik dat idee daarop nog ga inbouwen.
Probleem is dan dat de baan toch weer 104 cm diep wordt.
Zit nu nog wat mogelijkheden te bekijken zoals het verplaatsen van 1 helix naar links onder.
Re: Baan Neuffen
Die ruimte tussen de rookkanalen lijken me nou juist ideaal om vanaf de achterkant bij je baan te komen, zowel voor het schaduwstation als voor het bovengrondse deel. In dat geval zou je al je mangaten weg kunnen laten en wordt het een stuk eenvoudiger om je helix probleem op te lossen.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan