Pagina 1 van 3

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 03 mar 2011 22:44
door BenQ
Johan,
Ik had een mailtje gestuurd naar Heinsvitrines (te vinden via Marktplaats) en gevraagd of zij ook in N-spoor rails konden frezen maar dat deden zij niet, wel in H0-spoor of grotere vitrines.
Toen besloten om hem zelf te maken.
Afbeelding
De rails heb ik er ingevreesd met een bovenfrees.
Het moeilijkste vond ik het pas maken van de plexiglas ramen, uiteindelijk ook met de bovenfrees gedaan.
Het frame is gemaakt van triplex, de verbindingen met stukjes sateprikker. Ook de liggers.
Achterkant is wit hardboard dat met schroeven is vastgezet.
De liggers zitten alleen vast aan de achterwand.
Afbeelding
Je kan de sateprikkers bijna niet zien, je ver inzoomen.
Op de achterkant over bijna de hele hoogte een triplex lat, om de twee liggers vast geschroefd.

Johan, voor het frezen van de rails heb ik een puntfrees ( V ) gebruikt, gewoon uittesten hoe diep je moet gaan en welke breedte (hoh rails :D )

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 03 mar 2011 23:08
door Spoor 9 mm
Hoi Ben,

Dank voor de beschrijving. Ik ga kijken of ik een smal freesje voor mijn B&D bovenfrees kan kopen.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 03 mar 2011 23:20
door BenQ
De beloofde fotos eerst een foto zoals de tafel er bij stond nadat de afbraak klaar was.
Afbeelding
Afbraakterrein :shock:
Afbeelding
Platen er weer op, de gaten voor de helixen afgetekend, zaterdag uitzagen.
Haakse slijper was voor de poten die moesten 27 mm korter worden.
Afbeelding
Balkenrooster zit er al onder.
Nu alleen nog maar :!: opbouwwerk.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 09 apr 2013 21:17
door BenQ
Stond al in een ander draadje.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 09 apr 2013 21:27
door spoor65
Mooie foto`s Ben,

Maar mss beter om dit in de rubriek over de modelbanen te plaatsen, ipv hier bij baanplannen, wat dit is al wel iets meer dan een plan.

Ziet er goed uit.

mvg

Freddy

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 09 apr 2013 21:30
door Jos
Dat ziet er netjes en solide uit Ben.
Ben benieuwd naar het vervolg. ;)

Groetjes,
Jos

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 09 apr 2013 21:36
door BenQ
Stond al in een ander draadje.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 09 apr 2013 21:38
door BenQ
Doordat mijn onderschrift niet up to date was had ik dit draadje gebruikt voor de vorderingen van de baan.
De laatste 2 topics zijn verwijdert en staan al in de juiste map.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 21 jun 2013 21:36
door BenQ
Omdat bij N-spoor er toch wel eens een trein stopt door vuile wielen of vuile rails had ik de baan verrijdbaar gemaakt.
Ook het werken aan de baan is door de diepte moeilijk.
De baan is namelijk 120 cm diep en daardoor kan je niet bij de achterkant of bij de tunnels.

Maar het elke keer verrijden is toch een probleem aan het worden.
Het verrijden gaat wel maar gaat zeer vervelen.
Om dit te vermijden heb ik besloten om een nieuw baanplan te maken.
Het plan voor het schaduw station in Scarm, 2D plaatje:
Afbeelding

3D plaatje:
Afbeelding

De laag op zichtbaar niveau, viel niet mee.
Het 2D plaatje:
Afbeelding

Het plaatje in 3D:
Afbeelding

De tunnels en hoogtes kloppen nog niet. Idee is om het station en het spoor ervoor zichtbaar te laten zijn.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 23 jun 2013 22:32
door BenQ
Heb een paar plaatjes gemaakt van de nieuwe baan.
Een aantal dingen is nog niet helemaal uitgerijpt zoals de bergbaan.

Schaduwstation:
Afbeelding

De Helix, dit worden er denk ik 4 boven elkaar:
Afbeelding

Eerste laag op 0 mm, omloop en paradespoor:
Afbeelding

Tweede laag op 65 mm, hoofdstation en draaischijf :
Afbeelding

Derde laag op 130 mm, bergbaan, wordt met 2 tramstellen bereden:
Afbeelding

Totale baan:
Afbeelding

De oude baan is voor 70% gesloopt, jammer maar helaas.
De bedrading is helemaal weg, wil het op een wat makkelijker en nettere manier gaan doen.
Dus de aansluiting met de dinamokast met een opklapbaar paneel, zodat ik het niet zoveel op de rug liggend hoef te doen.
Bij het stofzuigen van het stof dat van de baan kwam ging de stofzuiger kapot, de kogellagers waren de helft van de kogels kwijt.
Vond het al een lawaaiding, kwam natuurlijk door de kogels die werden afgeschoten. :lol:

Als iemand nog een aanvulling of opbouwende kritiek heeft: graag.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 23 jun 2013 22:32
door BenQ
Het bericht stond er 2x in deze leeggemaakt. Weet niet hoe je een bericht moet verwijderen.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 24 jun 2013 13:33
door Paul B
Nou nou, mooi plan.
Op de eerste laag 0 mm, gaan de treinen dan botsen in de bochten links boven?

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 24 jun 2013 17:41
door BenQ
Paul,
Inderdaad zouden daar met elkaar in aanraking zijn gekomen, de afstand was maar 18 mm H.O.H.
Heb de 2 bochten 111 mm naar beneden verplaatst en nu gaat het goed.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 24 jun 2013 17:49
door Maurits71
Ben, ik zou nog eens over je schaduwstation nadenken. want opstelsporen heb je nooooooit genoeg. als je dat rond rij spoor laat vervallen en je verplaatst 1 van de wisselstraten naar de in/ uigang van de helix en je verbindt daarna die opstelsporen dan wordt je schaduwstation 3 x zo groot. ik hbe 4 sporen rondlopen en dat gaat makkelijk, hadden er zelfs 6 kunnen zijn.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 24 jun 2013 21:45
door BenQ
Maurits,
Begrijp helaas niet wat je bedoeld, heb 7 sporen gelegd waarvan ik er één vrij wil houden als omloopspoor.
In mijn oude plan had ik maar 4 sporen in het schaduwstation.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 27 jun 2013 20:48
door BenQ
De oude baan is helemaal gesloopt, ligt nog een boel spul zo hier en daar.
Vandaag aan het zagen geweest met de helix, kwam uit de oude baan.
Kwam er daardoor achter dat het aanpassen van de helix van enkel spoor naar dubbel spoor een boel werk is.
Ga daarom de opgaande en neergaande baan scheiden. Dus zeg maar 2 helixen.
Ook de indeling van het schaduwstation aan gepast, daardoor minder bochten.
Afbeelding

Ook een plaatje gemaakt van alleen de bovenbaan.
Afbeelding

Voor opmerkingen sta ik nog steeds open.

Nog een vraag, een heleboel mensen hebben een baan die vast staat en hebben ook tunnels.
Hoe wordt de baan zodanig gemaakt dat als een trein in de tunnel niet meer rijdt door een storing, vieze wielen, vieze rails, de trein weer aan het rijden wordt gemaakt?

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 27 jun 2013 21:56
door René
Ik zou de rechte stukken wat sierlijker maken met wat flauwe bogen. Scherpe bochten (R2) zoveel mogelijk vermijden op de zichtbare stukken. Daar waar tunnels zijn kun je het zo maken dat je er van onderen bij kan, zo heb ik het althans, of anders afneembare tunnels. Je moet er bij kunnen.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 27 jun 2013 23:39
door Zaunkönigs Bahn
Bij de ene helix, die in het midden, kun je, volgens de tekeningen die hier staan, alleen oprijden en niet eraf.
De wissel met de drie vertakkingen als draaibrug aansluiting is niet gebruikelijk, ook de lengte is niet gebruikelijk. Je komt in de praktijk ongeveer 2x de bruglengte tegen voor als er twee locomotieven achter elkaar worden geparkeerd. Meer zie je niet omdat als de achterste locomotief gebruikt moet worden er te veel gedoe ontstaat.
Ik weet niet wat voor tractie je gaat gebruiken, maar bij stoom zijn drie sporen naar de draaibrug wat mager.
In het schaduwstation kun je volgens mij meer uit het plan halen, het is toch uit het zicht, dus sierlijke lijnen zijn mooi, maar niet zo effectief.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 28 jun 2013 10:45
door Hookies
Als je het linkerspoor in je schaduwstation wat verder door laat lopen na de helix, kun je hier ook nog de nodige opstelsporen maken. Ben je meteen van dat gare boogje onderin af. Je kunt nooit genoeg opstelsporen hebben. Ik heb er zelf 17 of 18 en dat is nu ook al niet meer genoeg.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 28 jun 2013 14:33
door BenQ
Het schaduwstation heb ik zodanig gemaakt dat ik aan de linkerkant via de achterkant bij de tunnels kan.
Moet dan onder het schaduwstation door en dan omhoog.
Daarom heb ik ook dat rare bochtje naar rechts gemaakt, krijg dan wat meer ruimte.
Bovenin bij de Helixen kan ik door de Helix omhoog en dan bij de tunnels.

De aansluiting heb ik inderdaad verkeerd gedaan, het buitenspoor moet aan de linkerkant van de linker helix gebeuren, het binnenspoor aan de rechterkant van de rechtse helix.
De opmerkingen over extra opstelsporen ga ik bekijken als ik de plannen opnieuw ga bekijken.
Ben bijna door mijn linkse wissels heen, dus het moet iets worden met rechtse wissels, nog 8 over.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 28 jun 2013 14:43
door Zaunkönigs Bahn
BenQ schreef:Ben bijna door mijn linkse wissels heen, dus het moet iets worden met rechtse wissels, nog 8 over.
Dat zijn dus 4 extra sporen in het schaduwstation... :mrgreen:

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 28 jun 2013 17:45
door BenQ
Iedereen tot nu toe bedankt voor de opmerkingen. ;)
Een gedeelte van het schaduwstation met extra sporen, kom er alleen niet uit met de helix die er overheen gaat, heb maar 34 mm hoogte verschil terwijl het toch echt 70 moet worden.
Heb ook ruimte nodig voor de apparatuur die er onder moet komen.
Afbeelding
Het schaduwstation waarbij ik in rood de kruipgaten in heb getekend die ik in mijn vorige post bedoelde.
Afbeelding

De bovenbaan met een aanpassing in het paradespoor, wordt in het echt nog wat vloeiender gelegd.
Afbeelding

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 28 jun 2013 18:50
door Hookies
Zonde van die kruipgaten. Hoeveel tussenruimte heb je dan tussen schaduwstation en de baan daarboven. Ik kan me indenken dat je kruipgaten nodig hebt, maar waarom zit die ene inham er dan aan de linkerkant in. Als je die niet had, kon je aan de buitenkant van de kruipgaten ook het nodige kwijt.

Ik zat niet te denken dat je onder de helix door moest gaan. Overigens, 70 mm is wel erg ruim genomen, zelfs als je met panto's gaat rijden. Dat kun je best 10 mm terugbrengen of misschien zelfs nog wel ietsje meer.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 28 jun 2013 21:20
door BenQ
Martin,
De loc met hoogste panto die ik heb is 49 mm tel daarbij 12 mm triplex en 3 mm rails dan kom je op 64 mm.
De triplex kan je terugbrengen naar 9 maar dan hou je nog altijd 61 mm over plus wat speling dan wordt het 63 á 66 mm.
Zit op dit moment te denken om 4x70=280 mm verschil te maken tussen schaduwstation en de baan.
Kan dit groter maken en dan het schaduwstation naar achteren verplaatsen. 6x70=420mm

De bulten zijn een rookkanaal en ventilatie schacht waartussen 90 cm ruimte zit.
In die ruimtes had ik 2 kastjes gezet om wat spul in te kunnen zetten.
Op de kastjes een trambaan tussen een stadje en een industrieterrein zie eerste blad van dit draadje.
De kastjes wil ik niet kwijt en misschien dat ik dat idee daarop nog ga inbouwen.
Probleem is dan dat de baan toch weer 104 cm diep wordt.

Zit nu nog wat mogelijkheden te bekijken zoals het verplaatsen van 1 helix naar links onder.

Re: Baan Neuffen

Geplaatst: 29 jun 2013 06:37
door evo
Die ruimte tussen de rookkanalen lijken me nou juist ideaal om vanaf de achterkant bij je baan te komen, zowel voor het schaduwstation als voor het bovengrondse deel. In dat geval zou je al je mangaten weg kunnen laten en wordt het een stuk eenvoudiger om je helix probleem op te lossen.