Hallo iedereen.
Na het maken van ontelbare baanplannen, waarvan de een nog meer dan de ander op een bord spaghetti leek dan het ander. Ben ik nu toch stilletjes aan op het punt gekomen waar ik een baan heb ontwerpen die meer mogelijkheden bied dan een rondje rond de kerk.
Ik heb een beschikbare ruimte van 3m60 / 1m22 met extra L stukje van 1m22 / 0m75. Ik kan langs alle kanten aan de tafel, dus ik hoef me geen zorgen te maken qua bereikbaarheid van de sporen. Alle bochten in dit ontwerp zijn minimum R3. Vermits dit een baan zal worden naar Belgisch model, zullen de treinen dan ook link rijden.
Bij deze wil ik jullie al even kennis laten maken met het schaduw station dat ik in gedachte heb. Het laat mij toe om 16 treinen te parkeren en dan blijft er nog een doorgang spoor over. Verder wou ik er ook voor zorgen dat ik in het schaduw station gewoon een rondje zou kunnen rijden dus is er in beide richtingen en aftakking voorzien om dit te realiseren. Verder heb ik er ook nog een extra doodlopen spoor opgezet, als programmeer spoor, want ik ben van plan om dit alles digitaal aan te sturen.
De klim naar het zichtbare gedeelte gebeurt via een klimspiraal met 4 sporen in pararel. Ik hoop dat dit een haalbare kaart is, anders moet er hier wat hertekend worden. In de Spiraal wordt er een vershil gemaakt van 30 centimeter zodat het onderste gedeelte altijd goed bereikbaar blijft. Ook hier zijn de kleinste bochten minimum R3 en is het maximale stijg pecentage 2.4%
Vervolgens komt er dan het station gedeelte met lok werkplaats voor stoomlocomotieven (in het L aanbouw stuk)
Dan gaat het spiraal van de 2 binnenste sporen verder en wordt er een kleine klimspiraal aan de rechter linker kant toegevoegd om naar niveau 1 te gaan, waar er klein industrie terrein zal worden opgezet.
En zo zou het er ongeveer in 3D kunnen gaan uitzien.
Opmerkingen of mogelijke verbeteringen zijn altijd welkom
Groeten
Johan
Fictief baanplan naar Belgisch model
Re: Fictief baanplan naar Belgisch model
Hallo Johan,
dit is een heel inventief schaduwstation! Knap bedacht. Op zich heb ik hier geen opmerkingen over, behalve dan de bereikbaarheid. Ik hoop dat je minstens langs voor én langs achter aan de baan kan komen, want werken over een reikafstand van 1m20 is niet te doen.
p.s. toen ik dit bericht postte, was er nog enkel maar een schaduwstation geplaatst.
dit is een heel inventief schaduwstation! Knap bedacht. Op zich heb ik hier geen opmerkingen over, behalve dan de bereikbaarheid. Ik hoop dat je minstens langs voor én langs achter aan de baan kan komen, want werken over een reikafstand van 1m20 is niet te doen.
p.s. toen ik dit bericht postte, was er nog enkel maar een schaduwstation geplaatst.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Fictief baanplan naar Belgisch model
erg mooi plan
ga je volgen
erg goed over nagedacht
gr rien
ga je volgen
erg goed over nagedacht
gr rien
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Re: Fictief baanplan naar Belgisch model
Hallo iedereen
Na het bekijken van mijn baanplan, was ik toch nog niet volledig tevreden met de layout. Sommige stukken kwamen nog steeds als teveel langs de rand over. Vandaar dat ik toch nog maar eens aan het hertekenen ben geweest en dit is het resultaat.
Over het schaduw station was ik zowiezo al tevreden, dus dat blijft zoals het was.
Dan gaan we over naar de klim spiraal om naar niveau -1 te stijgen.
Niveau -1 is nog steeds beneden het zichtbare gedeelte. Treinen die uit klim spiraal komen hebben de keuze om een rondje te rijden of over te gaan op het "echte" spoor gedeelte. Dit is natuurlijk ook zo voor treinen die op het "echte" spoor rijden, deze kunnen ofwel gewoon verder rijden of de wissel nemen naar de spiraal. Dit geeft de mogelijkheid om het trein verkeer nog meer te variëren. Zo kan een trein bijvoorbeeld 2 rondjes rijden op het echte spoor om dan te verdwijnen in de klim spiraal, terwijl een andere trein maar 1 keer het rondje rijdt. Zo blijft het wat meer gissen waar een trein naar toe is.
Het "echte" spoor is eigenlijk één grote lus die begint op niveau -1 dan klimt naar niveau 0 en vervolgens terug daalt naar niveau -1.
Tenslotte vetrekt er nog een apart spoortje naar niveau 1 waar een klein station en wat industrie zal worden voorzien.
In 3D ziet dit alles er ongeveer zo uit.
Nu is het aan jullie om te zeggen of jullie dit een verbetering vinden ten opzichte van de vorige layout. Ook andere opmerkingen op de layout zijn natuurlijk steeds welkom.
Groeten
Johan
Na het bekijken van mijn baanplan, was ik toch nog niet volledig tevreden met de layout. Sommige stukken kwamen nog steeds als teveel langs de rand over. Vandaar dat ik toch nog maar eens aan het hertekenen ben geweest en dit is het resultaat.
Over het schaduw station was ik zowiezo al tevreden, dus dat blijft zoals het was.
Dan gaan we over naar de klim spiraal om naar niveau -1 te stijgen.
Niveau -1 is nog steeds beneden het zichtbare gedeelte. Treinen die uit klim spiraal komen hebben de keuze om een rondje te rijden of over te gaan op het "echte" spoor gedeelte. Dit is natuurlijk ook zo voor treinen die op het "echte" spoor rijden, deze kunnen ofwel gewoon verder rijden of de wissel nemen naar de spiraal. Dit geeft de mogelijkheid om het trein verkeer nog meer te variëren. Zo kan een trein bijvoorbeeld 2 rondjes rijden op het echte spoor om dan te verdwijnen in de klim spiraal, terwijl een andere trein maar 1 keer het rondje rijdt. Zo blijft het wat meer gissen waar een trein naar toe is.
Het "echte" spoor is eigenlijk één grote lus die begint op niveau -1 dan klimt naar niveau 0 en vervolgens terug daalt naar niveau -1.
Tenslotte vetrekt er nog een apart spoortje naar niveau 1 waar een klein station en wat industrie zal worden voorzien.
In 3D ziet dit alles er ongeveer zo uit.
Nu is het aan jullie om te zeggen of jullie dit een verbetering vinden ten opzichte van de vorige layout. Ook andere opmerkingen op de layout zijn natuurlijk steeds welkom.
Groeten
Johan
Don't look back all the time, you might bump into something.
Hier kan je mijn baanplan vinden
Hier kan je mijn baanplan vinden