Fictief baanplan naar Belgisch model

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jdoublev
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 mar 2011 09:47

Fictief baanplan naar Belgisch model

Bericht door jdoublev »

Hallo iedereen.

Na het maken van ontelbare baanplannen, waarvan de een nog meer dan de ander op een bord spaghetti leek dan het ander. Ben ik nu toch stilletjes aan op het punt gekomen waar ik een baan heb ontwerpen die meer mogelijkheden bied dan een rondje rond de kerk.

Ik heb een beschikbare ruimte van 3m60 / 1m22 met extra L stukje van 1m22 / 0m75. Ik kan langs alle kanten aan de tafel, dus ik hoef me geen zorgen te maken qua bereikbaarheid van de sporen. Alle bochten in dit ontwerp zijn minimum R3. Vermits dit een baan zal worden naar Belgisch model, zullen de treinen dan ook link rijden.


Bij deze wil ik jullie al even kennis laten maken met het schaduw station dat ik in gedachte heb. Het laat mij toe om 16 treinen te parkeren en dan blijft er nog een doorgang spoor over. Verder wou ik er ook voor zorgen dat ik in het schaduw station gewoon een rondje zou kunnen rijden dus is er in beide richtingen en aftakking voorzien om dit te realiseren. Verder heb ik er ook nog een extra doodlopen spoor opgezet, als programmeer spoor, want ik ben van plan om dit alles digitaal aan te sturen.

Afbeelding

De klim naar het zichtbare gedeelte gebeurt via een klimspiraal met 4 sporen in pararel. Ik hoop dat dit een haalbare kaart is, anders moet er hier wat hertekend worden. In de Spiraal wordt er een vershil gemaakt van 30 centimeter zodat het onderste gedeelte altijd goed bereikbaar blijft. Ook hier zijn de kleinste bochten minimum R3 en is het maximale stijg pecentage 2.4%

Afbeelding

Vervolgens komt er dan het station gedeelte met lok werkplaats voor stoomlocomotieven (in het L aanbouw stuk)

Afbeelding

Dan gaat het spiraal van de 2 binnenste sporen verder en wordt er een kleine klimspiraal aan de rechter linker kant toegevoegd om naar niveau 1 te gaan, waar er klein industrie terrein zal worden opgezet.

Afbeelding

En zo zou het er ongeveer in 3D kunnen gaan uitzien.

Afbeelding

Opmerkingen of mogelijke verbeteringen zijn altijd welkom

Groeten
Johan
Laatst gewijzigd door jdoublev op 02 aug 2012 05:08, 4 keer totaal gewijzigd.


Don't look back all the time, you might bump into something.
Hier kan je mijn baanplan vinden
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Fictief baanplan naar Belgisch model

Bericht door Michiel »

Hallo Johan,

dit is een heel inventief schaduwstation! Knap bedacht. Op zich heb ik hier geen opmerkingen over, behalve dan de bereikbaarheid. Ik hoop dat je minstens langs voor én langs achter aan de baan kan komen, want werken over een reikafstand van 1m20 is niet te doen.

p.s. toen ik dit bericht postte, was er nog enkel maar een schaduwstation geplaatst. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

rien
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 nov 2011 00:41
Locatie: Breda

Re: Fictief baanplan naar Belgisch model

Bericht door rien »

erg mooi plan
ga je volgen
erg goed over nagedacht

gr rien


http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jdoublev
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 mar 2011 09:47

Re: Fictief baanplan naar Belgisch model

Bericht door jdoublev »

Hallo iedereen

Na het bekijken van mijn baanplan, was ik toch nog niet volledig tevreden met de layout. Sommige stukken kwamen nog steeds als teveel langs de rand over. Vandaar dat ik toch nog maar eens aan het hertekenen ben geweest en dit is het resultaat.

Over het schaduw station was ik zowiezo al tevreden, dus dat blijft zoals het was.
Afbeelding

Dan gaan we over naar de klim spiraal om naar niveau -1 te stijgen.
Afbeelding
Afbeelding

Niveau -1 is nog steeds beneden het zichtbare gedeelte. Treinen die uit klim spiraal komen hebben de keuze om een rondje te rijden of over te gaan op het "echte" spoor gedeelte. Dit is natuurlijk ook zo voor treinen die op het "echte" spoor rijden, deze kunnen ofwel gewoon verder rijden of de wissel nemen naar de spiraal. Dit geeft de mogelijkheid om het trein verkeer nog meer te variëren. Zo kan een trein bijvoorbeeld 2 rondjes rijden op het echte spoor om dan te verdwijnen in de klim spiraal, terwijl een andere trein maar 1 keer het rondje rijdt. Zo blijft het wat meer gissen waar een trein naar toe is. ;)
Afbeelding

Het "echte" spoor is eigenlijk één grote lus die begint op niveau -1 dan klimt naar niveau 0 en vervolgens terug daalt naar niveau -1.
Afbeelding

Tenslotte vetrekt er nog een apart spoortje naar niveau 1 waar een klein station en wat industrie zal worden voorzien.
Afbeelding

In 3D ziet dit alles er ongeveer zo uit.
Afbeelding

Nu is het aan jullie om te zeggen of jullie dit een verbetering vinden ten opzichte van de vorige layout. Ook andere opmerkingen op de layout zijn natuurlijk steeds welkom.

Groeten
Johan


Don't look back all the time, you might bump into something.
Hier kan je mijn baanplan vinden
Plaats reactie