Huisje in schaal N.

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

Zoals beloofd weer een nieuw stukje modelbouw.
In N-spoor is niet veel te koop op het gebied van hollandse huisjes, maar
er is een oplossing, zelf maken.
We hebben foto's bijgevoegd om te zien of er animo voor is, om dit in woord en beeld uit te leggen, zodat er enig inzicht komt voor de zelfbouwers onder de N-spoor mensen.
De bedoeling is om op dit forum te laten zien, hoe we het maken.

Als Hans het goed vind, willen wij het huisje tijdens de Nederlandse Modelspoor Dagen in Rijswijk laten zien op een draaiplateau, die in zijn stand word neergezet.
Hier kan men dan zelf bepalen of het interessant is om dit uit te werken.
We gaan dan een ander huisje bouwen met aanbouw, stap voor stap.

Is uw intresse gewekt laat het dan weten, dan gaan we het opstarten.

Groeten van Jaap & Jarno Vriend

AfbeeldingAfbeelding


Gebruikersavatar

apk
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:12
Locatie: Drenthe

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door apk »

ziet er goed uit


Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Jos »

Inderdaad erg leuk.

Groetjes,
Jos



robraak
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 aug 2008 13:46

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door robraak »

hoi

heeft er wel intresse naar want kan dit dan ook gaan maken

gr.Rob


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1830
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door OBBinN »

Dat ziet er euhm, erg hollands uit :P
Succes met de bouw van de varianten!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Rob Fongers »

Jaap & Jarno,

Heb jullie huisje aanschouwd bij Hans. Ziet er leuk uit. Hebben jullie nog meer plannen of ideeën voor de toekomst?


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Spoors
Berichten: 98
Lid geworden op: 10 sep 2008 19:51
Locatie: Rotterdam

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Spoors »

Ziet er inderdaad lekker Hollands uit ... ben zeker geinteresseerd in een uitvoerige uitleg.
Zou graag eens zien hoe je er zelf eentje kan bouwen.

Groet,

Jeroen


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

Mede hobbyisten,

Bedankt voor de goeie reacties als er vraag naar is hebben wij wel ideeen genoeg om iets zelf te bouwen.
Met een week zal ik de tekening en de benodigheden voor het maken van dit huisje op het forum zetten en kan een ieder het materiaal in huis halen en kunnen we beginnen met de bouw.
Het is de bedoeling dat we stukje bij beetje het huisje gaan opbouwen in een niet te snel tempo zodat ieder op zijn/haar manier het kan volgen.
Doormiddel van foto zal ik laten zien wat de voortgang is met de nodige tekst dus geef ons even de tijd.
De varianten mag en kan een ieder zelf invullen bijv een dakkapel,verschillende ramen, een aanbouw en ga zo maar door het gaat hier allereerst om de basis.
Als je dit eenmaal onder de knie heb kan je zelf allerlei huisjes maken en dan echt hollands.

Groetjes J&J Vriend Dus hou de site in de gaten


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Jos »

Hartstikke leuk idee vriend, ik doe zeker mee.

Groetjes,
Jos



robraak
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 aug 2008 13:46

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door robraak »

hoi allemaal,

dit is heel mooi ga eerst vrijdag op vakantie maar als ik terug kom dan ga ik het meteen opzoeken.

vriedelijk dank voor de makers


Gebruikersavatar

apk
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:12
Locatie: Drenthe

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door apk »

leuk een gezamelijk object ik doe mee.


Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

Hallo mede modelbouwers,

Hier is de beloofde tekening van het te maken woonhuisje in N.
Afbeelding

Deze tekening is geplaatst op de maximale grootte, groter kan ik hem hier niet plaatsen.
Het is mogelijk om de tekening apart toe te sturen, stuur dan even een Persoonlijk Bericht via de site.

Nu is het handig om te weten wat je verder nodig heb om dit te bouwen.
Wij gebruiken altijd styreen van 1 mm dik en is goed te verwerken voor dit modelletje.
Verder hebben we nodig:
- Metalen liniaal 30 cm lang
- Afbreekmesje en de nodige reserve mesjes
- Klein blokhaakje altijd makkelijk om haaks te werken
- Potlood om alles aftetekenen
- Styreen evergreen
- Profile 0,5 x 1 mm, No 122
- Profile 1 x 2 mm No 144
- Profiel 1,5 x 1,5 mm No 291 Angle
- Verder muurplaat schaal N

De profieltjes zijn te koop in de betere modelspoorzaken, zelf gekocht bij Beelen Modelbouw.
De muurplaten kan je bij GM&S op de beurs in Houten verkrijgen, ook zijn daar wel dakplaten te koop, dakpan daken maken wij zelf en zijn in voorraad bij ons.
Mocht dit problemen geven kan je altijd kontact met me opnemen om iets te regelen.

Als we nu eerst de gevels uitsnijden en de raam en deur openingen, dan ga ik daarna uitleggen hoe we de kozijnen kunnen maken, daarna gaan we de muren bekleden en wat schilderwerk doen.

Tot zover, eerst maar eens beginnen, zijn er vragen mail me maar dan zoeken we naar een oplossing.

Veel modelbouw plezier
Groeten J&J Vriend


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Jos »

Geweldig J&J,

PB is verstuurd :)

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

Beste modelbouwers.

Hieronder staat een duidelijkere tekening.
Met dank aan Jos, om de tekening te tekenen op de computer.

Blad 1:
Afbeelding

Blad 2:
Afbeelding

Groeten van Jaap & Jarno Vriend


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

Mijne Heren,

Als we alle spullen in huis hebben gehaald kunnen we aan het echte werk beginnen.
We nemen de styreenplaat van 1mm dik en gaan daar 2 stroken van snijden.
Neem een scherp afbreekmesje en een stalenlineaal en snij een strook van 53 mm breed, dit voor de VOOR en ACHTER gevel.
Snij rustig en beheerst meerdere malen want 1 mm dik in een keer lukt toch niet, als je een mooie snijlijn heb kan je de strook afbreken. Snij nog niet de schuine kanten van de gevels dit komt later als de raam openingen erin zitten, later zal blijken dat het handig is als steun voor je blokhaakje bij het snijden in de topgevel.
Dan snijden we nog een strook van 66 mm breed dit voor de zijgevels en eventueel voor het dak.
Nu gaan we de raamopeningen erin snijden, je kan dit aftekenen met een potlood en rustig meerdere malen snijden.
Breek op tijd je mesje af zodat de snijlijnen scherp en zuiver zijn, de deuropening van de voorgevel doen we niet alleen de ramen.
De deur teken je af en schilder je alvast groen of wat je wil, doe dit ruim voldoende, maar later daar meer over.
Als we dit nu eerst gaan doen dan wordt de volgende stap gezet en worden de muren bekleed met slaters of steentjespapier wat je wil.
En gaan we de kozijnen inbouwen, Tot zover en succes met het snijden van de gevels.
Wordt vervolgt groeten J&J Vriend.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

Mijne Heren,

Zo nu de kerst achter ons ligt, en wij hopen dat u ervan genoten heeft.
Dan gaan we weer verder met de bouw van het huisje.
Als het goed is hebt u alle gevels uitgesneden incl. de kozijnen en heeft u dit als resultaat zie Foto 1:
Afbeelding

Alvorens we de gevels gaan bekleden schuren we eerst de delen licht op met een fijnekorrel zodat het wat vettige styreen schoon en vetvrij is.
Nu nemen we een beetje groene verf en schilderen de deuropeningen alvast en laten dit drogen.
Neem de slaters muurplaat of steentjes papier en leg de geveldelen op de achterzijde van de muurplaat, let goed op welke kant van de gevel beplakt moet worden.
Wij gebruiken hiervoor de witte FALLER EXPERT lijm met de doseernaald, lijm de geveldelen rondom in en verdeel de lijm over de hele gevel, de deuren vrijhouden van lijm.
Leg nu de gevel op de slatersplaat en druk deze goed aan zodat de lijm zich goed kan verdelen en alles straks goed vast zit.
Laat nu het geheel even drogen daarna kunnen we de geveldelen uitsnijden, doe dit ruim genoeg waarom blijkt later in het verhaal.
Nu gaan we de raamopeningen eruit snijden doe dit strak langs het styreen, snij nu ook weer meerdere keren en breek vervolgens het stukje muur weg, zo ook met de deuropeningen insnijden en het stukje muur weg halen.
Zo de opening is gemaakt en wacht op het kozijn.
Als het goed gedaan is hebben we dit als resultaat zie
Foto 2:
Afbeelding

Nu gaan we de kozijnen maken we nemen profiel Nr 144 van Evergreen is 1X2 mm voor de dorpels en snijden deze pas in alle kozijnen, lijm ze vast kan met de zelfde hobbylijm.
Dan nemen we profiel Nr 122 van evergreen is 0,5X1 mm en snijden zo alle boven en zijkanten van het kozijn en lijmen deze ook weer vast.
Wij lijmen altijd op een vlakkeplaat zodat de kozijnen allemaal even diep in de muur gelijmd zitten.
Zo de kozijnen zijn geplaatst en het begint al iets te worden zie
Foto 3:
Afbeelding

Over het samen bouwen van de gevels later meer, SUCCES met het bouwen.
Ps. wij lijmen zelf alles wat styreen is met MEK dit is te koop bij de drogist maar bedenk wel dat als je het gebruik je goed moet VENTILEREN stoffen zijn schadelijk voor mens en dier.

Tevens iedereen een hele fijne jaarwisseling gewenst en een geweldig gezond en spoors 2009.

Groeten J&J Vriend modelbouw


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

Mijne Heren ,

Als we zover zijn gaan we weer verder met het huisje in N.
We gaan het huisje verder monteren, laten we eerst het glaswerk doen, we kunnen er nu nog goed bij.
Neem een velletje doorzichtig plastic en snij hier reepjes van die ruim over de kozijnen vallen, lijm ze vervolgens vast, zo doe je alle ramen.
Nu kunnen we verder gaan met de zijgevels, voor we die kunnen verlijmen moeten we eerst de zijgevels aan de lijmkant voorbereiden.
Neem een stukje styreen van 1 mm en leg dit tegen de lijmkant en snij met het mesje de overtollige muurplaat krap tegen het styreen af.
Kijk nu of de zijgevel krap tegen de voorgevel aan ligt, als dit zo is lijm dan vlak en haaks de zijgevel vast.
Doe dit met alle zijmuren dus ook van de aanbouw en lijm vervolgens alles vast, laat het nu even drogen.
Als de zijmuren goed verlijmd zitten dan kan van de voormuur en achtermuur de overtollige muurplaat verwijderd worden.
Zo het huisje krijgt nu toch al wel vorm, nu kunnen we het dak gaan maken.
Snij nu de dakdelen pas, als je dakplaten van bijv. vollmer gebruikt.
Gebruik je onze dakplaten dan moet eerst van styreen 1 mm de dakdelen gesneden worden, als het goed pas is kan je ze verlijmen en is het dak dicht.
Foto 1:
Afbeelding

Nu moeten we de keuze maken bouwen we de aanbouw er aan? Zoja lijm deze in elkaar en vervolgens aan het huisje.
Gebruik je vollmer dan ook de dakpanplaat en in lijmen.
Bij gebruik van onze dakpanplaat, snij deze in zodat de aanbouw er in past, laat de dakplaat mooi doorlopen op de aanbouw.
Als alles goed past dan kan het dak verlijmd worden, voor de vorst pannen neem een staafje van 1 mm rond en lijm deze op de put van het dak.
Zo nu is het huisje wind en water dicht, kiest U ook voor het dakkapel? Dan kan deze nu gemonteerd worden en geplaatst.
Nu kan men de dakpannen een kleur geven en kunnen de muren gevoegd worden.
Hiervoor zijn vele mogelijkheden, wij doen dat altijd met muurverf en brengen dit met een penseel dik op en verwijderen dit weer met een doekje die we er diagonaal over heen halen.
Resultaat de voeg is gevuld met verf en geeft de muur een afgewerkte indruk.
Als nu alles weer volgens plan gemonteerd is moet het er zo uitzien.
Foto 2:
Afbeelding

Het eindresultaat.
Foto 3:
Afbeelding

Tot zover, voor de laatste aflevering gaan we de waterborden, goten, en de regenpijpen monteren.
Als er iemand dakplaten wil bestellen, deze kosten 1,50 (excl. verzendkosten), stuur mij dan een persoonlijk berichtje of een mailtje.

Groeten J&J Vriend


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Jos »

Hallo J&J,

In een eerder bericht staat dat de muurplaten leverbaar zijn bij GM&S in Houten. Waar staan zij normaliter? Zijn ze herkenbaar met een logo of naambordje?
Die dakplaten die jullie leveren, welke afmetingen hebben die?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Dirk
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jan 2009 02:05
Locatie: België

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Dirk »

Met heel veel interesse deze workshop gevolgd omdat ik ook van plan ben om zelf huisjes te bouwen. In mijn zoektocht naar info ben ik op bouwtekeningen van huizen gestoten, het zijn geen modelhuizen maar huizen op schaal 1/1. Het interessante van die site is dat de bouwtekeningen met alle gevels afzonderlijk erop staan.
Zo heb je dan toch voorbeelden van huizen met de gevels erop.
=> klik hier


Tot op de trein.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

Dirk,

Leuk om te lezen dat dit onderwerp je aandacht heeft getrokken, wij bouwen al onze huizen en winkelpanden zelf.
Wij vragen gewoon bij de ontwerper een tekening en bouwen dit op schaal na, al div huizen voor ontwerpers gebouwd.Voordeel is dan dat wij de maten van het gehele pand hebben en niet alles na hoeven meten.
Maar niet alleen huizen, wij bouwen ook zelf de goederenloodsen en lokloodsen, ook de daar bij behorende groen voorziening komt uit eigen keuken.
Alle strooimateriaal wordt door ons zelf gemaakt.
Wij willen best meer van dit soort dingen op het N-spoorforum zetten, daarom vinden wij het leuk en attent dat je met een leuke reactie komt zouden meer mensen moeten doen.
Hier uit blijkt voor ons dan dat wij niet voor niets al deze moeite nemen, wij kunnen ook niet ruiken hoeveel of weinig mensen wij hier een plezier mee doen
Zijn er nog vragen laat het ons weten, of leg een idee bij HANS neer dan kunnen we kijken of we daar iets mee kunnen in de toekomst.

Met modelspoorgroet J&J Vriend

Ps Er komt nog een vervolg dus blijf het volgen, de afbouw komt nog zoals de dakpoten, regen pijpjes en de waterborden.



Modelspoorbaan
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:19

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Modelspoorbaan »

Zien er heel erg leuk uit, ga ermee door zou ik zeggen en hou ons op de hoogte..


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

Modelspoorbaan schreef:Zien er heel erg leuk uit, ga ermee door zou ik zeggen en hou ons op de hoogte..
Modelspoorbaan.

Wij willen wel doorgaan met allerhande dingen in woord en beeld op dit forum te zetten maar wij willen weten hoeveel mensen doen wij er een plezier mee.
Wij steken er enorm veel tijd in en ook bij ons is de tijd schaars.
Krijgen steeds nieuwe opdrachten van div mensen en die willen we ook graag van dienst zijn dus vandaar dat wij willen weten zijn er vodoende mede modelspoorders die hier baat bij hebben.
Laat Hans maar weten waar vraag naar is dan kunnen wij daar evt op inhaken, dan wordt het voor ons ook duidelijk waar we het voor doen.
Ook is het fijn om eens wat resultaten op die forum te zien, zodat wij kunnen bepalen of onze uitleg is over gekomen bij de mede bouwers.

Met spoorse groeten J&J Vriend


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Jos »

Hallo J&J,

Ik doe zeker mee. Heb het styreen in huis, ga in Houten de muurplaten halen en heb bij jullie een stapeltje dakplaten besteld.
Als het klaar is zal ik het hier laten zien.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

apk
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:12
Locatie: Drenthe

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door apk »

Ik ben aan het huisje begonnen maar heb ergens een fout gemaakt(geen goede blokhaak hoek was niet haaks),
waardoor het hele huisje scheef zou worden dus zodra er een nieuwe blokhaak is gehaald ga ik weer een poging wagen.

Ik ben inmiddels met de tekeningen van onze eigen woning aan het rekenen en wil daar ook een blok van op de baan zetten.

Maar ik ben vast van plan meer van dit soort projecten aan te pakken,
en als de huisjes lukken ga ik me misschien wel aan station Assen wagen(SS derde klasse).


Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!

robraak
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 aug 2008 13:46

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door robraak »

ben vol belangstelling dit onderwerp aan het volgen. Heb nog een vraag doe je ook aan stationsoverkappingen.

groetjes Rob


Plaats reactie