Ad_M's 3D NL geklooi - ook True N(L)

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Ad_M's 3D NL geklooi - ook True N(L)

Bericht door Ad_M »

Dacht toch maar eens een apart draadje te openen voor mijn 3D prutsels, anders loopt Geordieburgh helemaal van de hak op de tak ;)

Ik ben zelf begonnen met (3D)tekenen omdat er geen tot weinige bedrijven zijn die NL scenery zaken aanbieden
Tot die tijd hoop ik dat 3D printtechniek zodanig verbeterd zodat wij zelf deze zaken maar uit kunnen brengen naar de eisen die we graag zien
Bij mij is dat het liefst 1:160 vanuit de praktijk overgenomen

Of ik ze allen eens aanbied via een bedrijf of uitgever aan de gemeenschap zie ik dan nog wel, de intentie is er zeker wel
Eerst leren om een gouden middenweg te vinden tussen de 3D print techniek en realiteit
Ook voor N spoor wil ik zo min mogelijk concessies maken en zo exact mogelijk op schaal houden, helaas wordt ik daarin op dit moment in teleur gesteld...
Helaas zit ik met een luxe probleem qua tijd en wat ik wanneer kan doen qua fut en energie, daar je gezin ook graag iets van je wilt zien :D

Dit heb ik al, maar blijkt voor het printen aangepast te moeten worden zodat het printbaar is of naden / kieren zichtbaar worden of net te fragiel is:

Afbeelding

Bij deze brandpaal moeten de ringen op de paal meer overdreven worden om zichtbaar te worden, kleine concessie waar ik mee kan leven

Afbeelding

Afbeelding

Bij de kastjes wil ik de kier tussen de kast en deur zichtbaar krijgen, op schaal is dat te klein
De printer blubbert dit gewoon vol
Omdat deze 3 mijn eerste tekeningen waren in 3D mag ik opnieuw beginnen en ze van niets weer gaan tekenen... :roll:
Ik heb de tussenstappen van de bouw niet bewaard, aldoende leert men...
Maar het concept was geboren dat mijn streven mogelijk was

Afbeelding

De perrontrapjes zijn fragiel en printbaar, maar wel exact op schaal :mrgreen:

Afbeelding

Dit overal gebruikte vertrouwde potje op grootspoor, is ook printbaar en exact op schaal
Al is het wel letterlijk een spelde prik geworden, de boutjes zie je al niet meer en vallen in het niets

Vandaag de nieuwste telg gemaakt:

Afbeelding

Oud model aansluit kastje voor de wisselmotor (de officiële vak namen weet ik helaas niet), maar ik vind het leuk om op een veilige locatie (met toestemming) op pad te gaan en te gaan meten
De rand is eigenlijk te dik, maar deze is ook maar 0,15 mm
Maar anders komt ie de printen niet uit, rest is exact 1:160 :mrgreen:

Ik weet nog niet hoe deze uit de printer komt, ik wil eerst even nog waar zaken verzamelen en tekenen
Nu staat de oude wissel motor in de planning en een elektrische handwisselmotor
Dan kan ik daar later nieuw en oud tijdperk wissel motor setjes van gaan maken ;)

Wordt weer vervolgd

Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 02 jan 2017 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Wim »

Leuk !! Dit ga ik volgen ;)


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door mini rijder »

Goed idee. Mooi tekenwerk ook.

Zo te horen loop je tegen het probleem van iedere modelbouwer aan.
Sommige details zijn zo klein, dat ze op schaal niet meer te zien zien zijn. Maar omdat ze belangrijk zijn voor het uiterlijk van je model, wil je ze er toch op hebben.
Er moet dan een keuze gemaakt worden tussen weglaten of iets groter maken.
Ik zelf laat me dan leiden door het origineel. Valt het detail in in het echt al bijna niet op, dan laat ik het weg. Is het vormbepalend, dan maakt ik het iets groter maar niet zodat dit storend wordt.
Bij FUD is het kleinste wat nog zichtbaar is 0,2mm. Hier pas ik mijn tekeningen dan ook op aan.
Dit houdt dan in, dat als je gaat terugrekenen, een naad langs een deur dan 32mm zou zijn, maar teken je hem op schaal, dan is deze (haast) niet te zien en is het karakter van het model weg.
Dus bij dat kastje zou ik de kier langs het deurtje 0,2mm breed en diep tekenen, zodat deze nog te zien en printbaar is. Met het spuiten loopt er nog een beetje verf in en wordt deze vanzelf nog iets smaller.
Maar dat zijn mijn 2 cent.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Ad_M »

Hoi Robby,

Die "magische" 0,2 mm voor een groef / spleet is zeker goed om te delen hier!
Daar ik het hier al met meerdere 3D tekenaars op het forum over gehad had
Bij allen kwam er uit dat 0,15 mm kan maar met verf / spuiten weer een probleem kan zijn en 0,2 mm veilig is om aan te houden
Voor een lijn te krijgen is mij verteld dat 0,2 x, 02 mm het gewenste effect geeft, maar als je iets dieper kan het ook zeker niet moet laten

Ik hoop dat we hier ook dit soort "tips" kunnen delen aan elkaar
Wordt gewaardeerd :mrgreen:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Oscar »

Gaaf wat je maakt!
Ik ga je zeker in de gaten houden.

Groet,
Oscar


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Ad_M »

Was al een tijd van plan om een wisselmotor / wisselsteller te maken zoals ik hem graag zou willen zien
Met alle details zoals die hoort, waarom dat in N meestal niet mag is mij toch een vraag...

Dus er op uit om foto's te maken en maten op te nemen

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen tijd toch zat "verloren uurtjes" gehad waar ik toch niet aan de baan kon werken, dus dan maar achter de PC
En dan komt er dit uit :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

De hijsbeugels vervallen helaas, daar er momenten geen 0.1 mm geprint kan worden
Verder maar 2 concessies gedaan, de lippen voor het deksel er af te tillen heb ik 0,1 mm moeten maken
En de sleufjes bij de deksels naar de trekstangen heb ik 0,2 moeten maken, anders zie je ze niet (vond ik toch wel zo leuk om er in te laten zitten)

Ik kan er nog 3 hijsogen op maken (wat vinden jullie?), maar dat wordt volgens mij ook zo klein dat je een bultje over houd...

Bijna klaar om setjes te maken en test printjes te bestellen bij de print boer (gele kastjes nog aanpassen)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Happyface
Berichten: 350
Lid geworden op: 26 mei 2012 00:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Happyface »

Hi Ad,

zie dat je lekker bezig bent met 3D printing... gaat lekker.
Ik zeg gewoon als jij het goed genoeg vind, want je bent erg pietje precies (goeie eigenschap hoor ;) ), dan gewoon lekker printen.
Wat je zelf al aangeeft, sommige details zijn niet te printen omdat het te klein is of wordt totaal niet goed zichtbaar, dan maar met
een klein detail minder. Hoofdlijnen zijn duidelijk en zover ik kan zien ook perfect.

gr Ferry


NS-DB-ÖBB - 160 is precies groot zat - Happyface Railways
Http://www.happyface.be

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door nspoorkees »

ad, waar teken je dit in?
Ik probeer wel eens wat met Sketchup maar dit soort dingen krijg ik niet voor elkaar :(


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Ad_M »

Ik gebruik Autocad 2016 hiervoor, een beetje een draak voor 3D tekenen (er zijn veel betere pakketten voor 3D tekenen maar echter onbetaalbaar voor mijn persoontje, en probeer zaken toch zo legaal mogelijk te doen)
Maar voor mijn kringen is dit het beste pakket om mee te werken qua uitwisselbaarheid en wat ik er nog van weet

Autodesk heeft bepaalde regelingen waarin je hun software "gratis" met licentie / registratie onder mag gebruiken om tekenaars voor hun pakketten "op te leiden / warm te krijgen"
Dus die kans heb ik maar gegrepen :D

Doe je profijt er mee ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door nspoorkees »

Ah ok, maar je hebt vanuit je werk dus ervaring met Autocad en dergelijke paketten... dat scheelt een slok op een borrel :)


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door shoven »

Voor de liefhebbers van goedkopere software: via Surfspot is er een regeling waarbij vele software goedkoper te krijgen is. Enige voorwaarde is dat je studeert. Dus op naam van je kinderen (ook basisschool via Schoolspot) kun je hier jarenlang gebruik van maken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Happyface
Berichten: 350
Lid geworden op: 26 mei 2012 00:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Happyface »

(Quote verwijderd)

kan geloof ik ook wanneer je leerkracht bent of wanneer je binnen onderwijsinstelling werkt...

Gr Ferry


NS-DB-ÖBB - 160 is precies groot zat - Happyface Railways
Http://www.happyface.be

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door FidOo »

Klopt helemaal. Overigens is er ook gewoon een gratis alternatief voor autocad. Dit programma heet draftsight en is volledig Freeware. Alleen dit is minder geschikt voor 3d tekenen. Hiervoor zijn er veel andere alternatieven beschikbaar zoals bv sketchup.

Ad, het ziet er goed uit. Ook ik gebruik regelmatig autocad voor m'n werk. Helaas alleen in 2d. Moet me toch eens verdiepen in dat 3d tekenen in autocad. Heb heel lang geleden wel eens wat gefabriceerd in 3d maar ben het eigenlijk kwijt hoe dat ging.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door nspoorkees »

Ik kan mijn weg wel een beetje vinden in sketchup, maar op 1 of andere manier lukt het me nooit om gesloten 3d modellen te bouwen, zodra ik importeer in shapeways is er altijd wel ergens een gat in het model, ik kom daar maar niet uit...


Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Dompie »

Ik als beginner teken merendeels via Thincercad.com en dat bevalt me wel goed (is een Autodesk site). Het heeft veel basis vormen (standaard en door gebruikers gemaakt) om te gebruiken. Voor het lokaal tekenen probeer ik 123D Design (ook Autodesk) te gebruiken want soms moet ik gevonden 3D voorwerpen aanpassen voordat ik ze kan gebruiken.
Beide toepassingen zijn volledig gratis en hebben veel tutorial video's. Vooral de tutorials van Thinkercad zijn heerlijk voor een beginner als ik.

Groetjes
Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Peter »

Nanocad is ook interessant. Teken ikzelf regelmatig mee.
Wel iedere keer zoeken naar hoe iets te doen.... teken te weinig, en die CAD pakketten zijn zo uitgebreid... :?

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Ad_M »

Ik heb ondertussen de nodige zaken kunnen aanpassen / verbeteren vanuit laatste ervaringen en heb eindelijk setjes kunnen maken zodat je in een keer alles heb voor een NL wissel te kunnen voorzien van de juiste scenery componenten
Alles op een frame van 1mm en een bescherm dakje voor de potjes
Later netjes in rijtjes af te knippen om te spuiten of verven

Afbeelding

Voor de wat oudere NL tijdperken of gemengd

6 x wisselmotor / wisselsteller
6 x vrijbalk
24 x wit potje (kan je nooit te veel hebben ;) )
6 x WAK oud model (Wissel motor Aansluit Kastje)

Afbeelding

Voor de het huidige NL tijdperk

6 x wisselmotor / wisselsteller
6 x vrijbalk
24 x wit potje
6 x WAK nieuw model (Wissel motor Aansluit Kastje), de bekende gele kastjes

Bovenstaande setjes zijn 1:160 met minimale / geen concessies om te kunnen printen, of het goedgekeurd wordt en hoe het er uit komt weet ik nog niet :mrgreen:
FF sparen voor 3 setjes te laten printen, Rail komt er ook aan, loop toch snel op de kosten :roll:

Ja 3, er is nog een setje met het gele aansluitkastje waarin ik, tegen principes in, de naad van de deur zo gemaakt heb dat je hem moet zien.... (de bekende 0,2 mm)

Wordt weer vervolgd

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Ad_M »

Onder het motto: "Je kan nooit genoeg in te veel sloten tegelijk lopen...., Ze zijn binnen :o :D

Details komen op dit moment niet over op de foto's, maar ze zitten er allemaal 8-) :mrgreen:
Zelfs de naad van het deurtje is nu zelfs zichtbaar, en voor de hard core "puristen" onder ons, ook het origineel op de mm is om te smullen
Jammer dat Sjeep wees nog geen 100% glad model kan leveren, maar ik heb vernomen dat hier ook aan gewerkt wordt?
Maar voor nu vind ik het heel acceptabel :D

Zelfs de potjes hebben details zichtbaar 8-)
Dus NL rijders / bouwers: "Eat your hart out"

Nieuw model WAK (gele kastje) wissel setje:

Afbeelding

Afbeelding

Oud Model WAK wissel setje:

Afbeelding

Afbeelding

Zal ze nog gaan spuiten en de stappen hier laten zien

Wordt vervolgd :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Maurits71 »

:o :o :o


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Hoontje »

Heel mooi allemaal! Staat niet op de verlanglijst erbij. Natuurlijk het oudere setje.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Krab »

Zijn die wisselmotors dezelfde grote als van Peco Ad ?
Of zij ze groter verder kijk ik mee leuke spulletjes ;) :o :mrgreen:


m.v.g. Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Ad_M »

@Mau, dank je

@Alwin, ik lig even met Sjeep wees in de clinch, zo als het model nu is mag het niet in de verkoop
De potjes komen niet door de hun keuring / eisen, dus moet ik ze "verkrachten" (zie veel te groot en dik maken) of weglaten... :evil: :x
Kan wel de hele set met potjes in huis krijgen via "print it anyway", echter zo krijg ik ze niet in "mijn" winkeltje (Naam wordt True N(L) 1:160 van mijn 3D NL geklooi :mrgreen: )
Dus kan het hele setje met 24 potjes alleen via mij persoonlijk :oops: :roll:

@Sjaak, deze sier wissel stellers / motortjes passen op ALLE Nederlandse banen ongeacht welk merk spoor / wissel er ligt :D
(Moet natuurlijk wel plek voor zijn, past natuurlijk niet als je je wissel spoeltjes in het zicht heb)
Ze zijn exact 1:160 verschaald met wat er buiten op het 1:1 spoor ligt dus rond de 4,6 lang bij 5,9 mm breed
Is dat wat je bedoelt?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Hoontje »

Hoi Ad,

PB je prijs en mogelijkheden even :)
Balen dat de beperkende factor het printen is.

Groetjes
Hoontje


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door WilcoV »

Gooi maar snel open die winkel.

Zijn je potjes wel in het formaat van de nieuwe gele die je langzaam aan her en der ziet verschijnen? Die zijn een stuk groter. Op Eindhoven kan je ze langs spoor 6 zien staan.

Afbeelding
Hier rechts eentje bij Utrecht. De vorm is wel iets anders, maar wellicht is het formaat van deze wel bruikbaar.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Ad_M's 3D NL geklooi

Bericht door Ad_M »

Wilco, jij bedoeld dus deze :D :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die staan bij mij nog op de lijst om te maken, die komt echt nog :mrgreen:
Maten en foto's heb ik al

Ik heb het over het oude model potje, er zitten er 6x4, dus 24 in een setje:

Afbeelding

Maar hoe Sjeep wees nu reageert met wat wel en vooral niet kan ga ik op zoek naar een andere printboer en verdeel kanaal
Ik ben al in gesprek hier voor, nog even geduld?

Het kan via "print anyway" via Sjeep wees, maar via het verkoop kanaal mag dit fijne / kleine spul NIET op de markt via hun, maar gelukkig zijn er meer hondjes die Fikkie heten :D
Moet alleen wat omslachtiger voor nu
Alles is te regelen ;)

Ik ben ook bezig met:

Echter dan als Siemens Eurobalise S21
Afbeelding

En ATB-VV
Afbeelding

Die heb ik ook al binnen en gaan binnenkort te zien zijn op Geordieburgh o.a. bij het sein
Echter is dit niet 3D geprint maar heb ik dit succesvol via Markenburg laten doen, zijn heel leuk geworden

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie