Trix BR89 digitaal + verlichting

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Trix BR89 digitaal + verlichting

Bericht door pa5ca »

Was even een uitdaging maar uiteindelijk toch gelukt... Ik had altijd nog het plan om mijn BR89 van Trix van verlichting te voorzien.. nou het was even een klus... geen aanrader.. voor die gene die geen of erg weinig geduld hebben...pfffff
Er zit verdomd weinig ruimte in een BR89... :(

De decoder een Uhlenbrock 73400 en verlichting 3 LED's maat 0402 en dat is echt klein...

Afbeelding

Punt van de ballpoint voor de referentie.. ;)

Zoals ik al schreef ombouw is best een uitdaging, LED's eerst met seconde lijm op de loc geplakt daarna met bison twee componentenlijm afgewerkt..
vervolgens de bedrading langs de ketel en de loc in gewerkt met hier en daar een minuscuul drupje lijm..
Het aansluiten in de loc was de grootste uitdaging.. je komt altijd een handje te kort... er moet ook een weerstand mee gesoldeerd worden.. ik had de LED's van te voren uitgezocht omdat ik maar een weerstand wilde gebruiken!
Deze weerstand zit in de witte draad naar de decoder en is 22K Ohm.. dit heb ik van te voren uit gezocht omdat er voor deze kleine LED's een andere serie weerstand nodig is.. en ik wilde bij een decoder reset niet gelijk mijn LED's opgeblazen hebben... Kan de licht opbrengst mooi regelen.. van max naar min.
Ik had jammer genoeg geen SMD weerstand van deze waarde dus heb ik een 1/8w weerstandje gebruikt... om het me zelf weer wat lastiger te maken... :?
Al met al is het toch wel een geslaagde actie geworden heb met wat mat zwarte verf de LED's aan de zijkanten zwart gemaakt waardoor het licht ook echt naar voren gaat ipv ook naar de zijkanten.
heb wat foto's en een filmpje voor de liefhebbers...

Afbeelding

Afbeelding


http://www.pa5ca.com/nspoor/br89/br89_licht_3.wmv

Frans....



Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Trix BR89 digitaal + verlichting

Bericht door Harco »

Hoi Frans, wat een priegelwerk, maar mooi resultaat!


Gebruikersavatar

Sithlord76
Berichten: 128
Lid geworden op: 13 jul 2012 11:25
Locatie: Amersfoort

Re: Trix BR89 digitaal + verlichting

Bericht door Sithlord76 »

Dat is een geprigel.... ik denk dat ik die van mij nog even laat voor wat het is.
Alleen zag ik in het filmpje dat de leds wel erg wit zijn, was het misschien mooier geweest als ze warm-wit waren.Of waren die niet tegrijgen in dit type?


Gr. Niels.
________________________

Esu Ecos, Itrain, OC32, S88SD16-n

Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Trix BR89 digitaal + verlichting

Bericht door pa5ca »

Sithlord76 schreef:Dat is een geprigel.... ik denk dat ik die van mij nog even laat voor wat het is.
Alleen zag ik in het filmpje dat de leds wel erg wit zijn, was het misschien mooier geweest als ze warm-wit waren.Of waren die niet tegrijgen in dit type?
Was idd een heel gepriegel... maar uiteindelijk wel leuk en leerzaam om te doen.. wat betreft de kleur.. de foto camera waarmee ik het heb opgenomen maakt het licht ook kouder dan ze is.. maar had stiekem gehoopt dat de LED's wat warmer van kleur waren.. heb ze via Ebay besteld als Warm White... maar kleur is subjectief ;)
Ik heb ze afgewerkt met een druppel Bison twee componentenlijm en die heeft de neiging om geel te verkleuren naarmate ze ouder wordt en anders is het maar zo.. ik vindt het altijd nog beter dan geen verlichting... :D

Frans...


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Trix BR89 digitaal + verlichting

Bericht door maarten »

Hij is gaaf! :D


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Trix BR89 digitaal + verlichting

Bericht door pa5ca »

Harco schreef:Hoi Frans, wat een priegelwerk, maar mooi resultaat!
Hoi Harco... yep... gepruts... Ik heb nog een BR89.. eens kijken of we daar ook nog verlichting in gaan klooien... ;)


Gebruikersavatar

Sithlord76
Berichten: 128
Lid geworden op: 13 jul 2012 11:25
Locatie: Amersfoort

Re: Trix BR89 digitaal + verlichting

Bericht door Sithlord76 »

Frans het is zeker een verbetering, de verlichting. Dat is altijd het lastige met foto's en de werkelijkheid.


Gr. Niels.
________________________

Esu Ecos, Itrain, OC32, S88SD16-n

Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Trix BR89 digitaal + verlichting

Bericht door pa5ca »

Sithlord76 schreef:Frans het is zeker een verbetering, de verlichting. Dat is altijd het lastige met foto's en de werkelijkheid.
Ja vind locomotieven zonder voor seinen maar niks... :lol:

Zal als ik even tijd heb de LED's wat meer dimmen... Ik had deze LED's al een jaar of zo in huis ... ik zie op Ebay nu LED's die er een stuk warmer uitzien... ooit voor een volgend project... heb nog wat rijtuigen waar ik verlichting in wil dus een optie.. Omdat ik toch epoche I,II, III heb is het een optie om voor de rijtuigen verlichting met zgn gold color LED's te proberen... die zijn een stuk geler..

Mijn volgende project worden een aantal wissel en sein decoders volgens het ontwerp van Dave vd Locht... de meeste onderdelen heb inmiddels in huis ... alsmede een AVR ISP dus kan ik nu zelf de Atmels branden... heeft even geduurd voordat ik de drivers en brand-software had en de zaak aan het draaien had... de ISP emuleert geen com poort... :? :shock: maar is na lang zoeken goed gekomen...

Iedereen een prettig weekend.

Frans...


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Trix BR89 digitaal + verlichting

Bericht door Marcel »

Netjes gedaan.


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Trix BR89 digitaal + verlichting

Bericht door Paul_DMV »

lekker priegel werk, dat heb je vast niet met het gereedschap op de achtergrond gedaan :P


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Onderwerp starter
pa5ca
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 mei 2012 17:58

Re: Trix BR89 digitaal + verlichting

Bericht door pa5ca »

Paul_DMV schreef:lekker priegel werk, dat heb je vast niet met het gereedschap op de achtergrond gedaan :P
Paul.....om eerlijk te zijn.... :lol: Als ik soms een handje te kort kom gebruik ik een verstelbare (Baco) steeksleutel...

... grt


Plaats reactie