Nieuw lid

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
DMVD
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2019 19:44

Nieuw lid

Bericht door DMVD »

Hallo mijn naam is Ditmar en ben nieuw op het forum. Erg benieuwd wat voor mooie spoorbanen jullie hebben liggen, dus ik zal hier veel rondstruinen. Ik ben zelf ook van plan om een N spoor aan te schaffen, maar voor dat gebeurd wil ik eerst antwoord op mijn vragen vinden :-)

Wat ik wel alvast zou willen vragen is of iemand weet waar ik online een digitale starterskit kan vinden zonder trein? Daar heb ik nl al wezenloos naar gezocht maar misschien bezit ik niet de juiste kennis.

Tevens ben ik benieuwd of https://www.conrad.com/p/kato-11105-n-m ... led-246472 ik hier dan op een digitale baan zou kunnen rijden of dat hij eerst moet worden aangepast.

Groeten!

Ditmar


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Nieuw lid

Bericht door Alro »

Welkom op het forum, Ditmar.
DMVD schreef: 27 okt 2019 07:34 Wat ik wel alvast zou willen vragen is of iemand weet waar ik online een digitale starterskit kan vinden zonder trein? Daar heb ik nl al wezenloos naar gezocht maar misschien bezit ik niet de juiste kennis.
Neem contact op met Martin Domburg, die kan je adviseren.
Of - misschien wel nog beter - doe eerst een workshop bij hem, dan heb je alvast zelf wat meer kennis van de verschillende digitale systemen.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw lid

Bericht door Nico Essers »

Welkom Ditmar. In het begin is veel lezen en youtube een goede manier om je basiskennis op peil te brengen. Kijk vooral ook eens op de site van https://www.nproject.org/nl/ waar heel veel zaken goed uitgelegd worden.

Maar waarom zou je een starterskit willen kopen zonder trein, heb je hier een reden voor. Er is altijd wel een kit te vinden met het type treinen dat je wilt gaan rijden. Daarbij is het afhankelijk van je wensen vaak beter om zelf alles samen te stellen. Vooral de centrale in een starterskit is vaak een beperkt model ten opzichte van los verkrijgbare centrales. Sommige zijn uitbreidbaar andere niet. Vooral daarom eerst uitzoeken waar je naar toe wilt met je baan.

In ieder geval veel plezier met je zoektocht.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Raymond K
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2019 17:45
Locatie: Hoofddorp

Re: Nieuw lid

Bericht door Raymond K »

Welkom hier.


Groet, Raymond
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw lid

Bericht door Hans »

Hallo Ditmar,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Nieuw lid

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nieuw lid

Bericht door FidOo »

Hallo Ditmar,

Ik zal je de reden van de startset even proberen te verduidelijken.
Een reguliere Digitale startset bestaat uit de volgende losse onderdelen: Digitale trein / Centrale / Rails.
Als je de Digitale trein weg laat blijft er nog over: Centrale en Rails. Aangezien Rails verder niks geen invloed heeft kun je die net zo goed weg laten of los kopen. Dus blijft er over: Centrale.

Dus eigenlijk koop je los een centrale en los je rails (naar keuze, minitrix / Flm profi of picollo, Peco, Kato) en dan los je trein. Thats it.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuw lid

Bericht door Ronald2016 »

Welkom op het forum, Ditmar.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Onderwerp starter
DMVD
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2019 19:44

Re: Nieuw lid

Bericht door DMVD »

FidOo schreef: 29 okt 2019 17:17 Hallo Ditmar,

Ik zal je de reden van de startset even proberen te verduidelijken.
Een reguliere Digitale startset bestaat uit de volgende losse onderdelen: Digitale trein / Centrale / Rails.
Als je de Digitale trein weg laat blijft er nog over: Centrale en Rails. Aangezien Rails verder niks geen invloed heeft kun je die net zo goed weg laten of los kopen. Dus blijft er over: Centrale.

Dus eigenlijk koop je los een centrale en los je rails (naar keuze, minitrix / Flm profi of picollo, Peco, Kato) en dan los je trein. Thats it.

Bedankt voor de toelichting. Dat verklaart wel waarom er geen kits zonder trein zijn. Overigens, als ik een los spoor koop, dien ik dan geen voeding erbij aan te schaffen? Of gebeurt dat automatisch vanuit de centrale?

Waarom ik geen trein wil is als volgt:
Ik ben groot liefhebber van Lego en wil dat combineren met het N-spoor. Daarom zoek ik naar een onderstel (liefst digitaal), zodat ik die kan aanpassen/combineren met Lego. Ik zag dat het onderstel uit de beginpost precies de verhouding had die ik zocht, en na besteld te hebben is het ook een goede keus, alleen is het een analoog onderstel. Daarom zoek ik nu nog een soortgelijk onderstel alleen dan digitaal.



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nieuw lid

Bericht door FidOo »

Om dat onderstel digitaal te krijgen kun je er gewoon een decoder op solderen. Het onderstel bestaat niet kant en klaar digitaal. En bij een centrale zit over het algemeen gezegd een voeding, of deze schaf je los aan. Dit zit niet bij de rails.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nieuw lid

Bericht door Krab »

Welkom Ditmar op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Nieuw lid

Bericht door Hoontje »

Welkom op ons forum!


Plaats reactie