Voorstellen en meteen twee vragen

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Herintreder
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2017 11:00
Locatie: Huizen (N-H)

Voorstellen en meteen twee vragen

Bericht door Herintreder »

Hallo allemaal,

Héél veel jaren geleden, in het tijdperk dat digitaal rijden op en beveiligen van een baan nog toekomstmuziek was, heb ik mijn treinspullen ingepakt en opgeslagen in de hoop deze leuke hobby ooit weer eens op te kunnen pakken.

Inmiddels lijkt deze tijd aangebroken te zijn; twee kinderen hebben het huis verlaten en daardoor wat ruimte achtergelaten zodat ik samen met nummer drie wat kleins kan gaan opzetten. Eerst wil ik voorzichtig beginnen met een simpel baantje en ik denk dat het plannen van de baan, de aanleg daarvan en de scenery nog wel gaan lukken, maar wat mij op dit moment zorgen baart, is de elektronische kant van het geheel.

Voorlopig zal ik mij (om weer het modelspoorgevoel terug te krijgen) beperken tot een soort van veredeld analoog “rondjes rijden” zonder schaalsnelheid, dienstregeling, gelijkmatig afremmen etc. maar ik heb wel meteen twee vragen:

1. Aan mijn mede-herintreders: Zijn er nog tips/trucs hoe ik mijn locs na al die jaren weer aan de praat krijg of is het gewoon een kwestie van loc op een stukje rails zetten, de trafo opendraaien en zien waar het schip (of in dit geval de loc) strandt?
2. Aan alle forum leden: Waar kan ik onderwerpen vinden met betrekking tot analoge beveiliging van bijvoorbeeld een schaduw station? Ik snap dat digitaal tegenwoordig de voorkeur heeft, maar ik wil nog niet gelijk beginnen met de aanschaf van allerlei modules, decoders enz.enz.

Ik heb voornamelijk Minitrix spullen, inclusief de ouderwetse groene en gele schakelaars en ook nog een enkel relais 66591 en/of 66592.

Groetjes,
Jan


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Voorstellen en meteen twee vragen

Bericht door Michiel »

Hallo Jan,

ik ben 10 jaar geleden digitaal gegaan, maar een analoge baan, vooral als je het gaat semi-automatiseren, kan me nog steeds bekoren. De elektromechanische denkpuzzel (relais, schakelaars,...) vind ik nog steeds boeiend.

Betreffende het weer laten rijden van je treinen; ik vermoed dat alles zo'n 20 jaar in een doos heeft gelegen. Pragmatisch zou je inderdaad gewoon je treinen op de rails kunnen zetten en zien wat er gebeurt. De meeste locomotieven zullen wel meteen weer rijden, mits wat inrijden (corrosie weggrijden). En dan zien/voelen welke loc heet loopt, welke hevig piept en dergelijke.

Maar verstandandiger is om één per één, de handleiding erbij te nemen vóór je de locjes op de rails zet. En KARIG smeren met dunne olie waar aangeduid. Wormen en wormwielen beter met een beetje dik vet smeren. Met het vooraf smeren ben je zeker dat je geen abnormale slijtage hebt wegens droog draaien van assen en lagers.

Nog beter zou een groot onderhoud zijn, maar dat lijkt me in eerste instantie wat overkill.

Veel plezier met de heropstart!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen twee vragen

Bericht door OBBinN »

Welkom


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Voorstellen en meteen twee vragen

Bericht door Ronald2016 »

Welkom, met analoog kan ik je niet verder helpen. Maar succes met het weer laten rijden van de locs en opbouw van de baan.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Voorstellen en meteen twee vragen

Bericht door Michiel »

In verband met een analoge schaduwstationsturing heb je in principe 3 basisonderdelen: de rijspanning (voeding), de traindectectie, en de logica.
1 - De rijspanning is eenvoudig een klassieke trafo, geen probleem
2 - De treindetectie is tegenwoordig bijna allom gedaan door stroomdetectie. Je kan je baan in strategisch gekozen secties verdelen en er stroomdetectiemodules plaatsen (bezetmelders). Deze bezetmelders kan je onmiddelijk later ook gebruiken wanneer je digitaal zou gaan rijden. De bezetmelders hebben voor jou bij voorkeur een relaiscontact uitgang, zodat je zonder verder gehannes dit kontakt kan gebruiken voor de logica. Bezetmelders als modules zijn heel makkelijk overal te vinden.Kwestie van uitkijken welk type je koopt.
3 - De logica: je kan zelf gaan puzzelen met een batterij relais en timers, of je kan kant-en-klare modules gebruiken die het schaduwstationbeheer doorvoeren. Zelf iets in elkaar puzzelen is natuurlijk het leukst, en echt niet moeilijk.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Voorstellen en meteen twee vragen

Bericht door traiNiac »

Welkom Jan,

Ik ben ook niet overgestapt naar digitaal, maar kan niets toevoegen aan hetgeen Michiel heeft aangegeven. Ik heb zelf een blokbeveiliging gebouwd obv artikelen in Railhobby van jaren geleden (de zgn OPA's), maar heb inmiddels geen vaste baan met schaduwstation meer, alleen losse segmenten met een enkelsporige baan die geheel met de hand gestuurd wordt. Wel met meerdere loks, maar daarvan rijdt er altijd maar eentje (de zgn A/Z schakeling). Voor wat betreft het onderhoud. Ik heb ook loks die al jaren in een doosje liggen. Als ze wat haperen niet meteen met de oliespuit aan de gang, want dat leidt weleens toit teveel olie die dan in de mototr terechtkomt en dat kost je een motor.

Veel plezier met de herstart.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Voorstellen en meteen twee vragen

Bericht door Hans »

Hallo Jan,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Voorstellen en meteen twee vragen

Bericht door Krab »

Welkom Jan op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Voorstellen en meteen twee vragen

Bericht door Alro »

Welkom, Jan!
Ben na bijna 40 jaar "stilstand" wel overgestapt op digitaal. Zojuist mijn oude lokje na schoonmaak weer aan de praat gekregen en mbv internet een decoder ingebouwd. Viel me reuze mee, maar ik kan me voorstellen dat je toch eerst analoog gaat proberen.



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Voorstellen en meteen twee vragen

Bericht door TonN »

Herintreder schreef: 08 nov 2019 11:00
1. Aan mijn mede-herintreders: Zijn er nog tips/trucs hoe ik mijn locs na al die jaren weer aan de praat krijg of is het gewoon een kwestie van loc op een stukje rails zetten, de trafo opendraaien en zien waar het schip (of in dit geval de loc) strandt?

Ik heb voornamelijk Minitrix spullen, inclusief de ouderwetse groene en gele schakelaars en ook nog een enkel relais 66591 en/of 66592.

Groetjes,
Jan
Welkom, zag net je vraag.

Even hierover. Dit komt heel vaak voor en geeft vaak schade.
Een loc op de rails zetten en proberen geeft geen problemen. Als ie niet gaat rijden, moet je wel gelijk van de rails afhalen. Punt is dat olie en vet harder worden na vele jaren. Kans is er dat de tandwielen daarom niet meer draaien en de motor daarom doorbrand. Een keer goed schoonmaken kan wonderen doen.

Oude rails kan wat oxideren. Minitrix valt wel mee. Goed schoonmaken en een trein op de rails zetten, eventueel met meerdere locomotieven. Wel zorgen dat de één de ander niet teveel meetrekt. De wielen polijsten dan de rails wel en visa versa.
2. Aan alle forum leden: Waar kan ik onderwerpen vinden met betrekking tot analoge beveiliging van bijvoorbeeld een schaduw station? Ik snap dat digitaal tegenwoordig de voorkeur heeft, maar ik wil nog niet gelijk beginnen met de aanschaf van allerlei modules, decoders enz.enz.
IBM heeft al in 1985 laten zien dat je een baan ook kan digitaliseren met analoge locomotieven. Er zijn alleen geen systemen hiervoor te koop, voor zover ik weet. Dit is wel de kant waarop ik wil gaan. Er kan van alles. Te beginnen met betere voedingen en goede treindetectie. Ik heb van alles al uitgedacht en sommige dingen ook al geprobeerd, maar nog niet veel echte ervaring.


Plaats reactie