Baanplan Joost

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Baanplan Joost

Bericht door FidOo »

Nou hierbij ook mijn bijdrage aan het baanplan-topic.

Dit was de eerste offciele opzet van mijn baanplan. Dr zaten nog wel wat beginners foutjes in kwam ik nu achter.

2 dingen die ik zo uit mijn hoofd kan opnoemen. de helix die er in zit is veel te klein. Zeker met bovenleiding. En de ruimte heb ik verkeerd opgemeten waardoor ik nu 20cm te lang verzonnen heb. De werkelijke ruimte is dus 3.3m.
Daarnaast besloten mijn ouders even een kast er bij te zetten op mijn slaapkamer waardoor ik deze wand nu niet meer volledig kan benutten.

Maar wilde hem desondanks wel even met jullie delen. Misschien zien jullie nog andere dingen, of kun je er inspiratie uithalen.

Om even wat duidelijkheid in het verhaal te scheppen:

Het zwarte gedeelte is niveau +1, dit bevat eigenlijk het grote stations met 5 sporen en de aansluiting naar links op de helix.
en naar rechts op het traject achterlangs.

Het blauwe gedeelte is niveau 0. Dit is het dalende traject achterin en het parade spoor vooraan. Ook ligt het schaduwstation op dit niveau.

Dan hebben we eigenlijk alleen de helix nog over die van +1 naar -1 zakt en dan eigenlijk een lus bevat.
Bijlagen
Eerste baanplan
Eerste baanplan
Eerste baanplan.jpg (49.61 KiB) 2640 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FidOo op 10 jan 2010 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan Joost

Bericht door spoor65 »

Hallo Joost,

om te beginnen, zou ik gewoon ff die kast verplaatsen naar de kamer van jouw ouders :mrgreen:

verder in 1e blik een leuk plan, waarbij je vooral goed gebruik hebt gemaakt van de ruimte en gelukkig niet alleen maar straks langs de randen bent gaan werken.

misschien voor de duidelijkheid alleen makkelijk om ook wat deel tekeningen te plaatsen van jouw volgende baanplan, zodat bv station/perronsporen en zo wat beter te zien zijn en het verloop in zijn geheel wat duidelijker is.

Maar verder, ga zo door met het plannen van een mooie baan.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan Joost

Bericht door FidOo »

bedankt Freddy.

Ik weet voor een volgend baanplan komt alles op verschillende niveaus te liggen en zal ik wat afzonderelijke plaatjes maken van de niveau's. Hellaas ligt hier alles op 1 niveau en omdat het plan niet direct bruikbaar meer is vond ik het niet zo zinvol om dit alsnog te veranderen.

En die kast die moet blijven... Helaas zijn mijn ouders nog steeds de baas over het huis.. en mijn kamer valt daar ook onder.

Dus ben hard aan het verzinnen of ik deze kamer ga verbouwen of dat ik een kleinere tijdelijke baan neer leg. Dit ook omdat ik ergens in dit jaar ook op mezelf wil gaan wonen. Daarmee veranderd natuurlijk de ruimte ook. Misschien kan ik dan wel een ruimte claimen in het ouderlijk huis. Dat is allemaal nog even toekomst en daar moet nog flink over gebrainstormt worden.

Misschien dat ik onder tussen ook wat kleine diorama's maak om wat te oefenen wat betreft scenery aanleggen. Zoals ballasten en keuze van ondergrond enzo... vind het minder erg om wat flexrail om zeep te helpen met wat houtlijm en ballast dan straks op een definitieve baan. ook gras en begroeiing enzo kan ik dan mooi oefenen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan Joost

Bericht door spoor65 »

Joost,

Ja idd tis altijd weer woekeren met de ruimte, maar geloof mij, dat zal het ook altijd blijven,
(uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

Maar het idee om eerst eens wat diorama`s te maken is natuurlijk een leuke optie, maar misschien zou je ook kunnen denken aan 1 of 2 modules, die je dan later in een groter plan kunt gaan opnemen?

voordeel daarnaast is, dat je met een paar simpele extra keermodules altijd de boel kunt koppelen en laten rijden.
Je kunt het makkelijk ergens opbergen, en weer neerzetten en ook per deel bewerken.

Juist in jouw situatie mss wel ideaalm gezien de verhuisplannen.

Succes

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie