welke loc er voor
welke loc er voor
Ik heb de 90-tons kraantrein van fleischmann 8599. Mijn vraag is welke loc moet er voor? Of werd er een loc voorgezet die gelijk voor handen stond.
Je kan bij de set ook nog materiaalwagens 8591 en 8592 en Verblijfwagens 8593 en 8594 toevoegen. Maar hoeveel moeten er dan bij? En zijn er ook andere wagens die ik kan toevoegen.
Gr Gert-Jan
N-Spoorder
Je kan bij de set ook nog materiaalwagens 8591 en 8592 en Verblijfwagens 8593 en 8594 toevoegen. Maar hoeveel moeten er dan bij? En zijn er ook andere wagens die ik kan toevoegen.
Gr Gert-Jan
N-Spoorder
-
Re: welke loc er voor
Hangt erg af van in welk tijdvak je rijd en waar. In Epoche II werden BR92, BR94, V36, E52 of E93 er wel voor gezet. Je kunt dat zien als wat er beschikbaar is, maar op foto's uit het bergachtige gebied staat er altijd een stevige loc voor, een BR94 of een E52/E80/E93.
8591=epoche III, 8592=epoche IV, 8593 en 8594 zijn identiek. Het is dus 8591 (kunnen meerdere wagons zijn) met één 8593 of 8594. In epoche IV is het 8592 (eentje maar) met een 8593 of 8594.
Je kunt andere wagons toevoegen. De kraan is een stoomkraan, dus een reserve tender met kolen en water, veelal gingen er platte wagons mee met reservemateriaal. Platte wagons met railbedding materiaal, reserve rails en bielzen. Soms gaan er lege wagons mee als er lading moet worden overgezet. Vaak gaat er ook een tweede loc mee in opzending zodat ze op de plaats van het ongeval een loc voor de kraanwagen hebben en een loc na de kraanwagen. Ook wordt er soms een tweede kraan meegevoerd, een van hetzelfde kaliber of een kleinere.
Als je bovenleiding hebt kun je ook een of meerdere wagons meevoeren die speciaal hiervoor gemaakt zijn, niet alleen reparatie, maar ook platte wagons met kabelrollen en nieuwe masten. Kortom, laat je fantasie maar gaan.
Bij enkelsporige bergtrajecten wordt de kraanwagen soms vooraan gezet zodat deze het dichtst bij het probleem staat.
8591=epoche III, 8592=epoche IV, 8593 en 8594 zijn identiek. Het is dus 8591 (kunnen meerdere wagons zijn) met één 8593 of 8594. In epoche IV is het 8592 (eentje maar) met een 8593 of 8594.
Je kunt andere wagons toevoegen. De kraan is een stoomkraan, dus een reserve tender met kolen en water, veelal gingen er platte wagons mee met reservemateriaal. Platte wagons met railbedding materiaal, reserve rails en bielzen. Soms gaan er lege wagons mee als er lading moet worden overgezet. Vaak gaat er ook een tweede loc mee in opzending zodat ze op de plaats van het ongeval een loc voor de kraanwagen hebben en een loc na de kraanwagen. Ook wordt er soms een tweede kraan meegevoerd, een van hetzelfde kaliber of een kleinere.
Als je bovenleiding hebt kun je ook een of meerdere wagons meevoeren die speciaal hiervoor gemaakt zijn, niet alleen reparatie, maar ook platte wagons met kabelrollen en nieuwe masten. Kortom, laat je fantasie maar gaan.
Bij enkelsporige bergtrajecten wordt de kraanwagen soms vooraan gezet zodat deze het dichtst bij het probleem staat.
Hallo Zaunkönigs Bahn
Bedank voor de informartie. Hier kan ik zeker wat mee
.
Met vriendelijk groet
Gert-Jan van de Weerdt
Bedank voor de informartie. Hier kan ik zeker wat mee

Met vriendelijk groet
Gert-Jan van de Weerdt
De kraan wordt verkocht als TP3 (nummering e.d.) Ding weegt nogal wat (als je niet alleen de kraan hebt, maar ook het hele begeleidings circus met werkwagens e.d.) dus een E93 is een mooie optie.
Ik denk dat uit praktisch oogpunt er vaker een diesel of stoomloc voor stond...
En idd de kraan is een TP3 uitvoering, dus als je dat belangrijk vind zul je een TP3 lok moeten zoeken, ik zou een BR44 of BR50 nemen of zoiets.
En idd de kraan is een TP3 uitvoering, dus als je dat belangrijk vind zul je een TP3 lok moeten zoeken, ik zou een BR44 of BR50 nemen of zoiets.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Zou er dan een III köf voor knallen 

Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 06-03-'25)
>MIJN VITRINE<
>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Andere heren ook bedankt. Nu word de keuze wel moeilijk welke loc ik er voor wil zetten.
Groeten
Gert-Jan van de Weerdt
Groeten
Gert-Jan van de Weerdt
Check anders deze link eens:
http://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/ ... lt-90t.htm
-
Het "ding" weegt niet meer dan 15 ton per as.martinb schreef:Ding weegt nogal wat (als je niet alleen de kraan hebt, maar ook het hele begeleidings circus met werkwagens e.d.) dus een E93 is een mooie optie.
-
Mooie vondst Joost, bedankt.FidOo schreef:Check anders deze link eens:
Zaunkönigs Bahn schreef:Het "ding" weegt niet meer dan 15 ton per as.martinb schreef:Ding weegt nogal wat (als je niet alleen de kraan hebt, maar ook het hele begeleidings circus met werkwagens e.d.) dus een E93 is een mooie optie.
Echter toch wel ff een verschil, of je 4 assen hebt of 40,
ik zou er geen sikje voor zetten in dat laatste geval, want dan komt er geen sikkepik van terecht

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
-
Ik begrijp je redenatie, maar 40 assen is 600 ton, denk dat een sik dat nog kan slepen op een vlak traject, grootste probleem is het aan het rollen te brengen. Kan de gegevens van de sik uitgedrukt in tonnage niet vinden. Het ligt een beetje op de grens bij een Kö, geen idee of dat vergelijkbaar is.spoor65 schreef:Zaunkönigs Bahn schreef:Het "ding" weegt niet meer dan 15 ton per as.martinb schreef:Ding weegt nogal wat (als je niet alleen de kraan hebt, maar ook het hele begeleidings circus met werkwagens e.d.) dus een E93 is een mooie optie.
Echter toch wel ff een verschil, of je 4 assen hebt of 40,
ik zou er geen sikje voor zetten in dat laatste geval, want dan komt er geen sikkepik van terecht
Even terug naar die kraan. De kraan zelf staat op 6 assen, de wagon met ballast gewicht op 4 assen en de twee andere hulpwagens ieder op 2 assen. Bij elkaar 14 assen, dat is ongeveer 210 ton.Een BR94 is dan nodig om dit gewicht bergop te krijgen als de helling 14 0/00 of groter is. Omdat er vaak meer wagons meegaan in een hulptrein is dat percentage met dit type lok vaak veel kleiner (7 of 8 0/00) en al snel bereikt.
Joop.
Moet eerlijk zeggen, mooie informatie, leuk om ook de info uit het grote voorbeeld hier langs te zien komen,
mijn opmerking over de sik was natuurlijk er 1 met een
maar ook niet helemaal zonder reden.
Want hoe mooi alle vergelijk met het grote voorbeeld, in de praktijk blijkt bij onze schitterend uitgevoerde en prachtig nagebouwde modeltreinen,
maar al te vaak, dat een reus van een loc, in model een trekkracht heeft van een Lorrie.
Hierdoor zijn helaas een aantal modellen in het geheel niet geschikt om dat uit te beelden op een modelbaan, waar ze in het echt eigenlijk voor gebouwd zijn.
Daarmee ook, krijg ik een wat andere kijk op de vraag die gesteld is door topic opener.
Welke loc er voor, hangt geheel af van
a: wat wil je exact uitbeelden,
b: welke modelspoorloc is hiervoor geschikt en benaderd het meest de werkelijkheid.
Je kunt een prachtige BR23 voor 4 schitterende umbau rijtuigen zetten, maar als die op een helling van 1,5% vervolgens stil blijft staan, en je daarvoor al die hulptrein nodig bent, kun je toch echt beter voor een variant gaan die ook wel eens werd ingezet, en wel de modelkracht heeft om de trein boven te brengen.
mvg
Freddy
Moet eerlijk zeggen, mooie informatie, leuk om ook de info uit het grote voorbeeld hier langs te zien komen,
mijn opmerking over de sik was natuurlijk er 1 met een

maar ook niet helemaal zonder reden.
Want hoe mooi alle vergelijk met het grote voorbeeld, in de praktijk blijkt bij onze schitterend uitgevoerde en prachtig nagebouwde modeltreinen,
maar al te vaak, dat een reus van een loc, in model een trekkracht heeft van een Lorrie.
Hierdoor zijn helaas een aantal modellen in het geheel niet geschikt om dat uit te beelden op een modelbaan, waar ze in het echt eigenlijk voor gebouwd zijn.
Daarmee ook, krijg ik een wat andere kijk op de vraag die gesteld is door topic opener.
Welke loc er voor, hangt geheel af van
a: wat wil je exact uitbeelden,
b: welke modelspoorloc is hiervoor geschikt en benaderd het meest de werkelijkheid.
Je kunt een prachtige BR23 voor 4 schitterende umbau rijtuigen zetten, maar als die op een helling van 1,5% vervolgens stil blijft staan, en je daarvoor al die hulptrein nodig bent, kun je toch echt beter voor een variant gaan die ook wel eens werd ingezet, en wel de modelkracht heeft om de trein boven te brengen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
-
Een E loc zal er niet voor staan
Als op een ongeval plek de boven leiding is afgeschakelt staaat t circus mooi voor jan
Als op een ongeval plek de boven leiding is afgeschakelt staaat t circus mooi voor jan