Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door Hookies »

Beste N-spoorders, ik ben bezig een baan op te zetten waarbij ik werk met Fleischmann Piccolo rails. Nu heb ik een startsetje bovenleiding van Viessmann gekregen om op een diorama te testen of bovenleiding wel of niet wat voor me is. Daarbij heb ik toch een vraag. Wat is de afstand die zo'n bovenleidingportaal (gewoon voor één spoortje) tot de zijkant van de rail moet hebben? In de handleiding staat wel een voorbeeld voor allerlei types rails, maar dat is behoorlijk onduidelijk aangegeven, althans in mijn ogen dan. In het voetje van zo'n portaal zit een inkeping en je zou hier een stukje van het voetje weg kunnen snijden. Is dat dan de juiste afstand voor Piccolo? Hopelijk weet iemand hier wat meer over. Bij voorbaat dank.


Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 754
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door mmhajvth »

Wat je zegt is precies goed!
In het voetje zitten kleine inkepingen... en in de handleiding staat aangegeven welke inkeping je nodig hebt voor welk type rails. Daar staat Piccolo rails ook gegarandeerd bij!
Dan is het een kwestie van het voetje afsnijden bij de juiste inkeping en het hele paaltje incl. voetje tegen de rails aan zetten.
(even voor de duidelijkheid) De paal kan van de voet zodat je de voet op de ondergrond kan schroeven en dan schuif je de paal weer op de voet.

Ik hoop dat het zo duidelijk is en anders vraag gerust door!

m.v.g.

Mark


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door Hookies »

mmhajvth schreef:In het voetje zitten kleine inkepingen... en in de handleiding staat aangegeven welke inkeping je nodig hebt voor welk type rails. Daar staat Piccolo rails ook gegarandeerd bij!
Dan is het een kwestie van het voetje afsnijden bij de juiste inkeping en het hele paaltje incl. voetje tegen de rails aan zetten.
(even voor de duidelijkheid) De paal kan van de voet zodat je de voet op de ondergrond kan schroeven en dan schuif je de paal weer op de voet.
Mark
Mark,
Dank voor je reactie. In het voetje is slechts één inkeping te vinden. Piccolo staat niet aangegeven, alleen Fleischmann, maar ik heb geen idee of Fleischmann ook N-rails heeft zonder bedding, wat bij Piccolo wel het geval is. Ik krijg sterk de indruk dat ik bij de inkeping moet afsnijden en dat dat de juiste afstand is, maar dat is uit de tekening van Viessmann niet goed af te leiden. Ik heb de vraag ook even doorgespeeld aan de winkelier alhier.
Dat de paal van de voet gehaald kan worden, was me bekend, maar toch bedankt voor jouw melding hiervan.

Martin


Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 754
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door mmhajvth »

Waar je natuurlijk ook even op kan letten is dat de draadhouders van de paal (dus die grijze "isolatoren" waar je je draad aan klemt) recht boven het midden van de rails moeten hangen.

Op die manier moet toch aardig in te schatten zijn hoe je paaltje moet komen te staan.

m.v.g.

Mark


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door Hookies »

Daar had ik ook aan gedacht en dan moet mijn bewering wel kloppen. Ik vraag me af of er leveranciers van rails zijn die nog breder zijn dan die Piccolo's, want dan is de tekening makkelijker te verklaren. Maar goed, dat is niet de insteek van mijn post, want ik wil de bovenleiding gewoon gaan aanbrengen op mijn diorama. Zo simpel is het.

Mvg,
Martin



Remco
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 sep 2008 20:00
Locatie: Vledderveen (Gn)

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door Remco »

Fleischmann Piccolo heeft maar 1 type rails en dat is met bedding, dus je kunt rustig die inkeping gebruiken!

Groetjes,

Remco



Rick
Berichten: 1636
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door Rick »

Hookies schreef:Ik vraag me af of er leveranciers van rails zijn die nog breder zijn dan die Piccolo's, want dan is de tekening makkelijker te verklaren.
Ja, Kato Unitrack is nog breder qua bedding.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door Hookies »

Rick schreef:Ja, Kato Unitrack is nog breder qua bedding.
Dat klopt, die krijgen inderdaad een andere plek toegemeten. Volgens mij zitten die bij die inkeping. Ik heb wat zitten meten, maar als ik de inkeping gebruik voor de Piccolorails, dan zit toch een deel van de onderste geleider buiten de baan. De bovenste geleider zit nog wel boven de baan, maar niet in het midden. Die Viessmannportalen hebben dus een brede geleider (onder) en een kleinere geleider (boven). Welke van die twee geleiders moet nu in het hart van de rail vallen?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 754
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door mmhajvth »

Feitelijk allebij! :oops:

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door Hookies »

Ik ben eruit. Ik moet de mast gewoon met de hele poot tegen de rail aanzetten. De inkeping was voor de Kato rails, de Piccolo mag met de hele voet tegen de rails. Dan zitten de geleiders mooi in het midden!


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door lvdwerf »

Ik neem aan dat je bedoelt dat de voet tegen de basis van de bedding aan mag anders lijkt mij dat ze te dicht bij staat. En de uithouder moet niet exact in het midden zitten maar er net naast want bovenleiding hoort een kleinbeetje te zigzaggen zodat het sleepstuk gelijkmatig slijt.


Bouwt groots.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door Hookies »

lvdwerf schreef:Ik neem aan dat je bedoelt dat de voet tegen de basis van de bedding aan mag anders lijkt mij dat ze te dicht bij staat. En de uithouder moet niet exact in het midden zitten maar er net naast want bovenleiding hoort een kleinbeetje te zigzaggen zodat het sleepstuk gelijkmatig slijt.
Inderdaad, het voetje komt tegen de bedding aan. Maar hoe ziet dat zigzaggen er dan uit. Heb je daar wellicht een foto van of een link naar een site waar je dat goed kunt zien. Dit is weer iets nieuws voor me. Overigens is dit voor een diorama, niet voor de nog te bouwen werkende baan. En zelfs dan is de bovenleiding alleen voor de sier.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door lvdwerf »

Ik heb even gezocht maar ik kan er geen foto van vinden waar je het goed op ziet maar:
Op het rechte eind word de boveleiding beurtelings naar links en naar rechts gemonteerd waardoor er een zigzag in zit van misschien 30 of 40 cm.
In de bocht word de bovenleiding altijd naar de buitenkant van de bocht gemonteerd, dan zigzagt hij nl. ook als je de bocht recht zou trekken ;)
Als je eens langs een spoorbaan rijd of loopt kijk er eens naar zou ik zeggen, bovenleiding is meer dan een stukkie draad aan een mast.


Bouwt groots.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door Hookies »

Dus op het rechte stuk zou het zo kunnen zijn, zelfs in N?:

/
\
/
\
/
\


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door lvdwerf »

heel licht jah en als je de uithouder zowiezo al afwisselend links rechts zet dan wekt het al de illusie.
Verder O WEE als je de draden meebuigt in de bochten, je rijdt toch geen merklin


Bouwt groots.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door Hookies »

lvdwerf schreef:heel licht jah en als je de uithouder zowiezo al afwisselend links rechts zet dan wekt het al de illusie.
Verder O WEE als je de draden meebuigt in de bochten, je rijdt toch geen merklin
Nee hoor, we rijden geen Merklin. Dta van die bochten was me wel bekend, alleen dat van die rechte delen niet. Moet wel zeggen dat als de uithouders afwisselend links en rechts geplaatst worden, dat je dan toch wel weer wat extra ruimte naast de rails moet hebben. In mijn diorama gaat dat niet passen (smal spoortje langs bergen), maar gelukkig is de echte baan nog niet eens ontworpen, dus daar kan ik er veel makkelijker rekening mee houden.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door lvdwerf »

je kan enekel masten ook aan 1 kant plaatsen en alleen de uithouder links of rechts laten trekken.


Bouwt groots.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door Hookies »

lvdwerf schreef:je kan enekel masten ook aan 1 kant plaatsen en alleen de uithouder links of rechts laten trekken.
Ik vrees dat ik dit even niet snap Lennert.

Edit: Als je in het echt een zigzag van 40 cm hebt, zal dat in N-spoor 0,25 cm zijn. Dat is natuurlijk niet echt veel. Je kan toch ook een heel klein tussenruimtetje laten tussen de aansluitpunten van twee verschillende rijdraden?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door lvdwerf »

uh ik probeer het duidelijk te maken:
als je de onderste uithouder hebt die zit normaal zo direct naar de draad en dan trekt ie hem naar de mast. De andere optie is dat deze iets boven de draad er voorbij steekt en dan met een tweede stuk pijp gaat ie dan naar de draad dus dan trekt ie hem naar buiten.
Ik hoop dat het zo duidelijker is anders moet ik morgen maar eens proberen een foto ervan te maken.


Bouwt groots.
Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door Wesley »

lvdwerf schreef:O WEE als je de draden meebuigt in de bochten
Toch is dat precies wat ik van plan ben te gaan doen...gaat vanzelf.

Zie onder.

(Tja, het is nu eenmaal mijn stokpaardje :mrgreen: )
Bijlagen
MIDI-bovenleiding vlak bij Lourdes (foto Railfaneurope.net)
MIDI-bovenleiding vlak bij Lourdes (foto Railfaneurope.net)
DSCN7705_bis.jpg (53.12 KiB) 6448 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Wesley op 03 sep 2008 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Swiftly and with style !
Afbeelding

lvdwerf
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2008 13:37
Locatie: Rotterdam

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door lvdwerf »

okay maar fransen kunnen geen waslijn ophangen :D


Bouwt groots.
Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door Wesley »

Da's tenminste gaaf, MIDI-bovenleiding: niet-horizontaal, niet-afgespannen (hangt er een beetje bij zoals kerstverlichting dus), met bizarre masten omdat alle denkbare kabels eraan moeten hangen, en alles enorm roestig omdat het al 80 jaar hangt :mrgreen: .


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door Hookies »

lvdwerf schreef:uh ik probeer het duidelijk te maken:
als je de onderste uithouder hebt die zit normaal zo direct naar de draad en dan trekt ie hem naar de mast. De andere optie is dat deze iets boven de draad er voorbij steekt en dan met een tweede stuk pijp gaat ie dan naar de draad dus dan trekt ie hem naar buiten.
Ik hoop dat het zo duidelijker is anders moet ik morgen maar eens proberen een foto ervan te maken.
Lennert, ik zou het zeker waarderen als je het via een foto duidelijk(er) voor me kunt maken. Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, maar zekerheid gaat voor alles natuurlijk.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 754
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Viessmann bovenleiding - afstand tot rails

Bericht door mmhajvth »

bovenleiding kijken!

Kijk! hier zien we in de bocht een mast die “trekt” aan de rechterkant en een mast die “duwt” aan de linker kant. Dus zoek de verschillen. Overigens dit is 1 systeem maar in NL is het systeem net even anders m.u.v. de HSL
Als je die beide soorten masten achter elkaar zet op een recht eind zal de bovenleiding met aan amplitude van ongeveer 40 cm boven het hart van het spoor lopen. De golflengte heeft dus de lengte van tussen 3 masten.

Afbeelding

Blauw is dan even de boveleiding en de zwarte lijn is het spoor.

Maar goed in model is het net zo makkelijk om aan die greize uiteinden waar je je bovenleiding aan vast maakt, te zeggen bij de ene paal doe ik dat uiterst links en bij de ander maak ik de boveleiding uiterst rechts vast dan ben je er verder ook. ;)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Plaats reactie