Peco 55 korte wissels donderen uit elkaar

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1045
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Peco 55 korte wissels donderen uit elkaar

Bericht door erik-n-fan »

Damn! Na het verwijderen van het veertje donderen (vroeger of later) de wisseltongen uit de servo gestuurde PECO 55 120mm wissels. Mt grotere / ruimere wissels & gebogen wissels CODE 80 heb ik hier geen last van.

Komt het iemand bekend voor? Suggesties hoe ik hier weer een betrouwbaar servo gestuurd wisseltje van kan maken hoor ik graag!

De tongen vallen in kleine uitsparingen waarvan er 1 op zijn plek lijkt te worden gehouden door de druk van het (nu ontbrekende) veertje. Nu schuift hij los uit het houdertje en komt dus helemaal los te liggen. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt...

HEt treedt nu op bij 2 van deze wissels!

Afbeelding


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Peco 55 korte wissels donderen uit elkaar

Bericht door shoven »

Drupje lijm aan de onderkant van de schuifbalk?
Is wel mooi prut als dat optreedt, ik heb vanavond net 2 van deze wissels gemonteerd.
Gebeurde het in bedrijf of bij demontage?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1045
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Peco 55 korte wissels donderen uit elkaar

Bericht door erik-n-fan »

Ja ik ben nog wat voorzichtig met lijm, heb niet echt reserve liggen helaas.

De eerste ging weken geleden mis door uhmmm laat ik zeggen wat onhandigheid bij de installatie. Dus compleet mijn fout (dacht ik) door brute kracht de verkeerde kant op. Deze is zojuist gesloopt door een ontspoord wagonnetje dat de wisseltong dus geraakt heeft en zo losgewipt uit de houder.

Ik lees artikelen over dat je moet zorgen dat de druk op het plastic deel van het hartstuk af moet leggen met je servo. Zodoende vervangt die dan de druk die normaal de veer geeft ... maar ik schrik hier wel een beetje van. Gelukkig ligt alles nog met spijkers vast ipv lijm maar dit vind ik niet tof!

Ik ben benieuwd of anderen hier ook last van hebben of dat dit misschien iets is met de meest recente batch van PECO? Ik heb geen idee!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: Peco 55 korte wissels donderen uit elkaar

Bericht door talent »

Huh, dit snap ik niet helemaal. Dat veertje zit toch gewoon van onderen door de schuifbalk waar de wisseltongen aan vast zitten? Zo zit het in ieder geval bij mijn code 55 wissels. Dat veertje heeft dan toch niets te maken met het vasthouden van de wisseltongen?

Het lijkt dus dat er iets anders mis is met de wissels als ze spontaan uit elkaar vallen. Of heb je meer weggehaald dan alleen dit kleine veertje? Of misschien de stelweg van je servo véél te groot ingesteld, waardoor de wisseltong zo strak tegen de vaste rail gedrukt wordt dat dit de wisseltong los drukt van de schuifbalk?



HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Peco 55 korte wissels donderen uit elkaar

Bericht door HTteG »

Erik het probleem is soms dat het lipje aan de wisseltong niet altijd goed gedraaid in het gleufje zit. Voordat je de wissel ga monteren eerst even kijken of het lipje goed gedraaid is, of wat Shoven aangeeft een pietsie 2 secondeslijm er op. Dit probleem is overigens al langer bekend bij Peco en volgens mij met de nieuwe series wordt hier beter opgelet. Aan de zijde van het puntstuk gebeurde dit ook weleens hier zit tegenwoordig een dubbele lip.
Heeft inderdaad niets met het veertje te maken.

Groet Henk



Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1045
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Peco 55 korte wissels donderen uit elkaar

Bericht door erik-n-fan »

talent schreef:Huh, dit snap ik niet helemaal. Dat veertje zit toch gewoon van onderen door de schuifbalk waar de wisseltongen aan vast zitten? Zo zit het in ieder geval bij mijn code 55 wissels. Dat veertje heeft dan toch niets te maken met het vasthouden van de wisseltongen?
Het veertje duwt in zijn beweging ook het balkje naar voren. Kijk maar eens goed naar je wissels als je ze met veer en nieuw bekijkt.

Ik werk voorzichtig en secuur. Zonder geweld netjes het veertje verwijdert en de sturing per servo van deze wissel ging net nog prima maar nu dus toch kaput gereden door een ontspoord lokje.

Maar als niemand bekend is met dit probleem dan ga ik zelf verder klussen om te zien hoe ik het stabiel krijg en de schuifbalk met wisseltongen op zn plek blijft zitten.

Nogmaals alleen gehad nu met 2x een 126mm peco 55 wissel. Geen van de grotere formaat wissels heb ik dit mee gehad.

---
@Henk, wat bedoel je gedraaid? Ik heb een andere wissel vergeleken en daar lijkt dat onderste plaatje inderdaad 30 graden gedraaid te zijn! Deze 126mm wissels is hij gewoon vertikaal in rijrichting.
Hoe stel je voor dat minuscule gevalletje wat bij te draaien? Ervaring mee?


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Peco 55 korte wissels donderen uit elkaar

Bericht door HTteG »

Erik dit kan je doen met een horloge schroevendraaier. Voorzichtig aan elke kant iets drukken is voldoende. Als je een oude schroevedraaier hebt kun je ook hier een gleufje in vijlen/slijpen zodat je twee puntjes krijgt. Dan kun je gewoon op de zelfde manier het lipje draaien zoals op de andere wissels het geval is.

Succes Henk


Gebruikersavatar

talent
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: Peco 55 korte wissels donderen uit elkaar

Bericht door talent »

erikgk schreef:Het veertje duwt in zijn beweging ook het balkje naar voren. Kijk maar eens goed naar je wissels als je ze met veer en nieuw bekijkt.
Je hebt gelijk! In ieder geval iets om op te letten bij de inbouw van deze wissels!


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Peco 55 korte wissels donderen uit elkaar

Bericht door Maurits71 »

:o ik heb er een stuk of 80 liggen, de helft nog van mijn oude baan en nog nooit zoiets meegemaakt. gewoon overal het veertje verwijdert en aangestuurd met servo. Enige de servo zo instellen dat de tong maar net de rails raakt.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 893
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Peco 55 korte wissels donderen uit elkaar

Bericht door Mack »

Erik

als ze nieuw zijn terug naar de dealer gaan (of opsturen) en nieuwe vragen.

zit toch garantie op.als het een fabrieks fout is zal je nieuwe krijgen.

Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 06 jul 2016 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Onderwerp starter
erik-n-fan
Berichten: 1045
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Peco 55 korte wissels donderen uit elkaar

Bericht door erik-n-fan »

Nou! Zie bijgevoegd de foto's van het verschil in bouwstijl tussen mijn korte wissels (nieuw) en med/large wissels.

Korte wissel: tongen laten los na enige tijd na verwijdering van veer:
Afbeelding

Lange wissel: nog geen problemen me gehad na verwijdering van veer:
Afbeelding

Zoals te zien, de eerste is de "draaiing / klem" onvolledig zoals iemand eerder al schreef en daardoor laat de bevestiging los. De tweede zijn de kleine metalen puntjes op de bewegende balk wel gedraaid en die blijven goed zitten na verwijdering van de veer....

Ik ga er ermee aan de slag ... hopen dat het lukt!

En na het verwijderen van de veer lijkt me de garantie toch wel verstreken hoor....


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Plaats reactie