NS Groentewagens en Geelbanders
Re: NS wagenserie 121 S-CHR/Gs-v en wagenserie 133 GW/Gls (geelbander)
@mike
We gaan dan ook lekker door, shop is klaar en zodra ik de eerste wagon klaar heb kan deze ook bij SW besteld worden. Dat zal eerst de veewagen worden de FCS. Het dak is net gespoten en ligt te drogen, komende dagen verder met het spuiten van de wanden.
Tegelijk komt dan ook de kippenwagen beschikbaar als print. Loop volgende week hoop ik de S-CHR/GW wagens af te hebben en komen dan ook beschikbaar. Als laatste heb ik ook nog een noodbagagewagen gemodelleerd, en van de missende gegevens waar de ontluchting op het dak zit en de kachelpijp, is ondertussen een tekening onderweg. Dus de laatste details kunnen dan ingevuld worden. Bij elkaar dus een aantal Nederlandse wagens die beschikbaar worden in N-spoor. De optie van het ophalen bij een afhaalpunt werkte hier zelfs niet, kreeg de melding dat het afhaalpunt niet thuis was, pakje nooit meer gezien.
De wagenbak is voor een heleboel varianten te gebruiken, voor de vele variaties kijk maar eens hier
http://www.seinarm.nl/Goederen/Groentewagens.aspx
@3dbuilder
Op de foto zien de handgrepen er wel redelijk strak uit aan die kant maar die op de hoek gaven wat meer problemen, ook bij de veewagen oogde het niet optimaal, heb dus toch maar in eerste instantie gekozen om alle handgrepen maar mee te printen. Misschien in een later stadium dat het er eens van komt om aangezette handgrepen toe te gaan passen. Indirect ook weer te danken aan DHL, had bij Ali een speciaal tooltje besteld om handgrepen te buigen, is ook na een paar keer zogenaamd niet thuis te zijn compleet zoek en nooit geleverd dus.
We gaan dan ook lekker door, shop is klaar en zodra ik de eerste wagon klaar heb kan deze ook bij SW besteld worden. Dat zal eerst de veewagen worden de FCS. Het dak is net gespoten en ligt te drogen, komende dagen verder met het spuiten van de wanden.
Tegelijk komt dan ook de kippenwagen beschikbaar als print. Loop volgende week hoop ik de S-CHR/GW wagens af te hebben en komen dan ook beschikbaar. Als laatste heb ik ook nog een noodbagagewagen gemodelleerd, en van de missende gegevens waar de ontluchting op het dak zit en de kachelpijp, is ondertussen een tekening onderweg. Dus de laatste details kunnen dan ingevuld worden. Bij elkaar dus een aantal Nederlandse wagens die beschikbaar worden in N-spoor. De optie van het ophalen bij een afhaalpunt werkte hier zelfs niet, kreeg de melding dat het afhaalpunt niet thuis was, pakje nooit meer gezien.
De wagenbak is voor een heleboel varianten te gebruiken, voor de vele variaties kijk maar eens hier
http://www.seinarm.nl/Goederen/Groentewagens.aspx
@3dbuilder
Op de foto zien de handgrepen er wel redelijk strak uit aan die kant maar die op de hoek gaven wat meer problemen, ook bij de veewagen oogde het niet optimaal, heb dus toch maar in eerste instantie gekozen om alle handgrepen maar mee te printen. Misschien in een later stadium dat het er eens van komt om aangezette handgrepen toe te gaan passen. Indirect ook weer te danken aan DHL, had bij Ali een speciaal tooltje besteld om handgrepen te buigen, is ook na een paar keer zogenaamd niet thuis te zijn compleet zoek en nooit geleverd dus.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: NS wagenserie 121 S-CHR/Gs-v en wagenserie 133 GW/Gls (geelbander)
Wat voor tooltje heb je besteld voor de handgrepen? Heb je eventueel de Ali link?
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: NS wagenserie 121 S-CHR/Gs-v en wagenserie 133 GW/Gls (geelbander)
Hoi Mike,
Het gaat om dit tooltje wat ik dus nooit gezien heb.
https://nl.aliexpress.com/item/32846084 ... 4c4d1MyE5Y
Het gaat om dit tooltje wat ik dus nooit gezien heb.
https://nl.aliexpress.com/item/32846084 ... 4c4d1MyE5Y
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: NS wagenserie 121 S-CHR/Gs-v en wagenserie 133 GW/Gls (geelbander)
Bedankt! Ik ga er gelijk 1tje bestellen
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: NS wagenserie 121 S-CHR/Gs-v en wagenserie 133 GW/Gls (geelbander)
Ik heb ook dit tooltje voor handrails gespot https://eileensemporium.com/index.php?o ... ng-jig-4mm (lijkt wat flexibeler te zijn en wat meer mogelijkheden te hebben)Ipharra schreef: ↑29 mei 2020 08:42 Hoi Mike,
Het gaat om dit tooltje wat ik dus nooit gezien heb.
https://nl.aliexpress.com/item/32846084 ... 4c4d1MyE5Y
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
Na een min of meer valse start, nu dus opnieuw begonnen, had de eerste versie van na de verbouwing met versterkte hoeken al binnen en gisteren de twee andere versie ontvangen, kan dus nu alle drie de uitvoeringen gaan maken. decals zijn al in huis en de eerste laag primer zit er nu op en ligt te drogen. De los meegeprintte ventilatoren passen perfect en staan nu keurig uitgelijnd op het dak. Als alles meezit kunnen ze eind van de week gereed zijn en op de foto voor de shop en kunnen dan worden besteld.
De start een Roco wagon 02329, waar de opbouw van wordt verwijderd en het onderstel wordt gebruikt voor de nieuwe wagon.
De printen van de beide versies zonder verstevigingsbalken op de hoeken, de ventilatoren worden aan de binnenkant van het dak meegeprint.
De start een Roco wagon 02329, waar de opbouw van wordt verwijderd en het onderstel wordt gebruikt voor de nieuwe wagon.
De printen van de beide versies zonder verstevigingsbalken op de hoeken, de ventilatoren worden aan de binnenkant van het dak meegeprint.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
Weer een stap verder, de eerste wagon is klaar wat betreft het spuiten, alleen nog de decals, maar die doe ik voor alle drie de versies tegelijkertijd, van de andere twee worden de bakken nu gespoten, de daken zijn ondertussen al wel klaar.
Klaar om de opschriften aan te brengen.
Het verschil tussen een vernederlandste versie en een Nederlandse versie.
Op de kopkanten zit het grootste verschil.
Binnenkort dus de drie versies compleet met opschriften, en ook in mijn shop bij Shapeways.
Klaar om de opschriften aan te brengen.
Het verschil tussen een vernederlandste versie en een Nederlandse versie.
Op de kopkanten zit het grootste verschil.
Binnenkort dus de drie versies compleet met opschriften, en ook in mijn shop bij Shapeways.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
Fraai model en mooi gespoten!
Fred
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
Dank voor compliment, spuitwerk is niet slecht maar wordt nog beter, zie bijvoorbeeld de kippenwagen, heb voor de volgende wagens de verf iets meer verdund en er komen nu 4 a 5 hele dunne laagjes op. Ook de primerlaag is minmaal, alles om de roosters en de planknaden niet vol te laten lopen, al doende leren we steeds meer. Het was al weer ruim 25 jaar geleden dat ik regelmatig mijn zelfbouw modellen, weliswaar in HO spoot. Zo langzamerhand komen de oude trucjes weer boven water en het spuitwerk beter.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
Hallo iedereen, hier een aantal foto's van de voltooide geelbanders, nou ja op een na dan, hier moet nog een decal worden aangebracht die was misgegaan, hele kleine witte letters op een witte ondergrond, dan snij je wel eens mis.
Zoals je weten, begon dit avontuur met een een foto van een goederentrein met geelbanders en een Dg. Welnu hier de versie in schaal N alhoewel de Dg door al het teken en spuitwerk nog niet helemaal gereed is. De derde geelbander gaat meelopen in de boottrein als groepswagon. Daarover meer in mijn boottrein draadje later als deze compleet is.
Overzicht van de drie versies die ik heb getekend
De versie met versterkte hoeken veelal dus een Gs-v of Gls met of zonder vishaak
De versie zonder versterkte hoeken volgens het eerste ontwerp, dus in te zetten als S-CHR of GW. Deze mist dus nog een decal met wagonnummer
Deze versie heeft een u-balk achter de deurvanger als vervanging van de originele stang.
Hier nog een overzicht van alle vijf de wagons op basis van de S-CHR/GW met achterop nauwelijks zichtbaar de FCS.
Binnenkort weer een verslag maar dan van de voorganger van deze wagons, de 18-luikers, houdt dus dat draadje binnenkort in de gaten
Zoals je weten, begon dit avontuur met een een foto van een goederentrein met geelbanders en een Dg. Welnu hier de versie in schaal N alhoewel de Dg door al het teken en spuitwerk nog niet helemaal gereed is. De derde geelbander gaat meelopen in de boottrein als groepswagon. Daarover meer in mijn boottrein draadje later als deze compleet is.
Overzicht van de drie versies die ik heb getekend
De versie met versterkte hoeken veelal dus een Gs-v of Gls met of zonder vishaak
De versie zonder versterkte hoeken volgens het eerste ontwerp, dus in te zetten als S-CHR of GW. Deze mist dus nog een decal met wagonnummer
Deze versie heeft een u-balk achter de deurvanger als vervanging van de originele stang.
Hier nog een overzicht van alle vijf de wagons op basis van de S-CHR/GW met achterop nauwelijks zichtbaar de FCS.
Binnenkort weer een verslag maar dan van de voorganger van deze wagons, de 18-luikers, houdt dus dat draadje binnenkort in de gaten
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
Hoi Guus,
De wagons zijn erg mooi geworden.
Prachtige foto's met de hele stam achter de loc.
Groet,
Frank.
De wagons zijn erg mooi geworden.
Prachtige foto's met de hele stam achter de loc.
Groet,
Frank.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
Hallo iedereen,
Hier een vervolg op het printen van de goederenwagons. Zoals de meeste weten ben ik nu in het bezit van een 3D printer en heb als eerste wagon een S-CHR uit mijn eigen printer laten komen. Om alleen maar te beginnen bij het dak, in tegenstelling tot de eerste print waarbij de dakventilatoren apart waren om het dak goed glad te kunnen schuren, nu de ventilatoren meegeprint op het dak want schuren van dak is compleet overbodig, komt gewoon zo glad als een biljartlaken uit de printer. Ook de details van de wagon zijn haarscherp en verder afwerken qua schuurwerk is eigenlijk niet nodig behalve het wegwerken van de support spots. Het dak en de bak staan nu uit te harden onder UV licht, binnenkort de foto's. De detaillering is nog op basis van de eerste print, zou eigenlijk de wagon compleet moeten hertekenen om een fijnere detaillering die nu mogelijk is te printen.
Hier een vervolg op het printen van de goederenwagons. Zoals de meeste weten ben ik nu in het bezit van een 3D printer en heb als eerste wagon een S-CHR uit mijn eigen printer laten komen. Om alleen maar te beginnen bij het dak, in tegenstelling tot de eerste print waarbij de dakventilatoren apart waren om het dak goed glad te kunnen schuren, nu de ventilatoren meegeprint op het dak want schuren van dak is compleet overbodig, komt gewoon zo glad als een biljartlaken uit de printer. Ook de details van de wagon zijn haarscherp en verder afwerken qua schuurwerk is eigenlijk niet nodig behalve het wegwerken van de support spots. Het dak en de bak staan nu uit te harden onder UV licht, binnenkort de foto's. De detaillering is nog op basis van de eerste print, zou eigenlijk de wagon compleet moeten hertekenen om een fijnere detaillering die nu mogelijk is te printen.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
-
- Berichten: 1110
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
Beste Guus,
Ben erg benieuwd en wat het eventueel mag kosten als je je het zelf gaat verkopen.
Ben erg benieuwd en wat het eventueel mag kosten als je je het zelf gaat verkopen.
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
En hier dan de eerste resultaten na uitharding onder UV licht en een eerste laagje primer.
Zo uit de printer in de primer, dit in tegenstelling tot de FXD printen waar nog behoorlijk aan geschuurd moest worden om ze glad te krijgen.
ook hier zijn de details wat scherper, vooral de roosters en klinknagels, en perfect gladde deuren en planken.
Zo uit de printer in de primer, dit in tegenstelling tot de FXD printen waar nog behoorlijk aan geschuurd moest worden om ze glad te krijgen.
ook hier zijn de details wat scherper, vooral de roosters en klinknagels, en perfect gladde deuren en planken.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
Wauw, wat een verschil Guus!!!
Ik snap je neiging om alles weer opnieuw te gaan tekenen, die fijnere detaillering zou het zeker waard zijn
Inspiratie weer voor een bepaalde GBs die ik in de toekomst moet gaan tekenen
Je zou bijna de deur kunnen laten bewegen / functioneel maken?
Heel gaaf
Mvg,
Ad
Ik snap je neiging om alles weer opnieuw te gaan tekenen, die fijnere detaillering zou het zeker waard zijn
Inspiratie weer voor een bepaalde GBs die ik in de toekomst moet gaan tekenen
Je zou bijna de deur kunnen laten bewegen / functioneel maken?
Heel gaaf
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
Hoi Arjan,Ad
@Doolemeister
Hier moet ik je teleurstellen, heb niet direct plannen om ze zelf te gaan verkopen, vooral vanwege alle rompslomp eromheen, (de hele dag supports verwijderen, afwerken en dan nog versturen) maar het gewoon als een hobby blijven beschouwen. Heb jarenlang een eigen zaak gehad en blij dat ik die verkocht heb. Ben qua printen eigenlijk ook nog niet zo ver dat ik een redelijke kwaliteit van de printen kan garanderen. Moet nog het een en ander uitzoeken m.b.t. tot de printkwailiteit en belichtingstijden van de diverse resins. Misschien in de toekomst hooguit af en toe eens een model op verzoek printen, maar dan is het verwijderen van supports en verder het afwerken hiervan voor de ontvanger. Buiten dat zou ik ook alle printfiles opnieuw geschikt moeten maken voor het thuisprinten, al met al een hoop werk.
@Ad_M
Deur zou inderdaad functioneel kunnen, is niet eens zo ingewikkeld maar was met de restricties van SW niet echt goed realiseerbaar, alles zou erg plomp worden. Heb hier een model van een wagon liggen met schuifdeuren en is in principe eenvoudig over te zetten. Had dit al geprobeerd bij het ontwerpen van de geelbanders en op papier zou het moeten werken.
@Doolemeister
Hier moet ik je teleurstellen, heb niet direct plannen om ze zelf te gaan verkopen, vooral vanwege alle rompslomp eromheen, (de hele dag supports verwijderen, afwerken en dan nog versturen) maar het gewoon als een hobby blijven beschouwen. Heb jarenlang een eigen zaak gehad en blij dat ik die verkocht heb. Ben qua printen eigenlijk ook nog niet zo ver dat ik een redelijke kwaliteit van de printen kan garanderen. Moet nog het een en ander uitzoeken m.b.t. tot de printkwailiteit en belichtingstijden van de diverse resins. Misschien in de toekomst hooguit af en toe eens een model op verzoek printen, maar dan is het verwijderen van supports en verder het afwerken hiervan voor de ontvanger. Buiten dat zou ik ook alle printfiles opnieuw geschikt moeten maken voor het thuisprinten, al met al een hoop werk.
@Ad_M
Deur zou inderdaad functioneel kunnen, is niet eens zo ingewikkeld maar was met de restricties van SW niet echt goed realiseerbaar, alles zou erg plomp worden. Heb hier een model van een wagon liggen met schuifdeuren en is in principe eenvoudig over te zetten. Had dit al geprobeerd bij het ontwerpen van de geelbanders en op papier zou het moeten werken.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
Hier nog een kleine update met betrekking tot het zelf printen van de groentewagen. Dit is dus niet de print die hierboven in de primer staat. Heb een paar kleine dingen aangepast en een nieuwe print uit de printer laten trekken.
Ben druk bezig met het proberen om ook de handgrepen los aangezet te printen, helaas de eerste poging ging bijna goed, iets te enthousiast wat betreft dikte van de handgrepen, printen geen probleem maar stevigheid wat minder. Binnenkort meer hierover in het draadje van de Nood bagagewagen.
Links mijn resin print, hierbij zijn de u-balken van de wand 0,2 mm i.p.v. 0,3 mm dik, verder zijn de trekogen op de hoek wat kleiner en dunner gemaakt wat beter oogt. Zoals al eerder vermeld is het dak een geheel, dus met mee-geprinte ventilatoren. Zowel bij het dak als de bak is vrijwel geen schuurpapier nodig geweest alleen om hier en daar wat support punten aan de onderkant wat weg te werken.
Vooraan mijn resin print, daarachter de FXD print van onze vrienden uit Eindhoven.
Deze gaat nog decals krijgen om als S-CHR verder over mij baan te rijden.
Ben druk bezig met het proberen om ook de handgrepen los aangezet te printen, helaas de eerste poging ging bijna goed, iets te enthousiast wat betreft dikte van de handgrepen, printen geen probleem maar stevigheid wat minder. Binnenkort meer hierover in het draadje van de Nood bagagewagen.
Links mijn resin print, hierbij zijn de u-balken van de wand 0,2 mm i.p.v. 0,3 mm dik, verder zijn de trekogen op de hoek wat kleiner en dunner gemaakt wat beter oogt. Zoals al eerder vermeld is het dak een geheel, dus met mee-geprinte ventilatoren. Zowel bij het dak als de bak is vrijwel geen schuurpapier nodig geweest alleen om hier en daar wat support punten aan de onderkant wat weg te werken.
Vooraan mijn resin print, daarachter de FXD print van onze vrienden uit Eindhoven.
Deze gaat nog decals krijgen om als S-CHR verder over mij baan te rijden.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
Dat ziet er een stuk fijner / gladder uit Guus
Groot verschil voor mij, vooral bij de roosters
Denk persoonlijk dat je de grenzen van je printer nog meer kan opzoeken hier en daar, dat gaat heus wel goed komen
Voor handgrepen op schaal te houden gebruik ik rond nieuwzilver 0,2 mm
Zo fijn printen lukt mij alleen bij een nieuwe FEB en een verse fles resin
Dus kijk erg uit naar jouw bevindingen Guus
Mvg,
Ad
Groot verschil voor mij, vooral bij de roosters
Denk persoonlijk dat je de grenzen van je printer nog meer kan opzoeken hier en daar, dat gaat heus wel goed komen
Voor handgrepen op schaal te houden gebruik ik rond nieuwzilver 0,2 mm
Zo fijn printen lukt mij alleen bij een nieuwe FEB en een verse fles resin
Dus kijk erg uit naar jouw bevindingen Guus
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
Hallo Guus,
Mooie en herkenbare ontwikkeling. Je verbeteringen t.o.v. ShapeWays zijn opvallend. Ik betwijfel overigens of een verdere detaillering nog zichtbaar is, tenzij je de wagons met een loep gaat bekijken.
Ik zou m'n energie dan eerder steken in subtiele weathering en washings. Daarmee kun je bepaalde details ook vaak beter naar voren halen. Voor handgrepen gebruik ik zelf overigens altijd 0,3 mm messing.
Wel jammer dat deze prints op korte termijn niet beschikbaar komen. Ik snap goed dat je er geen commercieel gebeuren met de nodige rompslomp van wilt maken. Aan de andere kant zou het ook mooi zijn om dit soort zaken tegen een kleine vergoeding te kunnen delen met mede-hobbyïsten, die ook actief zijn met 3D-prints. Bijvoorbeeld door het onderling uitwisselen van stl-bestanden. Dan profiteer je op een andere manier van elkaars ontwerpcapaciteit zonder extra kosten te maken. Is wellicht ook een kwestie van vertrouwen en goede onderlinge afspraken maken.
Mooie en herkenbare ontwikkeling. Je verbeteringen t.o.v. ShapeWays zijn opvallend. Ik betwijfel overigens of een verdere detaillering nog zichtbaar is, tenzij je de wagons met een loep gaat bekijken.
Ik zou m'n energie dan eerder steken in subtiele weathering en washings. Daarmee kun je bepaalde details ook vaak beter naar voren halen. Voor handgrepen gebruik ik zelf overigens altijd 0,3 mm messing.
Wel jammer dat deze prints op korte termijn niet beschikbaar komen. Ik snap goed dat je er geen commercieel gebeuren met de nodige rompslomp van wilt maken. Aan de andere kant zou het ook mooi zijn om dit soort zaken tegen een kleine vergoeding te kunnen delen met mede-hobbyïsten, die ook actief zijn met 3D-prints. Bijvoorbeeld door het onderling uitwisselen van stl-bestanden. Dan profiteer je op een andere manier van elkaars ontwerpcapaciteit zonder extra kosten te maken. Is wellicht ook een kwestie van vertrouwen en goede onderlinge afspraken maken.
Re: NS Groentewagens en Geelbanders
Hoi Ad en Pieter,
De grootste verbetering is zonder meer de veel strakkere afwerking van de gehele print, dat er kleine details kunnen worden geprint is zeker waar. Heb hier voor de lol een Andreaskruis op exacte schaal gemaakt met als paal een rail volgens oud NS profiel ook op schaal, alleen de planken iets dikker gemaakt en zelfs de slotbouten van de bevestiging getekend, 0,1 mm doorsnee, 0,05 mm half-bolrond. Deze zijn met het blote oog nog goed zichtbaar zelfs.
De detaillering is dan ook niet zo'n probleem, zie je ook bij het verschil met de FXD printen, door de restricties moeten een aantal dingen groter worden getekend dan je zou willen. In mijn geval dus bijv slankere en dunnere U-balken en grootte van de trekogen, maar ook de klinknagels kunnen veel subtieler, ben dat nu aan het uitproberen evenals meegeprinte handgrepen.
Ook ben ik nu de 3D file van de 18-luiker aan het aanpassen voor het printen in resin, ben heel benieuwd naar met name de draadroosters, waren in FXD al zeer redelijk, dus de resin uitvoering zou er goed moeten uitzien.
Losse handgrepen maken van zilver- of messing-draad is niet zo mijn ding, heb in mijn HO zelfbouwtijd in de jaren tachtig al het nodige geprobeerd en ook nu met een paar N-modellen, maar op een of andere manier krijg ik ze niet netjes naar mijn zin.
Inderdaad wil ik er geen commerciële toestand van maken, maar gewoon voor de hobby printen wat ik graag wil hebben, zowel gebouwen als rijtuigen en wagons. Als iemand eens een print wil hebben is dat op zich geen probleem, moet allen geen dagwerk worden, elke wagon vraagt toch al gauw zo'n twaalf en een half uur printtijd. Printer gaat na het avondeten aan en de volgende ochtend na het ontbijt is hij dan gereed met de print.
Het eventueel ruilen van stl files is ook bespreekbaar mits er goede afspraken over het gebruik ervan worden gemaakt. En wat ik al eerder heb gemeld ik ben best bereid om iets te printen tegen kostprijs, maar het verwijderen van de supports is dan niet inbegrepen, hij gaat dan op een skate met supports na curing zo op de post.
De grootste verbetering is zonder meer de veel strakkere afwerking van de gehele print, dat er kleine details kunnen worden geprint is zeker waar. Heb hier voor de lol een Andreaskruis op exacte schaal gemaakt met als paal een rail volgens oud NS profiel ook op schaal, alleen de planken iets dikker gemaakt en zelfs de slotbouten van de bevestiging getekend, 0,1 mm doorsnee, 0,05 mm half-bolrond. Deze zijn met het blote oog nog goed zichtbaar zelfs.
De detaillering is dan ook niet zo'n probleem, zie je ook bij het verschil met de FXD printen, door de restricties moeten een aantal dingen groter worden getekend dan je zou willen. In mijn geval dus bijv slankere en dunnere U-balken en grootte van de trekogen, maar ook de klinknagels kunnen veel subtieler, ben dat nu aan het uitproberen evenals meegeprinte handgrepen.
Ook ben ik nu de 3D file van de 18-luiker aan het aanpassen voor het printen in resin, ben heel benieuwd naar met name de draadroosters, waren in FXD al zeer redelijk, dus de resin uitvoering zou er goed moeten uitzien.
Losse handgrepen maken van zilver- of messing-draad is niet zo mijn ding, heb in mijn HO zelfbouwtijd in de jaren tachtig al het nodige geprobeerd en ook nu met een paar N-modellen, maar op een of andere manier krijg ik ze niet netjes naar mijn zin.
Inderdaad wil ik er geen commerciële toestand van maken, maar gewoon voor de hobby printen wat ik graag wil hebben, zowel gebouwen als rijtuigen en wagons. Als iemand eens een print wil hebben is dat op zich geen probleem, moet allen geen dagwerk worden, elke wagon vraagt toch al gauw zo'n twaalf en een half uur printtijd. Printer gaat na het avondeten aan en de volgende ochtend na het ontbijt is hij dan gereed met de print.
Het eventueel ruilen van stl files is ook bespreekbaar mits er goede afspraken over het gebruik ervan worden gemaakt. En wat ik al eerder heb gemeld ik ben best bereid om iets te printen tegen kostprijs, maar het verwijderen van de supports is dan niet inbegrepen, hij gaat dan op een skate met supports na curing zo op de post.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.