Mijn eerste omspuitsel.

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymon
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 sep 2008 18:47

Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Raymon »

Hallo allemaal,
vandaag had ik dan eindelijke een heel goedkoop locje gevonden... zodat ik het durfde om die te gaan spuiten en een eventuele mislukking niet erg zou zijn. Ik had al rond gekeken hoe je het dat het beste kon gaan doen, dus meteen maar aan de slag. Het moet qua kleurstelling zoiets als de onderste foto gaan worden.



Onderwerp starter
Raymon
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 sep 2008 18:47

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Raymon »

Vervolg foto's:


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Michiel »

Raymon, dat vind ik een machtig mooi initiatief. Ik ben erg benieuwd hoe het je vergaat, want uiteindelijk is "gewoon doen" nog de beste leerschool . Ik zit er klaar voor! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Sven »

Leuke knutsellocjes zijn dat. De mijne is geel geworden.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Michiel »

Alhoewel ik zelf ook maar beginner ben, toch een eerste tip: spuit in meerdere dunne lagen. Probeer niet je model in 1 keer kleurdekkend te krijgen, want dan krijg je een te dikke verflaag, waardoor je details verliest en snel druipers krijgt. Probeer een drietal dunne laagjes aan te brengen. De eerste laag zal helemaal niet dekkend zijn, maar niet panikeren. Breng zo een laag of drie aan, en je zal zien dat je een veel strakker resultaat krijgt. Laat de verf even een 10-tal minuten oppervlakdroog worden (met matte verf zie je dat heel goed) tussen elke nieuwe laag.

In elk geval erg tof dat je de handschoen opneemt. Je zal er geen spijt van hebben!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Raymon
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 sep 2008 18:47

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Raymon »

Michiel, bedankt voor je reactie.
Ik had inderdaad al een reactie in de PM dat er meer verf op de krant zat dan op de kap.
Nou komt dat doordat ik spuit met een spuitbusje, en dikke lagen wil verkomen.
Ik begin dus met spuiten op de krant en dan waai ik hem over de kap heen. Zo krijg ik niet die beginnende dikke spetters op de kap. Vanmorgen heb ik nog even gekeken en het ziet er goed uit, geen druipers. Wel hier en daar iets wat ik was vergeten. Dus heb ik er net weer een dun laagje overheen gedaan.


Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Trammetje »

Raymon,

Leuk om het zo eens te proberen.

Zelf draai ik altijd een schroef in een blokje hout. Op de kop van de schroef een klein stukje dubbelzijdig plakband waar de kap van het lokje mee vast gezet wordt. hierdoor rust de kap niet op de ondergrond (bij jouw de krant). Hierdoor kan je het kapje ook optillen en draaien om ook de rand aan de onderzijde te kunnen spuiten en de krant blijft niet aan het kapje plakken.

Ga vooral zo door en lees de opmerkingen niet te negatief, maar opbouwend.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Onderwerp starter
Raymon
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 sep 2008 18:47

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Raymon »

Thanks voor de tip Trammetje, ik denk dat ik dat maar eens ga doen bij het onderstel. ;)



Onderwerp starter
Raymon
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 sep 2008 18:47

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Raymon »

Net meteen na het werk even gekeken... ik denk dat de verf niet meer goed was.
Hij pikt nog steeds en het lijkt wel of hij in een zandstorm heeft gestaan. :(
Maar ondertussen heeft hij een bad gehad van terpentine en is hij weer schoon.
Even nieuwe verf kopen en dan de 2de poging wagen. :lol:
Hier een foto: (nog met verf)



Nico
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 feb 2009 00:17
Locatie: Groningen

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Nico »

Met wat voor spuitbus spuit je eigenlijk?


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Michiel »

Dat ziet er inderdaad niet goed uit. Ik hoop dat je snel de oorzaak van het probleem vindt, en dat we snel een foto van de volgende poging mogen verwachten. In elk geval, ga door en blijf proberen. Uiteindelijk komt het goed. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Raymon
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 sep 2008 18:47

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Raymon »

@Nico

Dit had ik gespoten met een busje Simprop (modelbouwverf). Deze had ik nog staan... ik denk dat die te oud was.



Nico
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 feb 2009 00:17
Locatie: Groningen

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Nico »

Ja ik dacht, volgens mij heb je veel te dikke verf? En Simprop is een merk dat modelauto's en -vliegtuigen levert. Misschien dat die verf ook daardoor ook niet heel geschikt is, omdat het bedoelt is om grotere objecten te spuiten?



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door henry »

raymon, verf uit een spuitbus is eigenlijk altijd dikker.
dit heeft te maken met de spuitopening en de druk.
als je deze kleine materialen wilt spuiten heeft de voorkeur een airbrush.
wat je ook nog kunt proberen is de lok beter schoon te maken want er kunnen ook ciliconen op het materiaal zitten waardoor je ook een slecht effect krijgt.

groetjes henry



Onderwerp starter
Raymon
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 sep 2008 18:47

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Raymon »

Het lag niet aan te dik spuiten of te dikke verf, je kunt de roosters enz nog goed zien. Zoals ik al eerder zei, het lijkt net of er een zandstorm overheen was gegaan toen de verf nog nat was. De kap zat dus vol met pukkels/korrels en ik denk dat ook was gebeurd op een groter oppervlakte.(op de krant was de verf het zelfde) Een airbruch ben ik niet vanplan om aan te gaan aanschaffen, voor die paar keer dat ik het misschien ga gebruiken. Ik probeer het nog wel een keertje met een nieuw busje verf. Maar ik denk dat dat pas na het weekend gaat worden i.v.m het n-spoor weekend.



Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Mijn eerste omspuitsel.

Bericht door Thalys »

Een tip haal de oude verf er eerst af met airbrush clean van revell.
LET OP DRAAG LATEX HANDSCHOENEN.
En borstel na een aantal minuten met een oude zachte tandenborstel de verf er af.
Een aanraader is om daarna het vloeistof weer in het busje te doen voor hergebruik.
Daarna als het kapje weer droog is van een laagje primer voorzien dit zorgt voor een betere hechting van je definetiefe kleur.


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Plaats reactie