Z21 met .. ?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Z21 met .. ?

Bericht door bord4kop »

Goedemorgen,

Ik zie door de digitale bomen niet alle bits en bytes meer..

Ik heb een Z21 (zwarte dus) en ben bezig met bouwen van een baan.
De wissels wil ik sowieso gaan aansturen (met de app, en /of later automatisch). Ik wil ook weten waar de treinen zich bevinden, of in ieder geval, of een stuk van de baan bezet is. En liefst ook dat treinen automatisch stoppen.
Ik heb sowieso Peco wissels in het schaduwstation. Misschien ga ik wat (minitrix) standaard elektrische wissels gebruiken op het zichtbare deel van de baan. De Peco 's wil ik aandrijven met servo 's.
Schaduwstation is straks voor 90% niet meer zichtbaar en niet/lastig bereikbaar.

Wat ik niet helemaal snap is hoe de connectie ligt tussen de digitale station (Z21) en de wisselomzetter, terugmelder, etc. Gaat dat via een kabel of via de rails bijvoorbeeld? Hoe weten die van elkaar wat de status is, wat er moet gebeuren?

Dus de vraag is:
Kan ik iets als een Uhlenbrock 67810 aansluiten en aansturen met de Z21 met wat ik wil? Of heb ik dan extra besturingssoftware en/of hardware nodig?
gelezen hier

Of is het advies om misschien direct een OC32 te kopen? Die kan immers meer wissels (servo 's) aansturen en nog andere leuke dingen. Maar moet ik daarvoor weer extra software draaien??


Hopelijk kan iemand het een beetje simpeler te maken voor me :D

PS: Ik snap dat als alles uit zichzelf, dus autonoom / automatisch, moet rondrijden, dat je dan iTrain o.i.d. nodig hebt. Dus het simpelste zou zijn om alles nieuw te kopen en direct op iTrain ofzo te gaan.. Maar dat is nu nog even toekomstmuziek


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 895
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Z21 met .. ?

Bericht door Hube »

bord4kop schreef: 19 jan 2024 09:50 Goedemorgen,

Ik zie door de digitale bomen niet alle bits en bytes meer..

Hopelijk kan iemand het een beetje simpeler te maken voor me :D
Nee, dat kan ik niet.
Ik denk dat je het voor jezelf simpeler moet maken door met een heel eenvoudig testbaantje te beginnen. Inlezen en proberen.
Uit jouw verhaal maak ik dat je nog weinig ervaring hebt met digitale modeltreinen. Misschien een workshop ergens…..

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 107
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Z21 met .. ?

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ik denk dat overstappen van z21 naar iTrain op een al gebouwde baan heel moeilijk is. Er moeten dan isolerende railassen komen en andere elektrische aansluitingen. Achteraf lijkt me dat een hele kunst, om niet te zeggen een illusie Ik sta achter het advies om eerst eens een eenvoudige testbaan te bouwen en een workshop te bezoeken waarin de verschillende systemen vergeleken worden. Zo'n cursusje is de investering meer dan waard.
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 19 jan 2024 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: Z21 met .. ?

Bericht door bord4kop »

Okido, dank voor de snelle reactie en adviezen!


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Z21 met .. ?

Bericht door spoor65 »

En dan gewoon nog even een handige tip:

De leerzame Nproject site, hierbij even 2 linkjes naar relevante onderwerp waar jij nu naar vraagt

https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... -digitaal/

en

https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... ugmelders/

Maar er staat nog veel meer zeer nuttige info op deze site, deze site is eigenlijk een prachtige vraagbaak voor iedere beginner en gevorderde modelspoorbouwer.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
bord4kop
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:57

Re: Z21 met .. ?

Bericht door bord4kop »

Dankjewel Freddy! (@spoor65 )

Nuttige info :Thumb


Plaats reactie