Baanplan - N - Bills Railway

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Spoorloosje
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57

Baanplan - N - Bills Railway

Bericht door Spoorloosje »

Hallo allemaal :),

Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Clinten en heb een nieuwe hobby gevonden.
Na diverse gingen geprobeerd te hebben ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij de modelspoor.
Vroeger 20 jaar geleden wel is wat mee gedaan op een blauwe maandag naar nooit echt doorgezet.

Ik ben redelijk nieuwe in de modelspoor wereld en leer iedere dag weer dingen bij.
Heb dit topic geopend om mijn creaties te laten zien maar ook om hulp en advies in te winnen.
Ik zal waarschijnlijk nog genoeg beginners fouten maken :angel:.

Eerste instantie had ik H0 schaal, maar wegens ruimte gebrek over gestapt naar N schaal

Waar te beginnen ?

# Rails type = Fleischmann N Profi rails met bedding
# Centrale = z21 wit (Merk wel dat deze snel in de kortsluiting stand schiet, wordt misschien nog vervangen)
# Afmetingen die ik me zelf heb toekunnen eigenen zijn 1050 mm x 2600 mm

Eisen die ik zelf gesteld heb: (Kan nog worden bijgewerkt :P)

# Maximale helling van 2.8%.
# Geen R1 bochten.
# Alleen gepolariseerde wissel.
# Geen storing gevoelige Kruizen, Engelse of drie weg wissels.

Het baan ontwerp:

Het ontwerp is voortgevloeid uit diverse boeken en ideeën die ik op internet ben tegen gekomen.
De hoofdlijn is afkomstig van de "Marklin 0700 Gleisanlagen track plan boek" nummer 18.
Dit is een H0 baan van 1500mm x 3600mm deze heb ik soort van hertekend in N schaal naar 1050mm x 2600mm.

Ik heb het ontwerp gemaakt in Anyrail.

Boven aanzicht totaal:
Afbeelding

Niveau o: (Aangepast met inhaal spoor / Schaduw station)
Afbeelding

niveau 1:
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie mening en of ideeën.

Ik post mijn voortgang ook op een ander modeltrein forum, hopelijk is dat geen probleem :)
Mvg
Clinten


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan - N - Bills Railway

Bericht door spoor65 »

Welkom Clinten.

Mijn eerste advies, begin met een klein eenvoudig testbaantje, gewoon om te leren wat je kunt gaan tegenkomen.

dan jouw opmerking, dat de z21 snel in de kortsluiting stand schiet, kijkend naar jouw ontwerp, zal dit waarschijnlijk niet aan de z21 liggen, maar aan de keerlussen die in jouw ontwerp zitten.
jouw ontwerp is eigenlijk 1 grote cirkel in de, zoals wij dat noemen, hondenbot vorm. Echter, op het moment dat je dan die cirkel, in tegengestelde richting gaat berijden doordat je er wissels in zet, krijg je kortsluiting, zodra het wissel "verkeerd" staat.

Zoek even op de term keerlus en kijk daar even goed naar,
de term + en - is technisch niet correct. maar wel eenvoudig, ga met een pen/potlood of ander iets, over 1 spoorstaaf van de rail, in jouw ontwerp, zodra je, via zo"n wissel, ineens in tegengestelde richting gaat, heb je een keerlus en dus kortsluiting, omdat de + en - elkaar dan raken

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Spoorloosje
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57

Re: Baanplan - N - Bills Railway

Bericht door Spoorloosje »

Dankje wel Freddy,

Ik heb nu paar maanden een klein testbaantje liggen.
Hier in ook achter gekomen dat beter gaan drie wegwissels en engelse wissels kan gebruiken.
En dat alleen gepolariseerde wissel gaat toepassen in verband de kleine locs.

Qua keerlussen moet nog even in verdiepen om te achterhalen waar deze module precies moet worden toegepast.

Betreft de z21 en het kortsluiting verhaal, Ik durf niet te zeggen waar het probleem ligt. Heb de timing al op z'n langzaamst gezet.
Na wat google werk heb ik dit verhaal vaker voorbij zien komen, vooral op duitse forums.
Heb nu sinds gisteren een Arduino + Motor shield geïnstalleerd en tot nu toe geen problemen.

Mvg
Clinten



Onderwerp starter
Spoorloosje
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57

Re: Baanplan - N - Bills Railway

Bericht door Spoorloosje »

Ben vandaag weer paar uurtjes verder gegaan met het ontwerp en het bijkomende uitzoek werk.

Na het zien van de YouTube filmpjes van Albert {@Albert-DenAkker} heb ik besloten dat de z21 gaat vervangen voor een Arduino met Motor Shield en DDC-EX software.
Ook heb ik de overloopwissels recht onderin heb ik iets verplaatst.
En heb even stil gestaan bij de blokken indeling voor de bezet/terug melders.

Deze blokken heb ik ingekleurd in paint voor de duidelijkheid, wat vinden jullie er van ?
Ik ben er van uit gegaan dat het op een helling of daling het niet handig/mogelijk is om hier blokken toetepassen.

Niveau o: Blokken
Afbeelding

Niveau 1: Blokken
Afbeelding



Onmogelijkhier
Berichten: 391
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Baanplan - N - Bills Railway

Bericht door Onmogelijkhier »

Spoorloosje schreef: 11 mei 2024 10:11 Ben vandaag weer paar uurtjes verder gegaan met het ontwerp en het bijkomende uitzoek werk.

Na het zien van de YouTube filmpjes van Albert {@Albert-DenAkker} heb ik besloten dat de z21 gaat vervangen voor een Arduino met Motor Shield en DDC-EX software.
Niets mis mee om een Arduino te gaan gebruiken, dat doe ik zelf ook.
Maar dit gaat je niet helpen met de kortsluiting welke ontstaat door de keerlussen die je hebt.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Baanplan - N - Bills Railway

Bericht door kootje007 »

Ik zou het eerst werkbaar maken met de z21. Staat echt los van je kortsluiting of timing. Sluiting is sluiting. Kan iets kleins zijn. Heb weleens een klein spijkertje op de baan gehad...


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.

Onderwerp starter
Spoorloosje
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57

Re: Baanplan - N - Bills Railway

Bericht door Spoorloosje »

Onmogelijkhier schreef: 11 mei 2024 14:56
Spoorloosje schreef: 11 mei 2024 10:11 Ben vandaag weer paar uurtjes verder gegaan met het ontwerp en het bijkomende uitzoek werk.

Na het zien van de YouTube filmpjes van Albert {@Albert-DenAkker} heb ik besloten dat de z21 gaat vervangen voor een Arduino met Motor Shield en DDC-EX software.
Niets mis mee om een Arduino te gaan gebruiken, dat doe ik zelf ook.
Maar dit gaat je niet helpen met de kortsluiting welke ontstaat door de keerlussen die je hebt.
Er is op dit moment helemaal nog geen sprake van een keerlus of sluiting hierdoor....
Ik heb nu een test baantje wat eigenlijk een simpel rondje is met een wissel.



Onmogelijkhier
Berichten: 391
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Baanplan - N - Bills Railway

Bericht door Onmogelijkhier »

Ik had het over het geplaatste baanplan niet over je test baan.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1094
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan - N - Bills Railway

Bericht door bpieters »

Het probleem en de oplossing met de keerlussen is al beantwoord op je topic elders:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111452.0

Groet,
Eitreb



Onderwerp starter
Spoorloosje
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57

Re: Baanplan - N - Bills Railway

Bericht door Spoorloosje »

@bpieters, Ja ik had het gezien bedankt oor het doorgeven :D



Onderwerp starter
Spoorloosje
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57

Re: Baanplan - N - Bills Railway

Bericht door Spoorloosje »

Hallo allemaal :),

Weer een kleine update vanuit mijn kant.

Ik ben begonnen met de volgende stap, nu is er geen weg meer terug :P.
Ben begonnen met het maken van het onderstel en de plaat waar de baan uiteindelijk op moet gaan komen.

Belangrijkste eis was dat er zo min mogelijk ruimte verlies was voor het opbergen van de spullen.
Hierdoor heb ik besloten kast ruimte te gaan maken onder de modelplaat, dit had wel wat voet in de aarde voor de toekomstige bedrading maar daar heb ik uiteindelijk toch wat voor bedacht.

Heb besloten dat de kasten gaat halen bij de grote Zweedse warenhuis.
Online hebben ze een mooi tekenprogramma waarmee je gelijk alles kan bestellen.

De beschikbare ruimte is ongeveer 2670 mm, Dus uiteidelijk kasten tot en met 2600 mm samen gesteld en besteld.

Afbeelding

Nadat de kasten geleverd zijn ben ik begonnen met het maken van een frame om de kasten wat hoger uit te vullen.
Het liefste wil ik tussen de 90 cm en 100 cm uitkomen voor de modelbaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu het frame er ligt kunnen de eerste kasten er op gemonteerd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo de basis is klaar :D, met in ieder geval genoeg kastruimte.
De houten MDF plaat die op de kasten gemonteerd zit wordt gebruikt als montage plaat.
Het idee is om geleiders te gaan monteren zodat ik de modelbaan naar voren kan trekken wanneer ik onder de baan moet wezen voor de bedrading of schaduwstation.

Dit zal ook de volgende stap gaan worden, hopelijk heb ik binnenkort weer tijd om verder te gaan.

Mvg
Clinten



Onderwerp starter
Spoorloosje
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57

Re: Baanplan - N - Bills Railway

Bericht door Spoorloosje »

Hallo allemaal :),

Een kleine update vanuit mijn kant.

Ben verder gegaan met de bouw van het meubel.
De benodigde geleiders zijn binnen gekomen dus kunnen weer verder bouwen :D.

Het idee was om de plaat op de geleiders te monteren zodat ik deze naar voren kan trekken voor de bedrading.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een beetje twijfelen toch maar besloten dat de basis gaat beplakken met kurk.
Ik heb bij Kurk24.nl een grote rol isolatiekurk van 4 mm besteld.
Dit zal ook de volgende stap gaan worden.


Plaats reactie