Starten met digitaal DCC
Starten met digitaal DCC
Starten met digitaal DCC
Hier alles over DCC, hoe starten we en wat komt erbij kijken.
Wat is er te koop, etc.
Succes,
Hans
Hier alles over DCC, hoe starten we en wat komt erbij kijken.
Wat is er te koop, etc.
Succes,
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Re: Starten met digitaal DCC
Graag nodig ik DCC gebruikers uit om te vertellen wat de voordelen van DCC zijn.
Wat komt erbij kijken, welke componenten zijn nodig.
Wie...(Wim?)
p.s. geen vergelijk met andere mogelijkheden a.u.b.
Hans
Wat komt erbij kijken, welke componenten zijn nodig.
Wie...(Wim?)
p.s. geen vergelijk met andere mogelijkheden a.u.b.
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Starten met digitaal DCC
Veel is inmiddels over DCC geschreven.
DCC staat voor Digital Command Control
Er is een overvloed aan informatie betreffende het DCC systeem. Zo erg dat je eigenlijk de bomen niet meer kan zien door het bos.
Voordelen
Relatief goedkoop in eerste aanschaf, startsets met loc ovaaltje en Digitale trafo zijn al te koop voor ca € 200 met een Multimaus . E.e.a. is natuurlijk een moment opname en vergt een klein beetje zoeken.
Veel leveranciers zowel klein als grootschalig, bijna onbeperkt uitbreidbaar dat een gewone huis tuin en keuken modelbaan er mee gestuurd kan worden.
Continue nieuwe features die voor velen niet noodzakelijk zijn. Je hoeft niet bang te zijn dat dit uitsterft daar door de grote verbreiding juist hier continu aan gewerkt wordt.
Decoders zijn over het algemeen simpel in te bouwen, Het vergt natuurlijk wel een beetje geduld en basis kennis en belangrijk in deze is het lezen van de bijbehorende handleidingen. Velen zullen wel een bekende in hun omgeving hebben die ze daarbij assisteren. Op dit forum is ook de nodige kennis daarvoor aanwezig.
Betrouwbaarheid techniek doen zeer zeker niet onder voor andere systemen sterker nog denk ik dat het de beste keus is vanwege de bovenstaande argumenten.
Het ja of nee is natuurlijk persoon gebonden maar kijk ook eens hier om voor jezelf een opinie te vormen.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een systeem á la Uhlenbrock. Dan heb je meer mogelijkheden als een Multimaus, Je kan gebruik maken van het Loconet protocol wat weer veel mogelijkheden opent. Bovendien meer vermogen en simpel uitbreidbaar met boosters.
Ik rijd nu al 10 jaar met een Flm TwinCenter welke inmiddels uitgebreid is 3 boosters van Uhlenbrock. Het twinCenter wordt niet meer gemaakt maar links en rechts zijn er nog nieuwe te vinden. Deze is grotendeels gelijk an de IB maar heeft niet het motorola protocol. Zowel TC als IB* kunnen SX en DCC decoders besturen en programmeren.
DCC staat voor Digital Command Control
Er is een overvloed aan informatie betreffende het DCC systeem. Zo erg dat je eigenlijk de bomen niet meer kan zien door het bos.
Voordelen
Relatief goedkoop in eerste aanschaf, startsets met loc ovaaltje en Digitale trafo zijn al te koop voor ca € 200 met een Multimaus . E.e.a. is natuurlijk een moment opname en vergt een klein beetje zoeken.
Veel leveranciers zowel klein als grootschalig, bijna onbeperkt uitbreidbaar dat een gewone huis tuin en keuken modelbaan er mee gestuurd kan worden.
Continue nieuwe features die voor velen niet noodzakelijk zijn. Je hoeft niet bang te zijn dat dit uitsterft daar door de grote verbreiding juist hier continu aan gewerkt wordt.
Decoders zijn over het algemeen simpel in te bouwen, Het vergt natuurlijk wel een beetje geduld en basis kennis en belangrijk in deze is het lezen van de bijbehorende handleidingen. Velen zullen wel een bekende in hun omgeving hebben die ze daarbij assisteren. Op dit forum is ook de nodige kennis daarvoor aanwezig.
Betrouwbaarheid techniek doen zeer zeker niet onder voor andere systemen sterker nog denk ik dat het de beste keus is vanwege de bovenstaande argumenten.
Het ja of nee is natuurlijk persoon gebonden maar kijk ook eens hier om voor jezelf een opinie te vormen.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een systeem á la Uhlenbrock. Dan heb je meer mogelijkheden als een Multimaus, Je kan gebruik maken van het Loconet protocol wat weer veel mogelijkheden opent. Bovendien meer vermogen en simpel uitbreidbaar met boosters.
Ik rijd nu al 10 jaar met een Flm TwinCenter welke inmiddels uitgebreid is 3 boosters van Uhlenbrock. Het twinCenter wordt niet meer gemaakt maar links en rechts zijn er nog nieuwe te vinden. Deze is grotendeels gelijk an de IB maar heeft niet het motorola protocol. Zowel TC als IB* kunnen SX en DCC decoders besturen en programmeren.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Starten met digitaal DCC
Ik heb ondervonden dat er nogal veel verschil is in DCC, als er gesproken word over NMRA dan verwacht je dat alles wat hieronder valt ook werkt.
Ik gebruik DIGITRAX en is gebaseerd op de norm van LENZ en ik ben hier zeer tevreden over, betaalbaar krachtig en met vele mogelijkheden.
Maar met deze centrale heb ik wel problemen met de decoders van Fleischmann, en naar wat ik gehoord heb zijn er meerdere die problemen hebben maar dan met andere centrales, ik denk dat de fabrikanten wat meer op één lijn moeten gaan zitten om ons meer plezier te geven in de hobby.
Ook zou het goed zijn dat de gegevens van de motor die in de lok zit aangegeven word, hoeveel Hertz bijvoorbeeld. Snelheid, gewicht e.a.. in verband met automatisch rijden met de computer.
Als ik iemand zou moeten aanraden om niet de zelfde fout te maken als ik heb gemaakt, kijk eerst rond, ga naar een club in de buurt, vraag het op dit forum wat de ervaring is van anderen, koop een tijdschrift en lees erover, voordat je iets aanschaft. Een verkoper in de winkel wil graag kwijt wat hij heeft staan en zal dit dan ook aanpraten.
Voor in een gewone woning is het moeilijk om een HO baan te maken een treinstel is al gouw 1 meter lang in N-spoor en in HO 1.5 meter, als je trein niet goed op een recht stuk kan rijden dan gaat het al snel vervelen. N-Spoor is goed voor thuis, en HO voor bij de club.
Verlichting in de wagon met gloeilampjes, ik heb de ervaring als je wagons gebruikt met gloeilampjes dat dit invloed kan hebben op het DCC rijgedrag, een gloeilampje geeft een soort van kortsluiting op je digitale sturing en kan storen op de decoder, als de lampjes achter de decoder staan is dit niet het geval, want dan wordt dit door de decoder geregeld. Het mooiste is dan ook om een digitale led strip in de wagon te bouwen, deze kan je uit/in schakelen wanneer je het wilt. het is alleen jammer dat de bouwers van deze decoders alleen maken voor HO en als je ze voor N wilt gebruiken dan moet je zagen, hierdoor verlies je ook de soldeer punten van de tweede kant. Het kan toch niet zo moeilijk zijn voor een gemiddelde wagon in N-spoor een licht strip te maken. en als je deze dan maakt, zorg dan dat als je de optie geeft om een strip in te korten ook soldeer punten te maken bij de zaag opties.
Tot zover
Spar
Ik gebruik DIGITRAX en is gebaseerd op de norm van LENZ en ik ben hier zeer tevreden over, betaalbaar krachtig en met vele mogelijkheden.
Maar met deze centrale heb ik wel problemen met de decoders van Fleischmann, en naar wat ik gehoord heb zijn er meerdere die problemen hebben maar dan met andere centrales, ik denk dat de fabrikanten wat meer op één lijn moeten gaan zitten om ons meer plezier te geven in de hobby.
Ook zou het goed zijn dat de gegevens van de motor die in de lok zit aangegeven word, hoeveel Hertz bijvoorbeeld. Snelheid, gewicht e.a.. in verband met automatisch rijden met de computer.
Als ik iemand zou moeten aanraden om niet de zelfde fout te maken als ik heb gemaakt, kijk eerst rond, ga naar een club in de buurt, vraag het op dit forum wat de ervaring is van anderen, koop een tijdschrift en lees erover, voordat je iets aanschaft. Een verkoper in de winkel wil graag kwijt wat hij heeft staan en zal dit dan ook aanpraten.
Voor in een gewone woning is het moeilijk om een HO baan te maken een treinstel is al gouw 1 meter lang in N-spoor en in HO 1.5 meter, als je trein niet goed op een recht stuk kan rijden dan gaat het al snel vervelen. N-Spoor is goed voor thuis, en HO voor bij de club.
Verlichting in de wagon met gloeilampjes, ik heb de ervaring als je wagons gebruikt met gloeilampjes dat dit invloed kan hebben op het DCC rijgedrag, een gloeilampje geeft een soort van kortsluiting op je digitale sturing en kan storen op de decoder, als de lampjes achter de decoder staan is dit niet het geval, want dan wordt dit door de decoder geregeld. Het mooiste is dan ook om een digitale led strip in de wagon te bouwen, deze kan je uit/in schakelen wanneer je het wilt. het is alleen jammer dat de bouwers van deze decoders alleen maken voor HO en als je ze voor N wilt gebruiken dan moet je zagen, hierdoor verlies je ook de soldeer punten van de tweede kant. Het kan toch niet zo moeilijk zijn voor een gemiddelde wagon in N-spoor een licht strip te maken. en als je deze dan maakt, zorg dan dat als je de optie geeft om een strip in te korten ook soldeer punten te maken bij de zaag opties.
Tot zover
Spar
Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Re: Starten met digitaal DCC
Hallo Hans,
Het is al weer een tijdje geleden dat er een reactie/aanvulling is geweest op dit onderwerp, het is juist een goed onderwerp waar je die dingen met elkaar kan delen zoals ervaring met de digitale centrale die iemand gebruikt.
Daarnaast niet te vergeten de decoders, want deze verschillen nogal met elkaar, dit is jammer maar het zij zo. Ook daarom zou het goed zijn als er mensen hun ervaring te kennen geven, een decoder met een loc van dat merk, en dan wat voor die situatie een goede instelling is.
Dus doe maar eens een gooi!
M.v.g. Spar
Het is al weer een tijdje geleden dat er een reactie/aanvulling is geweest op dit onderwerp, het is juist een goed onderwerp waar je die dingen met elkaar kan delen zoals ervaring met de digitale centrale die iemand gebruikt.
Daarnaast niet te vergeten de decoders, want deze verschillen nogal met elkaar, dit is jammer maar het zij zo. Ook daarom zou het goed zijn als er mensen hun ervaring te kennen geven, een decoder met een loc van dat merk, en dan wat voor die situatie een goede instelling is.
Dus doe maar eens een gooi!
M.v.g. Spar
Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Re: Starten met digitaal DCC
Beste Spar,het niet verkrijgen van ledstrips voor N-rijtuigen is al een tijdje achterhaald.
Er zijn varianten te koop die je wel kan inkorten op bepaalde lengtes en zelfs met ingebouwde antiknipper-condensator,kijk maar eens op digirail.nl artikel DR110.
Er zijn varianten te koop die je wel kan inkorten op bepaalde lengtes en zelfs met ingebouwde antiknipper-condensator,kijk maar eens op digirail.nl artikel DR110.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: Starten met digitaal DCC
Hallo Marcel,
Bedankt, maar ik heb hier nu twee stuks met een digitale decoder ingebouwd, en die zijn voor mij niet wat ik zocht.
Ik heb er 1 van Kuehn, deze is een stuk beter voor mij,
Er zijn op meerdere plaatsen aansluitpunten voor aan twee kanten aan te sluiten, maar er zitten wel minder leds op.
En er zijn minder instellingen.
Daar ze dan wel weer 10 Euro goedkoper zijn.
M.v.g. Spar
Bedankt, maar ik heb hier nu twee stuks met een digitale decoder ingebouwd, en die zijn voor mij niet wat ik zocht.
Ik heb er 1 van Kuehn, deze is een stuk beter voor mij,
Er zijn op meerdere plaatsen aansluitpunten voor aan twee kanten aan te sluiten, maar er zitten wel minder leds op.
En er zijn minder instellingen.
Daar ze dan wel weer 10 Euro goedkoper zijn.
M.v.g. Spar
Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Starten met digitaal DCC
Dus 90 ipv 100
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 13 okt 2008 19:19
- Locatie: hoogezand
Re: Starten met digitaal DCC
hoi allen
Ik heb al een tijdje DCC Multimaus.
En maat van mijn heeft de Intelie box Basic.
Ik merk het verschil dat als je een lok met de Multimaus programmeer de adres 100 tot met 128 programmeer dan kan je hem niet met de Intelibox rijden, Want de adres 100 t/m 128 worden bij de multimaus in de lange adres weg schreven.
Verder zou ik kunnen zeggen dat DCC vele merken het gebruiken.
Voor men gaat programmeren moet de handleiding goed door lezen en bestuderen.
Het is dan niet zo moeilijk een decoder te programmeren.
grt Martin (Trainworld.nl)
Ik heb al een tijdje DCC Multimaus.
En maat van mijn heeft de Intelie box Basic.
Ik merk het verschil dat als je een lok met de Multimaus programmeer de adres 100 tot met 128 programmeer dan kan je hem niet met de Intelibox rijden, Want de adres 100 t/m 128 worden bij de multimaus in de lange adres weg schreven.
Verder zou ik kunnen zeggen dat DCC vele merken het gebruiken.
Voor men gaat programmeren moet de handleiding goed door lezen en bestuderen.
Het is dan niet zo moeilijk een decoder te programmeren.
grt Martin (Trainworld.nl)
Re: Starten met digitaal DCC
Ah, dat verklaart ook waarom mijn loc met adres 110 (met IB Basic geprogrammeerd) niet herkend werd toen ik die met een multimaus probeerde aan te sturen.trainworld.nl schreef: Ik merk het verschil dat als je een lok met de Multimaus programmeer de adres 100 tot met 128 programmeer dan kan je hem niet met de Intelibox rijden, Want de adres 100 t/m 128 worden bij de multimaus in de lange adres weg schreven.
Re: Starten met digitaal DCC
dat wist ik dus ook niet... handig om te weten. (moet zowiezo eens een lijstje bij gaan houden met welke adressen welke lok heeft...)
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 13 okt 2008 19:19
- Locatie: hoogezand
Re: Starten met digitaal DCC
het zou veel handiger zijn om de lok nummers te hanteren.
Bijv. stoomlok 038 772 kan je de adres geven 38 / 3877 / 3872
diesellok v200 158 kan je het adres geven 200 / 2001 / 2015 / 2158 / 2058
elektrolok 152 152-2 kan je het adres geven 152 / 1522 / 1521 / 1515
martin (Trainworld.nl)
Bijv. stoomlok 038 772 kan je de adres geven 38 / 3877 / 3872
diesellok v200 158 kan je het adres geven 200 / 2001 / 2015 / 2158 / 2058
elektrolok 152 152-2 kan je het adres geven 152 / 1522 / 1521 / 1515
martin (Trainworld.nl)
FidOo schreef:dat wist ik dus ook niet... handig om te weten. (moet zowiezo eens een lijstje bij gaan houden met welke adressen welke lok heeft...)
Re: Starten met digitaal DCC
Hallo Martin,
Ik had het met een licht strip van Keuhn, deze vertelde mij dat de adressen tussen 100 en 128 beter niet gebruikt kunnen worden.
Toen ik een ander adres had gegeven aan de licht strip was het probleem over.
M.v.g. John
Ik had het met een licht strip van Keuhn, deze vertelde mij dat de adressen tussen 100 en 128 beter niet gebruikt kunnen worden.
Toen ik een ander adres had gegeven aan de licht strip was het probleem over.
M.v.g. John
Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Re: Starten met digitaal DCC
Hi Ronald,
Ik deel jouw mening niet.
Ik gebruik gewoon draad 0,22mm en dat werkt op mijn baan met meer dan 100 bezetmelders en meer dan 70 wissels prima.
Gebruik hetzelfde draad voor de verlichting en Leds.
Inmiddels meer dan 1 km draad verwerkt
Nooit enig probleem gehad.
Laten we het niet te ingewikkeld maken.
Groet
Jos
Ik deel jouw mening niet.
Ik gebruik gewoon draad 0,22mm en dat werkt op mijn baan met meer dan 100 bezetmelders en meer dan 70 wissels prima.
Gebruik hetzelfde draad voor de verlichting en Leds.
Inmiddels meer dan 1 km draad verwerkt
Nooit enig probleem gehad.
Laten we het niet te ingewikkeld maken.
Groet
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Re: Starten met digitaal DCC
ik deel die mening ook niet .
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Starten met digitaal DCC
Weet je wat? Had net een heel stuk geklopt als reactie (en maar weer verwijderd), maar verwijs je graag naar de reacties van ondergetekende en anderen in het andere draadje waar je zelf naar verwijst.
Tip: open een draadje in http://n-spoorforum.nl/viewforum.php?f=14 en laat eens zien wat je zelf praktisch hebt gedaan met de theorie die je aangeeft. Heel benieuwd. Svp niet hier, vervuilt m.i. alleen maar.
Verder zeg ik niets, zegt voor de goede toehoorder ook genoeg denk ik.
Tip: open een draadje in http://n-spoorforum.nl/viewforum.php?f=14 en laat eens zien wat je zelf praktisch hebt gedaan met de theorie die je aangeeft. Heel benieuwd. Svp niet hier, vervuilt m.i. alleen maar.
Verder zeg ik niets, zegt voor de goede toehoorder ook genoeg denk ik.
Re: Starten met digitaal DCC
Hi Ronald,
Ik sluit me geheel bij Martin aan.
Blijkbaar hebben wij met onze banenbouw geen hinder ondervonden van de door jou genoemde mogelijke problemen.
Onze banen kun je op het forum zien en volgen.
Overigens zijn er meerdere plaatsen waar banenbouw / digitaal etc duidelijk worden uitgelegd. Bijvoorbeeld het N-project.
Misschien een idee om jouw baan/voortgang ook hier te posten, zodat we kunnen zien hoe jij e.e.a. hebt aangepakt.
Kunnen we van elkaar leren; want dat is inderdaad de echte meerwaarde van dit fantastische forum.
Ik hoor graag van je.
Groet
Jos
Ik sluit me geheel bij Martin aan.
Blijkbaar hebben wij met onze banenbouw geen hinder ondervonden van de door jou genoemde mogelijke problemen.
Onze banen kun je op het forum zien en volgen.
Overigens zijn er meerdere plaatsen waar banenbouw / digitaal etc duidelijk worden uitgelegd. Bijvoorbeeld het N-project.
Misschien een idee om jouw baan/voortgang ook hier te posten, zodat we kunnen zien hoe jij e.e.a. hebt aangepakt.
Kunnen we van elkaar leren; want dat is inderdaad de echte meerwaarde van dit fantastische forum.
Ik hoor graag van je.
Groet
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Starten met digitaal DCC
Aan de vorige schrijver,
Suggestie: zet er ook eens een naam onder, weet iedereen met wie hij/zij te maken heeft.
Vraag: wat is de connectie met de (leveranciers)site, waar je naar verwijst.
Goeten,
Barry
Suggestie: zet er ook eens een naam onder, weet iedereen met wie hij/zij te maken heeft.
Vraag: wat is de connectie met de (leveranciers)site, waar je naar verwijst.
Goeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Starten met digitaal DCC
Hai Ronald,
Nu zou ik natuurlijk flauw kunnen zeggen, dat ik de site niet compleet vind, maar dan gaat de discussie weer een kant op, die we niet willen op deze site.
Ik denk: zoveel mensen, zoveel zinnen.
Ik zie ook wel eens zaken voorbij komen, waar ik weinig van snap. De eerste vraag, die ik mezelf stel, is: heb ik wel voldoende voorkennis om het te begrijpen.
Elektronica is niet ieders ding. Treinen laten rijden is de hobby.
Iedereen doet zijn best om een ander te helpen, vanuit hun eigen invalshoek. Dat de opmerkingen mensen soms verder van huis helpt, is een onbedoeld effect.
Het is maar weinig mensen gegeven om in geschreven woord helder en kort en bondig te communiceren.
Het blijft een leuke hobby.
Met vriendelijk groet,
Barry
Nu zou ik natuurlijk flauw kunnen zeggen, dat ik de site niet compleet vind, maar dan gaat de discussie weer een kant op, die we niet willen op deze site.
Ik denk: zoveel mensen, zoveel zinnen.
Ik zie ook wel eens zaken voorbij komen, waar ik weinig van snap. De eerste vraag, die ik mezelf stel, is: heb ik wel voldoende voorkennis om het te begrijpen.
Elektronica is niet ieders ding. Treinen laten rijden is de hobby.
Iedereen doet zijn best om een ander te helpen, vanuit hun eigen invalshoek. Dat de opmerkingen mensen soms verder van huis helpt, is een onbedoeld effect.
Het is maar weinig mensen gegeven om in geschreven woord helder en kort en bondig te communiceren.
Het blijft een leuke hobby.
Met vriendelijk groet,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: Starten met digitaal DCC
Ik zweer het; hier zit een luchtje aan.
Ik weet bijna zeker dat hier toch ergens een connectie zit met http://www.etecmo.nl
Zo niet dan maakt Ronald het gewoon moeilijker dan het is en met net iets teveel bravour.
Nog niets laten zien op dit forum; gebakken lucht?
In ieder geval zijn er vermoedelijk weinigen die zijn theorie kunnen dan wel gaan volgen.
Ik haak in ieder geval af bij deze discussie en ga gewoon lekker verder met mijn baantje en het volgen van al die andere "simpele" digitale amateurs en prutsers hier op het Forum.
Groet
Jos
Ik weet bijna zeker dat hier toch ergens een connectie zit met http://www.etecmo.nl
Zo niet dan maakt Ronald het gewoon moeilijker dan het is en met net iets teveel bravour.
Nog niets laten zien op dit forum; gebakken lucht?
In ieder geval zijn er vermoedelijk weinigen die zijn theorie kunnen dan wel gaan volgen.
Ik haak in ieder geval af bij deze discussie en ga gewoon lekker verder met mijn baantje en het volgen van al die andere "simpele" digitale amateurs en prutsers hier op het Forum.
Groet
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met digitaal DCC
Jos kijk even bij eht draadje over draaddiktes, ik en anderen hebben daar op zijn relaas gereageerd, Tis geen gebakken lucht maar wel overdone voor onze hobby wat dat betreft mijn mening hiervoer. beetje zonde om het hier weer te posten dus Klikhiermaar eens
Re: Starten met digitaal DCC
Hi,
Gelezen en duidelijk.
Ik hou zelf van het KISS principe: Keep It Simple Stupid.
Waarom moeilijk doen als het ook goed en makkelijk kan!
Maar die Ronald triggert me wel; daar ik niet begrijp wat ie wil, kan of mee bezig is; vandaar.
Helaas reageert ie niet op vragen, ook van diverse mede forum leden, om eens iets meer te laten zien dan wel iets meer van zich zelf bloot te geven.
Vandaar mijn (meer dan) sterke vermoedens.
Groet
Jos
Gelezen en duidelijk.
Ik hou zelf van het KISS principe: Keep It Simple Stupid.
Waarom moeilijk doen als het ook goed en makkelijk kan!
Maar die Ronald triggert me wel; daar ik niet begrijp wat ie wil, kan of mee bezig is; vandaar.
Helaas reageert ie niet op vragen, ook van diverse mede forum leden, om eens iets meer te laten zien dan wel iets meer van zich zelf bloot te geven.
Vandaar mijn (meer dan) sterke vermoedens.
Groet
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met digitaal DCC
Ik deel je KISS filosofie
Als ik zijn site bekijk dan heeft hij voor zover ik heb gelezen enorm veel ervaring. Zijn uitleg klopt in theorie wel maar is hogere electrotechniek. Ik ben ook best wel benieuwd wat zijn bedoelingen zijn en of hij echt kan aantonen waarom zijn denkwijze nuttig kan zijn voor onze hobby.
Dat haal ik er ook niet uit inderdaad.
Groetjes
Als ik zijn site bekijk dan heeft hij voor zover ik heb gelezen enorm veel ervaring. Zijn uitleg klopt in theorie wel maar is hogere electrotechniek. Ik ben ook best wel benieuwd wat zijn bedoelingen zijn en of hij echt kan aantonen waarom zijn denkwijze nuttig kan zijn voor onze hobby.
Dat haal ik er ook niet uit inderdaad.
Groetjes
Re: Starten met digitaal DCC
Muss man alles neu verkabeln? Absolut nicht. Für die Versorgung der Anlage mit Fahrstrom können die bisher verwendeten Anschlusskabel eingesetzt werden; wir setzen dabei voraus, dass die analoge Anlage über ausreichend viele Fahrstromeinspeisungen verfügt - Spannungsabfall ist nämlich sowohl bei Analog- wie bei Digitalbetrieb gleichermaßen zu vermeiden. Mehr Einspeisungen als auf einer analogen Anlage sind nicht notwendig. Auf der sicheren Seite ist man (analog wie digital), wenn man alle 2 bis 3 Meter eine Einspeisung vorsieht. Optimalerweise hat man hierzu eine Ringleitung mit ausreichend hohem Kabelquerschnitt verlegt; der Querschnitt ist wiederum abhängig von der Länge der Leitung, aber 1,5 mm2 können nicht schaden. Die Abzweige von der Ringleitung zum Gleis können geringere Querschnitte haben, dünnere Drähte lassen sich ja auch leichter und "unsichtbarer" ans Gleis löten.
Bron: http://www.digital-plus.de/digitalplus- ... igital.php
Bron: http://www.digital-plus.de/pdf/b_60090_60100_def.pdfAn die Klemmen R und S wird der Rückmeldebus angeschlossen. Über diese Leitung, die verdrillt ausgeführt werden muß, fragt die LZV100 z.B. den Zustand von Weichenstellungen oder von Gleisbesetztmeldern ab. Dazu werden Schaltempfänger LS100 und/oder Rückmelder LR101 an den Rückmeldebus angeschlossen. Verwenden Sie hierzu verdrillte Kabel. Verlegen Sie den Rückmeldebus auf keinen Fall in mehradrigen Kabeln zusammen mit oder parallel zu leistungsführenden Kabeln, z.B. den Gleisanschlüssen J und K oder den Versorgungen U und V oder Netzleitungen. Dies könnte zu Störungen im Betrieb des Rückmeldebus führen.
Let op het woord "Klingeldraht".
Nog even gezocht, Lenz verkoopt geen ontstoorders, super draad of weet ik wat en adviseert "Klingeldraht". Whats in a name.Welche Kabel werden für die Verlegung des XpressNet benötigt? Für die Verdrahtung des XpressNet bieten sich verschiedene Möglichkeiten. Zum Einen können Sie für das XpressNet herkömmliche Kabel einsetzen, verlegen Sie hier einen Querschnitt von 0,25mm². Verdrillen Sie die Leitungen L,M sowie A,B paarweise miteinander. Gut geeignet ist z.B. Klingeldraht. Dieser ist paarweise verdrillt erhältlich. Alternativ verwenden Sie die bei Lenz Elektronik erhältlichen fertigen XpressNet – Kabel sowie die Anschlußplatte LA152 verwenden. Vorteil hiervon ist, dass der Aufbau durch die Verwendung von Steckverbindungen besonders einfach ist, Sie müssen nicht löten.
De originele handleidingen zijn duidelijk zat en verkopen geen speculaas. Let wel, dit is wat Lenz zegt over de bende die ik gebruik (RS bus) en zo doe ik het ook precies. Niets minder en niets meer. Werkt al jaren en compleet bulletproof en zo te lezen ook bij alle andere gebruikers. Zelfs met verkeerd aansluiten ging het niet roken.
Doe wat er in de officiële handleiding staat, niets minder en niets meer. Duidelijk genoeg. Snap je het dan niet of is het niet duidelijk? Vraag het de fabrikant zelf. Voorkomt alu hoedjes, chemtrails, jfk theorieën, foute (vaak wel goed bedoelde) info door ome harrie en henk de knutselaar met alle gedoe van dien. Die treintjes zijn al duur zat dus volg het advies van de fabrikant en ga niet zelf lopen rommelen in welke vorm dan ook.
Moet je nog iets aanschaffen? Vraag anderen wat ze al jaren gebruiken en koop dat ook. De kinderziektes zijn er dan wel uit en voorkomt miskoop.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Starten met digitaal DCC
Wat een gezeik om niks
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek