Pagina 6 van 20
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 17 nov 2012 22:25
door shoven
Ziet er goed uit. Werkt het met alle soorten panto's goed? Daar zit nogal verschil in, en het maakt (denk ik) ook nog uit of de trein voor- of achteruit rijdt.
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 17 nov 2012 22:36
door René
Steven, het opvangen van de panto's werkt bij allemaal. Alleen de panto van de NS1300 van Startrain ontspoort regelmatig bij het rijden tegen de rijdraad en komt dan vast te zitten. De panto is mogelijk iets te smal en daardoor zeer kritisch. De Fleischmannpanto's doen het prima. Met andere merken heb ik geen ervaring.
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 17 nov 2012 22:50
door René
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 18 nov 2012 00:07
door shoven
1 ding: in het grootbedrijf wordt bovenleiding niet meegebogen met het spoor...
Verder heel fraai!
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 18 nov 2012 01:06
door René
Goed gezien Steven. Ik noem het maar een beetje smokkelen. Anders moeten de rijdraden nog korter. Met het blote oog valt het nauwelijks op.
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 18 nov 2012 09:26
door Maurits71
dat is nu de dichterlijke vrijheid die we als modelspoorders hebben

Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 18 nov 2012 10:26
door shoven
Daarom probeer ik de bogen ruim te houden; dat scheelt weer een paar masten voor de bovenleiding...

Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 18 nov 2012 11:11
door Ron
Mooi om te volgen dit.
temeer omdat ik ook nog bovenleiding aan wil leggen.
Viessman heeft toch ook standaard rijdraden voor R2 en R3?
gr. Ron.
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 18 nov 2012 11:25
door René
Ron, volgens mij bestaan die allemaal ja, maar ik heb geen standaardbochten en heb daarom in alle bochten universele draden zelf op maat gemaakt.
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 18 nov 2012 11:30
door Jeroen
....en zo hoort het ook!
Leuk om te zien dat ook jou de bovenleiding bevalt!
J.
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 18 nov 2012 11:31
door Ron
René schreef:Ron, volgens mij bestaan die allemaal ja, maar ik heb geen standaardbochten en heb daarom in alle bochten universele draden zelf op maat gemaakt.
Doe je dit toevallig met het "Viessmann tangetje"?
Ik zit er nl. aan te denken om dit dure kreng toch maar aan te schaffen.
gr. Ron.
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 18 nov 2012 11:47
door René
Ja ik heb die dure tang gekocht, 50 euro... Maar universele draden zijn weer wat goedkoper dan standaarddraden geloof ik. Dus als je baan maar groot genoeg is haal je het er wel weer uit.
Heb geen moment spijt gehad.
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 19 nov 2012 21:34
door René
Het vervolg van het bovenleidinggeknutsel.
Nu moest er een wissel meegenomen worden. Hoe doe je zoiets? Ik bedacht het volgende.
Ik zag dat de langste rijdraad van 22 cm exact maar dan ook exáct lang genoeg was om de lange electrofrogs van Peco te overbruggen. Zouden ze dit bewust zo afgestemd hebben? Ik ben er blij mee. Omdat de draad diagonaal oversteekt naar het andere spoor verlies je wat lengte ten aanzien van de rechtdoorgaande draden. Om dit op te lossen had ik twee masten met een dubbele uitlegger in gedachte en dus ook gekocht. Uiteindelijk bleek één zo'n mast voldoende. De andere kan ik later mooi gebruiken iets verderop waar precies zo'n wisselpunt ligt. Op de foto's zie je hoe dit nu geworden is. De panto's glijden er netjes onderdoor van alle kanten.
En nog wat andere foto's van de bovenleiding. Hier is weer een eindpunt ingebouwd. Deze is tijdelijk. Ik ga daar voorlopig niet verder met de bovenleiding. Ik wil eerst de rechterhoek verder aankleden en bergen kleien. Rechtsachter heb ik een afspanmast geplaatst. De spandraad monteer ik later.
Toekomstig uitzicht van de machinist bij het verlaten van de tunnel.

Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 19 nov 2012 21:37
door shoven
Ziet er goed uit hoor!
Je gaat neem ik aan toch wel eerst ballasten voor je de bovenleiding vastzet?
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 19 nov 2012 21:43
door René
Dankjewel Steven. Ja binnenkort wil ik gaan ballasten en rails verven, beetje groen aanbrengen, en natuurlijk de eerste tunnelportalen vastzetten en daar de heuvels maken. Vandaar dat nu op het rechter gedeelte van de baan eerst alle masten op hun plek moesten.
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 19 nov 2012 21:45
door gek op stoom
dat hangt er stak in Rene
Gr andy
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 19 nov 2012 21:47
door bob vermeulen
Rene,
Die bovenleiding is goed gelukt zo te zien.
Zal wel passen en meten zijn om het allemaal een beetje boven de rails te krijgen.
Mar dan heb je ook wel wat zo te zien.
mvrg bob Vermeulen
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 19 nov 2012 21:53
door René
Ja het was passen en meten Bob, maar ik vond het uiteindelijk meevallen. Ik had erger verwacht. Het is degelijk spul. Hoewel bij een paar mastjes de liggers er af vielen tijdens het frunniken, maar die heb ik terug kunnen plaatsen met een druppel secondelijm. Je ziet dat sommige masten wat zijn verschoven uit hun voet voor de optimale afstelling. De voet ga ik daar nog wat beter plaatsen zodat dat ook netjes wordt.
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 19 nov 2012 22:52
door Wim
Prachtig mooi om te zien die bovenleiding, hulde.
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 20 nov 2012 10:08
door Schachbrett
Schitterend hoor die bovenleiding,Top!!
Gr Chris
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 20 nov 2012 12:00
door Krab
Hoi Rene ,
jij bent goed bezig geweest mooi afgewerkt die bovenleiding
mvg Sjaak
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 20 nov 2012 17:59
door stargazer
welk merk zijn je tunnel ingangen?
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 20 nov 2012 19:33
door René
Dank voor de leuke reacties.
De tunnelportalen zijn van Noch. Heel mooi spul. Het is gemaakt van schuimplastic.
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 25 nov 2012 12:20
door René
Re: Neu-Axburg-Süd
Geplaatst: 25 nov 2012 13:41
door maarten
Goed plan die wc-rol.
