Pagina 1 van 29

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 26 okt 2010 19:08
door spoor65
Yes :D

Op dit moment heb ik al tijden zitten wachten.

Mooi jos dat het begin er weer is, en het gaat vast weer een topper worden,
het schaduwstation beloofd al veel goeds.

Succes en vooral weer veel bouwplezier.

mvg

Freddy

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 26 okt 2010 21:07
door Schachbrett
Hallo Jos,

Het ziet er al prima uit!!!
Het zijn in iedergval al een flink aantal sporen die je aan het bouwen bent.
Succes!!!

Gr Chris

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 27 okt 2010 15:47
door bisschop
Zoo Meneer Jos,
Jos schreef:Elk opstelspoor wordt 275 cm lang.
De eerste 8 wissels zijn ondertussen voorzien van servo’s en werken prima.
Zeker een landhuis :o :o
En dan heb ik maar 1,75 totaal lengte station en dat is dus inclusief wissels.

Maare je werk ziet er al strak uit.
Waneer komen de volgende foto's?

Succes en groetjes,

Rob ;)

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 27 okt 2010 16:34
door Jos
Dank heren,

Het bouwen is momenteel beperkt tot de weekends. De volgende foto's komen zodra er weer wat te zien is, ik ben niet van plan om na elke meter rails nieuwe foto's te plaatsen :D
De planning is na dit schaduwstation aan de spiraal te beginnen. Boven dit schaduwstation komt waarschijnlijk nog zo'n zelfde te liggen. Daarna volgt het tweede deel van de spiraal (4 sporen) en de bovenbouw.

Groetjes,
Jos

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 31 okt 2010 12:09
door Jos
Met bloed zweet en tranen (en hulp van vrienden) zijn de eerste servo’s voor de wissels aangesloten.
Omdat de handleiding niet uitblinkt in volledigheid leek het me wel handig hier een wat uitgebreider verslag van te maken. Hopelijk hebben jullie daar wat aan.

Ik gebruik de Uhlenbrock servodecoder met puntstukpolarisatie, en de miniservo’s van Uhlenbrock en de goedkopere miniservo’s van Conrad.
In de documentatie bij de UB servo’s staat een foto waarbij het verenstaaldraad tussen de servo-arm en de wisselschuif een haakse hoek heeft. Ik heb deze manier ook geprobeerd maar vind dat je hiermee precisie verliest en een minder mooi verloop van de wisseltongen krijgt.

Onderstaande montage van het verenstaaldraad vind ik veel stabieler en precieser werken:

Afbeelding

Voor het plaatsen van de servo’s zag ik een tip om daarvoor de Duallock druksluiting van 3M te gebruiken (met dank aan Martin). Dit is een soort klittenband wat zeer sterk in elkaar grijpt. Zo sterk zelf dat als je de 2 delen weer los wilt halen de kleefband eerder loslaat dan de sluiting, dus eerst even een schroevendraaier er tussen steken voor je het weer loshaalt.

Conrad levert deze druksluiting.

Ik gebruik zelf de Twin Center van Fleischmann, daar is deze beschrijving op gebaseerd. Voor Intellibox gebruikers zal dit hetzelfde zijn.

Voordat je de servo onder het wissel monteert moet hij eerst in zijn ruststand gezet worden.
Sluit de decoder aan op het programmeerspoor en de wisselstroom voor het voeden van de servo op de aangegeven ingangen van de decoder.
Voordat je de servo’s aansluit heb ik eerst de adressen in de decoder geprogrammeerd, in dit geval 1 t/m 4 op resp. de CV’s 121, 131, 141 en 151.
Daarna de middenstand vastgelegd door de waarde 62 in de CV’s 122, 132, 142 en 152 en de waarde 63 in de CV’s 123, 133, 143 en 153.
Vervolgens de wisselinstellingen vastgelegd in de TC.
Voor de waardes van Vaddr, Daddr, U en F voer je 4 regels in, resp:
1 1 1 D
2 1 2 D
3 1 3 D
4 1 4 D


Haal nu de spanning van de TC af en steek de 4 servostekkertjes op de decoderaansluitingen.
Stop de stekkers van de TC en de wisselstroomtrafo nu in het stopcontact en zet de TC aan.
De servo’s bewegen allemaal na elkaar iets. Schakel elke servo een keer met de betreffende rode en groene toets. Omdat er bijna geen uitslag geprogrammeerd is kan het goed zijn dat je de servo niet hoort, wel hoor je de klik van het relais voor de puntstukpolarisatie.
Zet de TC nu uit, haal beide stekkers uit het stopcontact. Wacht 10 seconden en stop de stekker van de wisselstroomtransformator in het stopcontact. Alle 4 de servo’s bewegen weer even en staan nu in hun ruststand.
Sla je dit allemaal over dan heb je kans dat je de servo monteert met een ruststand die buiten het schuifbereik ligt en hij zal blijven duwen om die stand te bereiken zodra je de spanning aanzet. Dit zal leiden tot een defecte servo als dat te lang duurt.

Plaats nu de servo-arm met het verenstaaldraad haaks op de servo, en schroef deze vast. Zorg dat het verenstaaldraad nog minimaal 1 cm boven de wissel uitkomt na montage.
Plak de Duallock druksluiting op de servo en de bodemplaat onder je wissel (wel even de juiste plaats bepalen natuurlijk).
Steek het verenstaaldraad door het oogje van de wisselschuif en druk de servo aan zodat het klittenband hem vasthoudt.

Sluit nu de TC en trafo weer aan, de wissels moeten nu in de middenstand staan. Verlaag nu de waardes van de CV’s behorend bij de rode knop tot een waarde waarbij de wisseltong netjes tegen de railstaaf gedrukt wordt.
Verhoog de waardes behorend bij de groene knop op dezelfde wijze. Voor een N wissel is maar een beperkte uitslag nodig, bij mij is het verschil tussen de “rode” en “groene knop” waarden ongeveer 12.
Is dit alles goed ingesteld, dan knip je het verenstaaldraad af net boven de wisselschuif, het ziet er dan zo uit:

Afbeelding

Je wissels schakelen nu goed, nu de puntstukpolarisatie nog.
Bij elke servo uitgang op de decoder zitten 3 pennetjes waar je de bijgeleverde stekkertjes op kunt doen. Ik prefereer echter solderen, dat geeft een stabielere verbinding. De middelste pen is voor het puntstuk, de buitenste voor de digitale spanning waar je ook je railstaven mee voedt. Ik gebruik hier zelf een bruine en een gele draad voor.

VOORDAT je de draadjes verbindt moet je eerst meten.
Zet de wissel in de rode stand. Kijk bij welke railstaaf de wisseltong nu aanligt en bepaal hiermee de kleur van de draad die nu het puntstuk moet voeden.
Meet op de decoder of de linker- of rechterpen nu kortgesloten is met de middelste pen.
De pen die kortgesloten is moet dus de kleur draad krijgen van de hierboven bepaalde railstaaf. Da andere pen dus de andere kleur.
Doe dit vervolgens voor alle wissels.

Het is wel een heel verhaal geworden, maar hopelijk is het wel een beetje duidelijk, dit haal je nl. niet uit de bijgeleverde handleidingen.

Tot slot mijn dank aan Rob en Wim die me hiermee ontzettend goed en geduldig geholpen hebben.

Nog een handige tip van Sjaak: Gebruik een verdeelblok en stekkertjes voor de digitale spanning van je decoders, als je ze wilt programmeren moet je hem immers weer op het programmeerspoor aansluiten.

Groetjes,
Jos

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 31 okt 2010 14:15
door Wim Ros
Hi Jos,

Mooi verslag ;)
Maar ben ik even blij dat ik deze niet hoef te gebruiken.

Mvg
Wim.

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 31 okt 2010 14:56
door Jos
:mrgreen:

Maar toch weet je er gelukkig veel van af ;)

Groetjes,
Jos

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 31 okt 2010 14:58
door gdw1963
Jos,

Ben je bekend met JMRI? JMRI is een ahndig hulp programma om o.a. decoders te programmeren. Helaas staat de Uhlenbrock 67800 en 67810 niet in de decoder lijst, maar via de JMRI users group is een XML van de 67800 te verkrijgen. Ik heb die aangepast voor de 67810 alleen nog niet kunnen testen (en ga ik waarschijnlijk ook niet testen omdat we nu de ServoSwitch van RoSoft hebben besteld).

Als je met JMRI aan de slag wil gaan kun je van mij de decoder file van de 67810 wel gebruiken (testen). Als hij werkt kan ik hem meteen beschikbaar stellen via de JMRI users group.

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 31 okt 2010 15:01
door Jos
Gerwin,

Ik ben geïnteresseerd :D
De servodecoders van RoSoft kwamen pas nadit ik 18 van die Uhlenbrocks had gekocht :cry:

Groetjes,
Jos

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 31 okt 2010 15:17
door gdw1963
Jos schreef:Gerwin,

Ik ben geïnteresseerd :D
De servodecoders van RoSoft kwamen pas nadit ik 18 van die Uhlenbrocks had gekocht :cry:

Groetjes,
Jos
Je hebt een PB ontvangen.

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 31 okt 2010 15:37
door Rob Fongers
Jos,

Volgens mij moet CV 122, 132, 142 en 152 63 zijn en CV’s 123, 133, 143 en 153. 64. Is pienuts

De waardes zijn 0 t/m 127 waarvan deel 0 tm 63 en deel 2 64 tm 127

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 31 okt 2010 19:19
door martindomburg
Graag gedaan, handig he dat klikband :P

ZIt er zelf ook aan te denken om de puntstukpolarisatie alsnog toe te gaan passen op mijn wissels in het schaduwstation. kan geen kwaad :D

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 31 okt 2010 20:55
door Wim Ros
Alsnog toe te gaan passen???? :roll:

Mvg
Wim.

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 31 okt 2010 22:34
door martindomburg
De electrofrog wissels hebben een hartstukpolarisatie ingebouwd. Die werkt aanvankelijk goed maar ben bang dat het kan gaan haperen als er vuil in komt. Met een microswitch is het makkelijk in te bouwen. Ik wil het dan doen bij de wissels waar ik niet bij kan komen.

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 03 nov 2010 18:43
door Michiel
Jos,

bedankt voor je verslag van je servo's. Het beantwoordt een hoop vragen dat ik had betreffende de initiele toestand van een servo tijdens montage. Prima lectuur! ;)

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 03 nov 2010 20:07
door Jos
Graag gedaan hoor Michiel ;)

Groetjes,
Jos

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 13 nov 2010 19:32
door Jos
Ik heb deze week van Wim Ros een servodecoder op proef gekregen. Deze is bij sommigen bekend als de decoder van Karst.
Ik kan na installatie maar 1 dingen zeggen: WAT EEN SUPERDING!!!!
Bijzonder eenvoudig te installeren, werkt altijd en regelt veel mooier en stiller dan de Uhlenbrock.
Enige verbeterpuntje is dat de langzaamste schakelsnelheid nog iets aan de hoge kant is (zeker voor een N wissel).

Zeker, de Uhlenbrock is goedkoper per servo-aansluiting. Maar het is een crime om hem te programmeren, zeker als je hem na een poosje moet nastellen, dan moet je hem toch weer aan het programmeerspoor hangen.

Groetjes,
Jos

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 13 nov 2010 21:20
door Wim Ros
Jos,
Zet CV 53 eens op 2. Dit was/is de 'undocumented' speed-prescaler. Deze deelt de ingestelde snelheid door de waarde in CV53. Standaardwaarde is 1. Hoger dan 3 zou ik niet gaan, daar dan de servo gaat schokken.
Grtzz,
Karst & Wim.

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 13 nov 2010 22:28
door Jos
Wim,

Ik heb CV53 de waardes 1 t/m 5 gegeven, zag geen noemenswaardig verschil.
CV50 staat op 1.

Edit: Knopje voor programmeren vergeten in te drukken :oops: :oops:

Groetjes,
Jos

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 15 nov 2010 13:47
door shoven
Ik las op BNLS dat je nogal wat ellende had met de betrouwbaarheid van de Uhlenbrocks Jos. Is dat inmiddels wel verholpen? Anders kun je het spul retour winkel doen en alsnog bij Wim bestellen... :?
Die dingen van Wim/Karst zijn idd superdingen. Ik heb er 7 die het altijd doen en heb er net 12 bijbesteld. Het prijsverschil zeker waard.

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 15 nov 2010 17:55
door Jos
Ze doen het nu wel beter Steven, na een reset van de TC is het een stuk beter geworden.
Maar ik heb er bij Wim ook al 7 bijbesteld :mrgreen:

Groetjes,
Jos

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 15 nov 2010 21:31
door marco
Ik heb er ook 4 besteld :mrgreen:
Vandaar dat het iets langert duurt :lol:

Groetjes marco

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 16 nov 2010 06:35
door nico42
Hallo Jos,

Mooie plannen heb je ik heb alles even doorgelezen en ik heb jarenlang aan radiografische modelbouw gedaan en ik zie daar een servo onder de treinbaan zitten voor de wissels.

Nu is mijn vraag misschien is de vraag al wel gesteld :oops: maar hoe sturen jullie de servo s aan ik ben heel erg benieuwd :?:

Ook ik blijf je aanleg volgen ;)

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 16 nov 2010 08:41
door FidOo
Hey jos,

Ik heb het hele verhaal nog eens doorgelezen en las dat je nog bezig bent met je baanplan, is daar al een beetje concreet plan uitgerold?

En anders ben ik nieuwsgierig naar het resultaat tot zo ver.

Re: Roosenbosch

Geplaatst: 16 nov 2010 11:49
door shoven
nico42 schreef:Hallo Jos,

Mooie plannen heb je ik heb alles even doorgelezen en ik heb jarenlang aan radiografische modelbouw gedaan en ik zie daar een servo onder de treinbaan zitten voor de wissels.

Nu is mijn vraag misschien is de vraag al wel gesteld :oops: maar hoe sturen jullie de servo s aan ik ben heel erg benieuwd :?:

Ook ik blijf je aanleg volgen ;)
Ja, dat is ie. :mrgreen:
Er zijn verschillende manieren populair op het moment: de Uhlenbrock 67810 servodecoder, maar die levert toch hier en daar nog wat hoofdpijn op, en de ServoSwitch die Wim nu levert en behoorlijk tevreden gebruikers heeft. Daarnaast zijn er nog meer mogelijkheden uiteraard (ESU, mbTronik, enz), maar deze twee zijn m.i. nu 'hot'. Gebruik de zoekfunctie maar eens, dan vind je e.e.a., ook op BNLS en het 3-rail forum (is weliswaar Marklin H0 maar bevat soms heel interessante items).