@Ron: Dank je wel!
Bouwupdate:
Afgelopen dagen druk gewerkt aan de voltooiing van de grote hal. Enkele uitdagingen waren om het dak nauwsluitend te maken aan de achtergrond, zonder deze laatste te beschadigen en om een gedeelte van het gebouw afneembaar te maken zodat ik bij de servo + MCC auto kan als er iets misgaat. Uiteraard moet dit afneembare gedeelte niet opvallen!
Daarnaast heb ik een achtergrond geplaatst. Ook zijn er weer meer details verschenen en is de weg aangekleed met bermen, bossages, vangrail en verkeersborden.
De lantaarnpalen zijn ingesteld dat ze elke 5,5 minuut aan en uit springen. Dat was nog best een gepuzzel in de OC32. Vanwege de verschillende lantaarnpalen, wilde ik per paalsoort ook een bijpassend lichteffect. Dus simpel aan/uit schakelen was er niet bij. Nu is het gelukt dus. Filmpje volgt ooit nog wel
Goed, foto's:
Het diorama aan het begin van vorig weekend. De omkasting is gebouwd van 4mm populierentriplex. Dat hadden we hier nog 2 platen liggen...
De enige startset-Fleischmann V212 met sluitseinen
Flink sjouwen!
De kraan heeft nu ook stootjukken. Een H-profiel van styreen en een oude buffer van een kapotte loc...
Enkele vorkheftrucks. Hier nog ongewheaterd...
De Wieldraaierij staat er al 140 jaar. De klimop groeit gestaag tegen de gevel op...
De inrit is voorzien van een toegangspoort + hekwerk.. De bordjes zijn van een oud PIKO bouwpakket (gitaar fabriek) en zelfmaak op de inkjet printer met mat foto papier...
Detailopnamen van het hekwerk en wat groen ervoor...
Plaatsen van de achterwand
PEARD leverde deze op een sterke ondergrond. Even insprayen met lijmspray en een nachtje vastdrukken langs de randen (wasknijpers en plankjes) en het ding zit!
Het hoekje waar de Köff rangeert bevat 2 in onbruik geraakte sporen. Echter sloot hier de achterwand niet echt mooi aan. Daarnaast had ik geprobeerd een wagonnetje te verroesten met ijzerpoeder van ANITA Decor. Met de dremel werd het dingentje op maat gesneden en voorzien van groen, een alleraardigste scene...
Zicht van bovenaf, het roest is dus daadwerkelijk metaal. Een poeder wat je met verdunde houtlijm opbrengt, dan laten drogen. Drenken met azijn. Na een paar dagen opschuren en uitsmeren en tadaa! Roest!
Detailopnames...
Grootste klus was het dak bouwen op de grote hal. Dit gedeelte zit vast. Het vergde veel geduld en wat plakband, maar het is gelukt! Rechts komt een afneembaar gedeelte...
Vanaf de kopsekant is het een imposant geheel aan het worden, al zeg ik het zelf

...
Boven de ingang van de grote hal is met behulp van styreen-met-baksteen-motief een steunmuur gebouwd. Hier nog maagdelijk wit...
De afneembare verdieping. Deze verbergt de servo die de deur beweegt. De ramen zijn doorkijkbaar, maar er zit geen scenery achter...
Totaal overzicht van het afneembaar gedeelte...
En totaaloverzicht zonder afneembaar gedeelte...
Het losse stuk zelf...
Het sluit nauw aan, aan de achtergrond. De onderste verdieping ook, alleen staat de muur iets versprongen, zodat de bovenverdieping hieromheen kan klemmen...
Zijkant/zichtzijde op de afneembare verdieping. Deze valt achter de 'houten' sierstrip van de benedenverdieping...
Totaaloverzicht van de grote hal met nieuwe verdieping. Alles geschilderd en gewheaterd...
Ook de Provinciale weg is aangepakt. Links en rechts zijn bermen aangelegd, verkeersborden geplaatst, reclameborden, vangrails én bossages...
Verweerd verkeersbord. Het pijlbordje is zelfbouw m.b.v. de printer...
De berm tussen stamlijn + weg met enkele verkeersborden. Het straalt echt de sfeer uit van zo'n stamlijntje waarbij je denkt: 'rijdt hier eigenlijk ooit nog weleens wat?' en dat je dan opeens een trein tegenkomt!
Verkeersbord wat nog herinnert aan de tijd van de modulebaan van MC de Spoorstaaf. "Kiel Nordhafen" zou na de Werkstatt Alschüberg komen en deze weg leidde daarheen...
Reclamebord met de naam van de Werkstatt. Het doet vermoeden dat de hoofdingang 200 mtr. verderop ligt. Vergroot het ruimtelijke effect van dit Diorama wat slechts een kleine sectie van het complete Werkstatt terrein laat zien...
Zicht langs de stamlijn met rechts nog net de V212 en de Draaierij en links de Provinciale weg met vangrails...
Helikopterview waarbij de vangrail nu wel vastzit + verder aangekleed is de berm. Ik heb met behulp van Woodland Clump Foliage een begin gemaakt met de overgang naar de foto-achtergrond...
Wat rest is nog een laatste test met MCC, met het nieuwe wegdek werken enkele reedcontacten niet meer, dus die moeten opnieuw aangelegd worden. Ook moeten de berijdbare sporen nog aangesloten worden. Ik twijfel nog altijd of ik dit ook automatisch maak, of dat ik gewoon een Trafo eraan knoop...
Daarnaast ga ik nog de zijwanden netjes afwerken en schilderen én moet de deksel er nog opkomen met de dag-nachtsimulatie d.m.v. LED's. Hopelijk heb ik deze week nog wat tijd over, want in april + mei heb ik al m'n tijd nodig voor de grote baan. Die ligt nu al dik 10 maanden uit elkaar en jullie willen die toch ook zien bewegen op Station N-spoor 2017, niet?!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje