een spoordijkje anno 1920

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

-Henk-

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door -Henk- »

Hallo Michiel

Je kan ook een strook van 2 cm breed maken (snijden) van je isotatie materiaal
Deze plat op je spoordijk in de goede straal op de plaats naast waar het spoor moet komen tijdelijk met punezes vastzetten
En daar je rails tegen aan leggen
De strook van 2 cm of iets breder zal in een glooiende straal buigen

Mvg
Henk

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Henk, dat is een prima! tip. :idea: :idea: :idea:

Tussen de beide sporen is 10.6mm. Ik zaag of snij een strook van 10.6 mm uit iets stijfs, buig dat netjes in een boog, en druk er het spoor tegen. Dat lijkt me heel er haalbaar en doenbaar.

Ik ben vertrokken! Tot seffes... :D

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

evo

Bericht door evo »

Ik heb een hele berg blokjes van 9mm breed die ik gebruik voor het parallel leggen van 2 sporen. Dit werkt goed, maar dan moet de eerste wel al goed liggen :)

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik heb een strook isolatiemateriaal langs de boog vast gespeld, en het spoor zachtjes, daar waar nodig, tegenaan gedrukt. Vrij eenvoudig ligt het spoor nu haast perfect.
Afbeelding

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Het solderen van de draden langs de buitenkant van de spoorstaven laat steeds een lelijke soldeerklodder achter. Vooral in schaal N wordt dat heel opzichtelijk. Nu probeer ik het anders. De draden worden nu langs onder gesoldeerd. Dat is wat meer werk, maar het resultaat is ontegensprekelijk mooier, vooral dat tijdens TP1 de bielzen volledig ondergestopt werden.
Afbeelding

gdw1963

Bericht door gdw1963 »

Dat heb je netjes opgelost.

Gerwin

Spoort NS tijdperk III

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

De JK-lijnen (zoals de 2 draden voor de digitale railspanning noemen bij Lenz) zijn aangesloten. Ik kan dus eens testrijden. Passief, want de terugkoppeling is nog niet bedraad. De diodeschakeling werd niet vergeten, maar wie kan me vertellen waarvoor die misterieuze weerstand goed is? (bron: Rosoft)
Afbeelding

Krab

Bericht door Krab »

Hoi Michel ,
ik dacht dat het voor het stroomverschil is van de bezetmelders
die ook wat stroom afnemen van de digitale spanning .
Daardoor rijd je lok het zelfde op ongedetecteerde rails als via de bezetmelders .

groetjesss Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Sjaak, daar dienen die diodes voor, maar die weerstand, heb je daar een idee van???

Krab

Bericht door Krab »

Nee daar heb ik geen idee van ,heb van Wim Ros een blokje gehad daar zat alles in .
Een weerstand zorg er voor dat het verschil in stroom is .
Ik deed bij hardlopende lokjes wel een een weerstand tussen de wielen en de motor ,
dan reden ze langzamer .
Maar voor de zekerheid kunt je het beste dus aan Wim vragen die zal je wel uitleg over kunnen geven .

groetjesss Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik heb de bakstenen gevonden voor de tunneltjes. Het zijn de kunststof platen van Kibri geworden, want die hebben het juiste metselverband. De stenen zijn wel 2 keer te groot, maar erg vind ik dat niet. Mocht ik de platen in warm water niet kunnen plooien om de inwendige tunnelvorm te krijgen, dan heb ik alvast wat papieren baksteenvellen van Faller bijgekocht. Hopelijk heb ik ze niet nodig. Ik zit nog wel met het gewelf rondom de tunnelopening, dat 4 stenen dik in een boog is gemetseld. Ik moet nog eens goed nadenken hoe ik dat ga oplossen...
Afbeelding

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Het spoordijkje is nu volledig bedraad, en voorlopig verbonden met digitale centrale en computer. Met Koploper snel een schema ingevoerd, en een locomotief gedefinieerd. Alles werkt. Klaar om de bedrading definitief te leggen en verder te gaan met de aankleding. Met ander woorden: een tunneltje bouwen...
Afbeelding

spoor65

Bericht door spoor65 »

He Michiel,

ben ik even een paar dagen niet hier geweest, en ondertussen ga je als een speer, ziet er goed uit, maar denk je er ff aan om niet te snel te gaan, anders is jouw spoordijkje straks eerder klaar dan de nieuwe zolder, en heb je weer niets te doen :lol:

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Vandaag nog maar eens een bezoekje gebracht aan mijn tunneltje. Deze keer met een belangrijke toevoeging: een plooimeter!. Naast de tunnel staat 2 meter aangeduid. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om iets in elkaar te knuffelen dat een beetje op schaal is.
Afbeelding

Trammetje

Bericht door Trammetje »

Michiel,

Je bent lekker bezig zo, wordt zeer zeker een mooie baan, maar wat jij "in elkaar KNUFFELT" hoef ik eigenlijk niet te weten :o

Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

william

Bericht door william »

Michiel schreef:De JK-lijnen (zoals de 2 draden voor de digitale railspanning noemen bij Lenz) zijn aangesloten. Ik kan dus eens testrijden. Passief, want de terugkoppeling is nog niet bedraad. De diodeschakeling werd niet vergeten, maar wie kan me vertellen waarvoor die misterieuze weerstand goed is? (bron: Rosoft)
De weerstand zorgt er voor dat de bedrijfszekerheid toeneemt.
(bron: Diodeschakeling voor toepassing in ongedetecteerde secties bij een digitale modelbaan - www.nproject.org/nl/ ).

Groet,
William

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik wil graag geloven dat de weerstand de bedrijfszekerheid bevorderd, maar hoe??? :shock:

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik ben toch niet gelukkig met die baksteenplaten van Kibri. Eenmaal ik een stukje van de tunnel op maat had uitgesneden, bleek het nog veeeel te grof. Dit is niet goed.

Wie weet welke baksteen ik in schaal N beter kan gebruiken? :?: :?: :?:
Afbeelding

evo

Bericht door evo »

Zelf krassen in gips of Das klei?

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Krassen zou kunnen, maar die bakstenen zijn kleiner dan een millimeter lang, en een paar tienden van een millimeter hoog. Het hoeft niet zo fijn te zijn, maar als ik ze 2mm kras is het niet beter dan de Kibri bakstenen. Maar zelf krassen blijft wel een optie. ;)

Jos

Bericht door Jos »

Of anders de Vollmer platen:

http://vollmer-online.de/en/articles/art_7349.html

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

En dan even weer iets anders. Gezien ik nu die Slater muurplaten heb ontvangen, kan ik een nieuwe poging ondernemen om een tunneltje te bouwen. Maar wat is dit? Gewapend gips? waar gaat dit voor dienen? :D

Afbeelding

irvin

Bericht door irvin »

Hey michiel mooi projectje joh ik blijf hem volgen.
En voor je muur probleem is dit wellicht een oplossing:
Jos schreef:Hoi Michiel,

Ik gebruik voor mijn station Roosendaal de kunststof platen van Slaters, type 0402.
Perfect op schaal in halfsteensverband.
Ik koop ze bij Piet Peetoom http://www.gmens.nl

Groetjes,
Jos
Iets verder post hij het volgende dus ik denk dat deze muurplaten wellicht heel goed geschikt zijn voor wat jij er mee wil doen.
Jos schreef:Graag gedaan Michiel, het is een zacht-plastieke kaart, je hebt wel iets nodig (styreen) om hem stevigheid te geven.

Groetjes,
Jos

Gr, irvin

irvin

Bericht door irvin »

Oh wacht ik zie nu dat je ze zelf ook al ontdekt hebt.
Foutje....

Gr, irvin

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Het krassen van kasseien is begonnen. Als dat maar goed gaat. Gelukkig heb ik hulp gekregen van deze kleine lilliputter. Een foto bij kunstlicht...

Afbeelding

Plaats reactie