Hoeveel hoogte tussen lagen in baanplan?

Vraag maar raak!

mdedeugd

Re: Hoeveel hoogte tussen lagen in baanplan?

Bericht door mdedeugd »

Hallo Johan.

Mooi baanplan heb je daar. ;)

Martin de Deugd

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

.
Laatst gewijzigd door jowi op 21 sep 2014 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Wablo

Bericht door Wablo »

Johan,
Waarom maak je dan geen 2 sporige helix ?
Bert

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

.
Laatst gewijzigd door jowi op 21 sep 2014 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Johan, de binnenste ringen zijn dalend toch ? Dan maakt 3 procent niet uit. Snap het alleen niet ik heb een vier sporige helix 3.5 cm hart op hart en dat past prima op 80 cm, de binnenste bocht is zelfs nog r3

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Ronald1

Bericht door Ronald1 »

Maurits71 schreef:Johan, de binnenste ringen zijn dalend toch ? Dan maakt 3 procent niet uit. Snap het alleen niet ik heb een vier sporige helix 3.5 cm hart op hart en dat past prima op 80 cm, de binnenste bocht is zelfs nog r3
Maurits dat lijkt me sterk, R3 heeft radius van 396 mm dus bijna 80 cm diameter, dus ik denk dat je bedoelt de buitenste ipv binnenste bocht, of ben ik abuis?

Ronald

N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

jowi schreef:
Maurits71 schreef:Johan, de binnenste ringen zijn dalend toch ? Dan maakt 3 procent niet uit. Snap het alleen niet ik heb een vier sporige helix 3.5 cm hart op hart en dat past prima op 80 cm, de binnenste bocht is zelfs nog r3
Nee, het is om-en-om. De buitenste is dalend, dan stijgend, dan weer dalend, en de aller-binnenste is weer stijgend. Anders rijd ik engels... ik wil NL rijden. De enige manier om de binnenste dalend te maken is om de aansluiting aan de andere kant (dus beneden) te maken, of de helix aan de rechterkant van de baan te zetten...

Als ik het bereken met die helix excel sheet, red ik het net op 80cm met r3 (396mm) als buitenste bocht, met 2,4% op de binnenste bocht (296mm).

Zoals Ronald zegt, 396 is op 8mm na al 80cm... je moet nog een paar cm rondom ruimte hebben, zit je op een plaat van 90cm.
ok je gaat dus tegen de logica in, want je moet nooit stijgen in de binnen bocht. kan je toch simpel oplossen, even je helix omdraaien, zal wel even kijken of ik een voorbeeldje kan maken

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Afbeelding

kwestie van je schaduw station omdraaien

@ronald, was ff abuis, binnenbocht bij mij is inderdaad r3 echter ik heb 85 cm. in johan zijn geval wordt de binnenste bocht r2

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

.
Laatst gewijzigd door jowi op 21 sep 2014 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

ik heb nog een ander idee voor je.

slechts 2 sporen in je helix en bovenaan met een kruising splitsen, dit is niveau 5 van mijn huidige baan, niveau 6 is een soortgelijke kruising, dus ik ga van 2 naar 4,

Afbeelding

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

.
Laatst gewijzigd door jowi op 21 sep 2014 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Tja.

wat is ervaren en wat niet, dit is mijn eerste echte baan, zitten 3 keerlussen in, 3 x 5 draadjes als je kan lezen dan kan je ze aansluiten, niets moeilijke electronica een servo switch aansluiten is lastiger.

als ik naar jou baanplan kijk dan denk ik eigenlijk dat is pas vragen om problemen, met name de manier waarop je omhoog, omlaag, omhoog,omlaag gaat op ss niveau. En dan niet vergeten dat op het binnenste spoor stijgen min of meer not done is.

Ik denk dat je inmiddels een van mijn lijfspreeken kent, jou baan, jou feestje. echter..... vraag even rond wie hier een helix heeft waarbij het stijgende spoor de binnenbocht is. het antwoord is nul danwel bijna nul. Mij maakt het verder niet uit wat je gaat doen alleen en ik bedoel dit niet lullig op deze manier wordt je lid van de club van de onmogelijke banen die nooit afkomen en vanzelf worden afgebroken omdat het een grote puinhoop wordt.

Als ik het zo terug lees dan denk ik dat je een hele moeilijke oplossing zoekt voor een simpel iets indien je bereidt ben om dingen aan te passen. het juiste baan plan begint met logica en haalbaarheid en de in en de uitgang van je helix is het allereerste wat je op papier moet zetten en vanuit daar ga je verder.

sterkte met de beslissing

M.

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

.
Laatst gewijzigd door jowi op 21 sep 2014 09:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

ik vindt het prima, nogmaals jou baan, jou feestje mij maakt het verder geen fluit uit.

hou je er wel rekening mee dat je maar 80 cm heb dus je theorie klopt wel maar de praktijk kan niet.

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

.
Laatst gewijzigd door jowi op 21 sep 2014 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

grote vriend, ik kom niet uit een ei.

voordat we in een soortgelijke discussie verzanden als in een verleden over wissels en aandrijvingen. je hebt helemaal gelijk.
:roll:

alleen je kan geen 4 sporen met de binnenbocht R3 op 80 cm kwijt, zie met 2 voorbeelden, dat is r 1.5 als binnenbocht, geen probleem om te dalen, om te stijgen ik zeg, proberen en gewoon doen uitzonderingen bevestigen de regel.

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

.
Laatst gewijzigd door jowi op 21 sep 2014 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

jowi schreef:
Maurits71 schreef: alleen je kan geen 4 sporen met de binnenbocht R3 op 80 cm kwijt, zie met 2 voorbeelden
Ik zal mezelf even quoten van 2 pagina's terug:

"de plaat die ik nu heb is 244x80, echter is 80 dus te smal voor een goede helix. Dus die plank zal 244x90 worden" ;)
Um :? , nee Ik snap hem geloof ik, je gaat er een stuk er aan vast zagen.

Martin de Deugd

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Een paar balkjes, wat plaat en wat schroeven. Got the idea? Kom op luitjes, niet zo raar doen. Het ging net zo lekker.

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Maurits71 schreef:Tja.

wat is ervaren en wat niet, dit is mijn eerste echte baan, zitten 3 keerlussen in, 3 x 5 draadjes als je kan lezen dan kan je ze aansluiten, niets moeilijke electronica een servo switch aansluiten is lastiger.

als ik naar jou baanplan kijk dan denk ik eigenlijk dat is pas vragen om problemen, met name de manier waarop je omhoog, omlaag, omhoog,omlaag gaat op ss niveau. En dan niet vergeten dat op het binnenste spoor stijgen min of meer not done is.

Ik denk dat je inmiddels een van mijn lijfspreeken kent, jou baan, jou feestje. echter..... vraag even rond wie hier een helix heeft waarbij het stijgende spoor de binnenbocht is. het antwoord is nul danwel bijna nul. Mij maakt het verder niet uit wat je gaat doen alleen en ik bedoel dit niet lullig op deze manier wordt je lid van de club van de onmogelijke banen die nooit afkomen en vanzelf worden afgebroken omdat het een grote puinhoop wordt.

Als ik het zo terug lees dan denk ik dat je een hele moeilijke oplossing zoekt voor een simpel iets indien je bereidt ben om dingen aan te passen. het juiste baan plan begint met logica en haalbaarheid en de in en de uitgang van je helix is het allereerste wat je op papier moet zetten en vanuit daar ga je verder.

sterkte met de beslissing

M.
Correct

De aap is eruit.

Johan, er zijn nog nummers over bij de club der gedoemde mislukte banen, ik behoor ook tot een van hen, en daar ben ik niet trots op, dus.. :roll:

Martin de Deugd

BenQ

Bericht door BenQ »

Ik heb 2 helixen in de baan en bij de ene gaat het binnenspoor omhoog en bij de andere gaan het buitenspoor omhoog.
En daardoor is mijn maximale stijging 2,7%, ben een van de afwijkende bouwers. :lol:

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Benq, je bent dus een eigenwijze mislukkeling met een foute baan volgens bovenstaande heren.
Beetje logisch nadenken valt niet mee voor sommigen. Zo gefixeerd op "gij zult niet stijgen in den binnenbocht" dat er geen discussie meer mogelijk is en men meteen de aanval zoekt en agressief begint te worden als je ze probeert uit te leggen waar het eigenlijk om draait. Waar heb ik dat eerder meegemaakt op dit forum... oh ja.

Ik stop hier mee. De groeten.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Aangezien de meesten gebruik maken van 1 helix, kiezen ze vaak voor de opstelling waarbij binnenbaan daalt en buitenbaan
stijgt.

In mijn geval zullen het net als bij Ben, 2 helixen worden met ook 1x omgekeerd, kan ook niet anders, dat is het logische gevolg van een "hondenbot" gebouwde baan.

Links en Rechts rijden, is naar mijn mening alleen van belang op het zichtbare deel van de baan, en ach ook in de praktijk word er wel eens noodzakelijk van afgeweken.

Belangrijkste op niet zichtbare delen is gewoon dat het goed wil rijden, dus ben ik het eens met de stelling, groots mogelijke radius en zo klein mogelijk hellingspercentage, en dan maakt de plek, binnen of buiten niks uit,

Kom mannen, het blijft modelspoor, en daarbij moet je standaard schipperen met de ruimte, dus wel eens afwijken van logica.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie