Mooi baanplan heb je daar.

Martin de Deugd
Maurits dat lijkt me sterk, R3 heeft radius van 396 mm dus bijna 80 cm diameter, dus ik denk dat je bedoelt de buitenste ipv binnenste bocht, of ben ik abuis?Maurits71 schreef:Johan, de binnenste ringen zijn dalend toch ? Dan maakt 3 procent niet uit. Snap het alleen niet ik heb een vier sporige helix 3.5 cm hart op hart en dat past prima op 80 cm, de binnenste bocht is zelfs nog r3
ok je gaat dus tegen de logica in, want je moet nooit stijgen in de binnen bocht. kan je toch simpel oplossen, even je helix omdraaien, zal wel even kijken of ik een voorbeeldje kan makenjowi schreef:Nee, het is om-en-om. De buitenste is dalend, dan stijgend, dan weer dalend, en de aller-binnenste is weer stijgend. Anders rijd ik engels... ik wil NL rijden. De enige manier om de binnenste dalend te maken is om de aansluiting aan de andere kant (dus beneden) te maken, of de helix aan de rechterkant van de baan te zetten...Maurits71 schreef:Johan, de binnenste ringen zijn dalend toch ? Dan maakt 3 procent niet uit. Snap het alleen niet ik heb een vier sporige helix 3.5 cm hart op hart en dat past prima op 80 cm, de binnenste bocht is zelfs nog r3
Als ik het bereken met die helix excel sheet, red ik het net op 80cm met r3 (396mm) als buitenste bocht, met 2,4% op de binnenste bocht (296mm).
Zoals Ronald zegt, 396 is op 8mm na al 80cm... je moet nog een paar cm rondom ruimte hebben, zit je op een plaat van 90cm.
Umjowi schreef:Ik zal mezelf even quoten van 2 pagina's terug:Maurits71 schreef: alleen je kan geen 4 sporen met de binnenbocht R3 op 80 cm kwijt, zie met 2 voorbeelden
"de plaat die ik nu heb is 244x80, echter is 80 dus te smal voor een goede helix. Dus die plank zal 244x90 worden"
CorrectMaurits71 schreef:Tja.
wat is ervaren en wat niet, dit is mijn eerste echte baan, zitten 3 keerlussen in, 3 x 5 draadjes als je kan lezen dan kan je ze aansluiten, niets moeilijke electronica een servo switch aansluiten is lastiger.
als ik naar jou baanplan kijk dan denk ik eigenlijk dat is pas vragen om problemen, met name de manier waarop je omhoog, omlaag, omhoog,omlaag gaat op ss niveau. En dan niet vergeten dat op het binnenste spoor stijgen min of meer not done is.
Ik denk dat je inmiddels een van mijn lijfspreeken kent, jou baan, jou feestje. echter..... vraag even rond wie hier een helix heeft waarbij het stijgende spoor de binnenbocht is. het antwoord is nul danwel bijna nul. Mij maakt het verder niet uit wat je gaat doen alleen en ik bedoel dit niet lullig op deze manier wordt je lid van de club van de onmogelijke banen die nooit afkomen en vanzelf worden afgebroken omdat het een grote puinhoop wordt.
Als ik het zo terug lees dan denk ik dat je een hele moeilijke oplossing zoekt voor een simpel iets indien je bereidt ben om dingen aan te passen. het juiste baan plan begint met logica en haalbaarheid en de in en de uitgang van je helix is het allereerste wat je op papier moet zetten en vanuit daar ga je verder.
sterkte met de beslissing
M.