Pagina 12 van 45

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 12:01
door shoven
Frans, betekent dat dat ik via de OC32 een lading servo's kan aansluiten en dat ik die vervolgens vanuit Koploper als een wissel kan besturen?
Als dat zo is, is dit een best wel goedkoop alternatief, 16 wissels voor €59...

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 12:05
door Peter
shoven schreef:Frans, betekent dat dat ik via de OC32 een lading servo's kan aansluiten en dat ik die vervolgens vanuit Koploper als een wissel kan besturen?
Als dat zo is, is dit een best wel goedkoop alternatief, 16 wissels voor €59...
Maak daar maar 32 servo's van.... :)

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 12:44
door fransstaal
Steven,

klopt, en wat Peter zegt, inderdaad 32 uitgangen op een Dinamo OC32 die je onafhankelijk van elkaar kan configureren voor van alles en nog wat: servo's, lampjes, LEDs, relais, motortje, etc. Er zijn twee types uitgangen: 5V uitgangen, dus eigenlijk een logische 0 of 1, maar waar je rechtstreeks LEDs op kan aansluiten zonder voorschakelweerstand, want die zit al op de OC32. Het andere type uitgang is bedoeld om iets meer stroom te kunnen leveren met een open collector. Je mag daar maximaal 500mA mee voeden voor elk ander apparaat dat werkt op een voedingsspanning tot bijvoorbeeld 24 Volt. Mocht de 500mA toch nog te weinig zijn, bijvoorbeeld voor een wisselspoel, dan steek je achterop de OC32 een Dinamo DS32 en daarop kan je per uitgang een vermogenstransistor plaatsen, zodat je bijvoorbeeld 2A kan leveren. De prijs van de OC32 zoals Peter die noemt is voor de DCC versie en kost 59 euro, de seriele versie kost 55 euro. Prijs van de DS32 is 24 euro. En inderdaad, deze worden ondersteund door Koploper en door iTrain.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 12:56
door shoven
fransstaal schreef:En inderdaad, deze worden ondersteund door Koploper en door iTrain.
OK, dus ik kan met een OC32 32 servo's aansturen die ik gewoon als wissel kan bedienen vanuit Koploper?

Dat klinkt als een wel heel interessant alternatief voor bijv. de Uhlenbrock servodecoders, waar je 34 euro neertelt om 4 servo's aan te sturen.
Kan ik met een OC32 dan ook puntstukken schakelen? Want dat is het grote pluspunt van de Uhlenbrock.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 13:18
door Peter
shoven schreef:
fransstaal schreef:En inderdaad, deze worden ondersteund door Koploper en door iTrain.
OK, dus ik kan met een OC32 32 servo's aansturen die ik gewoon als wissel kan bedienen vanuit Koploper?

Dat klinkt als een wel heel interessant alternatief voor bijv. de Uhlenbrock servodecoders, waar je 34 euro neertelt om 4 servo's aan te sturen.
Kan ik met een OC32 dan ook puntstukken schakelen? Want dat is het grote pluspunt van de Uhlenbrock.
Je zou met één uitgang de servo van de desbetreffende wissel kunnen aansturen en met een andere uitgang een relais t.b.v. het schakelen van het puntstuk. Of je het puntstuk dient te schakelen hangt af van het type wissel welke je gebruikt.

Zelf ben ik van plan over te stappen op het Peco 55 materiaal. Hierbij heb je volgens mijn info geen puntstuk schakeling nodig. Mocht deze info niet correct zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag van jullie!

Groet,
Peter

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 13:23
door shoven
Peco code 55 wissels zijn er in 2 smaken: met of zonder puntstukschakeling.
Ik gebruik Peco code 80 met puntstukschakeling voor de betrouwbaarheid.

Martin, hoe zit dat bij jou? Heb jij Peco met of zonder puntstukschakeling en hoe heb je dat op die OC32 aangesloten? (heb je een foto?)

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 13:39
door Peter
Ik wil de wissels met zogenaamde "Electrofrog" gaan gebruiken. Vervolgens de punt isoleren en dan zou e.e.a. correct moeten functioneren. Althans dat begrijp ik uit diverse schema's die ik hier en daar op internet tegen kom. Het puntstuk zou vervolgens via de wisseltong gevoed worden. In combinatie met een servo zou dit volgens mij correct moeten werken. Een servo kun je immers iets druk op de wisseltong laten uitoefenen dit in tegenstelling tot een spoel.

Grtz.
Peter

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 13:47
door Michiel
Peter,

in theorie is dat helemaal juist, maar in praktijk blijkt dit systeem niet betrouwbaar. Een stofje, een restje verf, corrosie... het elektrisch contact is vrij snel verloren. De wisseltongen zijn nooit ontworpen als elektrische schakelaars. Het is beter om de polarisatie van het puntstuk met een aparte schakelaar te laten verlopen. ;)

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 13:50
door Peter
Michiel schreef:Peter,

in theorie is dat helemaal juist, maar in praktijk blijkt dit systeem niet betrouwbaar. Een stofje, een restje verf, corrosie... het elektrisch contact is vrij snel verloren. De wisseltongen zijn nooit ontworpen als elektrische schakelaars. Het is beter om de polarisatie van het puntstuk met een aparte schakelaar te laten verlopen. ;)
Oké, duidelijke info, bedankt!

Dat wordt dus een relais toevoegen (en een extra uitgang van een OC- of OM32 gebruiken ;)).

Nu rijdt ik met Dinamo in combinatie met iTrain. De wisselstraten dienen in de meeste gevallen al met relais geschakeld te worden. Dus echt erg is het niet.

Grtz.
Peter

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 13:55
door shoven
Klopt. Regel de stroomvoorziening van het puntstuk apart, anders krijg je teleurstellingen.
Het kan ook simpel:

Afbeelding

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 14:39
door martindomburg
Peter schreef:
Michiel schreef:Peter,

in theorie is dat helemaal juist, maar in praktijk blijkt dit systeem niet betrouwbaar. Een stofje, een restje verf, corrosie... het elektrisch contact is vrij snel verloren. De wisseltongen zijn nooit ontworpen als elektrische schakelaars. Het is beter om de polarisatie van het puntstuk met een aparte schakelaar te laten verlopen. ;)
Oké, duidelijke info, bedankt!

Dat wordt dus een relais toevoegen (en een extra uitgang van een OC- of OM32 gebruiken ;)).

Nu rijdt ik met Dinamo in combinatie met iTrain. De wisselstraten dienen in de meeste gevallen al met relais geschakeld te worden. Dus echt erg is het niet.

Grtz.
Peter
Hier komt in de nieuwe release een verandering in 8-)

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 14:45
door martindomburg
De OC32 is inderdaad een multifunctioneel aparaat waarmee je enorm veel kan aansturen. Ik gebruik de Peco 55 electrfropg wissels. Deze hebben een zelfschakelend puntstuk door de wisseltongen. Dit werkt bij mij uitstekend, als je slecht contact hebt kan je inderdaad de servo iets harder laten drukken of de punt iets ombuigen. de engelse wissels moet je wel schakelen d.m.v. een puntstukschakeling.

Steven zijn methode is een goede alternatief, dat kan ook als je mijn methode gebruikt voor bevestiging door tegen de bedieningsarm heel gemakkelijk een microswitch plaatsen. De arm van de servo schakelt dan dit wisselcontact. Zelf gebruik ik bij de engelse wissels wel een relais omdat ik er maar een paar heb. Maar als je de gewone wissels extra wilt schakelen dan is dit een goed alternatief.
IMG_0003.JPG
IMG_0003.JPG (106.25 KiB) 4264 keer bekeken
Dit scheelt weer een relais, het is een wisselcontact die je voor meen ik 89 cent bij conrad kan kopen.

Om een idee te geven hoe dat dan werkt heb ik een filmpje gemaakt. Let op het sein rechts van de wissel:
http://www.youtube.com/watch?v=7kEdv5XWEVA

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 14:53
door Peter
martindomburg schreef:Hier komt in de nieuwe release een verandering in 8-)
Welke release, van wat Martin?

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 16:23
door martindomburg
Binnekort komt Itrain versie 1.5 uit. Daar zitten een boel verbeteringen in.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 18:50
door Peter
martindomburg schreef:Binnekort komt Itrain versie 1.5 uit. Daar zitten een boel verbeteringen in.
Dat zeker, maar qua wisselstraat besturing is er volgens mij niets gewijzigd!

Xander (iTrain) is goed bezig, héél goed :)

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 20:18
door mdedeugd
martindomburg schreef:

Wel een tip voor degene die de helix gaan maken: draai de moeren met ed hand aan!!! Anders vervorm je het hout :cry: :D
Ik ga temee ook een helix bouwen, moet ik het dan ook zo doen?
Of mag ik zelf beslissen hoe ik mijn helix ga bouwen.
Ik bouw hem volgens een andere methode als jij.
Die mij is bevallen, weet je hoe.
Met alluminium strippen volgens deze methode.

http://home.planet.nl/~bakk2697/home3.html
Wat vindt jij van deze methode.

Martin de Deugd

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 20 okt 2010 21:05
door martindomburg
Deze methode is vrijwel hetzelfde, alleen gaan dan de draadeinden door alu strips ipv het hout. het is net hoe je het zelf wilt maken. Er zijn een paar richtlijnen uit mijn ervaring:

- hou de tussenruimte op 50 mm (van bovenkant laag tot bovenkant laag)
- kleinste radius 250mm
- hoe wijder/groter des te beter

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 21 okt 2010 08:26
door mdedeugd
Hoi Martin.

sucses

Martin de Deugd

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 21 okt 2010 09:47
door shoven
martindomburg schreef:- hou de tussenruimte op 50 mm (van bovenkant laag tot bovenkant laag)
Maar kun je daar met panto's omhoog tussendoor? Je houdt dan effectief zo'n 4,5 cm over... :roll:

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 21 okt 2010 10:50
door Hookies
Van bovenkant laag tot bovenkant laag lijkt me inderdaad veel te smal om nog met uitgeklapte panto's te rijden ongeacht wat voor druksysteem je dan hanteert (rail aan de onderkant van een laag om de panto in te drukken). Bedoel je niet de tussenruimte, dus bovenkant laag tot onderkant volgende laag?

Mvg,
Martin

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 21 okt 2010 11:27
door martindomburg
Het is echt de hoogte van bovenkant laag tot bovenkant laag. Je houd effectief 4,4 cm over als je 6mm hout gebruikt.

Met de panto's valt dat wel mee, de bovenleidingportalen zullen ook in die buurt liggen. Ik had een stukje koperdraad tegen het hout en de panto was nog voor 75% uitgeklapt. Ik zal der even een foto van maken

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 21 okt 2010 12:42
door mdedeugd
Hoi Martin D.

Even om op de helixprobleem wat er is terug te komen.
Dat maalt steets door mijn hoofd :oops:
Ik heb dus tijdens de testritten toch eens zitten denken aan jou baan.
Toen kwam ik ineens tot deze conclusie, idee :idea:
Een laag er tussen, wordt inderdaad wel lastiger in jou geval.
Omdat de bestaande hoogte nog verder moet gaan onder verdelen.
Je kunt immers niet verhogen, de hoogtes staan al vast.
Maar...
Verlengen in de lengte, is wel natuurlijk wel mogelijk op jou baan.
Dus dan behoud je de totaal hoogte gewoon, die er nu al is.
Dus van rond naar een ovaal, het type wat ik ook nog mag gaan bouwen.
Dan krijg je zowizo meer lengte om rustig hoogte te winnen.
Plus de tussenruimte wordt dan toch ook wel wat ruimer.
Dat is voor jou dan gelijk een winwin situatie. :o
Dan hou je boven de helix ook direct mooi ruimte voor een dorp of iets dergelijks.
Is dat mischien een mooie optie.
Je verliest geheel niets, maar boekt er voor je zelf zeker wel een sucsespunt mee.
Op jou baan, ik zou zelf eerlijk kiezen voor die optie.
Maar even duidelijk, het is jou baan dus, mischien ;)
Ik gun jou al het sucses, meer kan ik niet doen.

Martin de Deugd

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 21 okt 2010 13:13
door Hookies
Volgens mij is die mogelijkheid al geopperd, maar kon de spiraal niet breder/langer dan dat nu is.

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje hoe jouw loks de spiraal inrijden, de panto's ingedrukt worden en er weer zonder moeite uit komen.

Mvg,
Martin

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 21 okt 2010 13:17
door martindomburg
He Martin,

Die optie is inderdaad al geoperd, zoals aangegeven als je naar mijn baanplan kijkt komt dat ten koste van het depot. Aan de andere zijde gaat het ten koste van of de industrie of het station. Geen optie dus maar bedankt voor het meedenken

Ik zal ook even proberen er een filmpje van te maken

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 21 okt 2010 13:29
door martindomburg
Hierbij de foto's van de pantograaf:

Afbeelding

Afbeelding

Ik wekr nog aan het filmpje van de zware trein die de helix ingaat. Was nog een kleine treinramp gebeurt want de dummyloc was vergeten zijn panto in te klappen. In films exploderen ze altijd als ze van een klif vallen :mrgreen: