Ik heb een tijd niets nieuws van me laten horen. Best logisch, want ik was voor werk op locatie bezig. Misschien heb je me wel gezien bij Tijd voor Max om over zandsculpturen in Roermond te praten. Ik had verwacht daar in de avonduren nog wat te kunnen doen, maar daar kwam weinig van.
Inmiddels hebben we weer wat te melden. Of liever een vraag. Hieronder zie je het oorspronkelijke plan voor het deel Hookyville van mijn baan.
Ik vond de wisselcombinatie rechts niet helemaal vloeiend lopen. Er zat nog een optie in om om te lopen, maar in laat-tijdperk IV en vooral tijdperk V komt dat eigenlijk niet meer voor. Heb er dus een extra Engelse wissel tegenaan gegooid om het logischer in te delen. Zie onderstaande foto.
Maar nu zit ik nog met het volgende. Eigenlijk kom je zelden nog stations tegen waar ook wat goederenverkeer is. Ik vind dat zelf toch wel iets hebben en mijn baan biedt geen ruimte voor grootschalig rangeerverkeer en opstelgebieden. Ik wil dus eigenlijk een kleine goederenloods plaatsen.
Maar een belangrijke rol is er ook weggelegd voor de autotrein. Deze komt bij D station Hookyville binnenrijden en rijdt dan via de wisselstraat naar het buitenste spoor. Aan het eind rijdt de trein achteruit terug, zodat het bovenste spoor bezet is en de auto’s de trein op kunnen rijden. Het gaat vooral om vakantieauto’s. De mensen lopen dan via het perron (dat dus aan de buitenkant ligt) naar de passagierswagens en nemen daar hun intrek. Dit moet op het buitenste spoor, want je wilt de mensen niet over wissels laten klauteren.
Als ik de autotrein zo handhaaf, dan zou goederenvervoer nog kunnen op het voorlaatste spoor of helemaal aan het eind van de twee onderste sporen.
Ik heb in WT nog een andere optie aangemaakt. Zie onder.
In deze situatie kan de autotrein het voorlaatste spoor innemen, want de wissel naar het buitenste spoor (aan de linkerzijde) is weg. Vanaf ingang D rijdt de autotrein door naar blok 48 en gaat dan achterwaarts terug om blok 46 en 44 te bezetten. De ruimte tussen de twee buitenste sporen is wat groter geworden, zodat ik het perron in de richting van blok 45 af kan schermen met hekken. Blok 45 zou dan bestemd zijn voor kleinschalig goederenverkeer. Terwijl de autotrein staat te laden, kan een goederentrein vanuit blok 45 via de wisselstraat richting E vertrekken.
Als de goederentrein vanuit D het station in komt rijden, gaat het ook naar blok 48 en dan achteruit naar de goederenloods in blok 45. Ik zorg er natuurlijk wel voor dat de lengte van de goederentrein passend is voor blok 48. Vanuit blok 45 kan de trein dan weer vooruit richting E vertrekken.
Goederentreinen zouden ook bij E binnen kunnen komen en dan gewoon voorwaarts naar blok 45 rijden. Het station wordt dan bij D verlaten door eerst achteruit naar 48 te rijden en dan weer vooruit het station uit. Het is in deze laatste situatie dus wel zo dat als de autotrein staat in te laden, dat goederenverkeer niet via blok 48 naar D kan rijden.
Het punt is nu dat ik eigenlijk niet kan kiezen tussen deze varianten. Ik hoop dan ook dat iemand met het gouden idee komt om zowel de autotrein te faciliteren als wat goederenverkeer. Ik houd me van harte aanbevolen voor tips. Het gaat dus feitelijk alleen om de buitenste twee sporen.
Ondertussen heb ik ook een begin gemaakt met het maken van zaagsneden voor de te leggen rails op de bovenbaan. Met plastic verpakkingsmateriaal vul ik de zaagsneden op, zodat de rails geen contact meer kunnen maken en we dus ook geen valse bezetmeldingen gaan krijgen. Het is wel een priegelwerkje, zeker om het in één keer helemaal op maat te maken. In elk geval steekt er aan de binnenzijdes niets uit, zodat de trein ongehinderd kan rijden. Bij de buitenkant van de spoorstaaf steekt wel iets uit, maar als het allemaal muurvast zit, werk ik dat nog bij met een schaar, tang of mesje. Ik merk wel dat het steeds makkelijker gaat, dus dat scheelt weer.
Verder heb ik ook alle blokken al genummerd, wat op de laatste tekening enigszins te zien is. Het vergt de nodige voorbereiding, maar als alles rond is, kan ik gaan leggen en dan kan het nog best eens snel gaan. Totdat ik door mijn wissels heen ben.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.