Dit is mijn trekkracht testbaan.
De baan wordt elke keer opgebouwd, staat dan voor een paar dagen en wordt dan weer afgebroken. Dit soort gebruik van het railmateriaal wordt min of meer gesuggereerd waarbij men prat gaat op de bedding en de verbindingen. De verbindingen zijn aardig, maar er zit heel veel beweging in. Daardoor is het mogelijk een sluitende baan te maken die eigenlijk op tekening helemaal niet aansluit. Ik heb nu bijna alle gekkigheid eruit, bepaalde railstukken moeten op een bepaalde manier/volgorde worden neergelegd op de behangtafel. Ik heb dan de minste problemen op de knik van de behangtafel. Wissels EP718 geen probleem.
Wissels EP481 is een heel ander verhaal. De modernere wagons gaan hier redelijk goed overheen, echter de wat oudere wagons hebben soms problemen in de zin van ontsporen. Wel "hobbelen" veel wagons over de wissels en ik heb ook wel eens kortsluiting gezien door kleine blauwe vonkjes van de wielen bij een overgang. Ik heb daar de oorzaak niet van kunnen vinden. Stopwissel werkt volgens mij niet, wel is de bodemplaat gewijzigd en is een eerdere fout hersteld. Omdat de wissels niet betrouwbaar lopen, vooral dan als de trein opgeduwd wordt, ga ik niet verder met het uitbreiden van de testbaan. Ik had nog een optie om er een extra boog in te bouwen voor het testen van boogrijke trajecten. Met die optie zouden deze wissels in de hoofdbaan komen.
De rails zelf is soms aan de oppervlakte erg ruw en daar kleeft dan direct vuil aan. Ook zijn railovergangen niet glad, maar ruw, scherp en soms oneffen. Je hoort de wagons over de raillassen gaan, maar de wagons willen soms op dit soort punten ook ontsporen. Met opduwen heb je dan het resultaat dat een lange trein helemaal in elkaar gaat, de achterste wagon om een of andere reden vast staat op een railovergang of wisseltong en dat dan de eerste drie wagons achter de locomotief eruit gedrukt worden. Bij metingen heb ik ook vastgesteld dat er veel spanning/stroom verloren gaat in de rails. Om deze reden wordt de baan op twee punten gevoed. Ben daar aan gaan meten omdat er treinen waren die prima rond gingen en dan plotseling op een recht stuk of in een boog midden in een railsegment langzamer gingen rijden en dat is vreemd. Rail ter plekke gecontroleerd, maar die waren steeds brandschoon. Soms had ik dergelijke incidenten zelfs vlak na de rail met stroom aansluiting.
Verder ben ik van mening dat het niet een volwassen railsysteem is, ik ben in staat banen te bouwen die met bijna elk ander merk te maken zijn, maar niet met Kato dan alleen door de bewegelijkheid een sluitende baan te krijgen. En dat wordt snel minder zodra je een complexere baan hebt. En om een of andere reden is het slecht leverbaar, ondanks dat Noch ertussen zit. Kortom, ben er niet zo over te spreken.