Pagina 3 van 14

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 19 nov 2010 23:15
door Wimpie
Wim Ros schreef:Wim, een gewoon stukje verenstaal als omzetter.
Verder denk ik dat de servo net zo makkelijk of moeilijk te monteren is als ieder andere ondervloer aandrijving voor een wissel.

Voor het fine tunen van de ServoSwitch kun je CV53 gebruiken die staat standaard op 1, als je die op b.v 2 zet zal hij de ingestelde snelheid door 2 delen. Dus gaat hij nog langzamer om. Je kunt ook 3 ingeven, maar hoger zal ik niet gaan, dan wordt de loop schokkerig.

Als je dat gebruikt zul je verbaast zijn over de langzamere snelheid. ;)

Mvg
Wim.
Wim deze tip ga ik ook nog even proberen.
Jammer dat Karst dit niet heeft aangegeven op zijn site m.b.t. het programmeren.

Groetjes,

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 20 nov 2010 17:54
door Wim Ros
Wim,

Dit WAS ook een ungedocumenteerde future. ;)

Mvg
Wim.

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 21 nov 2010 12:56
door Rob Fongers
Wim en Wim, :o :o

Was toch ff bezig met de SSies en heb CV53 zelfs op 5 gehad. Ook dan geen schikken maar het duurt te lang, naar mijn zin dan, om over te gaan. Ga voorlopig met een 6 tal eens proberen op 4

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 21 nov 2010 22:36
door Wimpie
R Fongers schreef:Wim en Wim, :o :o

Was toch ff bezig met de SSies en heb CV53 zelfs op 5 gehad. Ook dan geen schikken maar het duurt te lang, naar mijn zin dan, om over te gaan. Ga voorlopig met een 6 tal eens proberen op 4
Rob en Wim,
Ga het eens uitproberen als het schaduwstation op z'n plek ligt.
Ik wil dan toch ff de wissels controleren op ze juist zijn afgesteld.
Moet bij het afstellen van de wissels de IB op 0 staan en de tongen van het wissel in het midden liggen?
Bij het programmeren van de servodecoder stand F1 de knop van de IB op bijv.+2 staan en bij stand F2 de IB op bijv. -2 staan. Of mag het wissel bij stand 0 van de IB best al een kant de tong aangesloten liggen?

Dinsdag maak ik een Update van mijn helixen.

Groet,

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 21 nov 2010 23:32
door Wim Ros
Wim,

Bij het afstellen van de Servo moeten de tongen bij snelheid 0 in het middenstaan, en mogen dus niet aanliggen aan een spoorstaaf.

Mvg
Wim.

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 21 nov 2010 23:39
door Wimpie
Bedankt Wim,

Dan heb ik dat juist gedaan.

Grtzz Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 23 nov 2010 21:48
door Wimpie
Hierbij mijn update:

De eerste helix helemaal bekabeld:

Afbeelding

2de helix gebouwd en bekabeld, alleen nog de bzm in elkaar solderen en aansluiten.

Afbeelding

Overzichtje van beide helixen:

Afbeelding


Nog een overzicht van mijn werkplek zoals hij nu nog is:

Afbeelding
Afbeelding


Dit was het dan.

Op naar de 3 de fase het laten zakken van het schaduwstation en het plaatsen van de helixen.
Hierna het koppelen van het ss aan de helixen.

Tot de volgende update
Veel kijkplezier.

grtzz Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 28 nov 2010 22:05
door Wimpie
Hierbij mijn update voor week 47:

Deze week getracht de eerste helix op zijn plaats te brengen.
Helaas vond ik de helix toch te hoog geworden, waardoor ik onder de tafel te weinig werkruimte over zou houden.
Ook zou de 0 level van de helix aan de wand zijde komen te liggen.
Uiteindelijk besloten om een halve laag van de helix weg te nemen zodat zometeen de uitgang van de tunnel optisch op een mooiere plaats komt te liggen. Ook de remsectie's dusdanig verplaatst dat de trein zometeen ook daadwerkelijk voor het sein van de tunnelingang stopt wanneer dit noodzakelijk is. Dit geld natuurlijk ook voor het uitkomende treinverkeer.
Ook nog besloten om 2 zeer lange opstelsporen aan de voor en achterzijde van het schaduwstation aan te brengen. Deze worden niet beveiligd met een lichtsluis, maar gewoon met bezetmelders.
Dus 4 extra peco wissels gekocht en het baanontwerp kwa indeling van bezetmelders en secties en blokken aangepast (zie toegevoegde foto). De dikke zwarte streepjes zijn de blokscheidingen. Gelijk de tijdelijke koppeling tussen de helixen meegenomen in het ontwerp. Buiten het schaduwstation om heeft elk blok een minimale lengte van 1.20m. Elk blok bestaat nu uit een remsectie van ongeveer 20cm, en een binnenkommelder voor de overige lengte van het blok. Er wordt op dit trace in 1 richting gereden dus 2 bezetmelders is voldoende. Aan de bovenzijde van de helix alvast spoorlengte aangebracht voor de koppeling met de andere helix. Aan de onderzijde van de helix alvast de sporen wat verlengd en iets verlaagd om zometeen de 2 wissels te kunnen monteren bij de helix. Dit i.v.m. de werkruimte. Hierbij nog de foto's van de aangepaste helix en de baanontwerp.

Afbeelding


Afbeelding

Veel leesplezier toegewenst.

Tips en opbouwende kritiek is welkom.

Groet Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 05 dec 2010 22:25
door Wimpie
Goedenavond N-spoorder,

Hierbij mijn update van deze week:

Deze week heb ik samen met mijn vrouw (Esther) het schaduwstation naar zijn eindbestemming laten zakken.

Afbeelding

Hierna de helix geplaatst op zijn definitieve plaats.

Afbeelding

Wat bleek de helix een halve laag te hoog gebouwd.
De helix er weer uit en de bolkken en sectie weer herverdeeld.
Helix weer teruggeplaatst.
De koppeling aangebracht tussen het schaduwstation en de helix.

Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het aanbrengen van de tussenliggende sporen kwam ik er achter dat ik per ongeluk de + en de- van de buitenbaan van de helix verkeerd om heb aangebracht. Dus helix er weer uit en de + en de - van de buitenbaan omgewisseld.
Dit koste mij nogal wat werk omdat dus aal draden weer los moest maken en de reeds gemaakte ES-lassen moetst overschieten. Uiteindelijk kon ik pas vanmorgen de helix weer terug plaatsen en de koppeling met de helix definitief maken.
Gelijk maar 2 extra wissels geplaatst voor de overloopsporen langs het schaduwstation. Ook vast de servo decoders geplaatst en de nieuwe kabelgootjes naar de helix aangebracht.

Afbeelding

Nog ff een zijaanzicht.

Afbeelding

Volgende week de bekabeling aanbrengen en starten met de ombouw van de andere helix.
Veel leesplezier.

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 05 dec 2010 22:54
door henry
dat ziet er allemaal indrukwekkend uit wim

blijf je volgen

mooi man

groetjes henry

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 06 dec 2010 17:19
door Wimpie
Bedankt voor je reactie Henry

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 06 dec 2010 18:13
door vancorler
ziet er tot nu toe al zeer goed uit, ik blijf je draadje zeker volgen.

groetjes, Jeroen

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 21 dec 2010 22:24
door Wimpie
Hoi N-spoorders:

FF uit beeld geweest omdat ik druk was om centjes te verdienen.
Geen centjes, ook geen baan om verder te bouwen.

Inmiddels is de rechter helix inclusief de 2 nieuwe wissels in de baan geplaatst en afgebouwd.
Tevens de nieuwe helix voor de linkerzijde kwa blokken en secties omgebouwd en de voeding aangepast.
Afgelopen week loconet aangeschaft, 3 bezemelders en 3 servo decoders in elkaar gesoldeerd.
Vandaag de bekabeling van de linker helix afgewerkt op de LSA strook en bezetmelder.
Wat bleek zat er een kortsluiting in 1 blok.
Na het storingzoeken bleek ik 1 massa draad te hebben afgewerkt op de +DCC van dit blok (stom,stommer, stomst).
De linker helix op zijn plaats gebracht in de baan en waterpas gesteld.
Zometeen nog alle blok en sectie scheidingen voor zien van een druppeltje boekbinderslijm zodat dit kan drogen.

Woendag ben ik ff op ziekenhuis bezoek bij mijn schoonvader (H0 modelspoorder) in Nieuwegein.

Donderdag staat op de planning om de helix volledig af te werken en definitief vast te zetten op de baan.

Foto's volgen komende weekend.

Groetjes,

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 04 jan 2011 14:50
door Wimpie
Hoi N spoorders,

Hierbij de update van de afgelopen 3 weken.

Na de rechter helix te hebben geplaatst in de baan en te hebben gekoppeld met het schaduwstation ben ik toe aan het plaatsen van de linker helix.

Zie onderstaande foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Na het plaatsen van de linker helix de koppeling gemaakt met het schaduwstation.
Tevens 2 omloopsporen aangebracht in het schaduwstation welke zijn beveiligd m.b.v. bezetmelders (de rest van het schaduwstation is beveiligd m.b.v. 4 lichtsluizen).

Afbeelding

Hierna een tijdelijke paradebaan gemaakt om het reeds gebouwde te kunnen testen, lekker kunnen rijden, stammetjes maken, loc's testen, decoders inbouwen en koploper te optimaliseren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu proefrijden op de baan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een overzichtje van koploper.

Afbeelding

Nu eerst ff genieten, en nadeken over de opzet van level 0 voor 2011 en de toekomst.
Hierop worden de volgende items gebouwd: het grote station (De Dijk), industrie (chemie, kolen, zand, hout, container overslag) en loc loodsen voor mijn stoomlocs met draaischijf gepositioneerd.
Tussen al dit moois nog 2 dopjes.

Op level 1 moeten nog 2 kopstation's komen met 2 bergdorpjes welke gekoppeld worden aan het grote station en industrie.

Dus nog ff inspiratie op gaan doen en sparen.

Groet,

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 04 jan 2011 15:03
door henry
nou wim jij bent echt lekker bezig, ziet er strak en verzorgd uit zo en mooie lange sporen

prachtig

groetjes henry

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 04 jan 2011 20:02
door Hookies
Mooi, strak en inderdaad lekkere lange sporen. Kun je mooi het nodige op kwijt. Ik ben benieuwd wat er straks voor het vervolg uit je koker komt rollen.

Mvg,
Martin

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 04 jan 2011 21:20
door Rob Fongers
Ziet er goed uit Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 04 jan 2011 23:54
door Wimpie
Hoi N-spoorders,

Bedankt voor jullie complimenten.

Op advies van mijn schoonvader nog even de juiste los's voor mijn stammetjes geplaatst.
Tevens nog wat los's voorzien van een stammetje.

Ook moet ik in beide helixen waar de in en uitgaande tunnels komen de remsecties (4 stuks) inkorten, zodat de loc's voor de WIT (sein voor en einde van een tunnel) netjes stil komt te staan.
Weet iemand toevalling waar ik de WIT seinen voor N-spoor kan kopen?

Bij wissel 17 blijven af en toe korten loc's stil staan??? Dit moet ik ook nog zien op te lossen.

Nu trachten mijn stammetjes te voorzien van automatische treinlengte bepaling en snelheids bepaling.
Dit wil ik graag doen o.b.v. de lichtsluizen op mijn schaduwstation (dit kan alleen m.b.v. een lichtsluis omdat mijn stammetjes niet volledig worden gededecteerd).

Heeft iemand ervaring in koploper hoe ik dit moet invoeren o.b.v. de lichtsluizen in een schaduwstation?

Groet,

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 21 jan 2011 20:24
door marco
Ziet er goed uit wim 8-)
Heb je nu met viltstift de decodernummers op je locs geschreven :o zie ik op een foto hierboven.

Groetjes marco

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 21 jan 2011 22:38
door Wimpie
Hoi Marco,

Dat lijkt maar zo.
Dit is een doorzichtige tape waarop de locnummer is geschreven.

Dit is inmiddels vervangen door een DYMO label welke tijdelijk blijft zitten totdat alles goed is afgeregeld.
Zo leer ik de loc's ook beter kennen.

Op mijn eerst volgende updat zal dit zien.

Ik ben nu bezig met het afregelen van de baan.

Groet,

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 23 jan 2011 13:34
door Wimpie
Hoi N-spoorders,

Ik ben druk bezig met het optimaliseren van koploper en de loc's die ik heb rijden.
Vooral het tijdig remmen baart mij nog kopzorgen, maar inmiddels al wat tip's ontvangen.

Ook het ijken is niet gegeaan zoals ik had verwacht.
Foute gegevens ingevoerd in koploper en de CV waardes van de loc's niet juist aangepast.

Ook bezig met het schoonmaken en digitaliseren van mijn loc's.
Ja, probeer ze allemaal maar lekker aan de gang te krijgen. Je bent zo maar 2 avonden kwijt en dan loopt de loc nog niet.
Ik heb nog een krokodil liggen met een seletrixdecoder erin, krijg hem niet aan de gang, ook de tip's hebben nog geen vruchtbare werking gehad. Ik loop met de gedacht op de hele print er maar uit te slopen en er een Kuhn N025 in te zetten. Maar ja hij ziet er gloedje nieuw uit, en graag hou ik de loc's in de oorspronkelijke uitvoering.

Afbeelding

Zijn bruine maat rijd wel rond maar heeft last van een overslaande aandrijving aan de voorzijde. Ook nog ff trachten op te lossen.

Afbeelding

Gisteren heb ik een basic loc gedigitaliseerd voor mij een totaal onbekende explotant RENFE nr 269 met nr: 269-242-0 zie onderstaande foto. volgens mij leverancier Bertren uit Spanje.
Weet iemand in welk land deze rijd?
De motor klink noal rauw, zijn deze nog ergens nieuw te krijgen??
Wel een mooie basic loc.

Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels heb ik ook de elektronica aangepast.
Loconet, een loconet verdeler en de S88LN geinstalleerd.
Ben ik ook af van de resets die af en toe de kop opstaken (bedankt Wim Ros)

Afbeelding
Hier nog een paar foto's van het materieel op het schaduwstation:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achter deze Porsche komt nog een sleep van autotransport te hangen:

Afbeelding

Hier nog een aantal stoomloc's die gedigitaliseerd moeten worden:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Veel plezier met de update.

PS als er iemand is met leuke tips voor mijn bovenbaan
Ik ben op zoek naarde volgende items:
Draaischijf met loc loodsen voor mijn stoomloc's (15 stuks)
Diesel, zand en kolen opslag
Houtzagerij voor mijn houttransport
Chemie transport
Containertransport
Autotransport
Grootstation met een lengte van 120cm
Kleinstation voor personentransport van A naar B
Ook foto's zijn welkom
Puur voor mijn inspiratie.

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 23 jan 2011 15:22
door Overdijk
RENFE is de staatsspoorwegmaatschappij van Spanje, zoals NS hier en SNCF in Frankrijk etc, etc.

De loc die je liet zien is in de een na laatste kleurstelling tijdperk IVb/V. Van voor de privatisering van RENFE. RENFE is tegenwoordig opgesplitst idem zoals DB AG in verschillende takken zoals bijv. RENFE Merciandas (Cargo) en AVE (HSL) met nieuwe kleurstellingen. Maar locs in de Geel/Donkergrijs kleurstelling vind je nog steeds rondrijden op het spoorwegnet.

Gr. Ron

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 23 jan 2011 16:53
door spoor65
Wim,

Ziet er goed uit, en een mooie collectie materiaal heb je hoor.

Nu laat je die porsche loc zien, een prachtige machine, maar als ik jou was, hing ik er een mooie stam rijtuigen achter.
Heb enige tijd terug wat zitten rondkijken op bahnbilder.de
Zoek er maar eens naar werbelokomotieven, je zult zien dat je de betreffende porsche er alleen maar tegen komt voor diverse soorten rijtuigen.

mvg

Freddy

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 23 jan 2011 17:01
door Wim Ros
Wim,

Ik wil je het advies geven, om de leds op de LN-Hub er van af te halen, die staan daar alleen maar dure energie te verbruiken. En vormen dus een onnodige belasting voor het LocoNet.
Peroonlijk zou ik daar een LN-Box ingezet hebben. ;)

Mvg
Wim.

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 23 jan 2011 17:08
door Wim Ros
Wim,

De selectrix decoder zul je via het programmer menu op je Intellibox speciaal voor selectrix een adres moeten toe kennen, in de range 1..111

nadat je dat hebt gedaan druk je op Lok# en geeft het adres in daarna druk je op het menu knopje en selecteer je als digital format selectrix (s)

dan sluit je dit af en dan kun je met je trein rijden.

Mvg
Wim.