Hallo N-fans,
Helaas heb ik op dit moment te weinig ruimte om met de bouw van grotere segmenten bezig te zijn, vandaar het omnummeren van wagons. Alleen mijn boekenkastsegment van
Dittwar heb ik nog onderhanden (zie
hier). Terwijl ik daarmee bezig ben zoek ik veel informatie over bepaalde types op. Misschien aardig om dat hier te delen.
Momenteel liggen een groot aantal open bakwagons op mijn werktafel en het meest voorkomende type daarvan zal ik beschrijven aan de hand van mijn modelletjes. Het gaat om de halfhoge bakwagon die hoofdzakelijk bestemd was voor het vervoer van kolen/cokes en in enorme aantallen is gebouwd. Kenmerkend voor dit type is de lengte over de buffers van 9,1 meter (9,8 meter indien er sprake was van een remmersplatform), een asafstand van 4,5 meter en wanden van 1,55 m hoog.
De Pruissische Staatsspoorwegen bouwde in 1908 voor het eerst dit type en kreeg als aanduiding (
Gattungszeichen)
Ommk(u). Door de DRG (tijdperk 2) werd de wagon aangeduid als
Om Ludwigshafen en door de DB als
Om 04. Ze bleven in gebruik tot ongeveer 1960. Fleischmann heeft het in model geproduceerd:
Met de oprichting van het zgn.
Staatsbahnwagenverband werd de constructietekening van de Pruissische wagon (voor de liefhebbers: tekening pr II d 2
III) vanaf 1913 gebruikt voor de bouw van circa 200.000 exemplaren door alle bij het
Verband aangesloten staatsspoorwegen (
Verbandsbauart tekening A 10). De aanduiding bleef in tijdperk 1
Ommk(u) en de DRG duidde de wagons aan als
Om Breslau en
Om Essen. Bij de DB bleven ze in gebruik tot 1969 en waren ze bekend als
Om 12 en later als
E 016.
Omdat deze wagons uiterlijk niet afweken van de Pruissische voorganger, heeft Fleischmann deze in verschillende versies geproduceerd, zowel met als zonder remmersplatform. Voor tijdperk 1 o.m. voor de staatsspoorwegen van Elzas-Lotharingen:
Voor tijdperk 2 als
Om Breslau of
Om Essen:
En voor tijdperk 3 als
Om 12, wederom met en zonder remmersplatform:
Waren de voorgaande wagons uiterlijk identiek, in 1927 werd door de DRG een nieuw type ontwikkeld, die het beter mogelijk maakte onderdelen uit te wisselen (de zgn.
Austauschbauarten). De wagon werd door de DRG aangeduid als
Om Königsberg en door de DB als
Om 21 en later als
E 019. Deze
Austauschbauart had dezelfde maten en hetzelfde laadvermogen (20 ton), maar verschilde van de vorige
Verbandsbauart onder meer door de andere positie van de diagonalen op de laadbak en door de versterkingsconstructie onder de laaddeuren. Roco heeft het type in model geproduceerd:
Omdat Roco geen versie voor tijdperk 2 heeft gemaakt, heb ik dat d.m.v. decals zelf gedaan:
Toch is dat geen goed onderscheid tussen de
Verbandsbauart en de
Austauschbauart, omdat de latere leveringen van de
Verbandsbauart aan de DRG van dezelfde versterkingen werden voorzien. Alleen de breedte van de aslagerhouder is een kenmerkend verschil, maar dat valt bij de modellen nauwelijks op. En bovendien werden door de DB beide types gerenoveerd en daarbij de
Om 12 van brede aslagerhouders voorzien. Roco heeft daar gebruik van gemaakt door een
Om 12 uit te brengen die identiek is aan de
Om 21 die Roco al jaren produceerde:
Tot zover dan de
Om 12/Om 21 story. Als mijn ombouwklusjes af zijn, zal ik ingaan op de renovaties die de DB doorvoerde en de daardoor ontwikkelde types
Om 30 en
Om 31.