baan trois-frontieres

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

in afwachting van mijn keerlusvraag, even wat foto's van de werken van vandaag:

de linkse zijde van de baan
Afbeelding

deel van de metrolijn
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

eerste stapjes van de rechtse zijde
Afbeelding


nu nog even wachten tot iedereen terug is van eitjes rapen :)

stijn


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: baan trois-frontieres

Bericht door evo »

Hoi Stijn,
Die baan van jou begint er behoorlijk indrukwekkend uit te zien!. Ik vroeg me af hoe breed de baan is, en of je gemakkelijk bij het midden kunt.
Over de keerlus, ik denk dat je het zoals in onderstaande schets kunt doen. Dan heb je secties A, B, D en E in het enkelspoor stukje (deze hoeven elk maar 5cm lang te zijn) en sectie C dubbelspoor + wissels.
Een mogelijk nadeel van deze oplossing is dat je niet met 2 treinen tegelijkertijd van beide kanten de keerlus in kunt rijden. Als je dat wel wilt, dan kun je beter 2 keerlus modules gebruiken, één voor elk spoor van de dubbelspoor sectie.
Groeten,
Edwin
Bijlagen
keerlus.png
keerlus.png (24.42 KiB) 3313 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

hoi edwin,

alvast bedankt!
ik heb idd twee modules voorzien om in beide richtingen tegelijk op het spoor te rijden.

ik ga eens even verder naar je schema kijken en kom er op terug!

bedankt
stijn


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Rob Fongers »

Stijn,

Dat gaat niet goed komen zoals Edwin het getekend heeft. Als je 2 modules gebruikt moet A-B-C-D-E tussen de wissels liggen naar en van het dubbelspoor waar C is getekend.

Als AB langer is als je langste trein kan die ook daar geplaatst worden maar ben bang dat dat niet zo is naar aanleiding wat ik al gezien heb van je.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

ik heb idd de versie van edwin bekeken, praktisch nogal moeilijk haalbaar aangezien alle wissels aan elkaar liggen.

ik heb volgende dan bedacht en hoop het zo juist te hebben:

Afbeelding

hoe lang moeten sectie A en B, D en E zijn?

groeten
stijn


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: baan trois-frontieres

Bericht door evo »

R Fongers schreef: Dat gaat niet goed komen zoals Edwin het getekend heeft. Als je 2 modules gebruikt moet A-B-C-D-E tussen de wissels liggen naar en van het dubbelspoor waar C is getekend.

Als AB langer is als je langste trein kan die ook daar geplaatst worden maar ben bang dat dat niet zo is naar aanleiding wat ik al gezien heb van je.
Rob, waarom kan het niet vlgs de tekening met 1 keerlusmodule?
Ik ben het met je eens dat het beter is om tussen de wissels elk spoor een eigen keerlusmodule te geven, maar als je persé 1 keerlusmodule wilt gebruiken, dan werkt vlgs mij mijn schets wel (C is het gehele dubbelspoorstuk + de 2 wissels!).

Stijn,
A, B, D en E hoeven maar 5 cm lang te zijn, mag ook langer, is niet kritisch. C moet langer zijn dan je langste trein.

Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Rob Fongers »

Edwin,

Wat doe je in het geval dat er een trein binnenkomt en aan de andere kant vertrekt. Dan maak je kortsluiting omdat ze allebei om willen polen en zijn je relais naar de knoppen.

@Stijn,

Juist ;)


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: baan trois-frontieres

Bericht door evo »

Rob,
OK, dan zijn we het eens. Zoals ik in mijn 1e mail zei:
evo schreef:Een mogelijk nadeel van deze oplossing is dat je niet met 2 treinen tegelijkertijd van beide kanten de keerlus in kunt rijden. Als je dat wel wilt, dan kun je beter 2 keerlus modules gebruiken, één voor elk spoor van de dubbelspoor sectie.
Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

ik ga het dadelijk eens aansluiten, aangezien ik nu geen treinen kan laten rijden (IB gaat ik protectie natuurlijk)

groeten
stijn


Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Trammetje »

Goeden avond,

Ik zit al een hele tijd te twijfelen over dat station van Kato wat jij gebruikt als metro-station.

Hoe is de kwaliteit hiervan?
Heb je foto's van de zijkanten en achterkant?

Als ik hem ga bestellen, wil ik hem gaan uitbouwen, 2 sporen zijn te kort voor mij.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

sander,

uitbouwen kan, mits extra onderdelen natuurlijk.

de kwaliteit is wel OK, mits eigen inbreng zeker tot topniveau te brengen. Standaard uit de doos eerder een achtergrondmodel, zoals bij mij toegepast zal worden. Gemakkelijk is de bouw, geen lijm nodig! Super is dat. Montage in 30 min. Japanse handleiding is niet te begrijpen, doch verklaren de tekeningen alles duidelijk.
plaatsing heeft wel zeer rechte ondergond nodig, de onderbouw en de opbouw (daar waar het spoor op ligt) schuiven in elkaar. beetje onstabiele ondergrond zorgt ervoor dat de opbouw niet overal op de onderbouw (winkeltjes en ingang) rust. wel spijtig is dat er standaard geen perrons bijgeleverd zijn. deze zijn zelfbouw of bij kato te bestellen.

even algemeen
deze week is het even stil geweest en volgende week ook nog, het is druk op het werk en de trouw komt dichterbij. Dus moet ik nog wat zaken regelen, anders is de toekomstige boos :)
dus even hobby op stiller vuurtje...

groeten
stijn


Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Trammetje »

Stijn,

Bedankt voor he antwoord. Ik ben nu bezig met een lokloods van Kato, dit om te kijken wat de kwaliteit is. Valt mij erg mee. Donderdag ga ik naar de beurs in Dortmund ik hoop dat er daar eentje staat kan ik even kijken of het wat is.

Succes met de voorbereidingen van "het" grote feest, veel plezier gewenst.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

kleine stress...

zoals gezegd liggen de werken even stil. Afgelopen weekend liep ik even naar de treinkamer om een mesje te gaan halen. Sinds enkele dagen is het weer terug beter en warmer. De schuimplaten vervormen. Sommige heb ik met vijzen en rondellen verstevigd, deze houden hun vorm maar andere trekken krom. Ik had het met henry hier al eens over gehad. Ik heb platen van 40mm met tand groef, deze blijven perfect, echter de platen die erop gelijmd zijn van 30mm zonder tand groef verbinding trekken krom. Ik had houtlijm gebruikt voor de verbinding van de schuimplaten, deze lijm is niet krachtig genoeg blijkbaar.

Nu is natuurlijk de vraag, wat te doen? Nu ingrijpen kan zonder veel troubles. De rails liggen nog niet vast, dus als ik het ganse niveau van 70mm omzet in een houten plaat en daarna terug rails leggen. Enige nadeel is de kruk die voor de vuilbak is, maar dat is maar een kleine kost.
Het station op verhoog kan behouden blijven, dit trekt niet krom.

Eerst trouwen en daarna bekijk ik het eens. Ik zit ook nog met de verhuis...


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Jos »

Stijn,

Poystyreen platen (tempex) kun je niet met houtlijm lijmen, daar moet je speciale lijm voor hebben.
Een hoop lijmsoorten hechten niet, of tasten het schuim aan.
Even langs de bouwmarkt voor de juiste lijm (kunnen ze je daar wel vertellen).
Ik gebruik zelf hobbylijm van Bison. Die doet het prima.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: baan trois-frontieres

Bericht door evo »

Wat erg goed werkt om piepschuim te lijmen is polyurethaan houtlijm, o.a. van Bison. Dit is helder bruine lijm die gaat bruisen als hij uithardt, komt nooit meer los.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: baan trois-frontieres

Bericht door henry »

he stijn jammer dat het toch fout gaat, ik heb hetzelfde met de r1 boog van fleischmann mar er komt weer een oplossing.
ik weet niet precies wanneer je gaat trouwen maar alvast een heeeeellleeee mooooiieee dag gewenst.
die treinbaan komt wel goed

groetjes henry



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

hoi iedereen,

na enkele weken van aangekondigde seizoensstop, zijn we weer helemaal terug.
Ondertussen met een ring aan de vinger waar ik maar niet aan kan wennen :)

Ondertussen zijn nog wat spullen aangekomen, waaronder de lang verwachte metro stellen. Ik heb zelfs nog geen tijd gehad om ze eens te testen. Zal spoedig volgen!

Door de problemen met de schuimplaten zal ik opnieuw starten met hout onderbouw, beter nu dan later nog meer problemen.

Als je dan toch zulke drastische maatregelen moet nemen, komt natuurlijk de vraag om toch nog een andere lay out te maken.
Ik ben dus terug wat aan het tekenen, maar inspiratie is ver weg... zal even terug op dreef moeten komen.
Voor degene die willen: ik heb 5 tafels van 2m x 1m en 1 tafel van 1m x 1m. Mijn station moet wel behouden blijven. Voor de rest mogen de liefhebbers onder jullie (die tijd hebben) gerust eens enkele voorstellen maken. Alle rails roco en de schaduwzones in fleischmann. Aan rails geen tekort, dus je kan je volledig uitleven :) Metro lijn is kato double track.

Ik ga ook nog eens wat puzzelen...


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: baan trois-frontieres

Bericht door vantongeren »

Heey Stanny,

Als eerste gefeliciteerd. Die ring went vanzelf wel en inspiratie voor een baan kun je hier genoeg opdoen. Neem de tijd, we krijgen nu eerst een periode van mooi weer :idea:


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Michiel »

Hallo Stanny,

wat stoort je aan je huidige baan opdat je overweegt om opnieuw te beginnen? Die informatie lijkt me toch vrij handig meegenomen met eventueel nieuwe sporenplanvoorstellen. In elk geval gefeliciteerd met die ring, en wie er bij hoort! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Jos »

Proficiat Stanny en ega :mrgreen:

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

hoi hoi

de drukte voorbij, en tijd voor de treinen dus.

zoals gezegd vervormen de platen hier en daar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de problemen vallen nog op te lossen, maar de lay out van de baan blijft me wat achtervolgen. allereerst is ze even breed als de kamer dus de bereikbaarheid van de zijkanten is niet alles. tevens had ik graag iets met berg en dal, waarbij er rails op verschillende niveau's liggen en er treinen van alle richtingen kunnen komen (gatenkaas). natuurlijk zijn dit eerder fantasie ontwerpen dan realistische banen, toch ben ik ervan overtuigd dat ik hier meer geniet zou van kunnen hebben...
daarom eens terug wat aan het tekenen gegaan:

Afbeelding

het station van de huidige baan is behouden (staat nu toch al in elkaar). Het grijze stuk is het hoogste niveau en het hoofdstation ligt in het dal. er moet nog logica inkomen op gebied van onderlinge bereikbaarheid van de trajecten (wisselstraten dus)
er zijn 4 niveau's: 0 cm, 7 cm, 10 - 15 cm, 15 - 25 cm en 25 cm zijnde de plateau's bovenaan met goederenstations. alles zou dan netjes in een berg landschap komen met loofwouden en rotspartijen... toch iets om over na te denken

dan wil ik jullie graag nog enkele foto's van wat rollend spul meegeven:

eerst natuurlijk de twee metrostellen, ze hebben nog niet gereden, maar toch al even een foto:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
keurig spul, netjes verpakt in koffer en goede details.

Afbeelding
een mooie loc van hobbytrain

na lang wachten nog eens iets wat je vaak in BE ziet bollen:
Afbeelding

en deze had hans voor me gevonden op een beurs:
Afbeelding
geweldig toch...

verschillende nederlandse wagons:
Afbeelding

sommerfeldt bestelling:
ik heb gekozen voor volgende portalen uit de sommerfeldt catalogus:
Afbeelding
het zijn geen portalen van BE of NL, maar ik vond ze super mooi, en het oog wil ook wat natuurlijk.

nu rest dus de vraag, huidige baan afbreken of herstellen?
ik ben alvast begonnen met opruimen om ruimte te maken... dus ik dank dat het de eerste optie zal worden...
99% van de rails kan ik recupereren, de beddingen zijn vuilbak. De hellingen in piepschuim van woodland ook denk ik.

ik ga eens op zoek naar een goede schrijnwerker in de omgeving om rasters te maken. vroeger (ho baan) deed ik dat zelf, maar tijd, ruimte en het juiste materiaal belemmeren eigenlijk momenteel om dit nog zelf te doen.

groeten aus laakdal



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

vandaag dus knopen doorgehakt...
begonnen met afbraak. Alle rails al gerecupereerd. Nu aan de schuimplaten beginnen. Wat een berg afval... zal maar een busje van op het werk meebrengen en hup naar recyclagepark :)

stijn



Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

er zijn zo van die dagen... dat alles meezit :)

produktief weekend gehad dus.
een foto van de reeds 80% afgebroken baan:

Afbeelding

enkele loc's moesten nog decoder krijgen:
ice 2 heeft een decoder gekregen en functiedecoder in stuurstand
Afbeelding
Afbeelding
de ice 3 van minitrix heeft decoder gekregen, enkel nog een oplossing voor de verlichting vinden...

de kato loc heeft decoder gekregen
Afbeelding

ik had nog een pico loc liggen, ver weg gestoken. deze aankoop was eigenlijk een beetje miskoop. Buffers manco, wielen vielen los bij het uit de verpakking nemen,... en dan op de rails zetten en kortsluiting. Echt wel teveel. Bij piko kan je een loc digitaal aankopen met decoder of met voorbereiding. Ik was er heilig van overtuigd een versie met decoder te hebben gekocht. Echter na de loc eens open te leggen gezien dat er geen decoder inzat, logisch dus dat je kortsluiting hebt. De solderingen aan de motor raakten ook tegen het metalen frame, dus dat moet ook opgelost worden. Zoals jullie in eerdere berichten en topics misschien al eens gelezen hebben, had ik een reeks problemen met decoder inbouwsels. Ik had dus een doosje liggen met 6 decoders, ben dan daar maar in gaan snuisteren en nog enkele goede decoders gevonden.
De pico loc rijdt nu super om eerlijk te zijn, echter mis ik nog 2 buffers.
Afbeelding

verder heb ik deze decoders gebruikt voor enkele loc's die ik nog had liggen:
een tweede fret (moet de nummers nog aanpassen)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ook de metrostellen eens op de baan gezet, verlichting is echt mooi (dank aan de technieker van hans)
Afbeelding

zo, nu het rollend materiaal wat op orde is, tijd om verder aan de baan te gaan denken. Echter denk ik even af te wachten tot verhuis achter de rug is, deze staat hopelijk tijdens komende vakantie nog op programma. Tekenen is dus de boodschap.

Groeten
stijn


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: baan trois-frontieres

Bericht door Rob Fongers »

Weinig foto's dus het zit niet altijd mee :(

Tja en daar zijn ze dan ;)


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: baan trois-frontieres

Bericht door stanny »

het zal wel aan mij liggen, maar die hollandse humor kan ik niet altijd volgen :)

Heeft iemand interesse in een nieuwe 8 delige ICE 3 set van minitrix? Door wat misverstanden heb ik er 2 liggen. Nieuw in OVP.


Plaats reactie