Mühlegraben: het afscheid

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Nou, eindelijk ben ik dan weer aan het gipsen geweest. Iets nieuws deze keer, ik heb een muurtje gekrast. Het is ondertussen klaar, maar de fotos hieronder zijn van ongeveer halverwege. Het muurtje is ongeveer 40x10cm en ik ben een hele middag aan het krassen geweest :cry: Maar goed, ik hoop dat het er met wat verf erop de moeite wordt...
Het krassen heb ik trouwens met een gehard stalen kraspen gedaan en ik heb het gips aangelengd met PVA lijm, waardoor het blijkbaar langer zacht blijft. Bij het krassen komt er gruis rondom de voegen te zitten, waardoor je niet ziet wat je doet, dus elke paar stenen veeg ik het schoon met de kwast.
muur2150.JPG
muur2150.JPG (108.29 KiB) 4274 keer bekeken
muur2151.JPG
muur2151.JPG (110.82 KiB) 4274 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Jos »

Pfff, wat een monnikenwerk :D
Maar het ziet er goed uit hoor.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Ron »

Je zal wel kramp in je hand gekregen hebben. Maar je hebt nu wel een mooi muurtje.

Goed werk ziet er prima uit. Ben zeer benieuwd naar de foto's als het schilderwerk af is.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Rob Fongers »

Niets aan toe te voegen alleen Mooi mooiiiiiiiiiii


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door shoven »

Ziet er goed uit.
Mooi werk, hulde!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Ik moest natuurlijk zo snel mogelijk wat verf op die muur smeren, omdat ik wat resultaat wilde zien. Nou, hier issie dan. Ik ben er niet helemaal ongelukkig over. Hij is misschien wat aan de donkere kant, maar dat komt met wat wit/lichtgrijs drybrushen nog wel goed.
2155 muur_ombouwers.JPG
2155 muur_ombouwers.JPG (112.2 KiB) 4162 keer bekeken
Vanwege de bedenkelijke kwaliteit van de plastic-zakken rotsen van de vorige keer, ben ik wat aan het experimenteren geweest met andere methoden. Het eerste experiment is met gekreukeld aluminium folie waar ik daarna in heb zitten te hakken met een hobbymesje. Ik beschouw dit experiment als mislukt. Het zag er prachtig uit in het wit en toen ik er wat verf op smeerde en de details zichtbaar werden, vond ik het niks meer (zie rotswand achter de BR64).
2156 muur BR64.JPG
2156 muur BR64.JPG (115.87 KiB) 4162 keer bekeken
Ergens anders had ik een klodder gips weggelegd en met een spatel grofweg in vorm gebracht. Toen heb ik een uur zitten te kloten met een kraspen en een hobbymes. Ik dacht dat het niks werd, maar met wat verf werd ik toch redelijk tevreden (dit is de bovenste rots op de onderstaande foto).
2159 rots.JPG
2159 rots.JPG (113.96 KiB) 4162 keer bekeken
Hier nog een foto van het zelfde stuk, maar dan van een afstandje. Persoonlijk vind ik het stukje rots onder, naast de tunnelingang nog het beste gelukt. Dit heb ik toch weer met alu folie gemaakt, meer details volgen.
2158 rots BR50.JPG
2158 rots BR50.JPG (113.35 KiB) 4162 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Ik was nog even een paar foto's aan het maken van mijn laatste experimenten met rotsen, toen er net wat hechtwagens langs kwamen denderen. Dit vind ik nog steeds de mooiste wagens, een van de redenen dat ik met tijdperk III ben gestart.
2153 tunnelingang hecht.JPG
2153 tunnelingang hecht.JPG (113.63 KiB) 4159 keer bekeken
Maar goed, nu over de rotsen. Ik heb nog eens goed naar mijn eerdere probeersels met plastic zakken en alu folie gekeken en ik denk dat er het volgene mee mis was:
  • gebrek aan rechte lijnen en haakse vlakjes
  • te weinig kleine details
  • afwezigheid van de laagjes structuur die je vaak in rotsen ziet
  • luchtbellen tussen het folie en het gips werden onnatuurlijke ronde gaten
Afgezien hiervan, vond ik het alu folie erg goed werken, dus ik heb besloten nog een poging te wagen. Wat ik deze keer heb gedaan is eerst het folie erg fijn verkreukeld in alle richtingen, toen heb ik het weer enigszins vlak getrokken. Daarna heb ik besloten hoe het folie tegen de wand gaat en in de (ongeveer) horizontale richting grove kreukels (plooien) aangebracht. Toen was de "mal" klaar en heb ik gips tegen de wand gesmeerd, maar deze keer ook in de mal om luchtbellen te voorkomen. Omdat het gips vrij langzaam uithardt heb je meer dan genoeg tijd om het folie aan te brengen en overal goed aan te drukken en in vorm te boetseren.
Het eindresultaat is in onderstaande foto te zien, boven de tunnelingang. Het enige wat ik na het erafhalen van de folie heb gedaan is de randen met een mesje een beetje in de rest van het landschap laten overlopen, en natuurlijk wat verf erop gesmeerd. Het is nog lang niet klaar, maar ik ben hier tot nu toe nog het meest gelukkig over en ik ga zeker nog wat meer stukken zo doen.
2154 tunnel ingang detail rots.JPG
2154 tunnel ingang detail rots.JPG (114.68 KiB) 4159 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Ron »

Inderdaad, dat boven die tunnel ziet er beter uit.
Persoonljk vond ik dat stukje dat je met de kraspen had gedaan ook mooi. Het is wat groffer, maar als je gaat "planten" is een en ander goed te verwerken.

Je muur is trouwens ook heel mooi geworden. Misschien kan je nog met wat waterig lichtbruin erovergaan en daarna met heel erg verdund zwart.

Foto's zijn ook mooi geworden. Het is toch altijd leuker als de treinen door een stukje landschap rijden.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door henry »

zijn mooie foto's en die muur is echt mooi geworden, complimenten hoor :D

groetjes henry


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1207
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door william »

Ziet er inderdaad erg goed en mooi uit.


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door vantongeren »

Die muur is een knap stukje werk. Ben benieuwd naar de vorderingen.

Groetjes,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Jeroen »

Hi,

leuk dat je zoveel verschillende technieken probeert. De meeste kende ik nog niet. Misschien een tip......

Ik maak de rotsen altijd 'manual'. The hard way. De langst-durende-methode ;) Dat houdt dus in:

-ondergrondje (pleepapier, doordrenkt met verdunde houtlijm; krijg je mooie korst)
-gips erop, in verschillende diktes. Waar je een rotspartij hebt gepland flink dik natuurlijk, of maak met blokken piepschuim een soort opzetje, en smeer hier het gips op
-tja....en dan hakken maar. Gewoon met een mesje. Lekker ruig werken. Hak, snij, zaag, tik, vijl, wat dan ook.....duurt lang, maar het wordt dan wel het mooist.

Goed, dat is mijn bescheiden mening....

Hier even een plaatje. Het is een plaatje dat ik toevallig al op internet had staan (heb momenteel een beetje haast), waar veel meer op staat dan alleen mijn rotsen, maar rechts kun je wel een beetje zien wat ik bedoel. Als je wilt kan ik morgen wel wat foto's maken van de rotsen alleen. Nogmaals, het duurt het langst, maar ik weet zeker dat je eer hebt van je werk. Hetzelfde geldt trouwens voor steunmuurtjes maken....

Afbeelding

Trouwens, je baan ziet er verder heel erg gaaf uit!

Gr Jeroen


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Jeroen »

Vond toch nog ergens in mijn hier ver weggestopte draadje (stoffig as hell!) nog een close-up fotootje van een rotspartij bij mij op de baan, actually dezelfde als de foto hierboven....

Afbeelding

Jojo!

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Hoi allen,
Bedankt voor de positieve commentaren.

@Jeroni,
Ik ben vereerd, een meeltje van de meester himself :D! Jouw baan was een van mijn inspiratiebronnen en ik heb jouw draadje op BNLS al 2x helemaal doorgelezen (het is alleen een drama om achteraf weer iets terug te vinden met 19872345 paginas...).
Ik wist niet dat jij ook op dit forum zat. De enige reden dat ik daar rouwens geen account heb is dat ik de moderators nogal zeikerig vind.
Ik ben het helemaal met jou eens dat (door jou) handgehakte rotsen het mooiste zijn, maar ik ben er tot nu toe nog niet in geslaagd om met de hand een redelijk resultaat te bereiken binnen een redelijke tijd, vandaar de "massaproductie" experimenten. Ik heb de moed zeker nog niet opgegeven, maar het zal nog wel even duren tot ik het niveau van dat laatste plaatje van jou bereik, maar ik blijf hopen.

Groeten,

Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Jeroen »

Hi Evo,

je begrijpt het niet....ík ben vereerd met zo'n commentaar! Maarre...ik reageer ook op draadjes, echter ben ik hier op dit forum niet zo verschrikkelijk actief. Ik vind dat redelijk jammer, maar ik ben nou eenmaal 'gewend' aan het posten op BNLS. Bovendien hoef ik mijn foto's dan ook niet te resizen, wat ik hier wel moet, en dat vind ik gewoon zonde van de foto, en zonde van mijn tijd. Ook kost op 2 fora posten mij al tijd genoeg, en tijd is altijd schaars bij mij :D . Enniewee, ik lees hier wel mee natuurlijk want dit is een topforum en véél gezelliger eigenlijk. Zeker je opmerking vwb moderators kan ik me voorstellen, hoewel het voor mij persoonlijk meevalt. En inderdaad: het draadje Boppard aldaar is niet echt overzichtelijk als je wat wil opzoeken.....

Goed, je baan dan maar :).
redelijk resultaat te bereiken binnen een redelijke tijd
Tijd is niet belangrijk, tijd is geen bepalende factor! Je moet echt niet gaan zitten haasten met een modelbaan. Lekker rustig aan doen. Trouwens, bij mij was het ook niet in één keer mooi. Ik heb het zelf ook al 100 keer geprobeerd. Ik heb op mijn baan aardig wat rotsen, en je ziet het mooier worden naarmate ik meer bedreven raak (ervaring) in het rotsen maken. Ofwel, de rotsen die ik het laatst heb gemaakt, zijn het mooist! Maar met haast wordt het niks, dat kan ik je alvast wel vertellen......
ik blijf hopen
Ook niet goed :mrgreen: . "Ik blijf oefenen", dat zou beter zijn geweest. Snappez-vous? ;) Ik vind overigens jouw uitgehakte rotsen prima! Met wat stukken piepschuim, en daar dan gips overheen had je nog wat mee reliëf gecreëerd. Weetjewel, echt van die grote rotsen. Maar ga zo door, want dit is nice!

Vraagje: hoe heb je die steunmuur gemaakt (die hoge). Dat vind ik namelijk erg mooi!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Jeroen schreef:Vraagje: hoe heb je die steunmuur gemaakt (die hoge). Dat vind ik namelijk erg mooi!
Ik heb een plaatje dunne piepschuim met smeltlijm in een boog vastgezet, dan het je meteen de basisvorm goed. Toen ik met tegellijm en keukenrol aan de slag ging, heb ik meteen een laagje dunne tegelijm over het piepschuim gesmeerd met een kwast - dan hecht het gips goed.
Toen heb ik met de oud-hollandse Boppard methode gips aangelengd met PVA lijm en er een dunne laag op gesmeerd met een plamuurmes. Toen het bijna droog was met een kraspen een paar uur aan de slag geweest....
Voor foto's zie pagina 8.

Over jouw andere opmerkingen: helemaal mee eens, mijn opmerking over "binnen redelijke tijd" is omdat ik nog helemaal niks heb. Als er eenmaal een stukje berg staat en je lekker kunt rijden, dan maakt tijd me niet meer uit. Voor jou is het makkelijk praten, je baan is 90% af (nog maar 90% te gaan).


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Na Jeroens aanmoediging, ben ik toch maar rotsen gaan krassen. Hier het eerste resultaat.
Eerst wat gips over een stuk piepschuim gesmeerd met een plamuurmes:
2171 rots.JPG
2171 rots.JPG (112.66 KiB) 4300 keer bekeken
Toen er grofweg wat vorm in gekrast met een klein hobbymes:
2172 rots.JPG
2172 rots.JPG (115.63 KiB) 4300 keer bekeken
En daarna wat fijnere details met de kraspen:
2173 rots.JPG
2173 rots.JPG (114.91 KiB) 4300 keer bekeken
Als het droog is wat verf erop om te kijken of het wat geworden is. Tot nu toe is mijn ervaring dat je pas ziet of het krassen gelukt is, met wat verf.
En toen moest de poetstrein natuurlijk nog even langs om puin te ruimen.
2175 tomix.JPG
2175 tomix.JPG (114.47 KiB) 4300 keer bekeken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Jos »

Ziet er super uit hoor!

Groetjes,
Jos



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door henry »

prachtig gemaakt,

groetjes henry


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Jeroen »

Yes we can! Heel nice gedaan, evo! Je zult zien, als je straks met verf gaat zitten knoeien hoe mooi het is geworden.

Tip van het huis: ook hier is geduld bij ingrediënt nummer 1. Met name de diepere spleten (die je goed hebt gecreëerd) moet je even extra met een klein kwastje van zwarte verf voorzien, dan krijg je een waanzinnig mooi diepte-idee.....

Ga zo door, ik vind het er goed uitzien!


Afbeelding

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door henry »

he jeroen hoe staat het met jouw baan???

groetjes henry



wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door wim lagerwaard »

Wat heb je dat mooi gemaakt zeg, het is net echt.
Gr Wim


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1207
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door william »

Ik sluit mij hier bij aan.
Geweldig, het is inderdaad inderdaad net echt.


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Bedankt voor de complimenten. Dat maakt het werk de moeite waard. Mijn vrouw zegt af en toe wel dat ze het mooi vind, maar stiekem denkt ze "laat hem maar lekker met z'n treintjes spelen".
Goed, ondertussen heb ik wat verf op de rotsen gesmeerd. Naar een eerste laag verdunde oker/bruintinten zag het er zo uit:
2180 rots1.JPG
2180 rots1.JPG (115.75 KiB) 3971 keer bekeken
Daarna ben ik er met wat grijs en donkerbruintinten overheen gegaan, weer sterk verdund:
2181 rots2.JPG
2181 rots2.JPG (116.75 KiB) 3971 keer bekeken
Ik heb in de scheuren wat zwart geprobeerd, maar dat ging nog niet zo goed, nog maar eens proberen als het goed droog is.
De rechterhoek van mijn baan ziet er nu uit als op de volgende foto. Ik zit te tweifelen of ik verder zal gaan met ballasten en bebossen, of dat ik eerst de bovenste verdieping erop zal maken. Ik ben een beetje onlogisch bezig door van laag naar hoog te werken. Ik heb een hoop van mijn eerdere werk vervuild en beschadigd, vooral de beplanting. Ik denk dat ik eerst maar op de bovenste verdieping aan de slag moet, vooral omdat ik nogal over het huidige stuk heen moet hangen om in de achterste hoek te komen.
2182 tunnelingang.JPG
2182 tunnelingang.JPG (116.64 KiB) 3971 keer bekeken
Wordt vervolgd, maar dat gaat even duren, want ik moet een week weg voor het werk.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3255
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Michiel »

Edwin,

dat ziet er machtig uit. Ik stel me het al voor met begroeiing, en ja hoor. Dat zit goed! ;) En betreffende "wat eerst", doe vooral wat je tof vindt, want het is een hobby, geen werk. :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie