Baanplan van Zita

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Baanplan van Zita

Bericht door zita »

Hi
Dit is het baanplan waar ik mee bezig ben.
Het geheel moet nog verder uitgewerkt worden.
het is geen eigen ontwerp maar een bestaand plan ,origineel is 130x85 cm.
ik heb er 220x85 cm van gemaakt en wordt een L vorm ,de baan is ontworpen met SCARM.
Ben er niet zo goed in, het geheel klopt niet helemaal en het lukt mij ook niet om de foutjes er uit te halen.
Maar er staat wat op papier om te laten zien.

Gr Zita
Bijlagen
baan2.jpg
baan2.jpg (119.02 KiB) 11346 keer bekeken



Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baanplan van Zita

Bericht door Marksintpancras »

Ziet er niet verkeert uit.

Maar stel je wel de vraag: welke tijdperk?? wat voor treinsamenstellingen? Is meters rails belangrijk of de scenery???

Mijn mening over het baanplan is, heel leuk voor korte treinstelletjes, waar je veel treinen door elkaar ziet gassen.
De hellingen zijn naar mijn wetens ook groter dan 3% en de bochten erg krap voor lange rijtuigen.

Succes met plannen. :D :)


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

piksov
Berichten: 1438
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Baanplan van Zita

Bericht door piksov »

Het grijze traject (licht en donker), dat is een rondje, zonder plaats om van treinen te wisselen.
Dat lijkt me heel saai op termijn.

Je kan maar op 1 plek wisselen tussen bruin en grijs, dat lijkt me ook niet zo goed.

En van het blauwe traject zien we ook alleen maar een rondje.

Ik mis vooral wisselplaatsen en een schaduwstation voor de afwisseling.

Mijn gevoel zegt ook heel veel rails.

Guus


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Baanplan van Zita

Bericht door martindomburg »

Mijn eerste indruk is WOW, wel heel veel spoor.

Wat Mark zegt is ook belangrijk: Wta wil je? Veel rails en spielerei, of meer scenery en mooie parades?

Succes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Baanplan van Zita

Bericht door zita »

Hi , dank voor de reacties zover.
veel van de rails is aan het zicht onttrokken door het berglandschap.
Merendeel Tijdperk IV , Er zullen geen treinen gaan rijden met bv 8 lange rijtuigen ,maar korte rijtuigen ,daar is dit ontwerp meer voor geschikt.
Er zullen geen vele treinen rond gassen , max 2 de rest staat op de opstel sporen op hun beurt te wachten.
Scenery is zeker belangrijk , zal daar dan ook wel de balans moeten vinden.
opstelsporen of schaduw station moet nog ontworpen worden op het andere baangedeelte.
Het ontwerp kan ik zo nodig nog aanpassen ,dank zij jullie feedback.

Gr Zita



Onderwerp starter
zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Baanplan van Zita

Bericht door zita »

Het baantje in 3D voor zover dat gelukt is.
Bijlagen
baan_3D.jpg
baan_3D.jpg (74.31 KiB) 11288 keer bekeken


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4491
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan van Zita

Bericht door spoor65 »

Zita,

In 3D ziet het plan er idd wat rustiger uit.

Natuurlijk ben ik ook even op zoek gegaan naar oude topic van jouw toenmalig baanplan

dat was deze toch: http://www.n-spoorforum.nl/download/file.php?id=7873

Ook het huidige plan weer gevonden op http://www.talimba.com/index.php?page=s ... tartpage=1 ?

om eerlijk te zijn, sprak het plan toen, mij meer aan.

vooral de opzet van het geheel oogt mooier dan die rechte lijnen evenwijdig langs de tafelranden.

persoonlijk zou ik dus eens gaan kijken naar mogelijkheden om items uit beide plannen te combineren, zodat het geheel net ff dat krijgt om een mooi eindresultaat te halen,

wat vloeiender sporenpatroon met genoeg scenery en rail mogelijkheden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Baanplan van Zita

Bericht door zita »

Freddy
ja dat is de baan van toen ,nooit afgekomen ,heb het hout nog wel :D
zit er over te denken om het plan te veranderen ,aan te passen.
Of misschien een nieuw ontwerp :P

Gr Zita


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan van Zita

Bericht door Wim H »

Hallo Zita,

Mijn eerste indruk is ook: veel rails met weinig afwisseling. Eigenlijk zijn het 3 rondjes zoals Guus al schreef. Het grijze traject is eigenlijk een hondebot, een dubbelsporige lijn met 2 lussen op het eind. Op zich is dat een goed startpunt, al zou ik juist de lussen onzichtbaar maken en een deel van het dubbelsporige traject zichtbaar. Je hebt het nu eigenlijk net andersom.
Het bruine traject is ook een extra rondje dat behalve het stuk in het station onzichtbaar is. Een trein rijdt dan weg uit je station de rechter tunnel in, is dan een tijdje onzichtbaar, waarna hij weer uit de linker tunnel komt en op hetzelfde stationsspoor terecht komt. Dat gaat snel vervelen denk ik. Ook het blauwe spoor lijkt een extra rondje te zijn waarvan het grootste deel niet zichtbaar is.

Het groene lijntje naar het bergdorpje is een leuke aanvulling, maar heeft een groot probleem: het takt van de grijze lijn af, maar hoe kom je daar? Aannemend dat je op het grijze spoor rechts rijdt, lukt het nooit om via het wissel op de groene lijn uit te komen. Tenzij je ondergronds van richting wilt veranderen, maar dat zou ik niet aanbevelen.

Wat dan wel? Je schrijft dat je met enkele korte treinen wilt rijden en scenery ook belangrijk vindt. Voor scenery heb je nu niet veel plaats. Probeer maar eens een stationsgebouw te plaatsen, een weg door je dorpje/stadje en een dozijn huizen. Veel van de sporen liggen bij je huidige plan in de weg. Ik zou beginnen met de grijze hoofdlijn uit te werken en de bruine en blauwe lijnen weglaten. Die grijze lijn vormt dan een dubbelsporige lijn. Hij komt van onzichtbaar station A (schaduwstation met een keerlus) via je zichtbare station B en gaat dan verder over een dubbelsporig paradetraject naar station C (ook weer een schaduwstation met een keerlus).
Vanuit het zichtbare station B kun je dan een enkelsporig lijntje laten aftakken en omhoog de bergen in laten lopen naar het kopstationnetje D (de groene lijn die je al hebt). Je hebt dan de mogelijkheid om een boemel vanuit de bergen naar het grotere station te laten rijden. Daar is aansluiting op een sneltrein die over de hoofdlijn rijdt. Eventueel kun je in die zijlijn nog een klein 2e stationnetje plaatsen zodat daar 2 treinen elkaar kunnen passeren. Dat geeft meer afwisseling.

Je schrijft dat op de uitbreiding eventueel opstelsporen komen. Is dit deel pas in een later stadium beschikbaar? En wil je dat vrij van scenery houden of wordt het een volledige uitbreiding van de modelbaan? Indien het laatste, dan zou je daar een industrieterrein kunnen toevoegen of een haven, zoals bv op de modelbaan Zügeheim hier op het forum.

Vragen genoeg! Denk nog eens goed na wat je graag wilt zien als de modelbaan "af" is. Wat moet er absoluut aanwezig zijn en welke zaken zijn "leuk maar niet noodzakelijk". Concentreer je op die hoofdpunten.

Succes met plannen!
Groet, Wim



Onderwerp starter
zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Baanplan van Zita

Bericht door zita »

Hoi Wim

Wat jij voorstelt is ook weer iets om bij stil te staan ,dank je wel.
De uitbreiding is beschikbaar , heb ook industrie in gedachte voor dat baan gedeelte en of eventueel onderhoud locs.
Het wordt dus een volledige uitbreiding van de modelbaan.
Ik ga nadenken wat ik wil.

Gr Zita


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4491
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan van Zita

Bericht door spoor65 »

Zita,

Dat nooit afgekomen herken ik wel,

ben onderhand ook al voor de minstens 7e x opnieuw begonnen, en nog nooit een project af kunnen bouwen.

Daarom heb ik nu ook gekozen voor semi modulaire bouw.
tafels in delen en stapelbaar, zodat het ooit gewoon mee kan verhuizen naar elders of indien nodig andere ruimte.

Dit alleen al om tenminste een kans te hebben het eens een beetje meer af te kunnen maken.

mijn tip:

Maak een wensen lijstje, wat wil je graag weergeven op jouw baan.
zet deze in prioriteiten volgorde onder elkaar.

kijk wat je kwijt kunt binnen het ontwerp zonder het idee te hebben, ik kom 2 kamers te kort.

ontwerp eerst dat wat van belang is,, station, goederenoverslag, loc verzorging, of wat je maar wilt.
plaats die ontwerpen daar waar je ze in gedachten hebt,
en ga dan pas kijken hoe je de boel aan elkaar kunt breien.

je zal merken, je krijgt ineens veel meer leuke bogen en verbindingen dan als je strak van een rondje achtbaan uitgaat en daar de boel tussen moet drukken.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Baanplan van Zita

Bericht door zita »

Freddy,

dank voor je tips , hier ga ik wat mee doen.

Gr Zita



Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: Baanplan van Zita

Bericht door Bart51 »

Ik ben het eens met de voorgaande schrijvers.
Maar toch een vraag (wel een beetje persoonlijk, maar goed bedoeld): Hoe lang ben jij cq je armen? Of kan je aan alle kanten bij je baan? Want 85 cm lijkt weinig maar is toch wel ver.

Groet Bart



Onderwerp starter
zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Baanplan van Zita

Bericht door zita »

Bart
ik ben lang genoeg :roll:
en net als mijn vorige baan staat deze ook weer op wieltjes :D

Gr Zita



Onderwerp starter
zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Baanplan van Zita

Bericht door zita »

Hi
Na alle adviezen ,heb ik nieuwe sporen plannen gemaakt.
En daaruit een keuze gemaakt , deze is het dan geworden
De afmetingen zijn 240 x 80 cm ,de L vorm heb gelaten voor wat het is,
deze baan kan ik zo opstellen dat ik er om heen kan lopen.
Het schaduwstation is wat rommelig , ik ben niet zo goed met al die geometrie in een teken programma.
Ik zit er over te denken de baan in 2 modules te maken van 120 x 80 , ik zie wel.
Tips ,verbeteringen ect, zijn welkom.

Gr Zita
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (118.69 KiB) 9442 keer bekeken



Onderwerp starter
zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Baanplan van Zita

Bericht door zita »

En in 3D

Gr Zita
Bijlagen
Image4.jpg
Image4.jpg (100.74 KiB) 9443 keer bekeken


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1016
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Baanplan van Zita

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

zita schreef:ik ben niet zo goed met al die geometrie in een teken programma.
Tips ,verbeteringen ect, zijn welkom.
Sorry, maar er is veel niet goed in dit plan. Ik zou niet weten waar te beginnen, zo veel fouten. Je gebruikt Scarm, maar je hebt nog niet verteld welk railmerk. Dat maakt namelijk nog al uit voor het advies wat je moet gaan doen.



Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baanplan van Zita

Bericht door Marksintpancras »

:lol: ik ook niet :!:

Daarom heb ik gewoon een lekker rustig baanplan gemaakt, zie mijn draadje. Druk nu op start en iTrain regelt de rest. De ene keer stopt er een trein op Brohl-lutzing en de andere keer blijkt het een IC te zijn of goederentreinen, rijden lekker door. Lekker plaat en goed te over zien.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Baanplan van Zita

Bericht door zita »

Ik had Minitrix gebruikt , begin gewoon weer opnieuw :D


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1016
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Baanplan van Zita

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

zita schreef:Ik had Minitrix gebruikt , begin gewoon weer opnieuw :D
Moet het Minitrix zijn omdat je er al veel van hebt of heb je gewoon maar wat gepakt? Als het laatste het geval is neem dan Fleischmann, de geometrie is dan eenvoudiger. Minitrix heeft overal pas stukjes voor gemaakt. Verleg je het op hun manier, je hebt dan wel een paar voorbeelden nodig, dan gaat het wel goed. Maar als je ergens een verkeerd stukje toepast kom je zo ongeveer aan de andere kant van je baan er achter dat er iets niet klopt. Om er maar even een klein voorbeeldje van te geven. De lengte van de toegepaste wissels is 112,6mm, een standaard recht 104,2mm. En zo ver ik weet is er geen standaard oplossing om een rechte te maken van 112,6 anders dan met flex.



Onderwerp starter
zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Baanplan van Zita

Bericht door zita »

Ik heb best wel veel van Minitrix , ook van Fleischmann wel wat minder ,maar dat kan ik altijd aanvullen.



Marksintpancras
Berichten: 1549
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baanplan van Zita

Bericht door Marksintpancras »

Ik vind het een berg rails voor 240x85cm ;) Tevens je stijgingspercentages zijn denk aan de hoge kant.

Ja kan op deze oppervlakte een hele leuke baan bouwen, als je creatief bent. Zelfs in als kast in de huiskamer, voor treinen van 65 cm, en dan 30 treinen die op de baan kan zetten. :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4491
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan van Zita

Bericht door spoor65 »

Zita,

persoonlijk kan mij het plan ook niet echt bekoren,
zonder in te gaan op eventueel fouten in het plan.

Alleen op het eerste oog doet mij het geheel al wat denken aan een achtbaan op de kermis.
En dat is beslist niet negatief bedoeld.

Wat mij vooral opvalt, is dat je erg veel spoorlengte gebruikt welke in zijn geheel niet meer zichtbaar zijn omdat het zich ondergronds afspeelt.

Naar mijn mening zonde van die mooie rijlengtes

In deze opzet voor een baan zou ik je willen adviseren, kijk eens naar http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9848

wel enigszins vergelijkbaar met jouw plan, voor wat betreft verhouding van het zichtbare deel en verborgen delen, maar zonder vreemde bogen en rijlengtes om bij de opstelsporen in het schaduwstation te komen.
Op die manier heb je geen problemen met hoogte verschillen bij elkaar kruisende sporen en kun je veel meer opstelsporen maken.


mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Baanplan van Zita

Bericht door zita »

Freddy

Dank je voor de link van die mooie baan.
Rangeren ,Station , Paradebaan, wil ik graag in mijn baan verwerken.
Dit bied mogelijkheden.

stijgings percentage van het plan was niet boven de 3% lag tussen 2,1-2,8 procent


Gr Zita


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Baanplan van Zita

Bericht door evo »

Hoi Zita,

Ik wil me graag aansluiten bij de suggesties van Mark en Freddy. Je hebt een leuk oppervlak, maar niet echt groot. Je hebt al de ervaring van een niet afgekomen project. Misschien ligt de oplossing in het eenvoudiger houden van het plan. Bijvoorbeeld in het baanplan wat Freddy aangeeft, zitten al meer dan genoeg uitdagingen om het tot een goed einde te brengen.

De overgrote meerderheid van modelbanen komt nooit af, de meesten komen zelfs nooit verder dan het houtbouw met rails stadium, terwijl de meeste modelbouwers toch aangeven het liefst met scenery bezig te zijn.

Ik heb nu zelf de ervaring van een grote baan met veel spaghetti (1.8x3.5 m, met station, industrie, dorp, helix, dubbelspoor deel, paradebaan, enkelspoor deel) waar ik een jaar of 4 aan gewerkt heb en een veel kleiner en simpeler baantje (2.5x0.8m met in het zicht slechts 2m enkel spoor en 1 wissel) wat binnen 1 jaar af was. Uiteindelijk heb ik aan het kleinere baantje veel meer bouwplezier beleefd en vond ik het eindresultaat ook veel geslaagder. Beide banen zijn overigens af gekomen 8-).

Kijk ook eens naar de draadjes Brummenbach en Backeramm am Rhein om te zien dat ingewikkelde baanplannen helemaal niet nodig zijn om tot een mooi resultaat te komen.

Less is more! en daarom stop ik nu ook met tiepen :D


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie