Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N
-
Onderwerp starter - Berichten: 1842
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N
Na lang bedenken of ik het ga doen, hierbij toch het topic over mijn baan, Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N. Wellicht dat enkele de facebook pagina volgen.
Eerst even wat uitleg;
Het wordt een realistische fantasie baan. Ik ga proberen zoveel mogelijk de werkelijkheid te halen uit de omgeving, aankleding van het station en de opbouw van het dorpje. Al van vroeger ben ik iemand van 'het moderne spul', maar dat betekend niet dat het TP VI is wat de klok slaat! Ik verzamel alles wat in Oostenrijk rijd of reed, wel van Oostenrijkse komaf (ÖBB, BBÖ etc) van alle tijdperk. Het gaat een berglandschap worden, vanuit het dal bekeken waar het hoofdstation ligt.
Het stukje geschiedenis wat bij dit station hoort is zelf verzonnen, maar zou realistisch kunnen zijn..
Toen dit station gebouwd werd was het een belangrijk knooppunt van een paar lijnen voordat deze over de hoge bergen heen zou gaan. Op dit soort punten werd meestal extra tractie voor of achter de trein geplaatst om genoeg kracht te hebben om de zware (goederen)treinen over de passen te kunnen trekken. Ruimte voor (veel) bewegingen was noodzaak, evenals onderhoud van de treinen. Hiervoor was in middenklasse depot mét draaischijf (hoe kan het ook anders..) ideaal. Echter met de komst van de modernisering is dit overbodig geworden, maar door treinfreaks en de locals wel behouden gebleven wat resulteert in een museumstoomdepot. In de loop van de jaren heeft er wat uitbreiding plaats gevonden in de zin van een skiresort die per trein bereikbaar is. Ook zijn er sporen en onderdelen verloederd omdat deze niet meer nodig waren, maar nooit gesloopt zijn. Dit geeft mogelijkheden in de bouw van verlaten (kop)spoortjes.
Het station zal uit minimaal 7 sporen bestaan, 2 korte kopsporen (sporen 1+2) met perron waar de pendeltreinen staan. Spoor 3 ligt ook aan het perron, voor doorgaand verkeer, evenals spoor 5 en 6. De sporen 4 en 7 liggen niet aan het perron en kunnen gebruikt worden door doorgaand personenverkeer of goederenverkeer. Hiernaast nog wat sporen ten behoeve van het depot en (kleine) goederen afhandeling wat in der tijd (deels) verloren is gegaan.
Maar bovenstaande is voor de toekomst..
Momenteel ben ik druk bezig aan het schaduwstation (Fase 1&2 voor de volgers van fb) Hier liggen straks 20 sporen van 175cm tussen de wissels verdeeld over 2 groepen van 10. Kwam kwa indeling gewoon zo uit, wellicht dat ik hier voor de grap het goederen en personen verkeer gesplitst op weg ga zetten. 20 blokken met ieder 2 bezetmelders van RoSoft en wisseldecoders van RoSoft. Rails is van Fleischmann, zonder bedding! Aansturing geschied via een IB IR versie 2.001 (sinds gister ) en met een touwtje verbonden aan de pc alwaar iTrain mij hoofdbrekens geeft (gaf tot op dit moment)
Een deel houtbouw van de helling/helix naar het station is in een opwelling ook al gebouwd, maar het aansluiten en afbouwen van het complete schaduwstation vraagt nu toch zijn prioriteit! Kwestie van draadjes trekken en solderen!
Nog even kort de verzameling toelichten, 32 dingen met motor en te veel om te tellen zonder..
Ik zal even wat plaatjes voor hieronder opzoeken en in juiste verhoudingen uploaden. Evenals baantekeningen zodat iedereen een idee krijgt van mijn hersenspinsels..
Eerst even wat uitleg;
Het wordt een realistische fantasie baan. Ik ga proberen zoveel mogelijk de werkelijkheid te halen uit de omgeving, aankleding van het station en de opbouw van het dorpje. Al van vroeger ben ik iemand van 'het moderne spul', maar dat betekend niet dat het TP VI is wat de klok slaat! Ik verzamel alles wat in Oostenrijk rijd of reed, wel van Oostenrijkse komaf (ÖBB, BBÖ etc) van alle tijdperk. Het gaat een berglandschap worden, vanuit het dal bekeken waar het hoofdstation ligt.
Het stukje geschiedenis wat bij dit station hoort is zelf verzonnen, maar zou realistisch kunnen zijn..
Toen dit station gebouwd werd was het een belangrijk knooppunt van een paar lijnen voordat deze over de hoge bergen heen zou gaan. Op dit soort punten werd meestal extra tractie voor of achter de trein geplaatst om genoeg kracht te hebben om de zware (goederen)treinen over de passen te kunnen trekken. Ruimte voor (veel) bewegingen was noodzaak, evenals onderhoud van de treinen. Hiervoor was in middenklasse depot mét draaischijf (hoe kan het ook anders..) ideaal. Echter met de komst van de modernisering is dit overbodig geworden, maar door treinfreaks en de locals wel behouden gebleven wat resulteert in een museumstoomdepot. In de loop van de jaren heeft er wat uitbreiding plaats gevonden in de zin van een skiresort die per trein bereikbaar is. Ook zijn er sporen en onderdelen verloederd omdat deze niet meer nodig waren, maar nooit gesloopt zijn. Dit geeft mogelijkheden in de bouw van verlaten (kop)spoortjes.
Het station zal uit minimaal 7 sporen bestaan, 2 korte kopsporen (sporen 1+2) met perron waar de pendeltreinen staan. Spoor 3 ligt ook aan het perron, voor doorgaand verkeer, evenals spoor 5 en 6. De sporen 4 en 7 liggen niet aan het perron en kunnen gebruikt worden door doorgaand personenverkeer of goederenverkeer. Hiernaast nog wat sporen ten behoeve van het depot en (kleine) goederen afhandeling wat in der tijd (deels) verloren is gegaan.
Maar bovenstaande is voor de toekomst..
Momenteel ben ik druk bezig aan het schaduwstation (Fase 1&2 voor de volgers van fb) Hier liggen straks 20 sporen van 175cm tussen de wissels verdeeld over 2 groepen van 10. Kwam kwa indeling gewoon zo uit, wellicht dat ik hier voor de grap het goederen en personen verkeer gesplitst op weg ga zetten. 20 blokken met ieder 2 bezetmelders van RoSoft en wisseldecoders van RoSoft. Rails is van Fleischmann, zonder bedding! Aansturing geschied via een IB IR versie 2.001 (sinds gister ) en met een touwtje verbonden aan de pc alwaar iTrain mij hoofdbrekens geeft (gaf tot op dit moment)
Een deel houtbouw van de helling/helix naar het station is in een opwelling ook al gebouwd, maar het aansluiten en afbouwen van het complete schaduwstation vraagt nu toch zijn prioriteit! Kwestie van draadjes trekken en solderen!
Nog even kort de verzameling toelichten, 32 dingen met motor en te veel om te tellen zonder..
Ik zal even wat plaatjes voor hieronder opzoeken en in juiste verhoudingen uploaden. Evenals baantekeningen zodat iedereen een idee krijgt van mijn hersenspinsels..
Laatst gewijzigd door OBBinN op 11 feb 2024 18:11, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1842
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Het schaduwstation met rechts de lus/helling naar de helix in wording. Van achterste deel van het schaduwstation moeten de uitgaande wissels nog aangesloten worden (niet allemaal meer) en van het voorste deel moet alles nog aangesloten worden.
De iTrain tekening klopt niet kwa seinen, deze staan er puur bij om te kijken wat ze doen.
- Bijlagen
-
- iTrain-SS.png (52.51 KiB) 13995 keer bekeken
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
- Locatie: Rotterdam
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Hoi Wouter,
indrukwekkend begin, het ziet er strak uit! Nu snel doorbouwen naar het bovenste zichtbare gedeelte zou ik zeggen, want er zijn hier al zoveel draadjes met alleen maar schaduwstations in aanbouw .
Groeten,
Vincent
indrukwekkend begin, het ziet er strak uit! Nu snel doorbouwen naar het bovenste zichtbare gedeelte zou ik zeggen, want er zijn hier al zoveel draadjes met alleen maar schaduwstations in aanbouw .
Groeten,
Vincent
-
Onderwerp starter - Berichten: 1842
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Hehe, daarom heb ik ook lang gewacht met het topic! Ik ga geen haast maken, wel proberen door te bouwen zodat ik snel naar het station kan!
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Maar niet elk schaduwstation is hetzelfdemodelbouwer V schreef:Hoi Wouter,
indrukwekkend begin, het ziet er strak uit! Nu snel doorbouwen naar het bovenste zichtbare gedeelte zou ik zeggen, want er zijn hier al zoveel draadjes met alleen maar schaduwstations in aanbouw .
Groeten,
Vincent
Succes met de verdere aanbouw, ik ben benieuwd!
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
-
Onderwerp starter - Berichten: 1842
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Een kleine update over de voortgang, op zicht is er niets gedaan op test rijden na. Onder de baan ben ik wel heel druk bezig met draden trekken en solderen. Nog 7 sporen en 18 wissels te gaan..
De bekende bind-ruggen gebruik ik om de draden in te doen. Links zie je 3 ringleidingen (zigzag bij mij..) Rood en bruin voor het ongedetecteerde DCC signaal, de zwarte voor de wissels. Op de onderkant van de baan is nog niet ieder draadje benoemd, hier ben ik ook nog mee bezig. Dit alles staat in een excel bestand genoteerd.
Al gemeld bij de nieuwe aanwinsten, maar ook even hier hier. Het is de bedoeling om op termijn de Lux of Dapol set in te gaan zetten om de sporen glad te houden, maar ook het slijpsel gelijk op te zuigen. Voor zolang die er niet zijn zelf de stofzuiger af en toe over de baan heen trekken!
De bekende bind-ruggen gebruik ik om de draden in te doen. Links zie je 3 ringleidingen (zigzag bij mij..) Rood en bruin voor het ongedetecteerde DCC signaal, de zwarte voor de wissels. Op de onderkant van de baan is nog niet ieder draadje benoemd, hier ben ik ook nog mee bezig. Dit alles staat in een excel bestand genoteerd.
Al gemeld bij de nieuwe aanwinsten, maar ook even hier hier. Het is de bedoeling om op termijn de Lux of Dapol set in te gaan zetten om de sporen glad te houden, maar ook het slijpsel gelijk op te zuigen. Voor zolang die er niet zijn zelf de stofzuiger af en toe over de baan heen trekken!
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Hallo Wouter,
Het ziet er goed uit.
Zo te zien heb je een stevig tempo.
m.vr.gr.
Hans
Het ziet er goed uit.
Zo te zien heb je een stevig tempo.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Die roco reinigingswagen heb ik ook. Bij mij ontspoorde deze vaak, doordat de gum te smal was en dan tussen de sporen kwam i.p.v. erop. De wagon werd dan uit de rails gedrukt.
Oplossing was de gum los te halen, in de lengte richting door te snijden en dan iets wijder terug te plaatsen, met dus een gleufje tussen de 2 helften. Daarna ging het goed, nooit meer problemen mee gehad.
Oplossing was de gum los te halen, in de lengte richting door te snijden en dan iets wijder terug te plaatsen, met dus een gleufje tussen de 2 helften. Daarna ging het goed, nooit meer problemen mee gehad.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
Onderwerp starter - Berichten: 1842
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Het tempo is wisselend. Ene week volle bak bezig, andere week niet. Zichtbaar is het allerminst.. Nog 17 wissels aan te sluiten.
Voor de reinigingswagon moet ik sowieso even wat tijd uittrekken, geen van mn locjes kan dat ding fatsoenlijk voorttrekken. Mogelijk loopt ie ergens aan of is er een ander probleempje. Ik zal je tip gelijk bekijken Dwarsligger.
Afgelopen week een avondje gezeten achter iTrain met het tekenen van het hoofdstation. Nog niet alles staat erop, maar ben er dan ook nog even niet aan toe die te gaan bouwen. Zal vanavond even een fotootje erbij zetten!
Voor de reinigingswagon moet ik sowieso even wat tijd uittrekken, geen van mn locjes kan dat ding fatsoenlijk voorttrekken. Mogelijk loopt ie ergens aan of is er een ander probleempje. Ik zal je tip gelijk bekijken Dwarsligger.
Afgelopen week een avondje gezeten achter iTrain met het tekenen van het hoofdstation. Nog niet alles staat erop, maar ben er dan ook nog even niet aan toe die te gaan bouwen. Zal vanavond even een fotootje erbij zetten!
-
Onderwerp starter - Berichten: 1842
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Gister alle wissels aangesloten van ingaande kant. Nog 9 wissels aan de uitgaande kant en dan is het voor even gedaan met solderen! Dan de tijd voor veel testrijden door het gehele schaduwstation.
Tussen al het soldeergeweld door af en toe eens naar de pc kijken, met name iTrain leren! Onderstaand het station in iTrain, of dit ook definitief zo gaat worden weet ik nog niet.
Rechterkant boven is duidelijk. Onder moet ik nog overdenken. Dit gaat naar de andere poot van de 'U', beneden in het dal.
Meest links wordt het bergtraject naar een hoog bergstationnetje. De 2 sporen er naast klimt ook omhoog en wordt een hoger gelegen parade spoor.
Depot etc moet nog verzonnen worden.
Tussen al het soldeergeweld door af en toe eens naar de pc kijken, met name iTrain leren! Onderstaand het station in iTrain, of dit ook definitief zo gaat worden weet ik nog niet.
Rechterkant boven is duidelijk. Onder moet ik nog overdenken. Dit gaat naar de andere poot van de 'U', beneden in het dal.
Meest links wordt het bergtraject naar een hoog bergstationnetje. De 2 sporen er naast klimt ook omhoog en wordt een hoger gelegen parade spoor.
Depot etc moet nog verzonnen worden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1842
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Ja klopt. Dit plaatje is al wat ouder. Nu staan de wissels en engelsmannen etc er ook al in als magneetartikel. Pijlen staan erin, ben het plan rustig aan het vullenBenQ schreef:Wouter,
Er moeten nog wel pijlen in het baanplan.
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Hallo Wouter,
Neem aan dat je één richting rijd in je twee schaduwstations?
Waarom de uitgaande wissels dan met elektrische aandrijvingen gebruiken en geen klapwissels,
scheelt weer 18 aandrijvingen en zeker 2 wissel decoders of heb je er bepaalde bedoelingen mee.
Heb zelf ook twee schaduwstations, maar aan een kant de klapwissels het rijdt gewoon goed en geen problemen,
vandaar mijn vraag.
In iedergeval veel succes met je baan Wouter
Mvg, Marc
Neem aan dat je één richting rijd in je twee schaduwstations?
Waarom de uitgaande wissels dan met elektrische aandrijvingen gebruiken en geen klapwissels,
scheelt weer 18 aandrijvingen en zeker 2 wissel decoders of heb je er bepaalde bedoelingen mee.
Heb zelf ook twee schaduwstations, maar aan een kant de klapwissels het rijdt gewoon goed en geen problemen,
vandaar mijn vraag.
In iedergeval veel succes met je baan Wouter
Mvg, Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1842
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Bepaalde wagons ontsporen bij de wissels als deze verkeerd staat. Deze kan ik ook niet verzwaren helaas, vandaar dan maar schakelen.
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Bust3R schreef:Bepaalde wagons ontsporen bij de wissels als deze verkeerd staat. Deze kan ik ook niet verzwaren helaas, vandaar dan maar schakelen.
Ik Schakel ook alles....beter zeker weten dat het goed staat en het lekker doorloopt dan risico op ontsporing
Maar dat kan voor eenieder anders werken
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
Onderwerp starter - Berichten: 1842
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Ja ook dat. Nu kan ik er nog bij in geval van problemen, straks wordt dat heel stuk lastiger. Dus liever dat alles gewoon goed verloopt
-
Onderwerp starter - Berichten: 1842
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Sinds gister weer een geweldige machine rijker:
De sleep bestaat nu uit 4 wagons, maar dit zal nog uitgebreid worden. Reeds weer terug op de zolder om op te ruimen, de baan uit te graven en verder te kunnen gaan bouwen! Het betreft nu nog een draadje over het 'zoveelste' schaduwstation, maar daar komt deze winter hopelijk snel verandering in! Nieuw materieel zal er namelijk niet veel komen, wel nieuwe elementen in de baan!
Stay tuned
* Heeft er iemand nog een stofdoek over trouwens?? *
De sleep bestaat nu uit 4 wagons, maar dit zal nog uitgebreid worden. Reeds weer terug op de zolder om op te ruimen, de baan uit te graven en verder te kunnen gaan bouwen! Het betreft nu nog een draadje over het 'zoveelste' schaduwstation, maar daar komt deze winter hopelijk snel verandering in! Nieuw materieel zal er namelijk niet veel komen, wel nieuwe elementen in de baan!
Stay tuned
* Heeft er iemand nog een stofdoek over trouwens?? *
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Ik heb nog wel een doek met een heleboel stof en andere ongerechtigheden.
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Beauty die ÖBB-Vectron ! Van Vleeschmann?
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
-
Onderwerp starter - Berichten: 1842
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Frank, ja die van FL*
Geluid is ook erg geslaagd!! Alleen even uitzoeken hoe ik de rest van de geluiden aan de praat krijg.. Tot F8 alles werkzaam, daarboven nog niet. Gaat tot F20 ofzo.. Iemand een idee hierover, heb het nog niet kunnen vinden.
IB ir + iTrain
Geluid is ook erg geslaagd!! Alleen even uitzoeken hoe ik de rest van de geluiden aan de praat krijg.. Tot F8 alles werkzaam, daarboven nog niet. Gaat tot F20 ofzo.. Iemand een idee hierover, heb het nog niet kunnen vinden.
IB ir + iTrain
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Proficiat; prachtding! Staat ook hoog op mijn verlanglijstje (nou ja: lijstJE... )
Sommige functies geven trouwens verandering in licht en niet in geluid
En sommige geluiden werken alleen onder bepaalde condities. Dit heb ik effe van de FLM-site (klik eventueel voor de PDF HIER) afgeplukt:
Functie Kenmerk/actie Wat is te horen / te zien?
F1 Sound aan: Start, starten van de motor, herbewapenen***
Tijdens stilstand: Motor stationair
Tijdens het doorrijden: Thyristoren, toeren van de motor
Tijdens het optrekken: Loopgeluiden, thyristoren
Tijdens het rijden: Loopgeluiden, thyristoren
Tijdens het stoppen: Thyristoren, remmen piepen**
Sound uit: Motor stoppen, ontwapenen***
F2 Locfluit Signaalhoorn hoog-lang aan/uit
F3 Locfluit Signaalhoorn diep-lang aan/uit
F4 Verstralers Verstralers aan/uit
F5 Koppelen Koppelen aan/uit
F6 Rijvertraging aan/uit F6=1: zonder optrek- en afremvertraging
(levertoestand: aan=0/uit=1) F6=0: aanzetten en afremmen zoals in CV3 en CV4 opgeslagen
F7 Luchtcompressor Luchtcompressor geluiden aan/uit
F8 Licht Frontseinen achter (afhankelijk van de rijrichting) om te veranderen van 2x rood naar 1x wit (rechtsonder). aan /uit
F9 Rangeersnelheid Loc rijdt met "halve" snelheid aan/uit
F10 Dempen Alle geluiden verdwijnen langzaam aan/uit
F11 Licht Frontverlichting cabine zijde 2 uit/aan
F12 Licht Frontverlichting cabine zijde 1 uit/aan
F13 Locfluit Signaalhoorn diep-kort*
F14 Algemeen geluid Van passerende goederentrein*
F15 Deur (Bestuurderscabine) deur openen/sluiten
F16 Cabine aankondiging "Störung" (Duits) aan/uit
F17 Cabine aankondiging "Zugbeeinflussung" (Duits) aan/uit
F18 In de cabine "Sifa"-Hoorn aan/uit
F19 Remmen Remmen piepen aan/uit
F20 Functieverloop Geforceerd remmen met aankondigingen activeren/annuleren
F21 Volume Stiller -
F22 Volume Luider +
function (F0) Licht aan / uit Frontseinen (afhankelijk van de rijrichting) aan /uit
Licht analog Aan
Toevalgenerator tijdens stilstand: Luchtcompressor
Toevalgenerator tijdens het rijden: Luchtcompressor
* Als de functie is ingeschakeld
** Het piepen van de remmen verwalt wanneer de loc met een te geringe snelheid (rijdstap 1) wordt afgeremd of wanneer er
andere geluiden (via de toevalgenerator) worden afgespeeld.
*** Herbewapenen/ontwapenen (extra compressor, pantograaf, hoofdschakelaar, magnetische rem, oliepomp)
Lijst van de bij deze lok afwijkende CV basiswaarden zie keerzijde!
Weet niet of "ontwapenen" en "herbewapenen" nu echt jargon is of gewoon slecht (met Google?) vertaald
Handig dat zo te zien nu het volume met functietoetsen te regelen is i.p.v. programmeren van CV waarden. Top!
Sommige functies geven trouwens verandering in licht en niet in geluid
En sommige geluiden werken alleen onder bepaalde condities. Dit heb ik effe van de FLM-site (klik eventueel voor de PDF HIER) afgeplukt:
Functie Kenmerk/actie Wat is te horen / te zien?
F1 Sound aan: Start, starten van de motor, herbewapenen***
Tijdens stilstand: Motor stationair
Tijdens het doorrijden: Thyristoren, toeren van de motor
Tijdens het optrekken: Loopgeluiden, thyristoren
Tijdens het rijden: Loopgeluiden, thyristoren
Tijdens het stoppen: Thyristoren, remmen piepen**
Sound uit: Motor stoppen, ontwapenen***
F2 Locfluit Signaalhoorn hoog-lang aan/uit
F3 Locfluit Signaalhoorn diep-lang aan/uit
F4 Verstralers Verstralers aan/uit
F5 Koppelen Koppelen aan/uit
F6 Rijvertraging aan/uit F6=1: zonder optrek- en afremvertraging
(levertoestand: aan=0/uit=1) F6=0: aanzetten en afremmen zoals in CV3 en CV4 opgeslagen
F7 Luchtcompressor Luchtcompressor geluiden aan/uit
F8 Licht Frontseinen achter (afhankelijk van de rijrichting) om te veranderen van 2x rood naar 1x wit (rechtsonder). aan /uit
F9 Rangeersnelheid Loc rijdt met "halve" snelheid aan/uit
F10 Dempen Alle geluiden verdwijnen langzaam aan/uit
F11 Licht Frontverlichting cabine zijde 2 uit/aan
F12 Licht Frontverlichting cabine zijde 1 uit/aan
F13 Locfluit Signaalhoorn diep-kort*
F14 Algemeen geluid Van passerende goederentrein*
F15 Deur (Bestuurderscabine) deur openen/sluiten
F16 Cabine aankondiging "Störung" (Duits) aan/uit
F17 Cabine aankondiging "Zugbeeinflussung" (Duits) aan/uit
F18 In de cabine "Sifa"-Hoorn aan/uit
F19 Remmen Remmen piepen aan/uit
F20 Functieverloop Geforceerd remmen met aankondigingen activeren/annuleren
F21 Volume Stiller -
F22 Volume Luider +
function (F0) Licht aan / uit Frontseinen (afhankelijk van de rijrichting) aan /uit
Licht analog Aan
Toevalgenerator tijdens stilstand: Luchtcompressor
Toevalgenerator tijdens het rijden: Luchtcompressor
* Als de functie is ingeschakeld
** Het piepen van de remmen verwalt wanneer de loc met een te geringe snelheid (rijdstap 1) wordt afgeremd of wanneer er
andere geluiden (via de toevalgenerator) worden afgespeeld.
*** Herbewapenen/ontwapenen (extra compressor, pantograaf, hoofdschakelaar, magnetische rem, oliepomp)
Lijst van de bij deze lok afwijkende CV basiswaarden zie keerzijde!
Weet niet of "ontwapenen" en "herbewapenen" nu echt jargon is of gewoon slecht (met Google?) vertaald
Handig dat zo te zien nu het volume met functietoetsen te regelen is i.p.v. programmeren van CV waarden. Top!
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
-
Onderwerp starter - Berichten: 1842
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Had een bijlage gevonden in het doosje, echter zijn F1-F8 actief en alles daarboven niet (in iTrain) en dat zou ik wel graag willen. Alleen hoe? *ik ben nog aan het zoeken*
-
Onderwerp starter - Berichten: 1842
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Gister en vanmorgen eindelijk tijd om actief wat te doen..
Niet alle wissel werden geschakeld, ontbrekende wisseldecoders op de plaat erbij gezet en aangesloten. Nu ziet dat er zo uit onder de baan:
Bovenaan 6 wisseldecoders. Op de baan zelf moeten er nog 9 aangesloten worden zodat ook echt alles bedraad is.
De plaat is uitneembaar om op een 'normale' manier te kunnen werken eraan.
Een overzichts fotootje van de baan (en wat rommel).
Niet alle wissel werden geschakeld, ontbrekende wisseldecoders op de plaat erbij gezet en aangesloten. Nu ziet dat er zo uit onder de baan:
Bovenaan 6 wisseldecoders. Op de baan zelf moeten er nog 9 aangesloten worden zodat ook echt alles bedraad is.
De plaat is uitneembaar om op een 'normale' manier te kunnen werken eraan.
Een overzichts fotootje van de baan (en wat rommel).
Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N
Ziet er strak uit wouter had ik die discipline maar
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911