Pagina 1 van 2

ASB

Geplaatst: 26 okt 2018 11:59
door janiegein
ik heb bij verschillende locs problemen met de ASB.

ik vind regelmatig langs de baan afgelopen of gebroken ASB.

zet ik op de desbetreffende loc nieuwe ASB dan ligt ie er na een paar rondjes af.

Pak als voorbeeld die 7431.
database zegt dat daarvoor staat 547001 en/of 547002

beide types gemonteerd maar lopen er na een paar rondjes toch vanaf en als ze er niet naast liggen lijkt het wel of ze opgerekt zijn en een slagje groter geworden zijn.

is er dit verschijnsel bij jullie ook bekend en wat zou ik dan moeten doen om die bandjes wel gewoon op het wiel te kunnen houden.

wat is hier voor de oplossing.

Re: ASB

Geplaatst: 26 okt 2018 12:32
door Michiel
Ik heb zelf helemaal geen problemen met loskomende of vervormde anti-slipbandjes. Gebuik je regelmatig solventen of ander natte producten om je rails schoon te maken? Anders zou ik niet weten waarom ASBs spontaan "en masse" zouden los komen.

Re: ASB

Geplaatst: 26 okt 2018 15:28
door Bjor
Jan,

Leg je de asb's om een willekeurig wiel? Dan lopen ze er inderdaad af, want het wiel is een beetje konisch gevormd. ASBś kunnen alleen om wielen waar een groef in zit. Het bandje valt daar precies in. Daardoor wordt het wiel ook niet groter in doorsnede, wat je wel krijgt als je een bandje op een "gewoon"wiel doet.

Ben

Re: ASB

Geplaatst: 26 okt 2018 20:36
door Sven
Bij mij is een paar weken geleden voor de eerste keer in ruim 30 jaar n-sporen een antislipbandje er vandoor gegaan. Was nog wel bij een redelijk verse loc, een Piko G1206. Ik heb een nieuwe gemaakt van krimpkous. Klein ringetje gesneden van een krimpkousje, om het wiel gelegd en boven de soldeerbout verwarmd tot hij goed zat.

Re: ASB

Geplaatst: 27 okt 2018 09:25
door janiegein
Ben,

natuurlijk leg ik ASB alleen maar op wielen met een gleuf.
dat onderwerp reeds uitgebreid besproken in draadje FLM 7431.

snap niet dat de bandjes lijken op te rekken dus een maatje te groot worden.

begrijp ook dat die bandjes niet spontaan groter worden maar daar een oorzaak voor moet zijn.

als het nu bij één loc zou gebeuren oke dat zou dan ook nog aan het desbetreffende wiel kunnen liggen maar ik heb dat probleem bij meerdere locs en met verschillende maten ASB. worden steevast een slag te groot of breken gewoon door.

ook nieuwe bandjes.

het lijkt me stug dat bijvoorbeeld AFT daar de oorzaak van zou kunnen zijn want dan zouden alle gebruikers van AFT daar last van moeten hebben.

Sven,

lijkt me een goede maar riskante oplossing omdat met het verhitten de kans bestaat dat de kern van het wiel wat vaak een geïsoleerd wiel is de plastic wielkern door de hitte vervormd wordt en dan weer het probleem heeft dat het van de as af zal lopen.
ben bang dat dan het probleem groter wordt dan het al is.

Re: ASB

Geplaatst: 27 okt 2018 09:50
door Bjor
janiegein schreef:het lijkt me stug dat bijvoorbeeld AFT daar de oorzaak van zou kunnen zijn want dan zouden alle gebruikers van AFT daar last van moeten hebben.
Dat is inderdaad onwaarschijnlijk, want ik rijd al drie jaar op rails behandeld met ATF en heb nergens last van.

Michiels vraag of je oplosmiddelen of andere vloeistoffen gebruikt is ook relevant. Gebruik je m.u.v. ATF bepaalde middelen om de wieltjes en/of de rails schoon te maken?
Dan is nog de vraag of er daarbij middelen zijn die schadelijk zijn voor natuurlijk- of syntetisch rubber. Waarbij ik niet weet waar de asb's precies van worden gemaakt.

Vooralsnog is het precies zoals jij zegt: een compleet raadsel.

Ben

Re: ASB

Geplaatst: 27 okt 2018 10:27
door janiegein
hier een foto van flm 7431 aandrijfstel.

onderste as is met twee X ASB

bovenste is met één keer ASB.

deze zit er zegge en schrijven twee dagen op en duidelijk zichtbaar er al weer half naast.

als ik hier vandaag gewoon mee rij ligt ie er met een uurtje of zo af.

plaatje zegt genoeg denk ik

Afbeelding

Re: ASB

Geplaatst: 27 okt 2018 11:36
door Nijboer
Dit fenomeen ken ik ook niet! Dus na een paar rondjes rondtuffen is een nieuw bandje
al versleten?
Ik ken wel het effect van vervormen indien een loc altijd stil staat op een stukkie spoor.
Denk aan een vitrine. Uitgeharde bandjes zijn mij ook niet onbekend (wat bonkerig rijden).

Op jouw foto lijkt het bandje wel wat aangetast! Een nieuwe asb is zwart, ook na een paar rondjes.
Op de foto lijkt het wel bruinig geworden. Als het zo snel op oprekt, dan zou ik toch denken aan een reactie
van dat materiaal op "iets". Maar wat dat zou moeten zijn, geen idee.
Gebruik je nou wel of geen ATF?

Ik gebruik het persoonlijk (nog?) niet. De reden is mijn angst voor dit soort effecten. Bovendien rijdt het
hier prima zonder ATF.

Collin

Re: ASB

Geplaatst: 27 okt 2018 11:46
door Bjor
Jan,


Kun je de diameter van het wiel linksboven eens opmeten met een schuifmaat (meet "in de gleuf")? De diameter zou 4,5mm moeten zijn als je er
Fleischmann nr 547001 bandjes op hebt zitten, zouden dat de goede moeten zijn. Daarvan is de binnendiameter ook 4,5mm

Dit om uit te sluiten dat wiel en bandje niet dezelfde maat hebben.

En is dit de enige trein waarbij dit gebeurt, of hebben andere modellen ook aflopende bandjes?

Ben

Re: ASB

Geplaatst: 27 okt 2018 11:50
door Henk van de Weerdt
Hallo Collin,
Nijboer schreef:Als het zo snel op oprekt, dan zou ik toch denken aan een reactie
van dat materiaal op "iets". Maar wat dat zou moeten zijn, geen idee.
Als het natuurrubber (latex) is, is 9 van de 10 keer minerale olie de oorzaak van van oprekken cq groter worden. Latex en minerale olie gaan per definitie niet goed.

Re: ASB

Geplaatst: 27 okt 2018 11:57
door erik-n-fan
Is het een "gek" experiment om een (eenvoudig in elkaar geklikt - kato unitrack?) ovaaltje in elkaar te klikken en hem een paar uur rondjes te laten scheuren? Je zou dan dezelfde schade moeten zien als het aan het anti slip bandje icm de lok ligt. Gaat het ovaaltje prima dan zou je eerder vermoeden dat ergens op de baan vervuiling zit van lijm of latex of olie die zorgt voor de schade aan het bandje door "iets" plakkerige rails ergens bijv.

NB: ik ben totaal geen exper op het ASB-vlak dus misschien zit ik er volledig naast.

Re: ASB

Geplaatst: 27 okt 2018 13:04
door dentheo
Ik ben wel ontgoocheld geweest in Kato Unitrack.
Na montage ging ik er met mijn vinger overheen en toen bleek dat er toch nogal wat scherpe kantjes tussen de verschillende rails zaten.
Die leken mij totaal niet gezond voor antislipbandjes in een stijgend spoor, dus eerst mijn Tomixwagen met slijpschijfje erover.

Re: ASB

Geplaatst: 27 okt 2018 15:58
door Rehorst
Jan

Ik ken dit probleem, het komt bij mij alleen voor bij locs van hobbytrain.
Deze hebben hele dunne asb.
Ik heb het opgelost door de asb vast te plakken met secondelijm en daarna is bij mij het probleem over

Re: ASB

Geplaatst: 28 okt 2018 11:25
door stoombr38
hallo Jan als ik zoek op 7431 asb.
Dan zit daar niet 547001 op maar 547005 - 2x.
Die heb ik liggen kun je overnemen.
Ik repareer al meer als 30 jaar lok alle merken.
Zodoende heb ik veel onderdelen liggen.

Grt. Jo

Re: ASB

Geplaatst: 28 okt 2018 14:16
door janiegein
rehorst;

op zich een simpele oplossing maaaar secondelijm wordt keihard dus gaat dat niet hobbelen dan?

Ben;

nee ik gebruik geen andere middelen op de baan dan zeer spaarzaam ATF.

ik weet niet meer wie dat vroeg maar heb dezelfde problemen met;

een Arnold BR 118 benodigd 2 X 0251-56

een Trix BR 218 benodigd 2 X 12-2258

een Trix E-loc 151 ? benodigd 2x 72-2258

en dan voor de FLM 7431 2 x 547005

dus stoombr38 vertel maar wat dat met nog een paar reserve exemplaren mag gaan kosten.

Re: ASB

Geplaatst: 28 okt 2018 14:56
door robert
@ Jo/stoombr 38,

Verwarrend die artikelnummers :
7431 asb 747005 op as 537024
7438(laatste uitvoering) asb 747001 op as, jawel, 537024.
Het scheelt 0,6 in doorsnede, zal dat het verschil maken? breedte en dikte zijn gelijk

Re: ASB

Geplaatst: 29 okt 2018 02:10
door Mack
kan ook zijn dat er bij de ASB fijnstof tussen is gekomen, bvb bij boren in cement ect vlak bij de locs

zonder ze er tegen te beschermen en dat ze er daar door aflopen,

die fijnstof kruipt over al tussen en in

Maar dan moet je het ook met andere dingen merken,

maar dat zal je zelf het beste weten.

Re: ASB

Geplaatst: 29 okt 2018 12:45
door janiegein
wat is het toch een fijn idee om als je problemen hebt op de baan dat je dat dan via het forum/vraagbaak aankaart en dat er dan gewoon een oplossing wordt aangeboden in de vorm van het desbetreffende onderdeel op te sturen tegen een kleine vergoeding.

wat zijn we toch een fijne familie.

afwachten wat ik binnen krijg aan ASB en of dat daadwerkelijk past.

als alternatief zou ik altijd nog kunnen terugvallen op Bull frog maar als ik kijk naar de hoeveelheid die je krijgt voor relatief veel geld en dan ook nog de betrekkelijke houdbaarheid zou dat veel beter tot zijn recht komen als we daar een soort doorschuifsysteem voor hadden.
want als ik kijk op You Tube naar de filmpjes waar dat spul in uitgelegd wordt heb je maar een paar druppies nodig en de rest zal dan staan op te drogen of zo want wanneer gebruik je dat spul nu echt en hoe vaak? daarom is dat spul in mijn ogen veels te duur ondanks dat volgens de filmpjes het goed lijkt te werken. alleen komt daar niet uit voort hoelang dat spul werkzaam blijft,

toch eens iets om over na te denken.

Re: ASB

Geplaatst: 29 okt 2018 17:26
door jerrytrein
Ik heb dat met een paar H0 locs
Ben toen over gestapt op Marklin ASB
probleem over

Re: ASB

Geplaatst: 29 okt 2018 17:34
door dentheo
Ik heb het gehad met N-Hobbytrain, leek alsof die ASBs een beetje "rekken", ooit ook met die "uitgeponste" platte van Roco.
Ik probeer nu overal Fleischmann op te leggen, volgen mij veruit de beste.
Spijtig dat de code niet makkelijk om te zetten is in diameter en breedte.... :( :(

Re: ASB

Geplaatst: 29 okt 2018 17:55
door Bjor
dentheo schreef:Spijtig dat de code niet makkelijk om te zetten is in diameter en breedte.... :( :(
Ik heb een aantal nummers en maten die ik kon vinden verzemeld. Niet compleet, maar het kan helpen als de handleiding van de lok niet te vinden in en je de wielen moet opmeten:
ASB’s:

Fleischmann 54700800 N 10 Haftreifen 5,5 x 1,0 mm
Fleischmann 54700900 N Haftreifen Durchmesser 4,8 mm Breit 1 mmdick 0,4 mm
Fleischmann 54701000 N - Haftreifen 10 Stück NEU & OvP
Fleischmann 00547001 - Haftreifen Spur N, Außendurchmesser: 5,5 mm Innendurchmesser: 4,5 mm Breite: 1,3 mm

Fleischmann 00547002 - Haftreifen Spur N - Haftreifen Spur N 1 Stück - Spur N Außendurchmesser: 6,95 mm Innendurchmesser: 5,95 mm Breite: 1,2 mm
Fleischmann N 948001 Haftreifen für Modelle BR V 60 DR-Ost

Fleischmann N 948002 Haftreifen für Modelle BR VT 12/612 (DB)
Fleischmann 00547004 - Haftreifen Spur NAußendurchmesser: 8,8 mm Innendurchmesser: 7,8 mm Breite: 1,3 mm

Fleischmann N 948006 Haftreifen Ø 8,8 mm, Breite 1,3 mm (10 Stück) Außendurchmesser 8,8 mm, Breite 1,3 mm
Fleischmann N 948007 Haftreifen Ø 4,9 mm, Breite 1,2 mm
Fleischmann N 948008 Haftreifen für Modelle der BR VT 642



ROCO
Roco 85608 Haftring N 5,5-6,5 mm

Zodra ik er meer vind, zal ik dit lijstje aanvullen.

Ben

Re: ASB

Geplaatst: 29 okt 2018 19:13
door martindomburg
Potverdikkie, ik denk telkens dat er wat aan de hand is met mijn servo besturing. Toch de naam maar eens aanpassen :mrgreen:

Re: ASB

Geplaatst: 29 okt 2018 19:22
door Bjor
:?: :?: :?:

Hoebedoelu?

Ben

Re: ASB

Geplaatst: 29 okt 2018 21:45
door robert
@Bjor.

rubbers fleischmann spoor N

art nr buitenmaat binnenmaat breed dikte 2e art nummer (alternatief)

547001 5,50 4,50 1,3 0,5
547002 6,95 5,95 1,2 0,5 948005
547004 8,80 7,80 1,3 0,5 948006
547005 4,90 3,90 1,2 0,5 948007
547006 4,40 3,40 1,2 0,5 948008

diameter as
54700700 5,50 1,0 948001
54700800 5,50 4,90 0,3 6,6 – 9,0 wiel
54700900 4,80 4,00 1,0 0,4 948002
54701000 6,00 948003 5,5 – 6,5wiel
54701100 7,80 7,20 0,3 4,6 – 7,0wiel

fleischmann
948001 5,50 1,0 54700700 V 60
948002 4,80 4,00 1,0 0,4 54700900 VT12/612
948003 6,00 54701000 VT11/601
948005 6,95 5,95 1,2 0,5 00547002
948006 8,80 7,80 1,3 0,5 00547004
948007 4,90 3,90 1,2 0,5 00547005
948008 4,40 3,40 1,2 0,5 00547006 Desiro

Re: ASB

Geplaatst: 30 okt 2018 11:40
door janiegein
goede morgen,

bovenstaande heren zijn erg druk geweest met het samenstellen van de lijsten met specificaties ABS.

ik begrijp met mijn lekenverstand dat dit eigenlijk nog maar een heel summiere opsomming is en dat ik hieruit ook beter begrijp waarom leveranciers vragen naar specificaties van wielmaten ed.

uitgaande van het bezit van 10 locomotieven per lid met een ledenbestand van 2500 zouden er al 25000 locomotieven in omloop zijn alleen al onder onze forumleden en dit is aan de zeer voorzichtige kant denk ik en als je dat op europees nieveau zou kunnen berekenen zijn dat gigantische hoeveelheden met honderden verschillende locomotieven en dus ook honderden verschillende types ASB.

dat is eigenlijk een wereld apart binnen onze hobby en waaruit ook direct blijkt hoe belangrijk een up to date database is.

hiervan uitgaande vind ik het knap van diegenen die zich deze vorm van uitzoeken eigen hebben gemaakt.

betekend ook dat alleen voor al die verschillende type ASB eigenlijk een aparte winkel zou moeten zijn die uitsluitend deze vorm als verkoop hanteert. maar ja zijn die hoeveelheden dan weer zo groot dat daar een boterham mee te verdienen valt. maar dat is weer een ander verhaal.

betekend ook wel dat H@ns en al zijn nog overgebleven collega,s heeeeel veel kleine laadjeskasten moeten hebben om dit op een of andere manier op te kunnen slaan.

maar voorlopig ga ik zien wat ik nu via tante post binnen ga krijgen en mijn eigen locomotieven weer de nodige trekkracht kan gaan geven.