Pagina 1 van 1

3-weg wissels

Geplaatst: 21 nov 2018 03:32
door Sibbesuisje
Aangezien ik een kleine baan heb, lijken 3-weg wissels een goede mogelijkheid om zo veel mogelijk uit de kleine ruimte te halen.
Het valt me echter op dat bij de vele baanplannen op dit forum een 3-weg wissel haast nooit word gebruikt.

Is dat toeval, of kleven er bepaalde nadelen aan 3-weg wissels waar ik rekening mee zou moeten houden? (ter referentie: ik zit specifiek naar Minitrix rails en fleischmann rails met railbedding te kijken)

Re: 3-weg wissels

Geplaatst: 21 nov 2018 07:47
door erik-n-fan
Er worden maar weinig 3 weg wissels in de werkelijke wereld gebruikt. Symmetische 3weg zoals minitrix en fleischmann nog veel minder. Een a-sym 3 weg zoals die van peco zie je nog wel eens. In Nederland eigenlijk nergens (meer). In het buitenland zoals Duitsland kom je ze nog wel eens tegen en vroeger werden ze meer gebruikt op compactere (goederen) emplacementen bij lokloodsen en draaischijven e.d.

Het zijn prima wissels in model om te gebruiken. Het is puur je eigen smaak of je dichter bij het (actuele) prototype wil blijven dan gebruik je hem niet of echt maar in een uitzonderlijke situatie. Als je dat weinig uitmaakt dan gebruik je ze vaker doordat je er minder ruimte voor nodig hebt op de baan dan twee losse wissels.

Re: 3-weg wissels

Geplaatst: 21 nov 2018 10:34
door Sibbesuisje
Bedankt Erik, het is dus meer iets dat niet past als je natuurgetrouw wil bouwen.
In mijn geval is het voor het schaduwstation, dus verborgen voor het blote oog.

Re: 3-weg wissels

Geplaatst: 21 nov 2018 13:17
door Ronaldp
Zelf had ik vroeger ook fleischmann drieweg wissels in mijn eerste baantje.
De treinen ontspoorde daar toch nog weleens.Ook al had ik voor de wissel en rechtstukje rails gelegd.
Toch ontspoorde er wel eens een treintje.
Gebruik nu alleen twee wegwissels van peco.En dat bevalt me zeer goed.

Mvg ronald

Re: 3-weg wissels

Geplaatst: 21 nov 2018 18:34
door Peter Ruifrok
Drie weg wissels hebben inderdaad geen goede reputatie vwb bedrijfszekerheid. Overigens zou ik, als het kwa ruimte kan, ook proberen kruiswissels te vermijden, om dezelfde redden, zeker in een schaduw station, waar de bereikbaarheid later misschien wat minder is. Niets is straks vervelender als je lekker aan het rijden bent en je krijgt een ontsporing. Dan kun je beter kiezen voor een iets kleiner baanplan.

Re: 3-weg wissels

Geplaatst: 21 nov 2018 22:00
door Wim H
Hallo Sander,
Het is inderdaad geen toeval dat je weinig driewegwissels in baanplannen ziet. En als ze er eerst wel waren, wordt er meestal door meerdere mensen geadviseerd ze weg te halen, vanwege het grotere ontsporingsgevaar. Ik sluit me bij Peter aan en zou ze dus niet gebruiken. Dan maar een iets kleiner baanplan, maar wel een waar je met plezier op kunt rijden.
Engelse wissels (een kruiswissel is iets anders) zijn ook wat storingsgevoeliger dan gewone wissels, maar een stuk betrouwbaarder dan driewegwissels. Die kun je naar mijn mening wel gebruiken. Op de vereniging hebben we een engels wissel (van Fleischmann Picolo) in een schaduwstation, en daar ontspoort eigenlijk nooit een trein.
Groet, Wim

Re: 3-weg wissels

Geplaatst: 22 nov 2018 11:42
door erik-n-fan
Ik heb een tijd met fleischmann 3 weg wissels gewerkt en nooit problemen gehad. Mijn materieeel is allemaal van na 2010 trouwens :D

Re: 3-weg wissels

Geplaatst: 22 nov 2018 12:27
door Wim H
Het hangt ook erg sterk van het type materieel af. Stoomloks met voorloopassen zijn notoire ontspoorders. Draaistelloks gaan meestal veel beter. Datzelfde geldt voor wagens en rijtuigen: lange 2 assers ontsporen veel sneller dan wagens met draaistellen.
Groet, Wim

Re: 3-weg wissels

Geplaatst: 22 nov 2018 13:57
door jeemka
We waren ooit op vakantie naar het Fichtelgebergte, in Noord Beieren. Daardoor kwam ik op het baan plan van Bischofsgrün, waarin een driewegwissel. Dat heb ik, met enkele uitbreidingen, gerealiseerd. Het driewegwissel functioneert daarin goed. Zo ook elders op de baan in voor een drietal opstelsporen.
Inderdaad heeft mijn BR75 er af en toe moeite mee door de voorlopas. Maar verder prima.
Op mijn website (nog lang niet klaar...) http://www.kolenberg.eu kan je wat foto's zien. Het is het bovenstation aan de rechterkant.

Re: 3-weg wissels

Geplaatst: 22 nov 2018 14:23
door neudalhausenstadbahn
Waar je driewegwissels wel vaak vind zelfs in gebogen toestand zijn tramremises, ik ben zelfs wel eens een foto van een vierwegwissel tegengekomen.

Op Utrecht Centraal hebben tot aan de resente ombouw ook nog driewegwissels gelegen in spoor 10 in 2 parallel liggende kruiswissels. Dit waren geen driewegwissels zoals Fleischmann ze heeft maar de bogen lagen iets versprongen achter elkaar zie ook sporenplan.nl/gleisplan.net.

Ik heb die driewegwissels van Fleischmann vroeger ook gebruikt maar die waren altijd stuk, gelukkig heb ik daar met diorama's geen last van.

Groetjes Michiel

Re: 3-weg wissels

Geplaatst: 23 nov 2018 12:18
door rc.amsterdam
Ik gebruik de drieweg wissel van Fl'mann op de fiddle yard - bespaart ruimte en is altijd door "de" hand te bereiken. Is verder (ook in werkelijkheid) peperduur.