Pagina 1 van 2

ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 22 feb 2019 20:31
door martindomburg
Op verzoek heeft Bart Jansma een video gemaakt om eens uit te leggen wat het ABC besturingstechniek inhoud en hoe het werkt.

Digitaal rijden zonder computer, een systeem wat in Nederland nog vrij onbekend is gaat hier uit de doeken.

filmpje

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 23 feb 2019 11:02
door Nico Essers
Ik heb het filmpje bekeken maar heb niet echt het idee dat ik nu weet hoe het systeem werkt. Je hebt een onderbroken stuk rails die dmv een diode opstelling in en uit wordt geschakeld. Maar hoe pas je dit toe voor een volledige baan. Moet je handmatig ieder stuk rails activeren? Wordt alles bediend vanuit de centrale? Het geeft geen totaal beeld van de techniek. Daarbij het advies om de film opnieuw te editten zonder de overheersende en dus zeer storende muziek.

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 23 feb 2019 20:10
door martindomburg
Na alle reacties op social media en dergelijke even een note:

Ik vind het erg jammer dat er kritiek is op de video, vooral de manier van editen en geluid geeft veel kritiek. Ik zie een enthousiaste hobbyist die trots is op zijn modelbaan en de doelen die hij heeft behaald en die dit belangeloos in een video uit wilt leggen. Het is net als de meesten hier geen professional, ook geen media specialist maar een modelspoorder zoals jij en ik. In plaats van bekritiseren vind ik dat we dit meer moeten appreciëren. En zoals een bekende spreuk uit de huidige tijd: Beter weten is beter doen :)

Ik heb Bart gevraagd een filmpje te maken, hij krijgt hier geen geld voor, hij doet dit belangeloos uit liefde voor de hobby. Persoonlijk moedig ik dit soort initiatieven enorm aan omdat de normale hobbyist meer bereikt bij beginners en amateurs dan de professionals.

Dat zeggende hebbende:

@@Nico

Een digitale spanning is een blokgolf gelijkspanning die met een vaste 0V in een snel tempo wisselt tussen V+ en V-. Dit noemen we een symmetrische blokgolf spanning. In veel decoders zit een functie dat hij kan reageren (lees afremmen en stoppen) als er een asymmetrische polariteit is. Dus of de V- is lager dan de V+ of andersom. Dit bereik je met een schakeling zoals Bart laat zien.

Hij overbrugt de schakeling nu met een draadje om de spanning weer normaal te maken. Normaal doet een relais dit of een schakelaar. ALs je een relais neemt waarmee je het sein schakelt, kun je direct ook de schakeling meeschakelen. Je kunt hierin best ver gaan.


Voor de liefhebbers, nog een video van hem over ABC maar dan in het Duits



Groetjes

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 24 feb 2019 10:33
door Nico Essers
Martin,

Het was zeker niet mijn bedoeling om de eerste film af te kraken maar als je door de muziek het gesproken woord slecht verstaat mag dat zeker aangegeven worden. Het is immers een informatieve video en geen concert. Ik heb dit dan ook als positieve kritiek bedoelt zodat Bart de film kon verbeteren. Bart moet vooral doorgaan met de manier hoe hij zijn hobby uitoefent en ik waardeer zeker zijn inzet om dat aan ons te laten zien.

De tweede film van Bart in het Duits is een stuk duidelijker en vooral rustiger. Helaas laat hij niet zien hoe hij de schakelingen aanstuurt. Ik neem aan dat dit een sporen tableau is waar dmv schakelaars de rail secties worden aangestuurd.

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 24 feb 2019 15:10
door michael45
Ik heb dus zelf nog "analoge" seinen op mijn baan staan die dus nu het spoor nog onderbreken "stroomloos zetten" op het moment dat het sein op rood staat. Als ik dus over de onderbreking in de rails deze diode schakeling zou zetten heb je dus al die rem vertraging.
En op het moment dat het sein weer op groen gezet wordt overbrugt de schakelaar van het sein de diode schakeling.
Begrijp ik het toch zo goed? dat is redelijk simpel in te bouwen dan. lijkt me een leuk iets om te doen.

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 24 feb 2019 21:28
door martindomburg
Nico Essers schreef: 24 feb 2019 10:33 Martin,

Het was zeker niet mijn bedoeling om de eerste film af te kraken maar als je door de muziek het gesproken woord slecht verstaat mag dat zeker aangegeven worden. Het is immers een informatieve video en geen concert. Ik heb dit dan ook als positieve kritiek bedoelt zodat Bart de film kon verbeteren. Bart moet vooral doorgaan met de manier hoe hij zijn hobby uitoefent en ik waardeer zeker zijn inzet om dat aan ons te laten zien.

De tweede film van Bart in het Duits is een stuk duidelijker en vooral rustiger. Helaas laat hij niet zien hoe hij de schakelingen aanstuurt. Ik neem aan dat dit een sporen tableau is waar dmv schakelaars de rail secties worden aangestuurd.
Het was ook niet zozeer op jouw zelf gericht hoor. Ik heb helaas moeten besluiten om het filmpje van social media te verwijderen omdat de persoon daar gewoon werd afgezeken op zijn manier van filmmaken. Het had daar meer weg van internetpesten dan positief bekritiseren. Het doet me echt pijn dat ik anno 2019 dat soort reacties nog steeds moet lezen op FB en dergelijke. Iemand die zo enthousiast is en een leuke film maakt moet je volgens mij niet bekritiseren op de manier waarop hij dat doet.

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 24 feb 2019 21:29
door martindomburg
michael45 schreef: 24 feb 2019 15:10 Ik heb dus zelf nog "analoge" seinen op mijn baan staan die dus nu het spoor nog onderbreken "stroomloos zetten" op het moment dat het sein op rood staat. Als ik dus over de onderbreking in de rails deze diode schakeling zou zetten heb je dus al die rem vertraging.
En op het moment dat het sein weer op groen gezet wordt overbrugt de schakelaar van het sein de diode schakeling.
Begrijp ik het toch zo goed? dat is redelijk simpel in te bouwen dan. lijkt me een leuk iets om te doen.
Dat heb je zeker goed begrepen. Het is een compleet stand-alone iets wat niet word bestuurd door een centrale of een computer. Elke sectie is op zichzelf staand.

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 24 feb 2019 22:09
door michael45
Mooie en bruikbare informatie! En het getoonde schema in het filmpje maakte het mij dus gelijk duidelijk. Top!

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 24 feb 2019 22:20
door maarten
martindomburg schreef: 24 feb 2019 21:28 Het doet me echt pijn dat ik anno 2019 dat soort reacties nog steeds moet lezen op FB en dergelijke.
Helaas inderdaad iets van deze tijd.. Het lijkt wel of anderen genadeloos afkraken de nieuwe norm aan het worden is. :x

On topic: eigenlijk wel interessante 'techniek' voor diegenen die niet met de computer willen rijden.

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 24 feb 2019 22:29
door Robert_N-Nm
Doet me denken aan een ander digitaal systeem... zit er ook niet zoiets in het Sx systeem??

MvG
Robert

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 25 feb 2019 18:03
door michael45
hallo.
Ik heb het vandaag eens bij mij uitgeprobeerd, maar krijg het niet werkend. Kan dat aan de type diodes liggen of moet ik iets in mijn decoder nog programmeren? Ik heb nu de schakeling na gebouwd met 5 x 1n4003 diodes , en aangesloten volgens het schema.
Wat er nu gebeurd is dat bij een rood sein de trein gewoon door blijft rijden en niet afremt.
Iemand een idee?

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 26 feb 2019 14:15
door FidOo
Michael, Welk merk en type decoder zit er in je lok.

en het schijnt zo te zijn dat de decoder verschil zit in linker of rechter spoorstaaf, dus als je in de andere richting rijdt zou dit wel kunnen werken.

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 26 feb 2019 14:31
door michael45
Hoi Joost

Het is een Minitrix locje. vanuit de fabriek met decoder.
De loc is de 11632 en als ik in de onderdelen lijst kijk zie ik bij de decoder dit nummer 271 659.
echter kon ik op dat nummer niks vinden op de Trix onderdelen site..

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 26 feb 2019 14:40
door martindomburg
michael45 schreef: 26 feb 2019 14:31 Hoi Joost

Het is een Minitrix locje. vanuit de fabriek met decoder.
De loc is de 11632 en als ik in de onderdelen lijst kijk zie ik bij de decoder dit nummer 271 659.
echter kon ik op dat nummer niks vinden op de Trix onderdelen site..
Minitrix decoders ondersteunen geen ABC, je moet een decoder gebruiken van Doehler & Haas, Keuhn, Uhlenbrock, Zimo of ESU

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 26 feb 2019 15:23
door FidOo
Zoals Martin zegt, minitrix ondersteund standaard geen ABC, ik weet niet of hier een decoder los in zit of dat dit een platine-decoder is (integraal onderdeel van de printplaat).

Overigens zijn Minitrix decoders vaak te updaten mit firmware van D&H waardoor deze wel ABC ondersteunen.
In dit geval durf ik dat dus niet te zeggen!

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 26 feb 2019 15:28
door michael45
Ah ok. dan snap ik het waarom hij gewoon door kachelt.. :)
Thanks

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 26 feb 2019 15:43
door robert
Hoi Michel,

CV 27, kan je zien of bremsstrecke geactiveerd is. zie https://static.maerklin.de/damcontent/5 ... 745513.pdf pagina 6

Zit gewoon in een minitrix decoder 66841, weet niet of deze functie het bij jouw doet. Staat niet in de gebruiksaanwijzing van jouw loc.

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 26 feb 2019 19:50
door michael45
hoi Robert.
ik heb de cv 27 waarde uitgelezen en deze heeft waarde 64. Ik weet niet of ik die waarde kan vergelijken met een d&h dh10, maar dan zou deze waarde Break diode normal zijn.

DH10-c manual.
Brake settings
Bit Function Value Bit Function Value
0 Asymmetry normal 1 4 Negative voltage 16
1 Asymmetry inverse 2 5 Positive voltage 32
2 Currently without function 4 6 Brake diode normal 64
3 Currently without function 8 7 Brake diode inverse 128

echter reageerd de lok er dus niet op. Als ik het goed begrijp, maak je met die diodes een asymmetiriesch signaal.
moet die cv 27 waarde dan niet op 1 staan?

groeten

Michael

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 26 feb 2019 20:00
door michael45
ben ik weer..
Net dus even geprobeerd om de cv 27 op 1 te zetten. Maar dan krijg ik een ander rij gedrag. Dan rijdt de lok alleen nog maar naar voren als ik de front verlichting aan zet.

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 26 feb 2019 21:04
door robert
Hoi Michal,

Vergeet de d & h gebruiksaanwijzing. Voor cv 27 zie mijn linkje, daar staan alle cv van de minitrix decoder beschreven(66841)

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 26 feb 2019 22:05
door michael45
Hoi Robert

Ik heb dus ook die waarde die in de minitrix tabel staat geprobeerd, maar dan rijdt mn lok niet meer achteruit.
alles wat ik nu anders instel op cv 27 dan waarde 64 heeft direct invloed op de manier van besturen en rijden van de lok.
Ik zie in jouw link ook verder niet beschreven wat de waardes doen dan alleen de standaard waarde van 18.
Dus tja... geen idee....

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 27 feb 2019 08:01
door FidOo
je zou de waarde 128 kunnen proberen. daarbij praten ze over remdiode in het linker of remdiode in het rechter spoor.

Let wel dat je volgens doehler & Haass (*en dus ook Trix want dat is dezelfde decoder) 4 diodes in serie en 1 diode antiparallel moet plaatsen om een asymetrisch signaal te krijgen.
Hier staat het 1 en ander uitgelegd (duitstalig sorry) https://doehler-haass.de/cms/pages/haeu ... en.php#a5b
Ook als je googled op "ABC bremsen dh10" krijg je een berg informatie..

Doehler en Haass kent ook de funtie "constante remweg" wat eigenlijk inhoudt dat de lok altijd binnen een bepaalde afstand tot stilstand komt. Ongeacht de snelheid die hij heeft.
Hier vind je de uitleg hoe je dit instelt: https://doehler-haass.de/cms/pages/haeu ... en.php#a6b

nog even als toevoeging:
Met welke centrale stuur je de baan aan. er zijn namelijk centrales die standaard al een behoorlijk asymmetrisch signaal uitsturen. ga je dan precies in het verkeerde deel de diodes zetten dan maak je het eigenlijk juist weer symmetrisch.
Hier is ook nog wat goeie informatie: https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... id=1048458

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 27 feb 2019 11:44
door robert
Beste Joost,

Minitrix 66841 heeft niets te maken met d&h, breng Michael niet op een dwaalspoor. Genoeg over gezegd/geschreven over dit onderwerp. Momenteel is alleen nog de 66857 (14mtc) een kloon van D&H. Dat de 66841 niets met D&H te maken heeft staat zelfs op de website van D&H. Ik ga er van uit dat de decoder in Michael zijn loc leunt op de 66841 techniek. Zeker gezien de gebruiksaanwijzing.

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 27 feb 2019 12:10
door robert
Michael,

Heb je tijdens het testen nog met de waardes van CV3 en CV4 geëxperimenteerd? In het filmpje was duidelijk dat dit van grote invloed kan zijn.

Re: ABC remtechniek, wat is dat nu precies?

Geplaatst: 27 feb 2019 12:32
door janiegein
Hoi Ik ben even kwijt wie mij indertijd een trukje heeft geleerd om op het station op simpele manier treinvertraging in te bouwen wat uiteindelijk wel redelijk goed werkte.

neem een stationsspoor van 120cm, verdeel dat in vier secties van 30 cm.
alle secties zijn in de plusrail middels isolatielasjes gescheiden.
tussen de hoofdrail en sectie 1 wordt een diode overbrugging gesoldeerd. trein die binnenkomt wordt met een gereduceerde stroom doorgelaten.
idem tussen sectie 2 en drie en trein zal steeds verder vertragen tot sectie 4 welke stroomloos staat.
bij vertrek krijgt deze sectie weer stroom en trein vertrekt naar sectie vijf en heeft weer de volle stroom.
dit heb ik indertijd op al mijn stations toegepast maar heb met alle latere verbouwingen al mijn diodes naar de knoppen geholpen dus heb dat nu niet meer in bedrijf maar weet wel dat het een simpele maar bruikbare oplossing was.

wat niet wil zeggen dat bovenstaande verhalen over dit topic niet goed zou zijn want zelfs ik met mijn elektronische lekenverstand begreep uitleg in 1 keer.

mijn 2 cent.